Leonardo | ФОТО
Дата и час: Нед Ное 17, 2019 8:31 pm

Часовете са според зоната UTC + 2 часа




Напиши нова тема Отговори на тема  [ 9 мнения ] 
Автор Съобщение
 Заглавие: летене на вълни
МнениеПубликувано на: Вто Ное 05, 2019 8:03 am 
Offline

Регистриран на: Пет Мар 05, 2004 4:52 am
Мнения: 2068
Местоположение: Сопот
Име: Николай Йотов
Красивите ноемврийски залези ме подсетиха, че навлизаме в сезона на вълните.
И нещо се размечтах дали не можем да ги изследваме и летим нависоко. Дори назаден.
Преди години Венко бе излетял с парамотор от летище крайници и докато лети назаден влезе във вълната на Витоша, която го зареди допълнително с 2000 метра и така достигна рекордните 5500.
Същото може да се пробва с безмоторен парапланер и делтапланер, но тук играта е по-тънка, защото става въпрос за силни ветрове и високи планини, които трябва да подберем така, че:
- да не ни намачкат в някой ротор;
- да имаме чист за кацане терен за бягство по вятъра в случай на издухване зад билото;
- да имаме възможност за първоначално набиране на височина, която да ни свърже с вълната отзад;
- вълната отзад да почва от достатъчно ниско, че да може да се улови със склоново или термично набиране;

Крилата ни трябва да са бързи, но същевременно да не тънат много, защото качванията в началото са слаби, а в максимума стигат 4-5 м/с. Може да се наложи да летим в облаци. За начало мисля да пробвам с Омегата, а по-нататък, според конкретните изисквания да се търсят най-подходящите крила.

Ако има ентусиасти, можем да оформим изследователски екип и тука да споделяме наученото и преживяното.

Мисля, че този четвъртък ще има условия за набиране във вълна с излитане от южните склонове на Беласица, набиране на склон или термика, хващане на вълната над/зад билото, докато позволява вятъра и пускане към Сандански и долината на Струма, където ветровете са споко за кацане. Или търсене на следваща вълна назад.
Желаещи за сформиране на ударна група (за споделяне на транспорта; за шофьор)? Ще има и ходене пеш, според условията. Единият вариант е да се качим от към гръцко, а другият е да се качим на Конгур и от там да слезем надолу до където позволява вятъра за излитане.

_________________
www.nest.bg


Върнете се в началото
  Профил    +3 / -0 
 
 Заглавие: Re: летене на вълни
МнениеПубликувано на: Вто Ное 05, 2019 1:01 pm 
Offline

Регистриран на: Чет Апр 01, 2004 9:49 pm
Мнения: 1703
Местоположение: Бургас
Име: Красимир Цонев
Преди няколко години май Доктора от Шумен беше хванал вълна, летейки на Мадара, образувана вероятно от Шуменското плато.

_________________
MacPara Elan
Have nice flights!
Изображение


Върнете се в началото
  Профил    +1 / -0 
 
 Заглавие: Re: летене на вълни
МнениеПубликувано на: Вто Ное 05, 2019 2:03 pm 
Offline

Регистриран на: Сря Авг 31, 2005 8:40 am
Мнения: 1846
Име: Даниел Димов
На морската градина във Варна сме летяли на вълна от склона на Галата. Явно си трябват доста специфични уславия за да може вълната да бъде използваема от парапланер.

При делтите е доста по-лесно.


Върнете се в началото
  Профил    +1 / -0 
 
 Заглавие: Re: летене на вълни
МнениеПубликувано на: Вто Ное 05, 2019 2:43 pm 
Offline

Регистриран на: Нед Апр 23, 2006 6:04 pm
Мнения: 1093
Местоположение: Велико Търново
Име: Ивелин Калушков
Хващал съм няколко много слаби вълни с безмоторника при С ветрове зад Бузлуджа - но бяха наистина слаби отскоци на стабилният слой.
Като цяло за да следваш вълната ти трябва скорост основно и добра комбинация от условия.
Вълната е малко като Ин и Ян - черно бяла - или хващаш най-мазното качване в живота си или ядеш най-яката турболенция.
SkySight за мометна е най-точният сайт за педсказване на вълни.

Ето и една лекция по въпроса от един от английските гурута в безмоторното летене в меката на вълновото летене - Омарама.
https://www.youtube.com/watch?v=IqzsAvTxK6s

_________________
"Успехът не е траен, провалът не е окончателен, важна е волята да продължиш напред!" - сър. Уинстън Чърчил

Independence Dragon 3 M (бяло, черно, червено)/Advance Impress 2+
Aerodyne Massai M (червено, жълто, оранжево)/Advance Impress 2+
Advance Omega 8 - 27 (бяло, жълто, зелено)/Advance Impress 2+

Advance Omega X-Alps - 25 (зелено, бяло, синьо)/Advance Impress 2+

Изображение


Върнете се в началото
  Профил    +2 / -0 
 
 Заглавие: Re: летене на вълни
МнениеПубликувано на: Сря Ное 06, 2019 4:08 pm 
Offline

Регистриран на: Сря Мар 22, 2006 12:23 pm
Мнения: 26
Местоположение: Varna
Даниел ме е изпреварил с поста за морската градина във Варна - при слаб - 3-4м/с Юг при земята и Югозапад макс. 5-6м/с във височина се получава много добра вълна от Галата - има и още едно задължително условие - водата в залива да е малко по-топла от въздуха над нея (ако е много по-топла - тръгват балони над залива и не се получава типична вълна).
Там при такива условия бях стигнал 1060м. надморско (1030м. над стрта) при височина на образуващия баир на Галата 160-180м.
От едно такова летене имам две снимки , дето не са много педагогични :) - на един излитащ ИЛ 86 и един кацащ ТУ 154 - мнооого под мен на фона на града.........ама какво да правиш - така се случи - пък и тогава пилотите не мрънкаха за всяко нещо по-голямо от врабче , което са видели да лети наоколо :)
При гореописаните условия тази вълна обикновено има макс. височина между морската и телевизионната кула и плавно завършва до с.Орешак (3 пъти съм кацал там) на практика без ротор.

Ники, дали при добре изразен 4-5м/с Юг (или южна четвърт) не е възможно да се получи нещо такова от Средна гора с първи максимум на вълната някъде пред Стара планина???? Ще кажа веднага защо питам - преди години на два пъти при летене с делтата от Сопот на запад и подобни условия - след почти никаквите , слаби и много трудни за въртене термики постепенно влязох в много ламинарно качване - около 1м/с , което беше 8-10км. "дълго" - изток-запад и поне километър и половина "широко"- север-юг , като в него качих около 700-800м. и там просто вдигането "свърши"
Над това пространство можеше да се лети без пропадане на където искаш в продължение на 2-3 часа

_________________
Never need DHV!


Върнете се в началото
  Профил    +6 / -0 
 
 Заглавие: Re: летене на вълни
МнениеПубликувано на: Сря Ное 06, 2019 11:07 pm 
Offline

Регистриран на: Пет Мар 05, 2004 4:52 am
Мнения: 2068
Местоположение: Сопот
Име: Николай Йотов
Радо, вълната на Галата е типична и е добре следващият път като я засечете да качите във Метео фотогалерията картинки от сондажа и карта на приземните ветрове за да се знае при какви условия точно се образува. Пусни и непедагогичните снимки с града и самолетите. Било е отдавна. Няма кой да се сърди. Важно е знанието. И аз имам един непедагогичен полет по протежението на отчетлива над двеста километрова конвергентна линия от Сопот до Ниш с база 3600. Едва ли ще се повтори, но поне се знае че в определен сезон при определени условия има и такова животно. Най-интересното бе, че конвергенцията толкова е ангажирана с възходящите в нея, че почти не се чувства вятъра в нея т.е. в определени стойности той е нужен за подредбата и формирането й, но вътре в нея е слаб и става за връщане наобратно дори и с парата.

По книгите ефекта на склоновото реене те набира над хълма на максимално на 1/3 от височината му. Това постижение от 1000 метра от 30 метров старт вероятно е пример за резонанс на вълна. Широчината на Варненския залив е с точно определени размери и при определен вятър по сила и профил (температурен и ветрови градиент) това, което е повдигнато южно от залива се спуска над водата, рикушира и пак се вдига нагоре усилено от склона северно от залива.

За образуването на вълна има нужда от един или повече инверсионни слоеве. Когато вятъра обтича препятствие (планина, хълм, конвергентна линия), той принудително повдига стабилният слой над равновесното му положение и след препятствието, стабилният слой се връща наобратно като пружина или струна на китара. Поради инертността на масата на въздуха и при наличие на нестабилни слоеве отгоре и отдолу, които да позволяват движението нагоре и надолу на стабилният слой и убират луфтовете, той подминава равновесното си положение и след известни колебания почва да затихва около него. Ако на някое от първоначалните колебания (скоро след препятствието) има съчетание с друго препятствие, то може да се получи резонанс и вълната да се усили многократно и например 1000 метра висока планина да произвете 10 000 метра висока вълна. Класически случай е Витоша, която влиза в резонанс с вълните от Рила и Коняво при Ю и ЮЗ ветрове.

Освен резонанс от съчетание на две и повече препятствия, основното усилване на вълната става когато вятъра нараства силно във височина (говорим за големи височини). Този положителен вертикален градиент на вятъра има ефект на засмукване на възходящите потоци отдолу независимо дали са от вълна, термика, склон, конвергенция.

Вълните обичат първото препятствие да има стръмен дълъг поветрен склон отзад, който да дръпне ластика яко надолу, далеч от равновесното му положение. Такива са С склонове на Рила, Витоша и Беласица, СИ на Пирин. Стара Планина трудно прави хубави вълни при Ю ветрове, заради полегатостта на предбалкана от север, но прави хубави вълни при С ветрове, заради стръмните си Ю склонове. Тогава Средна Гора може да влезе в резонанс. Имал съм полет по протежението на вълна от Войнягово до с. Васил Левски при силен СЗ вятър. За съжаление, С ветрове докарват нестабилност и освен през пролетта, рядко носят подходяща за вълна въздушна маса. Ю ветрове са много по-характерни за вълни с техните инверсии. Мисля, че най-добрите структури на въздушната маса са като бекон – ред месо, ред сланина, ред месо и ткн, тоест трябва да има подходящо съчетание между редуващи се стабилни и нестабилни слоеве с определени сили и дебелини и съответните ветрове.

Освен резонанса и градиента на вятъра, за височината на вълната има значение и първоначалното повдигане на въздушната маса. При примера с вълната на Варна, първоначалното повдигане не е само 200-те метра от брега на Галата, а идва много по-отдалеч – от северната част на Бургаският залив и Стара Планина. Въпреки, че Стара Планина не е по-висока от 1000 метра ЮЗ от Варна, то поредицата вериги, ридове, предизвикващи триене гористи зони, термични полета и ткн бомбардират въздушната маса отдолу с техните смущения и така я повдигат. Колкото по-дълго една въздушна маса се движи над неравен и активен терен, толкова повече ще се повдигне и толкова по-висока вълна би трябвало да сътвори зад себе си. Така, колкото и яки планини да има в Гърция и Македония, най-хубавите вълни би трябвало да се получат чак след всеобщото повдигане на въздушната маса в края на дългото пътешествие след всички планински вериги – например Берковица или Карпатите. Това също би обяснило защо в Полша имат опит с хубави вълни от поветрената страна на невзрачните Кърконоши в Чехия.

За формирането на вълната, нейната сила и височина, особено значение има формата на терена. Класическата вълна, като тази на Беласица (Ю) или Пирин (ЮЗ), се формират от отчетливото било, което като един прекрасен склон / рид заприщва съответния вятър и създава вълнови ленти зад себе си. Ако планинската верига има изпъкнала наветрена форма, тя би намалила първоначалното повдигане, защото подобно на нос на кораб ще пори въздушната маса. Ако обаче е с вдлъбната форма, то подобно на кумулативен снаряд би заприщила добре потока и би отклонила мощна струя нагоре. Така в Кения се наслаждавах на ерозирали от едната страна вулканични кратери, които страхотно улавяха вятъра и го насочваха нагоре в една силна струя. Там характерното бе, че като те изстреля нагоре, караш нагоре и нагоре, вместо това на стандартните баири нагоре, после спад и те издухва назад. Номера с вдлъбната форма важи особено за поветрената страна на препятствието, където важи лозунга на пролетариата – „Низходящи от всички страни – обединявайте се!“ А какво става като се концентрират много низходящи на едно място? Ами пак кумулативна струя на концентрирана вълна. Такава би трябвало да има над Берковица при Ю и ЮЗ, а при СЗ съм снимал нерядко лещи като летящи чинии, породени и концентрирани от поветрената вдлъбнатина / дъга на билото между Вежен и Беклемето.
….
За утре се отказваме от търсене на вълна на Беласица, защото фронта идва малко по-рано и може да имаме проблем с орографска шапка над планината. Ще съм благодарен ако някой утре снима Беласица и Пирин по обед и ми покаже дали има облак отгоре и колко отгоре.

Но въпреки всичко, Беласица си остава класически генератор на вълна, заради отчетливият си рид, който е стръмен отпред и отзад. Отпред й има достатъчно близо планина, която да й предизвика първоначална вълна, а още по-напред има достатъчно терен да повдигне общата въздушна маса.
Бургазлии да гледат дали при С вятър се образува вълна Ю от Стара Планина. При Ю, не очаквам такава, защото Бургаският залив е много широк, а на Ю от него терена е сравнително нисък.
….

Докато вълните са запазена територия за безмоторниците, то при парапланерите и делтапланерите нещата са по-сложни. Единствената причина, поради която бих пролетял на делта са вълните, защото лети бързо и можеш да се позиционираш на точно определено място. Докато безмоторниците ги теглят насам натам докато хванат вълната, то ние сме по-бедни на възможности (но по-богати на свобода ;-p)
Основните ни проблеми се силните ветрове и това, че вълната може да се образува над определена височина, която няма как да стигнем първоначално. Имаме три начина за набор на височина – склон, термика, конвергенция. Понякога е възможно склона от който излитаме да има не само склонов ефект, но и вълна създадена от друго препятствие отпред. Това директно излитане във вълново качване (както случая с Галата) би трябвало да даде достатъчно височина за търсене на друга вълна назад по вятъра.

Ако при делтата може да се получи сносно реене на вълната, то при парата в повечето случаи се надяваме на едно ефективно издухване назад, през което време катерим колко можем. Но има и изключения. Хубавото, както горният пример за конвергенцията е, че силните възходящи намаляват силата на вятъра и това удължава престоя ни в качването, преди да ни издуха назад и дори може да ни позволи да бутаме напред (обикновено с увеличаване на височината, вълната се накланя напред срещу вятъра). Друго облекчение при изследването на вълни с пара има при определено съчетание на теренни форми. Например, забелязал съм, че свързванията на две планински вериги под остър ъгъл работи учудващо добре. Така един ден с прогноза оранжев код за силен Ю вятър, се качихме малко над село Антон с Учителят и като литнахме с тандема ни изстреля като тапа над билото, но лека полека успяхме да пробием напред. Тъй като очаквахме усилване на вятъра и идване на фронта, правих опит да кацна между Антон и Душанци, но даже и със спирали се получаваше трудно – дори и от триста метра над земята пак ни вдигаше мощно и всеобхватно нагоре. Накрая успяхме, долу нямаше проблем с вятъра, но си беше зор. Със соло крило щеше да е по-лесно и съжалявам, че нямахме прибори да картираме вълната.

Това ъглово (клиново) съединяване между Стара Планина и Средна гора, позволява да се приближаваш или отдалечаваш от пресечната им точка около Козница и да търсиш съчетанието между склоновият ефект от Стара Планина и вълновия зад Средна Гора над яз. Душанци (пак хубав стръмен склон там). Теди ми каза, че е имала вълнови полет около Златишкият старт, така че вълната от Средна гора работи и към Челопеч и Мирково. В Карловското поле не съм наблюдавал вълна от Ю вятър от Средна гора, първо защото не е стръмна от С и второ защото е далечко от Стара Планина. Не знам как е в Казанлъшко при Ю вятър. Там Средна гора е стръмна от С, но пак е далечко от Стара Планина.

Този петък и неделя може да се пробва Свищи пласт и над Антон. Ако се набере добра височина от средногорската вълна, то преди Тетевен се образува мощна вълна зад централното старопланинско било, но наистина трябва добре да се прецени от каква височина почва старопланинската вълна и може ли да се хване, щото отзад няма много кацалки, а тези дето ги има може да са с турбо условия. Е, гората е мека все пак, ама пускайте лайв трак да знаем при коя мечка да ви търсим.

Други варианти за вълнуващи полети са:

- Излитане от Ю склонове на вр. Ком и върха И от него посока Петрохан, после набиране колкото може от склон или предварителна вълна и пускане към Бързия и Берковица в търсене на голямата вълна. Голямата вълна на Берковица може да се гони и от Годеч на термика. Дългият Ю склон е подобен на ЮЗ склонове на Пирин и повдигането на въздушната маса за достатъчно дълго време я дестабилизира и би трябвало да произведе добри термики за първоначалните набирания. Прехвърлянето на Пирин с цел хващане мощната вълна над Банско е широко и рисково с тия чукари, докато пускането към Берковица е по-кратко.

- По лежерен вариант е излитане от старта до вилата на АЕЦ-а или импровизиране на друг старт от ЮЗ част на Врачанската планина. Тя също има клиновидно свързване със Стара Планина и чрез приближаване или отдалечаване върха на клина може да се търси съчетанието между склон и основната вълна. Отделно отдолу към Долно и Горно Озирово има достатъчно кацалки, а в случай на издухване, Врачанската планина е тясна и има огромно поле отзад. Мислих си и за старта на Пършевица над с. Оплетня, но не трябва да забравяме, че при Ю ветрове има условия на фьон, който според пилотите в Алпите е опасно турбулентен за летене. При нас няма такова струпване на планински вериги след планински вериги и турбулентно може да бъде вътре в планинските масиви като Родопите, Рила и З Стара Планина. Изолирани планини и вериги като Витоша и Централна и И Стара Планина няма наблюдения да са особено турбулентни. Зад широките планини като Рила, Родопи и З Стара Планина, би трябвало низходящите и голямата им вълна да дисциплинират въздуха и също да не са особено турбулентни в сравнение с това, което става вътре в тях. Ако стабилните инверсионни слоеве са нужни за вълната, то вътре в планинските масиви те благоприятстват образуването, поддържането и транспортиране на ротори и вихри.

- Лани летях от Робовица над гр. Рила при умерен Ю вятър. След като ме катапултира нагоре склоновия ефект, пуснах назад и леко навлезох зад Рила, където също се образува мощна вълна (там пак има стръмни С склонове и Сапаревското поле е пак клиновидно свързване между ребро на Верила и Рила). Под мен почнаха да цъфтят кумулуси, което говореше че съм в нещо голямо. Избягах и кацнах към Крайници, защото от Самоковско ми дойде шквал от Цб.

- Коняво също позволява хващането на вълна от Осоговската и Бобошевската планина при ЮЗ и Ю вятър.

- И зиме и лете, Брестовица прави вълна от Родопите отзад и малките хълмове отпред и Новоселските баири по-нататък.

- Пробвайте Витоша от ЮЗ. Дългият й склон би трябвало да даде добра термика през активният сезон, а ако хванете вълната над Драгалевци, то ще може да прескочите летището без никой да забележи. Трябва да имате достатъчно първоначален запас от височина (от склон, термика, друга вълна) преди да гоните основната вълна отзад, защото издухването над билото (не само на Витоша), създава Вентури и засмукване надолу т.е. ще има големи низходящи преди голямото качване (както после и зад него).

Все пак за начало препоръчвам клиновидните включвания. Мислете за кацания в случай на издухване (ох София). Търсете дни със силен вятър във височина и не толкова силен на нивата на билата (напр. 10-15 м/с). Топлата постилаща повърхност (есен вместо пролет) и влагата (както при термиките, кондензацията добавя към възходящите, а изпарението към низходящите) би трябвало да усилват вълните, но вместо вълнуващ полет, може да се получат мокри сънища от орографски шапки, нимбостратуси, татуси и статуси.

Надявам се, че написаното ще е от полза и дори и да не яхнете вълната, то съзерцаването на небето и разбирането му могат да донесат повече щастие и от най-високото постижение.

_________________
www.nest.bg


Върнете се в началото
  Профил    +3 / -0 
 
 Заглавие: Re: летене на вълни
МнениеПубликувано на: Съб Ное 09, 2019 2:18 am 
Offline

Регистриран на: Нед Апр 23, 2006 6:04 pm
Мнения: 1093
Местоположение: Велико Търново
Име: Ивелин Калушков
Един от основните проблеми при летенето на вълни с парапланер си остава скоростта. Само че проблемна не е само хоризонталната скорост която н ни пзволява да се задържим дълго във вълната, но и вертикалната.
Обикновено вълновите вдигания варират в рамките на 0.5 до 3 м/с нетна скорост на въздушната маса, поне по нашите ширини.
И докато един безмоторник пропада средно със 0.6 м/с минимално порпадане, парапланерът откровено си тъне със 1.5 м/с. Това прави вълната неизползваема освен ако не е със стойности над 1.5 м/с.

Реално Стара Планина създава добри вълни дори при Ю ветрове просто в повечето случаи не са използваеми за парапланери а дори и за делтапланери.
Като цяло лично според мен вълните рядко се усилват от резонансен ефект и по скоро се подхранват от термо-динамичното пружиниране на въздушната маса между слоеве с различен вятър - издигащият се стабилен въздух след първоначалната компресия след препятствието създава невидим склон който повдига нова порция въздух благодарение на по-силният вятър и усилва ефекта.
Естествено наблюдават се ефекти на ресонанс с други препятствия които определено усилват вълната, но това са по-скоро съвпадения.
Относно Фьона създаван зад планините - от опит мога да кажа че дори далече зад препятствието на изолирани масиви като Стара Планина въздухът изобщо не е приятен за летене. Във Велико Търново често летим при Фьонови ветрове особено пролетно и есено време. Много често при изразен Юг летим от старта на Дебелец - винаги когато сме летяли във фьонов вятър полетът е бил далече от приятен. Това е било в повечето случаи при относително слаб Фьонов ефект - при по-изразен мисля че подобен полет би бил меко казано екстремен. Напомням че дори безмоторниците се стараят да избягват влизането във Фьоновите зони - имало е случаи на счупени самолети от "вълнова" турболенция.

Като цяло при безмоторниците прелетите на вълни се правят само по 2 нчина - или по протежение на вълната - като голям склонов ефект, или с нбиране задължително до върха на вълната и пускане по вятъра. Вторият вариант се практикува по-рядко и в повечето случаи дава по-къси прелети отколкото летенето по протежението на вълната.
Опиташ ли се да прескачаш от гребен на гребен обикновено свършваш много бързо на земята в най-изразената турболенция с която някога си се борил. Причината за това е че дивергентните линии между гребените обикновено са пъти по-силни от вдигането в самата вълна.
С парапланер следването на вълната почти до върхът и би било много трудно заради ниската въздушна скорост което пък неминуемо значи издухване в дивергентната линия която ще ни приземи.
Спред мен вариата за прелет по вълната е набиране на височина с траектория по протежението на вълната и след това заобикаляне на дивергенцията през зона която е по вероятно да не създава вълна - тоест зиг-заг между гребените по ръба на вълните.

Останалите наблюдения на Ники мисля че са точни.

Ако на някой му се експреиментира с вълни - Неделя изглежда като добър ден, за съжаление вълните ще са използваеми след 3000 метра.

Ето как изглежда Неделята в Рила и Витоша според SkySight.

Изображение
Изображение
Изображение

Вижда се че най-силната вълна трябва да е някъде около Сапарева Баня - със сила от 1,5 м/с до 11 000 метра, следващата по сила е на Витоша - до 9000.

Хубаво е да се помисли и за кислород ако се правят височинни изследвания :)

Ако на някой му стиска да направи едно изтегляне на лебедка на Крайници може да се окаже право във вълната.:)

_________________
"Успехът не е траен, провалът не е окончателен, важна е волята да продължиш напред!" - сър. Уинстън Чърчил

Independence Dragon 3 M (бяло, черно, червено)/Advance Impress 2+
Aerodyne Massai M (червено, жълто, оранжево)/Advance Impress 2+
Advance Omega 8 - 27 (бяло, жълто, зелено)/Advance Impress 2+

Advance Omega X-Alps - 25 (зелено, бяло, синьо)/Advance Impress 2+

Изображение


Върнете се в началото
  Профил    +4 / -0 
 
 Заглавие: Re: летене на вълни
МнениеПубликувано на: Нед Ное 10, 2019 9:53 pm 
Offline

Регистриран на: Сря Мар 22, 2006 12:23 pm
Мнения: 26
Местоположение: Varna
Вижте какво открих гледайки си YouTube :)

https://www.youtube.com/watch?v=Q-evbO3PqsA

Темата е повече около парапланеризма ама това много ми хареса - нищо че с делта (ако не му е тук мястото - нека модератора го премести) Ники време е май да пролетиш и на делта :) щом си тръгнал да гониш вълни :)

_________________
Never need DHV!


Върнете се в началото
  Профил    +3 / -0 
 
 Заглавие: Re: летене на вълни
МнениеПубликувано на: Нед Ное 10, 2019 10:22 pm 
Offline

Регистриран на: Сря Мар 22, 2006 12:23 pm
Мнения: 26
Местоположение: Varna
А тук можете да прочетете за мястото където се развива действието от линка в
горния пост

https://ru.wikipedia.org/wiki/Гора_Клеменьтева

Накратко - Крим (Русия) - близо до Феодосия

_________________
Never need DHV!


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -1 
 
Покажи мненията от миналия:  Сортирай по  
Напиши нова тема Отговори на тема  [ 9 мнения ] 

Часовете са според зоната UTC + 2 часа



Вие не можете да пускате нови теми
Вие не можете да отговаряте на теми
Вие не можете да променяте собственото си мнение
Вие не можете да изтривате собствените си мнения

Търсене:
Иди на:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Преведено от: SEO блог на Йоан Арнаудов