Leonardo | ФОТО
Дата и час: Пет Юли 19, 2019 8:43 pm

Часовете са според зоната UTC + 2 часа




Напиши нова тема Отговори на тема  [ 13 мнения ] 
Автор Съобщение
 Заглавие: Най-големия FAI триъгълник в България
МнениеПубликувано на: Нед Авг 26, 2012 10:12 am 
Offline

Регистриран на: Сря Авг 31, 2005 8:40 am
Мнения: 1821
Име: Даниел Димов
Вчера Ясен Савов е направил най-големия FAI триъгълник правен до сега в България. Вижте го тук: http://forum.skynomad.net/leonardo/flight/4132

Нека ако има някакви снимки от полета, Ясен да ги сподели, да се насладим и ние на красотата на този район!!!

Честито!


Върнете се в началото
  Профил    +9 / -0 
 
 Заглавие: Re: Най-големия FAI триъгълник в България
МнениеПубликувано на: Пон Авг 27, 2012 11:16 pm 
Offline

Регистриран на: Нед Ное 21, 2010 12:54 am
Мнения: 31
Много яко. Поздравления. Дали има разлика в усещането да летиш с 120 км/ч спрямо земята и 30-тина ?
Здравко


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Най-големия FAI триъгълник в България
МнениеПубликувано на: Вто Авг 28, 2012 8:26 am 
Offline

Регистриран на: Вто Мар 09, 2004 10:18 am
Мнения: 1270
Местоположение: село Величково
Име: Владимир Чорбаджийски
Като караш кола усеща ли се, когато се движиш с 30 км/час и със 120 км/час? ;)

_________________
Лети с Element Air ... Жълто червен.
Моята първа цел е да се пазя здрав! Не ми пука за славата. Аз искам да занеса в къщи преживявания, които да ме обогатят! Райнхолд Меснер


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Най-големия FAI триъгълник в България
МнениеПубликувано на: Вто Авг 28, 2012 8:36 am 
Offline

Регистриран на: Пет Окт 24, 2008 1:56 pm
Мнения: 410
Местоположение: Coфия
Име: Димитър Халачев
Страхотен полет, поздравления!!! Високо ниво, достойно за пример.

_________________
www.deltaclub.bg
"Всеки полет е важен!"


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Най-големия FAI триъгълник в България
МнениеПубликувано на: Вто Авг 28, 2012 9:19 am 
Offline

Регистриран на: Чет Юли 12, 2007 9:33 pm
Мнения: 853
Местоположение: over Shumen
Име: Бончо Жечев
Невероятен полет, Ясен пак показва световна класа от най високо ниво. Евала :)

п.п. Наистина ли вярвате на тези показания на леонардото за максимална скорост :)


Върнете се в началото
  Профил    +1 / -0 
 
 Заглавие: Re: Най-големия FAI триъгълник в България
МнениеПубликувано на: Вто Авг 28, 2012 11:40 am 
Offline

Регистриран на: Сря Авг 31, 2005 8:40 am
Мнения: 1821
Име: Даниел Димов
GPS-ите се смущават много сериозно от радари и други мощни предаватели! предполагам че аномалията със скоростта е станала някъде около метео-радара на Черни Връх... там кой знае още какво има дето излъчва киловати в ефира...


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Най-големия FAI триъгълник в България
МнениеПубликувано на: Вто Авг 28, 2012 3:23 pm 
Offline

Регистриран на: Съб Яну 22, 2011 4:21 pm
Мнения: 34
Да не забравяме все пак че вчера в София духаше доста силно и скороста която е записана може и да е вярна.Просто проверете скороста на вятъра и я прибавете към скороста на парапланера. Поздравления за Ясен .


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -1 
 
 Заглавие: Re: Най-големия FAI триъгълник в България
МнениеПубликувано на: Вто Авг 28, 2012 3:28 pm 
Offline

Регистриран на: Сря Авг 31, 2005 8:40 am
Мнения: 1821
Име: Даниел Димов
полета е на 25-ти (събота) когато основния вятър е бил около 10 км/ч


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Най-големия FAI триъгълник в България
МнениеПубликувано на: Вто Авг 28, 2012 6:30 pm 
Offline

Регистриран на: Чет Юли 12, 2007 9:33 pm
Мнения: 853
Местоположение: over Shumen
Име: Бончо Жечев
Точно на тази стойност за макс. скорост в Леонардото никога не вярвам, защото редовно при нормални полети, дава удивителни скорости над 100км/ч, които са невъзможни :)

Ето пресен пример : последния полет на Георги Джамяров, макс скорост 134,5км/ч

leonardo/flight/4145

Мисля че не всички, а само някой ГПСи дават такива бъгове, но не съм сигурен, може и от самата програма Леонардо да е :roll:


Върнете се в началото
  Профил    +1 / -0 
 
 Заглавие: Re: Най-големия FAI триъгълник в България
МнениеПубликувано на: Вто Авг 28, 2012 10:21 pm 
Offline

Регистриран на: Нед Апр 04, 2010 9:45 am
Мнения: 210
Е, точно Big Jam ли намери за пример да дадеш, че на него му викаме Свръхзвуковия :) Питайте Стоил:)


Последна промяна Topuzov на Вто Авг 28, 2012 11:43 pm, променена общо 1 път

Върнете се в началото
  Профил    +1 / -0 
 
 Заглавие: Re: Най-големия FAI триъгълник в България
МнениеПубликувано на: Вто Авг 28, 2012 11:08 pm 
Offline

Регистриран на: Сря Сеп 05, 2007 10:44 am
Мнения: 435
Местоположение: София, etc.
Здравейте,

Благодаря за поздравите. Ако някой ми подскаже как се качваше снимка във форума ще кача 2-3 снимки, не от въпросния полет, а от предишния, два дена преди този, който беше почти същия триъгълник, само че не ФАИ и малко по-малък.

Днес пристигнах в Saint André за Европейското, така че съм доста изморен, но някой от следващите дни може да напиша нещо за маршрута на триъгълника; за мен е изключително интересен и от години го изследвам по малко по малко.

Поздрав от Франция,

Ясен


Върнете се в началото
  Профил    +11 / -0 
 
 Заглавие: Re: Най-големия FAI триъгълник в България
МнениеПубликувано на: Чет Сеп 06, 2012 9:15 am 
Offline

Регистриран на: Сря Сеп 05, 2007 10:44 am
Мнения: 435
Местоположение: София, etc.
Здравейте отново,

Както споменах, мисля си и работя върху тоя триъгълник от доста време. Май беше пролетта на 2009 когато със Свилен Фердинандов го опитахме за пръв път. Първия път кацнахме (доколкото си спомням нарочно, май за по-натам не бяхме се и надявали:-) в Самоков, втория път на първа точка се разделихме и поотделно го направихме до Драгалевци, само дето втората отсечка (над Рила) беше прекалено къса за ФАИ триъгълник. След това преди една седмица с Ники Кучето повторихме същия триъгълник, като тоя път си кацнал най-нахално пред блока в Дружба, но и тоя път с Кучето както с Фердинандов не можахме да се сработим по стил на летене и летяхме доста разделени по пътя. И чак на четвъртия опит стана ФАИ триъгълник; този път летях сам през цялото време след старта, и въпреки че условията не бяха оптимални, стана!

2009 вече бях надобрял доста, имах и добро крило, и затова седнах с картата на България да мисля какво най-интересно може да се лети от отправна точка родната София/Витоша. И така като гледах в реалистичен параметър около София, Рила веднага се набиваше на очи като най-интересния елемент с който да се заиграе човек. Има и други възможности, естествено, например да се лети на изток-югоизток по северните склонове на Рила и Родипите, или на юг покрай (или през) Рила и Пирин та чак към Гърция, но за мен триъгълникът през Рила и обратно до София беше, и си остава, най-привлекателният.

А защо триъгълник? Първо, като направиш триъгълник от вкъщи, си кацаш най-елегантно директно пак вкъщи, и няма нужда да губиш време и пари да се връщаш от примерно 200км след като си кацнал вероятно привечер, а кола няма. Тази елегантност на триъгълниците ме привлича. Освен това, като летиш затворен маршрут за мен е по-предизвикателно защото не можеш да използваш вятъра да те бута. По маршрута вятърът е нетно нула. Следователно търсиш дни с лек вятър и висока база, което пък прави летенето по големите планини възможно най-безопасно - още един бонус. Ако търсиш рекорди по дълъг еднопосочен прелет, то ти трябва сериозен вятър, което те ограничава до голяма степен до равнинното летене, защото ако включиш планина със силен вятър става опасничко. И още нещо хубаво при триъгълниците - като почнеш да си разработваш някакъв триъгълник, опознаваш общо взето ЦЕЛИЯ район който триъгълникът обхваща, което мен ме кефи защото въпросният район е в задния ми двор и ми е супер интересен - големи планини, хълмове, дълги ниски планини, равнини, най-големите върхове в БГ, планински езера, София, и т.н.

Така че тук споделям не само за триъгълника, а и за целия район който той обхваща. Надявам се тази информация да послужи на софийските пилоти в прелетите им в тази зона. Всъщност само с тая цел съм седнал да пиша по темата.

----

Та, по същество:

1) За СТАРТА: тъй като е за триъгълник и трябва лек вятър, се ползват Комините. Малко е проблем че склона е североизточен и условията тръгват чак към 12:30, но нищо, от 12:30 пак остават поне 6-7 часа летене лятото, което умножено по 25км/ч прави минимум 150км. Ако си намеря партньори с конкурентни крила, мисля че средната скорост би могла да се качи до 29-30км/ч, което би дало възможност за триъгълник към 200км. Според мен е реалистично.

За ФАИ триъгълника излетях точно след като тръгнаха условията колкото да се задържа на склона, но тъй като все още термиките не стигаха достатъчно високо за пускане назад, използвах времето да направя един тигел почти до Кулата на Витоша, за да си удължа триъгълника по тоя начин.

2) За ПУСКАНЕТО от Витоща, съветът ми е да се пуска не отстрани на планината (югоизток), а директно назад (на юг). Отстрани обтичането на Витоша е много силно и реже термиките и те сваля бързо; затова моят съвет за най-сигурно и лесно пускане е набиране около Резньовете и след това пускане директно зад Черни Връх над южните склонове, където обикновенно са най-силните термики, в които е добре да се набере макс височина.

3) След набиране на макс над южните склонове на Витоша следва пускане по ВЕРИЛА. Тя по мои наблюдения (поне рано следобяда) не работи добре и затова пак подчертавам че е важно човек да се набере на макс на южните склонове на Витоша в силните термики. Над Верила се върти по малко в най-добрите качвания, колкото да се стигне до края й, където, точно където тя свършва и равнината на Сапарева Баня почва, обикновенно пак има силни термики. Там е второто място след южните склонове на Витоша където е важно да се набере човек възможно най-високо. Не само защото пуска силни термики, а и защото следва атакуване на голямата Рила, и на тоя етап колкото си по-високо, толкова повече избор имаш, и толкова по-малка е възможността да запецнеш някъде в Рила.

4) Още ПРЕДИ ДА СЕ АТАКУВА РИЛА, докато си в последната термика, почва следене на облаците към и над нея. На тоя етап е много важно да се избере правилната линия, защото на пускането в посока Сапарева Баня и Рила ако избереш грешната посока може да си потънеш като пич. Тези северни склонове на западна Рила са доста tricky и не работят особено добре, така че пак казвам, трябва да се следят облаците и да се внимава да не затънеш, че иначе се губи много време там (ако не се удавиш). По тая причина в целия район на Рила западно от Мальовица е важно да се държи височина и да се внимава, че лесно се тъне и трудно се намират добри термики. Точно защото внимавах, при последния ми полет (ФАИ триъгълника) избрах да заобиколя доста на изток през хълмовете свързващи Рила с Верила, вместо да газя директно през равнината на Сапарева Баня. Заобиколих голяма синя дупка, губейки по тоя начин малко време, но не затънах, така че в крайна сметка мисля че беше правилният избор. Пак казвам, в западната част на Рила е важно да се следват облаците, за да не запецне човек.

5) Вече при самото АТАКУВАНЕ НА РИЛА се навлиза в голямата планина. Там ти трябва база над 3300м (което е равно на някъде 2700м на Витоша), иначе да летиш по задното най-високо било е почти невъзможно, защото ако затънеш няма излизане, особено ако не си с двуредово крило. В района на Езерата и връх Калин част от трудността е че понякога има кумулусчета, но всъщност не работят. Това го знам от опит и затова гледам да гоня само добре оформените облачета с тлъста и плътна основа. Пак от опит казвам че в тоя район термиките са особено непредвидими и затова гледам терена единствено за да се ориентирам за вятъра (дълбоките долини ускоряват вятъра чрез вентури, а края на планината го ускорява чрез изтичане); термиките ги търся почти само наблюдавайки облаците. На земята там не се доверявам много-много. Вече в западния край на планината отивам толкова на югозапад колкото същите тия облаци ми позволяват, след което обръщам на изток.

6) Следва поне за мен най-зрелищната част на прелета - втората отсечка с летенето над ГОЛЯМАТА ПЛАНИНА. Там е много важно човек да се кефи на макс и да оцени красотата под и пред него. Иначе се давиш, гаранция:-). В тая отсечка, още в западна Рила, гледам да летя над най-високите била, но в бъдеще имам за цел, ако видя че южните склонове работят, да атакувам по-южно, над следващото било южно от най-високото. Но едно по едно, малко по малко. Рила е много трудна планина за летене и е важно да се изучава малко по малко, на сигурно.

Тук е моментът да спомена нещо общо за Рила, или поне за северните склонове в западната й половина: Това е мощна планина с постепенно изкачващи се склонове - склонове като големи полегати ръкави (някои от тях дори успоредни на главното било), разцепени от дълбоки долини и езера. Липсва ясно изразено лице, ясно изразен склон като в района на Сопот няпример, който да организира термичната активност в нещо по-предвидимо и по-малко турбулентно. Според мен затова в западна Рила термиките са доста непредвидими, а турбуленцията доста силна. Затова в този район трябва много да се внимава. Особено в района на Езерата, където облаците съм забелязъл че са най-лъжливи, а тухлирането - очаквано. Планината там е доста обла, така че внимавайте. Добре е да знаете че следващата поляна за аварийно кацане източно от Езерата е на Централната Планинска Школа под Мальовица. Само че от ниско тя не се вижда, така че според мен е добра идея да си сложите точката на ЦПШ-то в GPS-a (от Google Earth, примерно), за да знаете къде е и дали долитате, или трябва да кацате долу някъде под Езерата.

Но всъщност от Езерата има две възможности за продължаване на триъгълника - едната е над облата планина северно от Рила която я свързва с Верила, другата е над северните склонове на Рила. Забелязал съм че над въпросната планинка обикновенно се образува добра конвергенция с кумулуси, но аз лично не минавам оттам, за да не ми прецаква маршрута по триъгълника - прекалено е северно от втората му отсечка. Но, особено ако се съмнявате че ще долетите от Езерата до следващо кацало на изток, и отпред е вариант.

Но, продължавайки по Баш Триъгълника, бяхме стигнали до района на Мальовица. Там свършва трудната зона на Западна Рила и почва магистралата. Склоновете стават по-правилно построени, няма ги горе-посочените ребра успоредни на главното било, няма ги езерата и всички други странности на Западна Рила които я правят сравнително непредсказуема и трудна. От Мальовица нататък склоновете си вървят правилно надолу и организират термичната активност много по-добре. Термиките са по-силни. В същото време е и по-лесно да се бяга надолу ако затънеш, защото склоновете са по-стръмни и ги няма напречните билца които в Западна Рила пречат на бягането и на организацията на термиките. Поне аз така си го обяснявам.

След Мальовица, използвайки силните термики, аз лично гледам стратегически да мога по правата без заобикаляне на ребрата да стигна над билото на Маркуджиците (които пък са над Боровец) максимално високо. Важно е да стигнеш на глайд в района над горна станция на кабината, защото там - между горна станция на кабината и Мусала - съм забелязал че са най-силните и добре организирани термики по целия триъгълник. И тъй като цялата зона обикновенно работи супер добре, е важно преди да заврътиш да я поизследваш малко за да намериш най-доброто ядро, което да те изпомпа възможно най-бързо до базата. Може да хванеш тройка, но наблизо да има петица - трябва ти петицата. Времето е ценно, а базата висока.

7) На тоя етап ако всичко е наред се гони база. Тия турбо термики трябва да се използват. Но още докато въртиш към нея е важно да наблюдаваш небето на изток и север оттам - дали ще можеш да продължиш още на изток (едва ли) или да се връщаш на север към Витоша. Защото, колкото и да си високо в тоя момент, слънцето вече пада. И в тоя момент всичко зависи от облаците. Карай по тях. Ако пращят още малко на изток, може по тях; ако не, значи е време за връщане.

8 ) На връщане от Рила ви съветвам да гоните ПЛАНА. Знам че изглежда спльоскана планина, но аз когато съм я пробвал на връщане, всеки път е работела. И по нея, по нея, та до София. При връщането към Витоша и София, ви съветвам както и при пускането от Витоша да избягвате изтичането на Витоша. По-скоро към Панчарево, малко отстрани минете, за да избегнете насвирването на вятъра и разкъсаните термики около югоизточния склон на Витоша. И така, докъдето можете.

---------

Това е отмен. Надявам се да съм помогнал с каквото съм научил от собствените си полети. Поздрави от Франция, наздраве,

Ясен


Върнете се в началото
  Профил    +25 / -0 
 
 Заглавие: Re: Най-големия FAI триъгълник в България
МнениеПубликувано на: Пон Сеп 10, 2012 2:05 pm 
Offline

Регистриран на: Пет Апр 13, 2007 8:12 pm
Мнения: 1483
И са сшо полетел си да те не зае... И са по ужурди не па бон пор воле аа???поркуа ту воле тю фу. Тю не па лу серво

_________________
I v rotor i v Cb vse mi e dobre ....... CB TEAM


Върнете се в началото
  Профил    +1 / -4 
 
Покажи мненията от миналия:  Сортирай по  
Напиши нова тема Отговори на тема  [ 13 мнения ] 

Часовете са според зоната UTC + 2 часа



Вие не можете да пускате нови теми
Вие не можете да отговаряте на теми
Вие не можете да променяте собственото си мнение
Вие не можете да изтривате собствените си мнения

Търсене:
Иди на:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Преведено от: SEO блог на Йоан Арнаудов