SkyNomad
http://forum.skynomad.net/

Нов старт
http://forum.skynomad.net/viewtopic.php?f=1&t=7912
Страница 1 от 3

Автор:  Колев [ Вто Мар 03, 2015 10:14 am ]
Заглавие:  Нов старт

От няколко дни съм се наел да намеря нов старт, лесно достъпен (доколкото е възможно). Харесах си един, на около 25-30 км. от град Стара Загора, до село Сърневец. Вчера се реших, ще ходя да го видя на живо, от Google Earth се вижда, че на върха е чисто, няма дървета, няма скали. подходящ за И-ЮИ-Ю-ЮЗ. Отидох до там и какво да видя - красота, стръмен склон, денивелация от порядъка на 400-500 метра. ще се качвам, не ме свърта. Обаче се натъкнах на проблем, малък, трябваше да карам около 3-4 км. по черен път за да стигна до горе, хубавото пък иначе е, че си има път до самия връх, понеже там има антена за GSM мрежа и ходят да я поддържат ... с джипове, а аз с моята Корсичка ... до някъде, понеже имаше такива локви, че нямаше да има излизане, а се пресича и рекичка. Както и да е, спрях близо до възвишението, бях с моята приятелка и кучето й. Стоим и гледаме как няколко орела рееха на склона, "ох, блазе им" й казах и решихме бързо - пеша ще е. Тръгнахме нагоре, за около 10-15 мин бяхме вече почти до антената, поехме си въздух, и започнах да разгъвам. Тя пое надолу към колата. Разгънах си крилото, закачих си сбруята, включих уреди, камери ... всичко по реда си. Дръпнах вървите и нямаше и крачка и вече бях във въздуха. Получи се много приятно реене, около 10 мин склóних (не знам дали има такава дума в речниците за склоново реене, но да речем, че вече има :D ). Склóних, склóних и по едно време взех да се вадя, малко по малко набирах височина. Термиката стигна до 3,5 м/с, не спрях да я въртя, въпреки че бяхме притиснати от времето и това трябваше да бъде просто една проба на старта, да ама ... как да оставиш термика :?: Извадих се на 1230 м. с други думи 7-800 м. над старта, доволно. Приятелката ми ме чакаше близо до селото с колата, което се пада на Юг, ама с такава височина реших да пусна посока Стара Загора - И, което до някъде хем е грешка, хем не. Грешка, защото пуснах почти срещу вятъра. Извадих си телефона с голям страх да не го изпусна, обадих се на приятелката ми и й казах да тръгва към Ст. Загора. Пуснах посока И, не минах кой знае колко ... 2-3 км. в права линия някъде, ама тооочно срещу вятъра, движих по едно време с 4-6 км/ч според GPS-а. В крайна сметка кацнах близо до пътя, тя дойде с колата, дори един дядо дойде, който си пасеше козичките наблизо. Било му много интересно да ме гледа отдолу. "Засилваш се от високо и излиташ, нали? ... Топли течения те отнасят нагоре нали? " ей такива въпроси ми задаваше, което ме изненада приятно, понеже не ми задаваше глупави въпроси от сорта на "Как летиш? Защо не падаш? Как дишаш? и т.н." Побъбрихме си докато сгъна и се разделихме по живо - по здраво.
Заключението от вчерашния ден е, че този старт ще си го летя доста често тази година и съм супер доволен от себе си, че открих нов нелетян старт досега, въпреки че един приятел вече го е забелязал, но не го е тествал. Е, това вече е факт :)

Автор:  ivanbankov [ Вто Мар 03, 2015 2:04 pm ]
Заглавие:  Re: Нов старт

Браво на заралията .Посочи ГПС координати да го видя и аз на Google Earth

Автор:  Колев [ Вто Мар 03, 2015 5:44 pm ]
Заглавие:  Re: Нов старт

lat/lon (WGS84):
42.4216 , 25.3455
N 42° 25.29600' , E 25° 20.73000'
N 42° 25' 17.8" , E 25° 20' 43.8"
Надявам се тези да ти свършат работа, ако не ...
leonardo/flight/11814
А ако искаш някой ден може направо да отидем до там 8)

Автор:  sel [ Вто Мар 03, 2015 6:36 pm ]
Заглавие:  Re: Нов старт

Поздравления!

В хубаво време аз често летя в този район с моторглайдер (самолет) - от с. Граф Игнатиево, през Стара Загора до Нова Загора и обратно - много често дава.

Досега по билото на Средна гора почти никога нямаше никой (всъщност никога никой не съм срещал).

В този район често съм се вадил с много мощни термики - от този район ако го извъртя до 3000м (няколко пъти ми се е получавало) се прибирам до Пловдив на глайд, пристигайки с добър запас от височина... (Самолетчето е с реално качество 20-22).

Ако не успея да се закача в района на посочения от теб старт, често работи много добре баира отсреща (на юг), над Чирпанските възвишения.

С нарастването на броя ползватели на въздушното пространство става все по актуално и смислено едно обаждане до CPI, така че да се знае, че в даден район в даден ден се лети.

Отделно, така е и по закон (ЗГВ, AIP на България и Наредба Н-1).

Автор:  Колев [ Вто Мар 03, 2015 6:49 pm ]
Заглавие:  Re: Нов старт

Благодаря, ще го имам на предвид, а как се осъществява връзката с CPI? Да знам за себе си ...

Автор:  Areivan [ Сря Мар 04, 2015 12:35 pm ]
Заглавие:  Re: Нов старт

Колев написа:
Отидох до там и какво да видя - красота, стръмен склон, денивелация от порядъка на 400-500 метра.


Приветствам ентусиазма ти. Браво!
Само малка корекция. Съобразно координатите които си дал се вижа че старта е на около 550 метра над морското равнище. Като Денивелация обикновенно се дава разликата между старта и кацалката. В този случай още няма установена кацалка, но ми се вижда нереалистично да се долети безпроблемно до морското равнище :wink: - затова бих казал Денивелация около 150-170 метра.

Автор:  sel [ Сря Мар 04, 2015 1:07 pm ]
Заглавие:  Re: Нов старт

Цитат:
Благодаря, ще го имам на предвид, а как се осъществява връзката с CPI? Да знам за себе си ...


02 937 4270 Център за Полетна Информация

Просто казваш - добър ден, озапочвам(е) полети с парапланер на височина до ... метра (дай колкото е оценката ти за височината на базата), в района на ... еди къде си.

Може да има и някой друг уточняващ въпрос.

Голямата полза, включително за парапланериста, е че самолетите в района ще бъдат предупреждавани за теб. Ясно е, че ако тръгнеш нанякъде на прелети ползата намаля, но е достатъчно да се знае, че в района има някой!!!

... за което ми прави впечатление, че от Сопот и Бузлуджа никога никой не се обажда. Летя си - и ха, парапланери. Аз отлично зная къде може да са - но никой друг, който не знае за какво иде реч - не знае! ... и в тази връзка закона изисква обаждане до ЦПИ... веднъж на ден, от един човек на старта е достатъчно...

В района на Стара Загора често има активна зона на полигона... както там се казваше, между Стара Загора и Казанлък. Така че е нормално преди да летиш да си проверил, че няма да те отстрелят. От ЦПИ ако е активна зоната определено ще ти кажат "не може" при такава ситуация.

Всеки си носи отговорността сам.

Автор:  Колев [ Сря Мар 04, 2015 1:25 pm ]
Заглавие:  Re: Нов старт

Areivan написа:
Колев написа:
Приветствам ентусиазма ти. Браво!
Само малка корекция. Съобразно координатите които си дал се вижа че старта е на около 550 метра над морското равнище. Като Денивелация обикновенно се дава разликата между старта и кацалката. В този случай още няма установена кацалка, но ми се вижда нереалистично да се долети безпроблемно до морското равнище :wink: - затова бих казал Денивелация около 150-170 метра.


Дааа благодаря за корекцията, значи денивелацията е точно горе-долу колкото каза ти, около 150 метра. а колкото до кацалката, виждат се много свободни ниви на хоризонта, но не съм пускал да видя до къде ще стигна. След малко отивам пак да пробвам да полетя от там и довечера ще си изкажа мнението за повторния опит.

SEL, благодаря ти за подробната информация, днес се поразрових по обстойно и намерих темата, която сте обсъждали. Записах си номера на CPI и ще им се обадя. От сега нататък мисля да се обаждам всеки път, когато реша да летя, независимо от мястото на което съм. Благодаря ви много за съдействието и за насърчаването :roll:

Автор:  DVD [ Сря Мар 04, 2015 10:33 pm ]
Заглавие:  Re: Нов старт

в цяла Европа не си длъжен да се обаждаш преди да летиш в пространство клас G

Автор:  Колев [ Чет Мар 05, 2015 1:24 am ]
Заглавие:  Re: Нов старт

DVD написа:
в цяла Европа не си длъжен да се обаждаш преди да летиш в пространство клас G

Погледни от добрата страна, поне предупреждават, че в района, в който летиш не си сам. Днес, както казах, ходих да тествам старта отново, обадих се предварително на CPI за да им кажа за намеренията им, учудващо за мен отсреща колегата беше много отзивчив.Предупреди ме, че в този район ще има прелитащи самолети до 2000м. Аз си помислих, че ще започне да се кокори, той спокоен, обяснява, пита и така, приятен разговор се получи. Нищо не загубих като му се обадих. Иначе колкото до полета ... пак бях притиснат от времето, трябваше да си оставя хубавата термика, която си ме вадеше бавно, но славно нагоре. Вятъра долу беше около 0,5-1 м/с а горе около 2,5-3 м/с, все пак се получи що горе хубаво реене, както казах вече хванах си и термика, но трябваше да я оставя, за да не закъснея за часа при доктора ... Кофти работа, другия път съм си наумил когато отивам на този старт да е много по-рано и да нямам никакви планове, които да ме карат да си прахосвам термиките. Та толкова за този старт, който иска мога да го заведа при следващия подходящ ден за летене :)

Автор:  sel [ Чет Мар 05, 2015 7:36 am ]
Заглавие:  Re: Нов старт

Без съмнение, в цяла Европа летят толкова много хора, че ако трябва да се обаждат няма да стигне администрацията да им поема обажданията.

А доскоро за всеки полет се пускаше у нас и полетен план.

Все пак, докато общия брой летящи е малък и е възможно, намирам идеята за подаване на някаква информация за нелоша. Допълнително, с ЦПИ се говори и на 130.6Mhz и се съгласува кой къде и какво в реално време. Недостатъка е, че наличието на тази система намалява бдителността на пилота. Реално има толкова малко полети, че рядко се срещаш с някой. Но когато се срещнеш винаги е изненада :)...

Автор:  Колев [ Чет Мар 05, 2015 8:01 am ]
Заглавие:  Re: Нов старт

Нали може да те попитам нещо sel? Човека от CPI също ми каза за тази честота, ама аз на моя Baofeng мога ли да я избера по някакъв начин?

Автор:  sel [ Чет Мар 05, 2015 7:21 pm ]
Заглавие:  Re: Нов старт

130.6Mhz е авиационна честота. Не очаквам да можеш да предаваш на нея с радиостанция, която не е авиационна. Не съм виждал досега станция, която да го може (без да си е авиационна). Основната причина мисля е, че в авиацията използват амплитудна модулация, а почти всички токита, особено радиолюбителските, използват честотна модулация. Аз имам една супер радиостанция (Yeasu FT50) която предава от 136Mhz (точно над авиационния банд) нагоре до мисля 1GHZ и слуша от мисля 80Mhz някъде нагоре... Може да приема и ЧМ и АМ, но предава само на ЧМ. Продавам я между другото, вече не ми трябва ;) (бях си я купил докато летях с парапланер, идеална е за целта). Та дори хубава станция като тази не може да предава в този обхват.

Освен това на тази честота се очаква да говорят само обучени и лицензирани пилоти. Има определена фразеология и се разбира на 10тата секунда кой е обучен пилот и кой не.

Тъй като, за да летиш с парапланер не се иска никакъв лиценз, съответно не минаваш типична програма за обучение, каквато иначе минава всеки лицензиран пилот. Т.е. очаквам освен всичко друго да е незаконно да предаваш... но тук излиза от моите компетенции....

Автор:  Росен [ Чет Мар 05, 2015 10:13 pm ]
Заглавие:  Re: Нов старт

sel написа:
130.6Mhz е авиационна честота. Не очаквам да можеш да предаваш на нея с радиостанция, която не е авиационна. Не съм виждал досега станция, която да го може (без да си е авиационна). Основната причина мисля е, че в авиацията използват амплитудна модулация, а почти всички токита, особено радиолюбителските, използват честотна модулация. Аз имам една супер радиостанция (Yeasu FT50) която предава от 136Mhz (точно над авиационния банд) нагоре до мисля 1GHZ и слуша от мисля 80Mhz някъде нагоре... Може да приема и ЧМ и АМ, но предава само на ЧМ. Продавам я между другото, вече не ми трябва ;) (бях си я купил докато летях с парапланер, идеална е за целта). Та дори хубава станция като тази не може да предава в този обхват.

Освен това на тази честота се очаква да говорят само обучени и лицензирани пилоти. Има определена фразеология и се разбира на 10тата секунда кой е обучен пилот и кой не.

Тъй като, за да летиш с парапланер не се иска никакъв лиценз, съответно не минаваш типична програма за обучение, каквато иначе минава всеки лицензиран пилот. Т.е. очаквам освен всичко друго да е незаконно да предаваш... но тук излиза от моите компетенции....


И от къде все пак произтича незаконноста да се предава на 130.6 ?

Автор:  sel [ Чет Мар 05, 2015 11:12 pm ]
Заглавие:  Re: Нов старт

Не съм компетентен, за да отговоря професионално или да цитирам закон или наредба.

Мисля, че е логично и очевидно, че след като дори за любителските честоти е нужен лиценз за радиолюбител, какво остава за авиационните такива. Някъде бях и чел за осъдителна присъда в някаква такава връзка, очевидно не в БГ, но не мига да си спомня подробности. В България са валидни международните закони плюс местните, ако са още по-рестриктивни от международните (какъвто е случая с обажданията до ЦПИ 30 минути преди изпълнението на полет).

Това в което съм сигурен обаче, е че когато се лети в контролирано въздушно пространство се изисква всички радио разговори да са на английски език, а от пилотите се изисква да имат лиценз за радиотелфонен оператор на английски език, минимум ниво 4. Т.е. Лиценз. В България на 130.6 се говори масово на български, но когато прелита чужденец (има доста) ЦПИ говорят на английски. При всички случаи се спазва стандартната фразеология, независимо от езика.

Страница 1 от 3 Часовете са според зоната UTC + 2 часа
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/