SkyNomad
http://forum.skynomad.net/

Нов старт
http://forum.skynomad.net/viewtopic.php?f=1&t=7912
Страница 2 от 3

Автор:  itzo [ Пет Мар 06, 2015 1:16 am ]
Заглавие:  Re: Нов старт

Росен написа:
...И от къде все пак произтича незаконноста да се предава на 130.6 ?


От Закона за електронните съобщения. И чл.348 от Наказателния Кодекс. Санкциите са съизмерими с тези за притежаване на незаконно огнестрелно оръжие.

П.С. Очаква се съвсем скоро да излезе на пазара Wouxun KG-UV9D, която официално ще може да слуша еърбанда:

Freq.
76 - 108 Mhz (FM RX)
108 - 136 Mhz (Air Ground)
136 - 174 Mhz (FM RX/TX)
230 - 250 Mhz (FM RX)
350 - 400 Mhz (FM RX)
400 - 512 Mhz (FM RX/TX)
700 - 985 (FM RX)

Автор:  Росен [ Пет Мар 06, 2015 7:57 am ]
Заглавие:  Re: Нов старт

Чл.348.(Изм.- ДВ,бр.10от 1993г.)
Който:
а) построи, държи или ползува радиосредство, което излъчва в етера,
без да има писмено разрешение затова;
б) използува радиосредство, което излъчва в етера, без предварително
да го е регистрирал с пълни установъчни данни или го използува за
цели, непозволени по даденото му разрешение;
в) без предварително писмено разрешение самоволно измени регистрираните
данни на радиосредството, което излъчва в етера;
г) пречи или смущава действието на радиосъобщителна, радиоразпръсквателна,
телевизионна или радиорелейна станция или радиотранслационна централа,
се наказва с лишаване от свобода до пет години и глоба от сто до триста
лева, като радиосредството се отнема в полза на държавата.
От тук: www.http://dokkpbdp.mvr.bg/NR/rdonlyres/394 ... A/0/NK.pdf

Автор:  DVD [ Пет Мар 06, 2015 10:37 am ]
Заглавие:  Re: Нов старт

sel написа:
... и в тази връзка закона изисква обаждане до ЦПИ...


Коментара ми беше в отговор на това изречение. В цяла Европа и в България включително (както и в много останали държави) няма изискване за задължително обаждане преди полети в пространство клас G. Просто си излиташ и гледаш да не се блъснеш в нещо друго което също лети, спазвайки правилата за избягване на сблъсъци. Можеш да подадеш информация какви са ти намеренията, можеш да получш информация за останалите които са подали такава, но нищо от това не е задължително.

Не съм сигурен дали е добре да се обаждаме когато ще летим някъде! Защо? Защото ако винаги всички моторни пилоти получават информация къде може да има безмоторни - те ще започнат да разчитат на тази информация, което ще намали драстично бдителността и ще предизвика фалшивата убеденост, че щом не са били предупредени от ЦПИ - значи няма никой. Принципно не е добре да се разчита на услуга която е опция!

Автор:  Колев [ Пет Мар 06, 2015 12:37 pm ]
Заглавие:  Re: Нов старт

DVD написа:
Не съм сигурен дали е добре да се обаждаме когато ще летим някъде! Защо? Защото ако винаги всички моторни пилоти получават информация къде може да има безмоторни - те ще започнат да разчитат на тази информация, което ще намали драстично бдителността и ще предизвика фалшивата убеденост, че щом не са били предупредени от ЦПИ - значи няма никой. Принципно не е добре да се разчита на услуга която е опция!

Не искам да влизам в никакви спорове и пререкания, но те не летят ли и в момента така, знаейки, че по маршрута по който ще минават няма безмоторни? Мисля, че едно обаждане няма да навреди никому, така те ще имат едно на ум, че летейки от т. А до т. Б може да има безмоторни летателни средства и ще бъдат малко от малко по-бдителни. В този ред на мисли, сега, когато никой не се обажда, те са си спокойни, че по този маршрут е чисто, и точно този факт предизвиква фалшива убеденост, че щом не са предупредени от ЦПИ значи няма никой, а не са предупредени защото никой не се обажда. Другото което е, че ако звъннеш един телефон, ти самият ще си оповестен, че в района, в който смяташ да летиш има или няма летящи в зона G моторни ... Не се сърди, но мисля, че си в грешка.

Автор:  ognian [ Пет Мар 06, 2015 1:23 pm ]
Заглавие:  Re: Нов старт

Има ли закон, наредба, разпореждане или не знам какво си нещо,
което да задължава парапланеристите да се обаждат на ЦПИ, ако летят в G пространството?
Щото съм чувал случаи, че разни самолетчета нарочно се приближавали до мирно летящи парапланеристи.

Автор:  DVD [ Пет Мар 06, 2015 2:40 pm ]
Заглавие:  Re: Нов старт

Колев написа:
Не искам да влизам в никакви спорове и пререкания, но те не летят ли и в момента така, знаейки, че по маршрута по който ще минават няма безмоторни? Мисля, че едно обаждане няма да навреди никому, така те ще имат едно на ум, че летейки от т. А до т. Б може да има безмоторни летателни средства и ще бъдат малко от малко по-бдителни. В този ред на мисли, сега, когато никой не се обажда, те са си спокойни, че по този маршрут е чисто, и точно този факт предизвиква фалшива убеденост, че щом не са предупредени от ЦПИ значи няма никой, а не са предупредени защото никой не се обажда. Другото което е, че ако звъннеш един телефон, ти самият ще си оповестен, че в района, в който смяташ да летиш има или няма летящи в зона G моторни ... Не се сърди, но мисля, че си в грешка.


Споровете са полезни за да се стигне до по-добро разбиране на нещата!

Това е все едно да се обадиш в КАТ и да питаш "абе я ми кажете има ли коли по пътя София-Годеч че смятам да пътувам натам?" ... Каквото и да ти отговорят няма особен смисъл защото ситуацията може да се промени в следващите минути и така ти вече разполагаш с грешната информация! Единствения смислен отговор който могат да ти дадат е "Вие хубаво сте намислили, обаче пътя е затворен заради срутени камъни и няма да бъде отворен поне до утре вечерта."

Аналогично и за G пространството каквото и да ти кажат - след 5 минути то може да се промени на 180 градуса. Може да се появят летящи, летящите може да кацнат и т.н. ... Единственото смислено нещо което може да получиш като информация е дали някоя зона не е активирана, но това също можеш да го видиш и в AUP-а на сайта на РВД.

Ние с моторните нямаме проблеми защото те са несравнимо по-бавни от звука който излъчват - винаги ще ги чуем преди да дойдат опасно близо. Проблем имат те по между си защото първо че по-трудно се чуват (нали са с кабина) и второ имат много уреди които да им отвличат вниманието.

Така че - не мисля че съм в грешка. В пространство клас G трябва да гледаш на къде отиваш и да не се изненадваш от нищо - единственото което да те изненада е ако падне метеорит. :)

Автор:  DVD [ Пет Мар 06, 2015 2:40 pm ]
Заглавие:  Re: Нов старт

ognian написа:
Има ли закон, наредба, разпореждане или не знам какво си нещо,
което да задължава парапланеристите да се обаждат на ЦПИ, ако летят в G пространството?
Щото съм чувал случаи, че разни самолетчета нарочно се приближавали до мирно летящи парапланеристи.


Няма.

Автор:  GeorgiDobrich [ Пет Мар 06, 2015 2:45 pm ]
Заглавие:  Re: Нов старт

DVD написа:
Ние с моторните нямаме проблеми защото те са несравнимо по-бавни от звука който излъчват - винаги ще ги чуем преди да дойдат опасно близо.

На Коняво са ми изкарвали акъла...без да го чуя.
То не беше термиката да фучи, вариото да пиши....само до самолети ми беше........

А мотоциклета първо се чува или първо се вижда ?
Чуеш ли го значи е късно....

Автор:  DVD [ Пет Мар 06, 2015 2:53 pm ]
Заглавие:  Re: Нов старт

За наше щастие светлината е по-бърза от звука и от всичко останало което се движи :)

Автор:  sel [ Пет Мар 06, 2015 7:24 pm ]
Заглавие:  Re: Нов старт

Даниеле, за съжаление си в грешка.

Съгласно AIP, Наредба Н-1 и чл.20 от Наредба 22, 30 минути преди полета си длъжен да информираш ЦПИ.

Автор:  DVD [ Пон Мар 09, 2015 9:57 am ]
Заглавие:  Re: Нов старт

Митко, видях какво пише в наредбата. Наредбата е от 1999-та година, а от 2007-ма сме част от ЕС с което всички Европейски Регламенти важат и в България и са с приоритет пред местното законодателство. Ако има нещо което е в конфликт с по-висшите нормативни актове - важи по-висшия.

За мен това е поредния случай в който има противоречия между нашето заварено законодателство и новите принципи идващи от европейското законодателство.

Автор:  sel [ Пон Мар 09, 2015 11:32 am ]
Заглавие:  Re: Нов старт

В преходните и заключителни разпоредби на Наредба Н-1 се изменя чл. 20 на Наредба 22, който вече изглежда така:
чл.20 (1) Само с информация от командира на ВС до органа за полетно информационно обслужване на въздушното движение към ДАНО вътрешните полети по правилата за визуални полети с ВС с максимално излетно тегло под 5,7 тона се извършват:
1. (отменена)
2. във въздушното пространство клас "G" ; и/или
3. в определени зони за спортни,учебни и тренировъчни цели и агрохимическа дейност, и т.н.
(2) .....
(3) .....
(4) Полетите по ал.1, т.3 се извършват в предварително резервирани зони от центъра за планиране и разпределение на въздушното пространство към ДАНО.
Следствие:
Полетите с ВС с максимално излетно тегло под 5.7 тона, които се провеждат изцяло във въздушното пространство клас "G" вече се изпълняват БЕЗ ПОЛЕТЕН ПЛАН.
Съгласно останалите действащите и преди и сега разпоредби, 30 минути преди полета Командира на ВС е длъжен да информира ЦПИ за своите намерения.

Горното е потвърдено от юристи и се практикува от пилотите на самолети.

Полезно и законно изискуемо е да се практикува и от парапланеристите.

Практически по площадките (летищата) практикуваме така:

1. За самолетите:
- всеки отделен командир на самолет преди първия си полет се обажда на ЦПИ и казва, че започва работа с еди кой си самолет - LZ-.... Често един се обажда от летището и дава начало на работа на цяла група самолети.
- в края на полетите или се обажда един от цялото летище и съобщава, че всички полети са приключили или всеки поотделно докладва сам за край на работа

(Ако някой самолет не съобщи за край, ЦПИ започва да го издирва по телефона - имат база данни със собствениците; те през деня нормално също поддържат радиовръзка, макар и тя да не е задължителна; всичко това се прави с цел възможност за издирвателно-спасителна дейност)

2. Когато летим в района на летището (няма точна дефиниция за това, но да речем условно 5-10 километра радиус, летищата по принцип си имат определени зони) НЕ уведомяваме ЦПИ къде точно ще летим, а само до каква височина (обикновено до 1000 метра над летището е предостатъчно ако просто ще се моткаш наоколо); така ако има прелитащи самолети, ако те са НАД обявената височина си минават без въпроси; ако са под - задължително ЦПИ ги кара да се свържат с летището и да съгласуват прелитането.

3. Ако някой ще извършва прелет, тогава се уведомява ЦПИ 30 минути преди полета (то толкова ти е подготовката така или иначе, аз се обаждам от колата докато пътувам за летището) и казвам какъв ми е планирания маршрут (само важните точки, 1-2 пункта) и на каква височина (когато летя безмоторно им казвам предварително, че е безмоторно, че не се знае кога и къде ще бъда; за височина давам очакваната максимална височина, в повечето случаи - базата).

Приложимо за парапланеристи, да речем за Сопот:
Навсякъде има основни ползватели, Скайномад например в Сопот/Беклемето. Те МНОГО добре знаят, че днес ще се лети.
- Един човек да се обади в началото на деня, че днес ще летят , на височина до Х метра (базата).
- Ако времето позволява прелети, достатъчно е да се каже, че се планира да се лети от Сопот на запад до Розино и на Изток до Левски, от билото на юг 2-3 километра. 95% от хората биха били в този район. Това спокойно може да се приеме, че е района на площадката за излитане/кацане.
- В края на деня да се обади и да каже - приключихме.

Това ще позволи на ЦПИ да предупреди самолетите, че в района има парапланеристи. Малките, масовите самолети нямат право да летят във облаци - повечето биха летели на височината, в която са в конфликт с парапланеристите. Добре е и е нормално да знаят, че в района има пара/делта планеристи

Горния въпрос го пиша вече многократно.

Мисля, че е смислено и полезно.

Ще е така, айляшката, докато не стане първия сблъсък между самолет и пара/делта планер. След това ще стане лошо и свърхрегулирано. Наше общо задължение е нещата да се саморегулират и да се прави възможното.

Автор:  DVD [ Пон Мар 09, 2015 3:54 pm ]
Заглавие:  Re: Нов старт

Оценявам усилията ти да информираш всички, но не знам дали си даваш сметка, че това е изгубена кауза!

Има два скорошни случая по подобие на нашия - първия в Австрия, а втория в Словения.

В Австрия стана следното: след един инцидент с чужденец в Грайфенбург, австрийската полиция изведнъж осъзна, че според техните закони никой няма право да лети без да притежава австрийски лиценз. В закона им има изключение само за организирани международни състезания. След като тази новина се разчу в общността, започна лавинообразно отменяне на почивки свързани с летенето. Австрийците се видяха в чудо защото летателния туризъм е голямо перо в туризма им като цяло. Това се случи не защото някой реално се притеснява, че ще лети без австрийски лиценз и ще го хванат, а защото АКО СТАНЕ ИНЦИДЕНТ - НЯМА ДА МУ БЪДЕ ПРИЗНАТА ЗАСТРАХОВКАТА! С други думи човека ще трябва да се изръси много яко за спасителна операция и/или медицински разходи. Като видяха на къде отиват нещата, от Австрийския Аероклуб започнаха комуникация първо с държавите от които идват най-много туристи и после с останалите за да набавят необходимата документация за признаването на лицензите им. Това им отне около полвин година, но сега вече признават лицензите на почти цяла Европа и някои държави извън Европа и ситуацията се нормализира.

В Словения стана следното: от 1-ви Януари тази година изведнъж се оказа, че е влязла в сила законова промяна която изисква всички въздухоплавателни средства да се регистрират. Пак по подобие на австрийския случай тръгна верижна реакция - новината се разчу, хората се притесниха за застраховките, започнаха да си променят плановете, училищата пропищяха заради отменени курсове, а на всичкото отгоре Словения кандидатстваше за Световен Шампионат през 2017-та. Нещата при тях се случиха много по-бързо - явно са направили комуникация с правилните хора на правилните позиции защото след по-малко от месец обявиха официално, че в закона е добавено изключение за пара- и делтапланери.

Нашия случай не е толкова критичен колкото горните два, но все пак е досаден - в цяла Европа и в цял свят се лети свободно в G пространството - само в България трябва да се обаждаш!!! Звучи смешно и несериозно. За разлика обаче от Словения и Австрия където всички са заинтересовани туризма им да се развива - в България никой не му пука за туризма... Затова аз само се моля това да не се разчуе!!!

Автор:  niki [ Пон Мар 09, 2015 4:23 pm ]
Заглавие:  Re: Нов старт

DVD написа:
Оценявам усилията ти да информираш всички, но не знам дали си даваш сметка, че това е изгубена кауза!


Не е загубена кауза да познаваш дейността и възприятията на другите ползватели на въздушното пространство. И то не става с едно две мнения във форума, а със системно информиране, както прави Митко Селенски. Иначе удобно ще мине от едното ухо в другото.
....
В казармата ни казваха да учим правилниците, за да знаем как да ги нарушаваме.
Не съм сигурен, че европейското право има превес над националното - особено в области засягащи суверенитет и безопасност като въздушното пространство. Ако европейското законодателство е толкова либерално и върховно, защо в Австрия и Словения си създават вътрешни проблеми с регистрацията и лицензите и после си ги решават пак вътрешно?
............

sel написа:
Приложимо за парапланеристи, да речем за Сопот:
Навсякъде има основни ползватели, Скайномад например в Сопот/Беклемето. Те МНОГО добре знаят, че днес ще се лети.
- Един човек да се обади в началото на деня, че днес ще летят , на височина до Х метра (базата).
- Ако времето позволява прелети, достатъчно е да се каже, че се планира да се лети от Сопот на запад до Розино и на Изток до Левски, от билото на юг 2-3 километра. 95% от хората биха били в този район. Това спокойно може да се приеме, че е района на площадката за излитане/кацане.
- В края на деня да се обади и да каже - приключихме.

Само че в този ден Скайномад обучават ученици или возят тандеми и тъй като полетите са 3-4 км по правата на под 500 метра от терена (нещо като 10 километровата зоната на летището за която даваш пример) не считат за необходимо да уводомяват ЦПИ. Същевременно много други свободно летящи дразнят инструкторите на Скайномад, като правят големи полети във всички посоки. Трябва ли някой да се обажда на ЦПИ за тях и кой?

Автор:  ognian [ Пон Мар 09, 2015 8:56 pm ]
Заглавие:  Re: Нов старт

Всеки уикенд примерно 30-40 независими групи парапланеристи отиват по разни стартове с намерение да летят.
Незнайно колко са моторните пара и делтапланеристи.
Представям си какво ще стане ако всички започнат да звънят на ЦПИ.
И как да знам, че всички в групата са кацнали за да се обадя и да им кажа че сме приключили?
Може би всички по отделно трябва да звъним на ЦПИ, за да ги информираме?
Луда работа....

Страница 2 от 3 Часовете са според зоната UTC + 2 часа
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/