Leonardo | ФОТО
Дата и час: Вто Мар 19, 2024 11:30 am

Часовете са според зоната UTC + 2 часа




Напиши нова тема Отговори на тема  [ 11 мнения ] 
Автор Съобщение
 Заглавие: Кения - черната сила
МнениеПубликувано на: Чет Мар 10, 2016 1:41 pm 
Offline

Регистриран на: Пет Мар 05, 2004 4:52 am
Мнения: 2296
Местоположение: Сопот
Име: Николай Йотов
Мзунгу и кикую отидоха в Накуру и ядоха чапати.

мзунгу - бял човек. Буквалния превод е "някой, който скита безцелно" - така са наричали първите бели изследователи.
кикую - племе в централна Кения
Накуру - град в Кения
чапати - местен хляб, подобен на палачинка, но без яйца

Суахили е широко разпространен език в Кения, Танзания, Руанда, Бурунди, Мозамбик и Конго.

хабари - как си?
мзури - добре
асанти - благодаря
сана - много
хакуна матата - няма проблем (война)
уача - остави, не пипай (парапланера)
уна енда апи - къде отиваш?
наенда Итен - отивам в Итен
уапи пики пики (бода бода) - има ли такси (мотор, микробус)
песа - пари

....

Етиопия се оказа въведение в Африка, докато Кения ми поразкри същината и.
Страна на контрасти - пустини и джунгли, планини и океан, питомни и диви, хора и животни, модерни и първични.
...
Полета от Адис до Найроби се оказа поучителен. Южно от Хаваса кумулусите се сгъстяваха, но след Арба Минч отново се разреждаха. ЮИ от Бале се виждаха безкрайни кумулусови полета. След границата терена рязко става пустинен с миксове от различни почви, соли и текстури. Това е продължение на Сомалийската пустиня, което се вклинява между Етиопия и Кения и достига Южен Судан. Въпреки близостта до Екватора (5 градуса северна ширина), вероятна причина за съществуването на тази пустиня е малката надморска височина, която благоприятвства низходящите от околните Етиопски и Кенийски възвишения.
В южната част на пустинята почват остри планински вериги, които иницират първите кумулуси (поне 5000 м високи). Вулканичния Маунт Кения ясно подтискаше кумулусите около себе си и непрекъснато създаваше облачна маса в роторната си част от преобладаващите СИ ветрове. Още по на юг, продълговатата планина Абадеа също помпаше тлъсти кумулуси в поветрената си част.
След като ги пробихме и снижихме към Найроби минахме над огромна храстовидна местност, която се оказа парк в града. Вечерта карахме по чер път по границата на парка, а по-късно разбрахме от телевизията че 6 лъва са избягали през нощта и сега ги гонят по крайните квартали на столицата.
...
На летището успяхме да убедим здравната служителка да ме пусне, въпреки че нямах задължителния паспорт за ваксина за жълта треска. Визата се издава на място и струва 50 долара.
В 45 милионната Кения, освен местните от различни етноси има доста бели, около 2 милиона индийци, легализиращи парите си сомалийски пирати и подобни регионални и международни субекти (мисля че и българска фирма бе замесена с хазартния бизнес там).
Обядвахме в приятен ресторант, където всеки ден карат прясна риба от Уганда от езерото Виктория.
Найроби се оказа модерен и космополитен. Архитектурата на много сгради е смела и разчупена. Частните градски автобуси са изрисувани с графити. Властите мрънкат, но местните се кефят да се возят определени автобуси с индивидуален характер, където пускат определена музика.
Кения е първата страна, където са въвели разплащания чрез мобилния телефон. Захранваш индивидуална сметка към телекома и плащаш за всичко - гориво, ресторант, микробус, даже за 2 банана от сергията ако щете. Няма нужда да носите кеш, който да ви го откраднат. Телекома прибира поносима комисионна и плаща данък на държавата, която харчи за инфраствуктурни проекти и прочие.
Играта на демокрацията е в разгара си. Медиите свободно критикуват правителството, опозицията трупа сили, а хората си правят сметка за кого да гласуват. Съдебната система е независима и политиците и тарикатите се страхуват от нея. В Найроби често чувах прелитането на полицейски хеликоптер, а според Айзък има адекватни search and rescue служби оборудвани с вертолети и плащани предимно от застрахователите.
....

Сигурност

Навсякъде има добри и лоши хора. В Кения има и доста разочаровани от съвременните реалности. Например докато чаках в колата, едно момче ми поиска пари за храна. Казах му че в Етиопия на бедните все им дават по нещо останало в ресторантите. Погледна ме с омраза - как така ще ям от останките на храната на друг? През цялото време очите му шареха, сякаш бе готов да грабне нещо от колата. От другата страна обикаляше ортака му, готов да гепи нещо ако се заблеех много в една посока. Това бяха бъдещи обирджии и убийци. Осъзнаващи силата да няма какво да губиш. Това което донякъде ги възпира е увеличаване благосъстояните на обществото, нарастване на местната средна класа и примерите за преуспялост с ум и труд. Същевременно западната култура ги мами с лъскави неща. На един камион пишеше: If hard works pays back, why there is no rich donkey? (ако усърдната работа носеше отплата, защо няма богато магаре?).
Въоръжените грабежи не са нещо необичайно. Например до скоро в един стръмен участък, където камионите забавят на изкачване редовно са ги обирали, като са хвърляли кофичка кисело мляко на предното стъкло. Шофьора инсинктивно пуска чистачките и дозамазва стъклота, което го принуждава да спре поради липсата на видимост. Не случайно тировете транспортират металните контейнери с вратите към каросерията, така че да не могат да ги отворят без кран, който да повдигне контейнера. Веднъж шофьор хванал крадец, който се качил на камиона и се опитвал да открадне нещо от товара. Спрели и още шофьори и го напълнили с гресьорката отзад докато умрял.
Когато отсядахме в къщата на Айзък, въпреки пазача и кучетата, той заключваше всички врати през нощта. Като го питах защо, каза че не иска посреднощ да го събути някой стъпил на гърдите му с пистолет в ръка и да го пита къде са парите.
Дори по време на вечеря заключваше външната врата, за да не нахълтат бандити и да да кажат "добър вечер, но ти, ти и ти ни дайте парите и ценностите".
Когато по тъмно минавахме през някой съмнителни квартали на Найроби, Айзък си държеше пистолета под ръка, защото има случаи на обири в движение докато се чака в трафика.
Освен бандитизма, има проблем и с религиозния екстремизъм от Сомалия (Ал Шабаб). Навсякъде в молове, банки и учреждения има зорка охрана с металотърсачи и дори огледала да видят дали не си скрил нещо под колата.

Въпреки че звучи ужасно, престъпността в Кения не е много по-различна от дивата природа в Австралия например. Там е пълно с животни, които могат бързо да те убият, но ако положиш малко усилия да ги изучиш и спазваш определени правила на поведение можеш да се отпуснеш и насладиш на този различен свят.
Бандитизма и религиозния ексремизъм са сравнително рядко насочени към белите, защото това вреди на туризма, губят и местни и държавата и има по-силна полицейска реакция. В северните части на Кения има племена дето често си крадат кравите и се карат и трепят за пасбища. Ако дълго време не виждате крави или овце покрай пътя, то има нещо нередно и трябва да внимавате.
Покрай Айзък се чувствах доста сигурен. Навсякъде, където ходихме Айзък се представяше на местните, завързваше разговори и междувременно се информираше за обстановката.
Преди години местни бели парапланеристи отишли да летят от един хълм в масайските територии, местните им поискали пари, на едни дали, но на техни съседи не дали, защото все пак хълма е държавна територия (както в Етиопия, земята е собственост на държавата, а хората я ползват с концесии до 99 години). Замеряли им колата с камъни и сега бойкотират летенето там.
Айзък все пак настоя да отидем. Спряхме колата до една ламаринена църква в подножието на хълма. Някви се появиха и искаха пари. Обикновено пари се дават индиректно, като наемеш някой за 2-3 лева да ти наглежда колата. В случая Айзък им отказа, но по пътя наобратно срещнахме старейшината на селото и Айзък му обясни колко губят от първичната си алчност и как може да печелят от транспортни услуги, чевермета и прочие. Веднага отношението се промени. Поканиха ни да отидем да летим. Така Айзък демонстрира т.нар. culture sensitivity, която ние - припрените бели сме поизгубили по пътя към индивидуализъм и високо кпд.
...
Съвети за по-спокойно съществуване:
Бъди тих като плъх.
Не показвай ценности и статус (къщата на Айзък е неприятно сива и безлична).
Информирай се редовно за околната среда и трендовете (инстинкта ни да следим черната хроника не е случаен).
В Африка има много по-малко извратени типове, отколкото в нашите общества. Местните бандити искат предимно ценности, а не гаври. Затова не е лошо да имаш малко кеш в тебе и в къщи за да има с какво да си отидат и да не се озлобяват излишно.

Когато пътешестваш:
Зачитай местните. Питай за пътя. Кажи какво искаш да правиш. Не забравяй, че има различни етноси / кланове в различните региони и се адаптирай към всеки индивидуално. Едни са по-директни и груби, други по-вежливи, трети по-подозрителни (лидерите на слоновете и хиените за стари женски, за разлика от лъвовете).
Ако в Етиопия движението ти сред хората се отключва като просто поздравяваш всеки, тук 70% от хората ме гледат с подозрение, а някои дори с омраза и едва 20% отвръщат радостно на поздрава ми. Когато поздравявах някого от 70-те процента се случваше да ме гледа с изражение тип "what the fuck?" (тоя кво иска) и често ги вкарвах в размишление тип "тоя е наивен и мекушав. Как мога да се възползвам?".
Както в Етиопия, и в Кения кацащия парапланерист събира значителна публика, но местните са по-директни и нахални - идват и ти опипват екипировката без да те питат за разрешение. Щом си на тяхна територия трябва да се съобразяваш с тях и това което поддържа спокойствието е естественото им любопитство към летенето и екипировката.

На снимката е Айзък от племето кикую и масай:
Изображение

gallery/thumbnails.php?album=228

_________________
www.nest.bg


Върнете се в началото
  Профил    +20 / -0 
 
 Заглавие: Re: Кения - черната сила
МнениеПубликувано на: Чет Мар 10, 2016 6:51 pm 
Offline

Регистриран на: Пет Мар 05, 2004 4:52 am
Мнения: 2296
Местоположение: Сопот
Име: Николай Йотов
АФРО ДИЗИ ЯК

Ако двама приятели масаи се оженят по едно и също време, то след време единия може да отиде в къщата на другия, да забие копието отпред и да оправи жената. Ако жената зачене, то децата остават при нея, а мъжа и ги приема.

Двама приятели от района на Китале работели като шофьори. По някое време единия почнал да навестява жената на другия. Съседи подшушнали на съпруга и той се престорил че отива на курс, но се върнал в къщи с приятели и пред вратата чули стенанията и пъшканията вътре. Тогава съпруга отишъл в къщата на приятеля си и викнал жена му под предлог че мъжа и лежи болен у тях. Отишли, разбили вратата и сгащили прелюбодейците. Съпругът запазил спокойствие и казал - щом искаш жена ми - вземи я, пък аз ще взема твоята. Отишли в нейната къща и се отдали на отмъстителен секс - чувало се в цялата махала. На другия ден прелюбодееца се примолил на приятеля си, та си върнали обратно жените.

По радиото казаха, че жена отрязала члена на мъжа си, защото и изневерявал и той умрял от кръвозагуба.
....

В Керио вю хотела с лекота убедихме сервитьорката да ни заведе в местната дискотека. Там, на фона на модерната за цял свят диско музика видях нов вид танц, който наподобява анимирана кама сутра. За мен бе смущаващо да гледам движенията на танцуващо момче и момиче облечени в модни дрехи и естествено да си представям същите движения няколко часа по-късно само че без дрехи. Брутално директното послание обезсмисля съществуването на фантазията. Отиваш в дискотеката с party animal и се озоваваш в animal party. Zoo.

В европейската култура считаме гюбеците и движенията с таза за просташки (В Етиопия са ги замаскирали с характерни движения с рамената). Също така, в процеса на социалната ни еволюция сме изградили "политически коректна" система за прикриване на биологичните ни различия: не пърди; не се оригвай; обръсни си космите под мишницата да не миришат или поне ползвай парфюм; прикривай зъбите си с ръка като се прозяваш; обличай се с дрехи, които прикриват недостатъците ти; дръж се с другите така както искаш те да се държат с теб; Прикривай сексуалността си; Прикривай липсите като се обграждаш със символи на статус в обществото...

Танца на черните разкрива голата истина - ние белите сме като дървени трупчета, като тухлички, като павета от пловдивски тепета. Те са толкова гъвкави, имат мускулни групи дето въобще не сме виждали в атласите по анатомия. Нервите им не са затъпели от десетки поколения еднотипни движения. Всеки мускул може да работи самостоятелно и в екип с произволен друг мускул. Хармонично и грациозно. С минимално усилие и максимална сила. Ефектно и ефективно. Способност за свръх адаптация. Консервирана еволюция.

Всичко това се опитваме да го компенсираме с "интелектуално" и "духовно" развитие. Правим се на човеци, но не можем да избягаме от животинската си природа, защото човек не може без животно, но животно може без човек. Не случайно древните са търсели "силен дух в силно тяло".


В Кения необременените сексуални контакти поддържат душевното здраве на хората. Тук няма самоубийства по любов, няма влюбен като руснак до смърт. Не знам дали въобще съществува любов или е просто секс.
СПИН може да ги трепе, но не може да ги спре. Повишената смъртност се компенсира с още повече секс и раждания. И това е правилна реакция от гледна точка на оцеляване и еволюция. Докато ние белите "разумно" мастурбираме, уплашени от болести и невъзможна любов. Сковани от страх дървени трупчета :-)

А междувременно света се развива и глобализира.
Появила се е нова порода кенийски момичета. Завършили, недозавършили училище или учещи в университет. Жадни за света. Гледат порно в интернет. Считат че девствениците са скучни за мъжете, които предпочитат независими работещи жени (от западните реклами и филми). Достатъчно е да им купиш пиене в дискотеката и после сами ти свалят гащите. Пушат трева и пият до откат, защото не се знае кога пак ще им се отдаде възможност. После се прибират в къщи (back to the cage) и спят дълго, оправдавайки се пред родителите си с главоболие. Понякога някой брат или сестра ги усеща и почва да ги изнудва - я за пиене, я за някой от подаръците, които получават от чичко паричко.

Айзък бе много надъхан да ми покаже full package Kenya, та опитах нещо като sugar daddy lifestyle.
Та влязохме с Еста в хотелската стая като напълно непознати. След 5 минути бяхме в леглото и се опознавахме. След още 5 минути почнаха ласките и милувките. След 2 часа в дискотеката ми каза "I love you". За момент се смутих, тъй като според моята култура това е сериозно намерение, ангажимент. После Айзък разясни че (Europe) I love you = (Africa) I like you
...
Мускулите са плътни и тежки. С храна и упражнения могат да растат до безкрай, за разлика от етиопските, които си остават жилави. Гладка, но трудно наранима кожа. Тялото е гъвкаво, а дупето е изхвръкнало назад, сякаш е отделна част на тялото (хипнотично и подлудяващо като танцува). Гърдите са нормални - нито твърди, нито меки (по-големи от етиопските). На някои зърната са изпъкнали, а на други трябва да се възбудят за да изпъкнат. Вагината е мускулеста и силна - способна на много секс и раждания...


Еста бе впечатлена от бялата ми кожа и права и мека коса. Африканците правят ясна разлика между различните оттенъци - делят се основно на чернокожи и кафявокожи. Масовите комуникации и Холивуд са издигнали белите в култ. Ако играете на стоковата борса, знайте че в момента цената на бялата кожа е висока и това няма да е вечно така. Защото ние белите не сме нещо по-специално - хората са едни и същи навсякъде. Сега се считаме за тарикати, страхуваме се от умните, сплотени и трудолюбиви азиатци, но не осъзнаваме потенциала на черната сила - Африка. В бъдещето машините ще работят вместо работливите, компютрите ще мислят вместо умните, социално ориентираните системи ще цакат тарикатите. Работа ще има основно за творците, а те са в изобилие в Африка - мъже и жени, танцьори и певци, музиканти и художници.

В Кения бях приятно изненадан от интелекта на хората и чувството за хумор. Например посетихме един крайпътен мотел, където в приятни африкански къщички хората си докарват някое гадже, поръчват си ядене в стаите, разпускат. На излизане видях името на мотела - "Small world" (Малък свят - защото можеш да засечеш някой познат или дори и жена си). А до името бе и посланието "See you soon" (Ще се видим скоро).

Изображение

Следва:
Малария, Летене, Савана

_________________
www.nest.bg


Върнете се в началото
  Профил    +14 / -0 
 
 Заглавие: Re: Кения - черната сила
МнениеПубликувано на: Пет Мар 11, 2016 10:51 am 
Offline

Регистриран на: Пет Мар 05, 2004 4:52 am
Мнения: 2296
Местоположение: Сопот
Име: Николай Йотов
МАЛАРИЯ

От Гугъл Ърт проучването на места за летене, установих че малка част от терена в Кения е над безопасните 2000 м нмв. По-влажния екваториален климат бе допълнително овлажнен от извънредните Ел Ниньо дъждове и това още повече усилваше страха ми от маларията. Въпреки огромните успехи в борбата и превенцията, през 2015 година е имало 200 милиона заразявания с 0.5 милиона загинали.
Айзък ми предложи да взема мефлокуин за превантивно лечение, но отказах защото бях чувал че уврежда черния дроб и не се препоръчва за пилоти и шофьори. Та реших да наблегна на мрежите против комари и репелента (DEET), който също прониква през кожата и не мирише много здравословно.
Въпреки мрежата, бях ухапан от два комара още първата нощ.
На другия ден след приятен полет от Киджаби, пътувахме до тъмно до Китале, където отседнахме в бивш клуб на английските джентълмени. На другата сутрин Айзък се срещна с Джоел, който му движеше някакви имотни документи. Джоел спомена че има малария, но за мое учудване не я приемаше много сериозно. И тъй като разговора около недвижимите имоти се въртеше около парите, Джоел каза - имаш ли пари - нямаш малария. И наистина, щом срещнахме Джоел след 4 дена, той бе свършил работата на Айзък (т.е. бе заработил добри пари) и ухилено заяви - Чудо! Парите дойдоха и маларията изчезна.
По-сериозното обяснение на връзката между парите и маларията е че в по-заможните райони има по-малко случаи на малария заради повечето предпазни мерки и по-бързото реагиране при поява на първите симптоми. За да хванете малария са нужни едновременно 2 фактора:
- да ви ухапе малариен комар
- комара да е заразен от някой болен в района
т.е. дори да ви ухапe малариен комар, той няма да ви причини малария ако не е ухапал някой друг с малария в рамките на жизнения си цикъл.

Същия ден се разприказвах с едно момче от фермата за евкалипти на Айзък. Каза, че в района има малария и е виждал хора да умират от нея, но има много по-старшни болести - инфаркт, рак, СПИН. Това не ме успокои много и поисках мефлокуина от Айзък. Изчетох подробно листовката - за профилактика се пие по едно хапче на седмица, което би трябвало да не вреди много (има други препарати, които се пият всеки ден). Големите дози са при проява на сиптомите (подобни на грип). Тогава просто действаш иначе можеш да умреш бързо.
В Кения, както в Етиопия, лекарствата за малария са безплатни. Тук също раздават мрежи против комари.

По късно разговарях с Ейдриън, който живее в Кения и региона от 20 години. Имал е малария 2 пъти - веднъж в Южен судан и веднъж в Сомалия и то в местности с изобилие от комари. Ако живееш тук или си за по-дълго, няма смисъл да взимаш лекарства - вредата е по-голяма от ползата. Просто винаги трябва да имаш под ръка ударни дози лекарство, което взимаш при първите симптоми и маларията минава като грип. Всичко е игра на вероятности...

_________________
www.nest.bg


Върнете се в началото
  Профил    +13 / -0 
 
 Заглавие: Re: Кения - черната сила
МнениеПубликувано на: Пет Мар 11, 2016 11:28 am 
Offline

Регистриран на: Пет Мар 05, 2004 4:52 am
Мнения: 2296
Местоположение: Сопот
Име: Николай Йотов
САВАНА

Вероятно поради хроничния си недостиг на пари, винаги съм избягвал дирижираните туристически преживявания и атракциони. Същевременно, установих че парапланеризма ми позволява да видя една страна, много по-дълбоко и отвътре в сравнение с организираното от стерилната и автоматизирана туристическа индустрия.
Когато бях в Египет, местните ученици ме закараха последния ден да видя пирамидите и бях очарован от небето, залеза и духа на мястото ( gallery/thumbnails.php?album=68 ). Просто има места, които въпреки етикета туристически клишета трябва да се посетят.
Проучването на места за летене в Кения ме увлече и дълго се дърпах на предложението на Айзък да посетим класическата туристическа дестинация - парка Масай Мара. Мара означава Савана.
След като отхвърлихме доста работа по проучванията реших да се доверя на преценката на Айзък, че това преживяване си струва като добавка на летателните турове в Кения. По пътя естествено не пропуснах да облетя едно ново място за летене.
Южните части на Кения са населени предимно с масаи, които все по-вяло се съпротивляват на модернизацията и земите им са основно храстовидни пасища. Пасторалния живот и неразвитието на земеделието е позволило създаването на защитени местности и запазването на дивата природа. Парка Масай Мара е около 150 км ЮЗ от Найроби и е залепен за известния танзанийски парк Серенгети. Всяка година през лятото има огромна зрелищна миграция на животни от Танзания и обратно (the grass is greener on the other side). Сега, през зимата няма много движение, но се оказа едно от най-красивите преживявания в живота ми.
Напълнихме резервоара в Нарок и се запътихме към парка. Скоро асфалта свърши и черния път продължи през оградени и неоградени зони, хълмове и храсти като на места покрай кравите и овцете спокойно пасяха зебри и антилопи.
Навлезохме в парка около залез слънце и докато пътувахме към хотела засекохме непукиски слон и срамежливи жирафи.
Хотела се оказа хубав и артистично декориран. Вечерта подслушвахме туристите какво са видели. Тактиката на Айзък бе да се залепим сутринта за някои от техните коли и така да ползваме безплатно техните гидове. Айзък бе много надъхан да ми покаже the Big Five - петте най-големи животни на Африка - лъва, слона, бивола, жирафа и носорога. По-късно се заприказвахме с един масай и го наехме за гид за утре сутринта (движението в парка е разрешено от 6 сутринта до 6 вечерта). Навихме часовниците, но към 5 се събудих от странни звуци пред вратата. Погледнах през прозореца и видях дебел хипопотам, който методично хрупаше тревата като косачка за трева. На 20 метра вършееше втори. Тия от хотела трябва да предупреждават гостите, че току виж някоя майка да не прекърши някой заблуден сомнамбул. До хотела има езерце, където денем се плисукат хипопотамите, а нощем опоскват тревата и цветята в градините.
В 6:30 се натоварихме в колата и масая ни закара към предполагаемото свърталище на лъвовете. Появиха се и други коли и така бързо локализирахме лъвовете - 3 женски и 5-6 малки, пазени от мъжкар докато ловуват женските. Последвалата фотосесия се изроди от върволицата коли с туристи. Евала на лъвовете за непукизма, но все пак е неприятно някой да те следи и снима непрекъснато.

Изображение

След лъвовете поехме по различен път наобратно и засекохме стадо слонове. Към 9 се прибрахме в хотела, закусихме, разплатихме се и след кратка фотосесия край гьола на хипопотамите потеглихме по пътя наобратно. Бях направил достатъчно снимки и не исках да съм част от върволицата туристи, които преминаваха бездушно от един експонат към друг.
Малко преди изхода Айзък отби и решихме да се разходим още малко, за да видим някой бивол. В Кения има доста защитени територии с биволи, които могат да са опасни ако кацнеш наблизо.
Като са голяма група можеш да ги подкараш с викове и тояга, но ако е сам бивола те преследва и дори може да те изпревари и чака пред дървото към което бягаш за спасение. Казват, че можеш да се защитиш като легнеш в някаква падина на терена, от където ще му е трудно да те загребе и хвърли нагоре с рогата. Но както преструването на умрял пред мечките, така и тук не изгарях от желание да пробвам екзотични техники за оцеляване.

Стана горещо, разцъфтяха кумулуси и изведнъж Саваната ми проговори. Усетих живота на предците.
Карахме безцелно в пространството и от време на време спирахме да се полюбуваме на биволите, антилопите, жирафите, зебрите и щраусите. И това всичко на фона на небе пълно с подлудяващи кумулуси и загадъчни перести облаци - предвестници на завръщането на ITCZ (inter tropical convergence zone).
Неусетно стигнахме до реката, където се плицукаха десетина хипопотама, а наблизо под сянката на едно дърво се излежаваше огромен крокодил.
Изведнъж попаднахме на сцената на местопрестъплението - хипопотам с изкормени слабини от които се подаваха балони от черва, а на гърдите имаше дупка колкото лъвска глава. В съседните храсти, бе той и зорко пазеше плячката. По едно време тя дойде и му се отърка, но явно го мързеше за секс в жегата.

Изображение


Всъщност слънцето диктува живота тук. Когато е горещо, тревопасните не се движат много за да не прегряват и обезводняват. Хищниците също дремят на сянка. Така по пладне живота замира и настава временно примирие. После идва нощта...
Други двигатели на поведението в Саваната са храната и водата, както и енергийната ефективност. Например хищниците добре усещат коя жертва си струва търчането и кое животно ще им коства твърде много усилия срещу твърде малка вероятност да го хванат.
И естествено половия нагон и продължаването на рода.
За разлика от хората, в Саваната няма проститутки и гейове. Само мъжки и женски. Победители и победени. Или както се пее в един кенийски шлагер - хрускай кокалите докато имаш зъби, че после можеш единствено да съжаляваш.
Подозирам че уроците на Саваната държат кенийците по-близо до природата, докато етиопците са се вживели в ролята на човек и са избили повечето си диви животни...
Лесно е да се загубиш ориентация в Саваната - екваториалното слънце пече отгоре, а сенките не издават кое е север и кое е юг. Донякъде може да се ползва посоката на вятъра, който е сравнително постоянен в зоната на пасатите. Или далечните хълмове.
Интересно бе, че когато се загубихме не почувствах и притеснение, а облекчение. Какво да му се притесняваш в този простор, в това изобилие - водата е тук, храната - там, а женската малко по-нататък.
По някое време нацелихме изхода, но сърцето ми остана в Саваната. Там от където съм дошъл, там искам да се върна. Дори само за да бъда рециклиран. И пак тези подлудяващи кумулуси. Безкрайни полета на живот и смърт.
Знам, ще се върна и ще пробвам да летя. Отвъд оградата. При свободните си братя.

Изображение


gallery/thumbnails.php?album=230

* ако лъв убие човек, то парковата охрана го убива, защото веднъж вкусил човешко месо става опасен за туристите

** професионалните коли за разходка в парка са с люк на покрива от който снимат туристите и допълнителен покрив отгоре.
Ние пътувахме с пикап с широко отворени прозорци, през които с лекота може да влезе цял лъв. По пътя се гъделичкахме със страха като спирахме и излизахме от колата за снимки и обяда който ни приготвиха от хотела.

*** Джаз, блус и соул се вписваха добре в картината.

_________________
www.nest.bg


Върнете се в началото
  Профил    +13 / -0 
 
 Заглавие: Re: Кения - черната сила
МнениеПубликувано на: Пет Мар 11, 2016 5:50 pm 
Offline

Регистриран на: Пет Мар 05, 2004 4:52 am
Мнения: 2296
Местоположение: Сопот
Име: Николай Йотов
ЛЕТЕНЕ

Кения е с по-малко планини от Етиопия, но изглежда по-контрастна и дащна. За разлика от съседна Етиопия, тук има необясними бързи смени на въздушната маса. Например, днес небето може да е позамътено от някаква влага, а утре да е бистро без никакви признаци за промяната като фронтове и Цб-та. Вероятни причини са:
- Екватора минава през Кения, докато Етиопия е 10-15 градуса на север.
- тук има по-малко планини, които да спират нахлувания от индийския океан
- местни трансформации на въздушната маса

Основните дъждовни периоди са свързани с преминаването на ITCZ през пролетното и есенното равноденствие, но лятото също може да е дъждовно.

....

Първия ми полет бе от Киджаби - приятно заоблено тревисто хълмче близо до Найроби. Малко след излитането неусетно влезох в най-мазната и дълга 4 м/с термика, която някога съм въртял. Базата бе около 4000 метра. Виждаше се вулкана на Маунт Кения и 2-3 зони с различни въздушни маси. Зад една планина ми се струваше че кумулусите растяха едновременно надолу и нагоре. Напълно различен свят.
Изображение Изображение

...

Керио е част от Rift Valley, която разделя африканската от индийската плоча. Лети се основно в западната част на долината, където терена създава 1-1.5 км високо стъпало. Въпреки, че това стъпало и продължаващите го на север планини са дълги над 200 км, дългите полети не са чак толкова лесни, защото терена не е чак толкова гладък. По на север има все-по-големи долини и по-ветровити проходи за преминаване. Рекордните полети в Керио са благодарение на използването на термики до 4-4500 м нмв (старта в Итен е на 2200, а долината долу е на 1000 м нмв); благодарение на преобладаващите СИ ветрове, които още рано сутрин са достатъчно силни и перпендикулярни на склона и не стават опасно силни през деня и са сравнително равномерно разпределени във височина. Така имаш дълъг ден за прелет - почваш и свършваш с реене в най-добрата еднородна част на терена, а през останалото време разчиташ на термики.

Изображение
Летенето около Итен (града на шампионите по маратон и разни спортове, който е близо до старта) не е просто реене както отсечката Калиакра - Балчик. Лесно може да се заврете в някакви фунии с красиви водопади, като пеперуди привлечени от орхидеи. По обед склоновия бриз се сменя със силни низходящи и възходящи. Има красноречиви инциденти и поне един смъртен случай. И тук, както при етиопските плата е трудно да превключиш към равнинно летене над платото отзад. Под старта има обширна тераса, където са основните приземявания, а под нея е основния склон до дъното на долината. 10 км след старта, двойната тераса изчезва и терена става по-насечен.
Дъното на долината е пълно с акации и бодливи храси, а в определени участъци няма кацалки. В района вирее храст със закривени наобратно бодли с красноречивото име "wait a minute". Малко наляво, малко надясно, после ни напред, ни назад.
Прочетох във вестника, че заради засушаването отдолу са изпълзели кобри и мамби, които в търсене на вода се завират в къщите на хората. Някой даже им оставят панички с вода отвън да си нямат проблем вкъщи. Аз не видях нищо опасно, но с тия прелети човек не знае къде ще замръкне. Друг проблем на големите прелети на север са търканията между племената в западен покот и туркана, които се карат за пасища и си крадат кравите. Покрай сухото може да изгори и мокрото.
..
На север от Итен облетяхме 2 старта, като единия бе много приятен - двор на католическа църква заобградена със скален венец с път догоре. Изчакахме да свърши неделната служба и се фърлихме в бездната пред очите на миряните и поповете. Друг готин момент от полета бе когато затънах в подножието на амфитеатрален терен и от околностите с викове почнаха да прийждат местните. Бях под 50 метра височина, но след 5 минути бълбукане успях да се извадя и продължа почти до Итен.
Още по на север, след Марич пас, терена става по-сух и каменист, но си струва да се изследва заради красивите стръмни планини. Трябва да е в тихи дни, защото мястото е доста ветровито.

Изображение
.....

На връщане от Керио преспахме в Накуру, после покрай езерото Наваша хванахме черен път към Нарок. По пътя бях набелязал едни хълмове като потенциален старт за летене. Пътя бе груб, местността рядко населена с разни ферми и тучни пасища. Стигнахме до върха по едни тесни пътчета. После както обикновено Айзък се заприказва с местните и научихме че и други бели са летяли там преди години, но са спрели след някакъв инцидент. На върха на рида духаше бая силен вятър, но като потърсих още по-перпендикулярно на вятъра изложение се озовах в зона на съмнително безветрие. Върнах се до колата за крилото и пак ветровитото бе ветровито, а тихото бе тихо без явна причина за разликата между тях - и двете бяха на една и съща височина на върха на планината на 300 метра едно от друго. Излетях с голямо подозрение, че ще бъда наказан с изненадваща турбуленция, но всичко изглеждаше нормално. Все пак не исках да се завирам близо до терена в търсене на термики, та пуснах доста напред докато се ориентирам в логиката на терена. Хванах някакви термики и се върнах до пътя за по-лесно прибиране. СИ вятър бе твърде И , не успях да се набера достатъчно че да пусна по пътя напред. Кумулусите ставаха все по апетитни, но много щеше да се усложни логистиката ако пуснех по вятъра и кацнах на големите поляни до пътя. С облите си форми и големи кацалки мястото изглежда добро за начинаещи. Мястото е добро и защото планината прави местния долинен И вятър по перпендикулярна на склона и става за летене, дори когато е криво за Киджаби.

Изображение

След влюбването в Саваната на Масай Мара, следващото място което пробвах е популярното сред местните Мачакос. Не ми направи особено впечатление заради близоста с въздушния трафик около Найроби и че гледа на изток, когато има повече СИ ветрове в района. Все пак трябва да се признае че за полегатите си склонове работи учудващо добре, но това е най-вече заради екваториалните условия. И най-спльосканите ни стартове ще работят добре там.

2 часа по-късно пробвах нов старт от планинската верига до Султан Хамуд на пътя Найроби - Момбаса. Нямаше път до старта, та след представянето ни пред местното масайско семейство, походих 40 минути в жегата до хубаво тревисто ребро, подходящо за ИСИ до С вятър с възможност за излитане от по-ниско или високо според силата на вятъра. В случая излетях по средата и веднага влезох в термика, която бързо ме издигна нагоре. Междувременно се сетих че преди 2 дни, като облетях планината преди Нарок щом кацнах дойдоха местните. Както в Етиопия и тук стоплях международните отношения, като ги насърчавах да пробват да скъсат някоя връв на парапланера с ръце, за да се убедят в напредъка на модерните технологии. Първият желаещ се поколеба да не ми повреди нещо екипировката, но аз му казах че няма проблем. Той си уви дланите с връвта, разтвори ги рязко ... и скъса връвта. Стана тъпо и едновременно смешно :-) Казах му че няма проблем, вързах връвта на възел и му дадох да пробва друга връв. Тя поне се оказа здрава за разлика от предната, която после забелязах че е пречупена на още едно място. Бях забравил за случката, но щом не забелязах проблем на полета от Мачакос от скъсената с 4-5 см Б връв, реших да се доверя на Сигмата и да се насладя на полета.
Бързо стигнах базата и се озовах в центъра на безкрайните кумулусови полета. Екваториалния въздух вреше, но бе приятно - плътни термики отгоре до долу и равномерно разпределение на вятъра с височина.
Просто класика. Подобни облаци съм виждал в Австралия, но тогава сякаш имаше повече облаци, отколкото термики. Тук бе плътно и силно навсякъде.
Отново ми заговори Саваната. Масай Мара е на 150 км, Танзания на 80, Килиманджаро на 120...
И така унесен в мечти и опити да снимам небето с твърде умния за мен телефон на Айзък пуснах над следващата планинска верига, но без свързващите отгоре облаци и бързо се удавих.
А горе пуканките пукаха. Трябва да се върна да догледам филма. Желаещи за следващата зима?

Изображение

gallery/thumbnails.php?album=229

_________________
www.nest.bg


Върнете се в началото
  Профил    +13 / -0 
 
 Заглавие: Re: Кения - черната сила
МнениеПубликувано на: Съб Мар 12, 2016 9:46 am 
Offline

Регистриран на: Вто Мар 09, 2004 10:18 am
Мнения: 1283
Местоположение: село Величково
Име: Владимир Чорбаджийски
В Африка, почти сигурно можеш да се влюбиш... В редки случаи, можеш даже да я намразиш... Но никога няма да останеш безразличен към Африка! :wink:

_________________
Летеше с Element Air ... Жълто червен.
Правилните решения и действия идват от опита, който се получава от грешни решения и действия!


Върнете се в началото
  Профил    +2 / -0 
 
 Заглавие: Re: Кения - черната сила
МнениеПубликувано на: Сря Мар 16, 2016 1:25 pm 
Offline

Регистриран на: Нед Юли 13, 2008 12:39 pm
Мнения: 206
Местоположение: Варна
Име: Адриан Атанасов
Ники, пиши ме за следващата зима... Кения! Не е заради жилавите мускули и други анатомии, но идвам! :)

_________________
Ozone Mantra M6 - червено-черно-бяло
Ozone Zeno - синьо-бяло
Element AIR - Tandem


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Кения - черната сила
МнениеПубликувано на: Съб Мар 19, 2016 7:43 pm 
Offline

Регистриран на: Пет Мар 05, 2004 4:52 am
Мнения: 2296
Местоположение: Сопот
Име: Николай Йотов
Адриане, ти като гузен негонен бягаш :-)
Не се занимавам с организирането на секс туризъм, но летенето е всеобхватно и покрай него откривам и нови неща и за околния свят и себе си. В България например установих, че добрата година за летене е добра за гроздето и виното. В други географски ширини може да се установи връзка между характера на термиките и сексуалността на местните :-)
Ще се радвам да се съберем българска група за Кения, както добре се получи в Етиопия тази зима. Нека първо Айзък определи приблизителен бюджет за 2 седмици, та да може и други да решат да се включат.

_________________
www.nest.bg


Върнете се в началото
  Профил    +4 / -0 
 
 Заглавие: Re: Кения - черната сила
МнениеПубликувано на: Съб Мар 26, 2016 5:58 pm 
Offline

Регистриран на: Пон Май 03, 2010 7:59 pm
Мнения: 440
Име: Георги Джамяров
Ники, и аз искам да се участвам догодина, но имам един въпрос.
Задължително ли трябва да си нося крилото и да ходя да летя за да ме включиш в групата?

_________________
Ссса


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Кения - черната сила
МнениеПубликувано на: Пон Мар 28, 2016 2:42 pm 
Offline

Регистриран на: Вто Ное 23, 2010 6:21 pm
Мнения: 12
Местоположение: Plovdiv
Аз няма да откажа да носиш моето.
Иначе и на мене ми се идва, нека горе-долу да е ясно масрафа, в Етиопия беше много добре, специални благодарности на Ники, добър гид и добра коммпания. Даже на кино ни заведе, гледахме филм за междукултурните различия, люпихме и семки!!!

_________________
Роден да лети, принуден да работи


Върнете се в началото
  Профил    +1 / -0 
 
 Заглавие: Re: Кения - черната сила
МнениеПубликувано на: Чет Апр 07, 2016 11:27 am 
Offline

Регистриран на: Сря Сеп 05, 2007 10:44 am
Мнения: 457
Местоположение: София, etc.
http://greenbalkans.org/bg/Belcho_se_za ... oma_-p5917

Белчо се завърна, да живее Белчо! (Дали са ти викали така кенийците без да разбереш?)

Поздравления за текста, Ники. Пишеш като истински артист, приятелю. А следващата зима, живот и здраве, ще има и още един щъркел с теб.


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
Покажи мненията от миналия:  Сортирай по  
Напиши нова тема Отговори на тема  [ 11 мнения ] 

Часовете са според зоната UTC + 2 часа



Вие не можете да пускате нови теми
Вие не можете да отговаряте на теми
Вие не можете да променяте собственото си мнение
Вие не можете да изтривате собствените си мнения

Търсене:
Иди на:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Преведено от: SEO блог на Йоан Арнаудов