Leonardo | ФОТО
Дата и час: Пет Окт 20, 2017 2:38 pm

Часовете са според зоната UTC + 2 часа




Напиши нова тема Отговори на тема  [ 14 мнения ] 
Автор Съобщение
 Заглавие: Относно раздела PARA SHOP
МнениеПубликувано на: Сря Дек 04, 2013 11:50 am 
Offline

Регистриран на: Чет Юли 15, 2010 9:10 am
Мнения: 567
Местоположение: Дупница
Име: Петьо Кюркчийски
Имам едно предложение относно публикуването на обяви за продажба на употребявана екипировка и по-специално крила, подвесни и спасителни парашути.
Това са основните компоненти от екипировката и пасивната ни сигурност зависи на 100% от тях. В повечето случаи продаващите тази екипировка тук са коректни и казват какво е реалното състояние и дори предупреждават ако екипировката не е за начинаещи или няма ресурс за летене и става само за кайтване или части.
Има обаче обяви особено от страна на някои потребители, които съвсем умишлено заблуждават за състоянието на екипировката и дори фалшифицират DHV печати за успешно преминал тест за летателна годност на крила с ресурс, които отдавна би трябвало да е изтекъл както от материална така и о морална гледна точка. На прима виста се сещам за една обява на потребителя "bogisan" в която той продаваше крило произведено 1999г, с печат указващ, че е годно за употреба до MART 2012.
Забележете, че на снимката на печата беше написано MART на латиница, а аз лично не се сещам на кой език се изписва така, но със сигурност не е на немски, където се предполага че е тествано въпросното крило.
Конкретното ми предложение е да бъде въведено задължително правило да се упоменава освен годината на производство и съответния клас на парапланера в текст с червен цвят, че купувача осъзнава рисковете като купува морално остарял парапланер, когато става въпрос за крила над 5 години.
Разбира се по-важно да се знаят полетните часове, но понеже това е недоказуемо, предлагам да се въведе задължително правило за прилагане на тест за пориозност на плата. Знаете, че такъв уред има в България и теста струва двадесетина лева.

_________________
"Там, където има авиация има дух, има българщина!" Ген. Румен Радев - Президент на България

http://www.skyhike-bg.com


Върнете се в началото
  Профил    +4 / -1 
 
 Заглавие: Re: Относно раздела PARA SHOP
МнениеПубликувано на: Сря Дек 04, 2013 3:33 pm 
Offline

Регистриран на: Съб Дек 10, 2005 12:03 am
Мнения: 526
Местоположение: Шумен
Име: (Хаджи) Северин Акерски
Skyhiker написа:
... предлагам да се въведе задължително правило за прилагане на тест за пориозност на плата. Знаете, че такъв уред има в България и теста струва двадесетина лева.


Петьо, като цяло идеята има замисъл, но ... По-важно от пориозността на плата е състоянието на вървите! Гелвенора е няколко пъти по-устойчив от другите платове и има в пъти по-дълъг живот. Така, че пориозността в случая е без значение.
Вървите са тези, които по-лесно сдават багажа. Крилото може да е в отлично състояние, но вървите да са заминали.
Изобщо втората употреба е обширна тема. Познавам пилоти, които за половин година могат да скапят крилото до "неознаваемост" от палачорско стопанисване (не от летене). Поставянето на някакви норми ще доведе неминуемо до много други усложнения. И как ще се определи на кой уред да се тестват-и аз имам порозиметър?
Веднага възниква въпроса, кои ще са лицата правещи прегледите, съставящи протокола за годност и т.н...
Състоянието на едно крило не е само лист с данните на порозиметър.

А обявите, които визираш винаги ги очаквам с интерес от изненадата, защото ми навяват спомени от началото на парапланеризма и младите години :D :D :D
Всъщност тези обяви са много ценни за любителите на антиките.

_________________
Парапланер - Windtech "Fenix"
Сбруя: APCO "Spark"
Изображение APCO Aviation Ltd. ...Изображение.....Изображение

Kites Maker Olds looking good!


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Относно раздела PARA SHOP
МнениеПубликувано на: Сря Дек 04, 2013 4:51 pm 
Offline

Регистриран на: Нед Апр 23, 2006 6:04 pm
Мнения: 967
Местоположение: Велико Търново
Име: Ивелин Калушков
Всъщност състоянето на едно крило далеч не е само здравината на вървите или порьозността на плата.
Състоянието включва - порьозитет, здравина на вървите, тримовка (свиване/отпускане на вървите), здравина на плата и шевовете (тестове с бетсометър), визуално състояние (протриване на колани, точки на окачване, потривания окоо твърди части и тн.)
Порьозитета е добър показател за часовете на които е крилото, но в комбинация с тест с бетсометър оценката е много по-обективна. Възможно е крилото да е с добър порьозитет но нишките да са остарели и да се късат при минимални натоварвания, възможно е и обратното. Първотоми крило спрях да го летя не защото тънеше много а защото започнах да късам плата на ръка !!!
Труно биха се въвели правила за форума но е лесно и достъпно да се правят тестове.

Междуругото от няколко семици в клуба на Сопот освен порьозиметър вече имаме наличен бетсометър и система за прецизно измерване дължината на вървите и евентуално претримоване. В момента двата уреда се намират в Търново, но до няколко седмици всичко ще е на Сопот.
Подготвям и няколко статии свързани точно с тестванията и проверките на крилата тъй като за 2 години успяхме да понарупаме опит - особенно с тестване на учебни екипировки които са добър показател за усилено използване при всякакви условия.

_________________
"Успехът не е траен, провалът не е окончателен, важна е волята да продължиш напред!" - сър. Уинстън Чърчил

Independence Dragon 3 M (бяло, черно, червено)/Advance Impress 2+
Aerodyne Massai M (червено, жълто, оранжево)/Advance Impress 2+
Advance Omega 8 - 27 (бяло, жълто, зелено)/Advance Impress 2+

Advance Omega X-Alps - 25 (зелено, бяло, синьо)/Advance Impress 2+

Изображение


Върнете се в началото
  Профил    +2 / -0 
 
 Заглавие: Re: Относно раздела PARA SHOP
МнениеПубликувано на: Сря Дек 04, 2013 5:23 pm 
Offline

Регистриран на: Чет Юли 15, 2010 9:10 am
Мнения: 567
Местоположение: Дупница
Име: Петьо Кюркчийски
Бат Хаджи,
първо искам да кажа, че нямам предвид проверката да се прави от комисия и да се съставят протоколи, въпреки че това е най удачното решение. Имах предвид поне да има минимален контрол върху обявите, защото форума е едно място, което дава възможност на всички потребители да пускат обяви за продажба на екипировка и ако аз го управлявах, щях да имам някаква морална отговорност към това което се продава. Не казвам, че администраторите нямат, но до сега единствения коректив на подобни обяви са част от участниците във форума. Това обаче не винаги работи, защото започват едни дразги и обвинения в пристрастност и ефект няма.
Съгласен съм, че пориозността не е единствения показател за състоянието на едно крило, но е комбинация с датата на производство поне е някакъв ориентир.
Това, че вече в България има и други уреди за проверка на състоянието на крилата е супер и по-добре сами да наложим някакъв контрол, защото съвсем скоро ще ни бъде наложен и изискванията няма да са никак малки. Според новата наредба за свръхлеката авиация ще се изисква регистрация и летателна годност за всичко що лети.

_________________
"Там, където има авиация има дух, има българщина!" Ген. Румен Радев - Президент на България

http://www.skyhike-bg.com


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -3 
 
 Заглавие: Re: Относно раздела PARA SHOP
МнениеПубликувано на: Сря Дек 04, 2013 6:02 pm 
Offline

Регистриран на: Чет Апр 29, 2010 9:54 pm
Мнения: 196
Местоположение: София
Иво моля те има много хора които не знаят какво представлява уреда бетсометър. Моля да разкажеш с едно-две изречения какво мери и какъв е.
П.П. Да се разбира буквално, не е заяждане.


Върнете се в началото
  Профил    +1 / -0 
 
 Заглавие: Re: Относно раздела PARA SHOP
МнениеПубликувано на: Сря Дек 04, 2013 6:03 pm 
Offline

Регистриран на: Чет Мар 17, 2011 12:23 pm
Мнения: 489
Местоположение: София
Име: Ивайло Александров
Николай А. Кошаревски написа:
Иво моля те има много хора които не знаят какво представлява уреда бетсометър. Моля да разкажеш с едно-две изречения какво мери и какъв е.
П.П. Да се разбира буквално, не е заяждане.

И на мен ми стана интересно.. Колко ще струват тестовете? Може би е по-добре да преместите тия мнения в отделна тема, специално за целта.


Върнете се в началото
  Профил    +1 / -1 
 
 Заглавие: Re: Относно раздела PARA SHOP
МнениеПубликувано на: Сря Дек 04, 2013 10:06 pm 
Offline

Регистриран на: Пет Мар 12, 2004 10:04 pm
Мнения: 231
Местоположение: Пловдив
Здравейте всички поборници :lol: Напоследък, като чета тези извънсезонни изцепки на някои полулетящи, почвам да разбирам призива на Светльо Хвърчилото : - Не се напраайте! :wink:
Щото: навсякъде по света, всеки може да си продава всякаква парапланеристка екипировка. Продават се и се купуват крила и от 80-те години. За справка можете да проверите съответните раздели на DHV, paragliding forum, e-bay и къде ли не. Дали се летят е отделен въпрос. И навсякъде тестът за летателна годност се счита само за бонус, а не за задължително условие за покупко-продажбата.
Колкото до правените у нас тестове за порьозитет на тъканите, наскоро попаднах на един такъв :
Изображение
Отнася се за крило, чиято история познавам добре и съм я наблюдавал от първия му полет през 2007год. Това крило има поне 500 фалстарта, още на втория си ден беше набучено и разпорено на ветропоказателя на старата круша на Сопотската кацалка, има още няколко тежки травми. И след всичката си вярна и тежка служба, получава оценка на състоянието : EXCELLENT !
Колкото и да имам доверие в : техниката, методиката, тестващия и т.н. никак не мога да се съглася с резултатите от този тест. И определено не ме притеснява, че някой ще го продаде това крило или някой ще го купи, че някой ще спечели някакви пари. Няма лошо ... Притеснява ме, че ще го купят, примерно в Германия. И ако решат да го летят, ще трябва да го застраховат и да му направят тамошен тест за летателна годност, който гарантирано няма да даде същите резултати и заключения. И тогава ще кажат: "Българска работа! :evil: " И с основание ...
Та - за какво се борите, приятели?


Върнете се в началото
  Профил    +3 / -2 
 
 Заглавие: Re: Относно раздела PARA SHOP
МнениеПубликувано на: Сря Дек 04, 2013 10:35 pm 
Offline

Регистриран на: Нед Апр 23, 2006 6:04 pm
Мнения: 967
Местоположение: Велико Търново
Име: Ивелин Калушков
Тъй като на публикуваният документ най-отдолу седи моят подпис - пояснявам!

Това е стандартен сертификат който издаваме при измерване на ПОРЬОЗИТЕТ!!!! - подчертавам - ПОРЬОЗИТЕТ а не летателна годност!!!!

Както обясних по-горе летателната годност се удостоверява след редица тестове - върви, шевове, порьозитет, колани и тн.

Помня много добре въпросното крило защото е последното което съм мерил. Платът му беше в мн.добро състояние.

Съгласно измерените стойности и референтната таблица на JDC състоянието на плата е определено като ОТЛИЧНО - това са били показанията на уреда, това е референцията това е заключението за състоянието на плата - не за летателната годност.

Крилото ми е било представено за тест на порьозитет и е тествано за това, ако беше представено за пълен преглед тогава вече може да се говори за летателна годност. Тогава обаче на сертификата не пише "POROSITY CHECK" а "AIWORTHINESS" и оценката е "Airworthy" ако крилото покрие всички тестове: порьозитет, здравина на върви, тримовка, здравина на плат и шевове, визуална проверка, тест полет.

Относно точността на измерванията: измерванията са направени с JDC MK1 - порьозиметър - разтърсете се из интернет - има главно 2 използващи се порьозиметъра в света като марки и еталони - този е единият. Ако не се лъжа крилото го донесе за мерене Христо Пецанов и дори направи снимки на показанията на порьозиметъра.

В клуба имам крило което няма нито един фалстарт, не е окичвано на дървета и няма ремонти, но оценката на плата е "незиползваем" просто защото порьозитета е 0 а крилото е на 400+ часа.

Трудно се засягам, но когато става въпрос за прецизност на работата ми смятам че я върша почти безупречно!
Грешното тълкуване на "СЪСТОЯНИЕ НА ПЛАТА: ОТЛИЧНО" като "СЪСТОЯНИЕ НА КРИЛО" не е основателна причина за използването на описания от рода на "Българска работа!"
В случая обаче аз мисля че мога да го използвам - българска работа: чел - не-дочел, разбрал - не-доразбрал.


П.С. И ги кропвайте тези снимки че накрая ще сложа ограничение за размер по подразбиране!

_________________
"Успехът не е траен, провалът не е окончателен, важна е волята да продължиш напред!" - сър. Уинстън Чърчил

Independence Dragon 3 M (бяло, черно, червено)/Advance Impress 2+
Aerodyne Massai M (червено, жълто, оранжево)/Advance Impress 2+
Advance Omega 8 - 27 (бяло, жълто, зелено)/Advance Impress 2+

Advance Omega X-Alps - 25 (зелено, бяло, синьо)/Advance Impress 2+

Изображение


Върнете се в началото
  Профил    +4 / -1 
 
 Заглавие: Re: Относно раздела PARA SHOP
МнениеПубликувано на: Сря Дек 04, 2013 10:59 pm 
Offline

Регистриран на: Пет Мар 12, 2004 10:04 pm
Мнения: 231
Местоположение: Пловдив
Viper_Weasel написа:

П.С. И ги кропвайте тези снимки че накрая ще сложа ограничение за размер по подразбиране!

Да, Иво - добре ще е да се направи такава настройка. Просто снимката е от интернет и не знам как да регулирам размера й. Колкото до другото - нищо лично! Моля и ти да не го приемаш така.


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Относно раздела PARA SHOP
МнениеПубликувано на: Чет Дек 05, 2013 12:55 am 
Offline

Регистриран на: Нед Апр 23, 2006 6:04 pm
Мнения: 967
Местоположение: Велико Търново
Име: Ивелин Калушков
Въпросът е в грешният според мен начин на разсъждение.

Именно субективната оценка е поводът за тази тема.

Крило което за един може да изглежда сдухано за друг може да изглежда абсолютно ново.
Истината е в данните взети именно чрез тестове.Уредите и цифрите не лъжат докато видимото състояние на крилото може да лъже и то с много!

За 3 години измервания представата ми за състоянието на едно крило базирана на външният му вид се промени коренно.
Виждал съм крила които са изпрани (за съжаление дочувам че доста хора практикуват това крило-убийство) и изглеждат като нови - лъскави, платът шуми като нов, но порьозиметърът казва - негодно.
Виждал съм и крила които приличат на парцали примерно поради средата в която са летели (непалски тандеми примерно), но порьозитетът им е отличен защото реално не са били изложени дълго време на УВ лъчение, но за сметка на това са придобили цвят на непалче.

Пак искам да наблегна да не се бърка порьозитета с цялостната летателна годност - порьозитета е отражение на годността на плата - но крилото има още 100 елемента.

В този контекст относно сертификата от теста по-горе този тест е валиден както в България така и в Германия, Швейцария и тн. просто защото порьозитета ще остане непроменен по всички стандарти. Различните производители дават леко различни стойности за определяне на състоянието на плата като разликите са в рамките на +/- 5-10 литра на кв. м за мин. Швейцарската с-ма и референтните стойности на JDC са едни от по-строгите спрямо тези на други производители.
За пример по референите таблици на Swing за нов плат се приема всеки с осреднена стойност над 100 секунди:http://www.swing.de/tl_files/content/service/2-jahres-check/porosity.pdf
Което между-другото е странно имайки на предвид че Swing държат висок порьозитет като цяло.

Само да не се окаже че Българската работа е по-прецизна от Немската.

_________________
"Успехът не е траен, провалът не е окончателен, важна е волята да продължиш напред!" - сър. Уинстън Чърчил

Independence Dragon 3 M (бяло, черно, червено)/Advance Impress 2+
Aerodyne Massai M (червено, жълто, оранжево)/Advance Impress 2+
Advance Omega 8 - 27 (бяло, жълто, зелено)/Advance Impress 2+

Advance Omega X-Alps - 25 (зелено, бяло, синьо)/Advance Impress 2+

Изображение


Върнете се в началото
  Профил    +1 / -0 
 
 Заглавие: Re: Относно раздела PARA SHOP
МнениеПубликувано на: Чет Дек 05, 2013 8:58 am 
Offline

Регистриран на: Чет Юли 15, 2010 9:10 am
Мнения: 567
Местоположение: Дупница
Име: Петьо Кюркчийски
Ей, и тука стана като в политиката :lol: Зачекне се някоя болезнена тема, малко ала-бала, някое компроматче и изместим центъра.
Изказвания от типа "по цял свят е така" винаги са ми били смешни.
Иво, не знаех, че сте се оборудвали с всички необходими прибори за определяне на летателна годнот, иначе щях да напиша в началото на темата крилото обявено за продажба да се подлага на пълни тестове :wink:
Честно казано не виждам какъв е проблема, след като някой е решил да продава употребявано крили да го прати за тестване ако ще в Скайномад ако ще в ДХВ. Аз никога не съм продавал употребявано крило и бих бил по-спокоен ако тръгна да продавам такова то да е минало тест за летателна годност.
Абсурдно е да се продават 15 годишни нови парцали с увещанието, че са в състояние като ново :evil:

_________________
"Там, където има авиация има дух, има българщина!" Ген. Румен Радев - Президент на България

http://www.skyhike-bg.com


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -1 
 
 Заглавие: Re: Относно раздела PARA SHOP
МнениеПубликувано на: Чет Дек 05, 2013 11:26 am 
Offline

Регистриран на: Чет Апр 29, 2010 9:54 pm
Мнения: 196
Местоположение: София
Bettsometer
От Уикипедия, свободната енциклопедия
Направо към: навигация, търсене

A Bettsometer е тестер деградация плат-често се използва за измерване или изпитване на целостта на тъкани настилки (и свързаните с шева) на въздухоплавателни средства и техните крила. [1]

The Bettsometer включва писалка-подобен инструмент (който функционира подобно на пролетта баланс) и гладка кръгла игла или карфица. Иглата се вмъква в тъканта и след това инструментът се дърпа, за да упражнява определена сила върху плата, за да се тестват. [2] A визуална проверка е направена, за да се провери за някакви кръпки, разкъсвания на точката на вмъкване игла.

П.П. преведено е от сайт за преводи на текстове и думи. Информацията е от уикипедиа. Вероятно за парапланери ще се използзва за да се мери здравината на конците при шева. Все пак ако някой знае повече за този уред да го опише как работи.


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Относно раздела PARA SHOP
МнениеПубликувано на: Чет Дек 05, 2013 11:30 am 
Offline

Регистриран на: Нед Апр 23, 2006 6:04 pm
Мнения: 967
Местоположение: Велико Търново
Име: Ивелин Калушков
Ники, още вчера пуснах новата тема за бетсометъра тук: viewtopic.php?f=18&t=7144

_________________
"Успехът не е траен, провалът не е окончателен, важна е волята да продължиш напред!" - сър. Уинстън Чърчил

Independence Dragon 3 M (бяло, черно, червено)/Advance Impress 2+
Aerodyne Massai M (червено, жълто, оранжево)/Advance Impress 2+
Advance Omega 8 - 27 (бяло, жълто, зелено)/Advance Impress 2+

Advance Omega X-Alps - 25 (зелено, бяло, синьо)/Advance Impress 2+

Изображение


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Относно раздела PARA SHOP
МнениеПубликувано на: Чет Дек 05, 2013 5:18 pm 
Offline

Регистриран на: Чет Апр 29, 2010 9:54 pm
Мнения: 196
Местоположение: София
Извинявай не съм видял.


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
Покажи мненията от миналия:  Сортирай по  
Напиши нова тема Отговори на тема  [ 14 мнения ] 

Часовете са според зоната UTC + 2 часа



Вие не можете да пускате нови теми
Вие не можете да отговаряте на теми
Вие не можете да променяте собственото си мнение
Вие не можете да изтривате собствените си мнения

Търсене:
Иди на:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Преведено от: SEO блог на Йоан Арнаудов