Leonardo | ФОТО
Дата и час: Вто Апр 16, 2024 9:30 pm

Часовете са според зоната UTC + 2 часа




Напиши нова тема Отговори на тема  [ 13 мнения ] 
Автор Съобщение
 Заглавие: Летене с планер (... не пара) - защо, къде и как
МнениеПубликувано на: Пон Сеп 22, 2008 7:25 pm 
Offline

Регистриран на: Пет Мар 12, 2004 3:20 pm
Мнения: 352
Местоположение: Пловдив
Пускам нова тема, защото на предишната не и беше мястото във "Разпадане на кумулус". И понеже определено става въпрос за безмоторно летене, пускам я тук...
Цитат:
ВладиЧ написа:
Вчера направих два полета с планер Бланик на летището в Черногорово. Теглеше ни самолет Вилга. Имах инструктор пред мен за излитането и кацането, но ме оставяше сам да въртя термиките.

YaHooooO написа:
въобще-кажи как да се докопаме до тези сладки мечти?

Наско написа:
Изобщо не са само мечти. За "нашего брата" най-доброто решение е летището на Бенгела (AVA Flight Center) до с.Ерден (ССИ от Монтана).

От миналата зима се стискам да ви напиша нещо по въпроса, ама все не се осмелявах. Зимата мина, сезона поотмина, вече мога да си кажа... ;-).
При Ангел за съжаление скоро (а може би вече) няма да може да се лети с безмоторен Бланик, защото доколкото ми е известно той реши да приключи с тази дейност, поради финансова неефективност. Мисля, че вече даже е продал буксировъчната Чесна. На летището има и мотоглайдер Бланик, но не зная дали може да се лети на нея срещу заплащане. Струва си да се обадите на летището по този въпрос.
Има обаче друга опция на летище Долна Баня, близо до Боровец. Там разполагат с единствения в България мотоглайдер Pipisrel Sinus (не ми е известно да е внесен друг).
Пипистрела е с двигател Ротакс, но е специално конструиран за летене без него. С двигателя се излита, набира се... и се изключва. Витлото е специално конструирано да се "флюгира", т.е. да се завърта на 0 градуса и да не създава почти никакво съпротивление. Тогава самолета се превръща в истински планер, с качество малко по-малко от 30. Най-ефективната скорост за планиране му е около 100 км/ч. Принципно е малко по-добър като планер от Бланик. Независимостта от друг самолет обаче го прави изключителен самолет. Изчерпателна информация можете да видите на http://www.pipistrel.si/planes/33.
Допълнително, възможността ако няма условия или се удавиш просто да запуснеш пак двигателя и да се прибереш, без да ти се налага да кацаш по нивите, дава ненадмината степен на безопасност - много, много по-голяма от глайдерите с прибираем двигател, където има значителен процент на откази.
Самолета е двуместен, двете места са един до друг и разбира се цялото управление е дублирано. Очевидно освен безопасността, двигателя дава несравнимо с нищо средство за обучение! Не е като парапланера, литнеш, изпуснеш условията и докато литнеш пак те са свършили! Палиш двигателя, намираш пак термиката или просто се качваш по-високо и достигаш до условията! Разбира се никой не те кара да ползваш двигателя. Ако искаш нещата да са истински, излиташ, след две-три минути стигаш 500-600 метра над терена, изключваш и не пипаш повече. Ако се оправиш - оправиш ;-). Ако не се оправиш... имаш жокер ;-).
Другото страхотно предимство на самолета е и че е наистина чудесен моторен самолет. Ако няма условия, но все пак ти се лети, имаш възможността да прелетиш 1000 км с едно зареждане (без да броим колко можеш да минеш без двигател). Ако ти се планира - вдигни се на 3000 м и си планирай от там.
Има и още - диапазона от безопасни метео условия, в които може да лети мотоглайдера е сериозно по-голям от този, в който може да лети един парапланер. С него може да се лети в турболентни условия, в които с парапланер не искаш да се забъркваш ако си от нормалните хора ;-). Не е проблем и кацането във ветровито време - самолета е сертифициран, че може да кацне безопасно на до 8 м/с странична (90 градуса) компонента на вятъра. Освен това с него можеш и наистина да бягаш от облаци - с до 230 км/ч, които ако имаш елементарни познания не ти се налага да ползваш ;-).
През изминалата година имах невероятното удоволствие да летя на въпросния самолет и да се науча да го управлявам. Извърших стотици полети с него и записах десетки часове на термика. Успях и да направя самостоятелни прелети, доста скромни за възможностите на самолета, но все пак си бяха мои ;-).
Много парапланеристи, с които съм говорил се отнасят негативно или са безразлични към безмоторното летене с планер.
За мен обаче възможностите, които мотоглайдера дава са огромни. Несравнимата разлика в безопасността също е много важен и сериозен фактор.
С удоволствие бих споделил невероятното преживяване с тези от вас, които желаят и особено с тези приятели парапланеристи, с които се познаваме добре.
Също така, с удоволствие бих отговорил на всякакви въпроси.
Ако искате да летим заедно, обадете ми се, 0896 88 77 07 Димитър.
Бих искал да декларирам, че нямам никакви комерсиални намерения с този пост, нито финансови отношения с летище Долна Баня и със собственика на самолета (освен, че си плащам за ползването на самолета и че през изминалата година станахме чудесни приятели с всички там!).


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Пон Сеп 22, 2008 8:17 pm 
Offline

Регистриран на: Вто Мар 09, 2004 10:18 am
Мнения: 1283
Местоположение: село Величково
Име: Владимир Чорбаджийски
Селенски, тиха и дълбока вода си ти! :wink:
И аз разбрах за въпросният самолет на Долна Баня и съм му хвърлил мерака, но нека се прибера, че няма да ме има цял месец сега в България и ще ти се обадя.
Пиши поне, каква е цената белким се зариби и друг. :lol: :lol:
Мен нещо ми стана безинтересно в последно време тая схема- "Раничката и на баирчето и ще летим"... То едно летене...Особено пък по нашенско... Висиш, като прани гащи с часове във въздуха, ако не кацнеш на 5-та, 10-та минута... :lol: :lol: За да направя що годе свестен полет трябва да ходя на Сопот, или на Добростан. Минимум 200 км път и цял ден загубен, без гаранция, че ще стане хубав полет. :wink: Разходи, около 50 лева за ден, без спането, без загубата на време и трошенето на колата. По добре да ги дам наистина за летене. :wink:

_________________
Летеше с Element Air ... Жълто червен.
Правилните решения и действия идват от опита, който се получава от грешни решения и действия!


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: .
МнениеПубликувано на: Пон Сеп 22, 2008 9:31 pm 
Offline

Регистриран на: Пет Мар 12, 2004 3:20 pm
Мнения: 352
Местоположение: Пловдив
Владо, не съм от най-тихите, казах си на нашите хора, ама не сме се виждали скоро (щото прекарах целия сезон на летището, вместо на Добростан & Сопот).
Силно съм изненадан, че е започнало да те привлича летенето със самолет ;-). Точно ти, който летиш при всяка възможност с парапланера.
Иначе Синуса дава точно това, което искаш - ЛЕТЕНЕ. Много летене. Летене от по 2-3-4 часа, колкото искаш - толкова. Докато ти се схване д-то и просто вече не можеш да седиш на него. Без значение дали духа 5 метра запад и не става нито за Добростан нито за Сопот. МНОГО по-често летене, отколкото с парапланера.
А и Долна Баня е по-близо - на около 40 минути по магистралата от Пазарджик и София и точно на 1 час от Пловдив.
За цената... Тя не зарибяваща, но е общо взето най-ниската на час в България.
Летенето обаче е сериозно зарибяващо!
С инструктор, мисля, че е 240 лв/час. Ако имаш бривет PPL(SA), 200 лв/час, но след като преминеш 12 часова програма за приучване за типа самолет, защото самолета е особен за каране (с опашно колело е и рулирането и кацането е по-трудно). Самолета може да се наеме за въздушна разходка (с пилот от летището) и за по-малко от час, но сметнато на минута излиза по-скъпо - 100 лв за 15 минути и 180 лв за 30 мин.
Задължително ми се обади като се върнеш.
Къде ще ходиш?


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Вто Сеп 23, 2008 9:13 am 
Offline

Регистриран на: Вто Мар 09, 2004 10:18 am
Мнения: 1283
Местоположение: село Величково
Име: Владимир Чорбаджийски
Долна Баня ми е на на 50 км от Пазарджик. Летенето със самолети изобщо не ме вълнува. Виж летене с планер е друга работа. :wink:
С Пейчо инструктора в Черногорово говорих за този 12 часов курс. Но нека се прибера. Днес тръгвам за Непал. Ще качвам няколко върха в района на Еверест. Единият, Мера пик е 6640м, другият Айлън пик е 6183м, а другите са по-ниски по 5800. :wink:

_________________
Летеше с Element Air ... Жълто червен.
Правилните решения и действия идват от опита, който се получава от грешни решения и действия!


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: .
МнениеПубликувано на: Вто Сеп 23, 2008 9:47 am 
Offline

Регистриран на: Пет Мар 12, 2004 3:20 pm
Мнения: 352
Местоположение: Пловдив
Супер ;-). Приятно и най-вече безопасно прекарване.
Мен пък алпинизма хич не ме вълнува ;-), катеренето заради самото катерене ми се струва толкова безмислено, колкото на теб летенето с двигател ;-).
Но пък все пак ще бъде приключение, което само по себе си е вълнуващо!
Успех!


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Пет Дек 05, 2008 12:11 am 
Offline

Регистриран на: Вто Юли 11, 2006 2:10 pm
Мнения: 497
Местоположение: Varna
http://uk.youtube.com/watch?v=cyExt-ZUWrA&NR=1

_________________
Ozone Mantra M6
Element Air4+


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Пет Дек 05, 2008 12:28 am 
Offline

Регистриран на: Съб Май 03, 2008 5:16 pm
Мнения: 200
Местоположение: Instagram/quietmup
Име: Пилот
http://uk.youtube.com/watch?v=OgAIXMUDr ... re=related :D


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: .
МнениеПубликувано на: Пет Дек 05, 2008 1:01 am 
Offline

Регистриран на: Сря Сеп 06, 2006 4:38 pm
Мнения: 28
Местоположение: София
Хора не съм някакъв летец... кой знае къв. В форума се изказват далеч по опитни и добри пилоти. НО да висиш на седалка от кола над терена да се оглеждаш и да зяпаш на птиците в гнездата и да си клатиш краката над същите, да гониш орлетата (расник...) та да набараш термика.... да не ти брамчи нищо.. да хванеш раницата и да отидеш.. без гаранция.. това за мен е тръпката и кефа. Няма да забравя гущера една нова година на Мальовица. Качи се до върха (с планера), псува, псува метеролозите и се върна.. ни стааааа.... бе тръпка си е.. :) Наздраве....

_________________
Mac para Muse II


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Пет Дек 05, 2008 8:52 am 
Offline

Регистриран на: Съб Май 03, 2008 5:16 pm
Мнения: 200
Местоположение: Instagram/quietmup
Име: Пилот
Някой да е казал че трябва да се откажеш от едно за да имаш друго.
Има пилоти на RedBull Air racing , които до толкова обичат авиацията, че
летят и на парапланери, делтапланери, балони , скайдайвинг. :wink:
А какво по-хубаво от това.
PS: Имам даже един приятел и той ги практикува всичките тези :P


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Съб Дек 20, 2008 12:15 am 
Offline

Регистриран на: Съб Ное 29, 2008 6:42 pm
Мнения: 58
Местоположение: Атина, Гърция
с това акро може ли да се прави?


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: .
МнениеПубликувано на: Съб Дек 20, 2008 1:34 pm 
Offline

Регистриран на: Пет Мар 12, 2004 3:20 pm
Мнения: 352
Местоположение: Пловдив
с кое?


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Съб Дек 20, 2008 3:43 pm 
Offline

Регистриран на: Съб Ное 29, 2008 6:42 pm
Мнения: 58
Местоположение: Атина, Гърция
със Синуса?...
то е сигурно не е правен с тая цел, ама ми стана интересно...


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: .
МнениеПубликувано на: Съб Дек 20, 2008 7:50 pm 
Offline

Регистриран на: Пет Мар 12, 2004 3:20 pm
Мнения: 352
Местоположение: Пловдив
Не, Синуса не е направен за акро. Неговите 15 метрови криле не го правят много подходящ за арко. "Точилка" си е...
С него могат да се изпълняват максимум стръмни спирали и завои през крило. Веднъж сме правили свредели с цел да видим как се държи (които по документация са разрешени).
Като претоварване по РЛЕ е сертифициран за +4g -2g и в ръцете на внимателен пилот не му е проблем да направи лупинг, без да бъде застрашен самолета.
Реално завоите през крило които правим с него са с една идея встрани от лупинга, но това е максимума. Не че самолета не може повече, но по същата логика можеш да ходиш на състезания и да упражняваш дрифтинг със семейната си кола, ама общо взето не искаш, нали ;-).


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
Покажи мненията от миналия:  Сортирай по  
Напиши нова тема Отговори на тема  [ 13 мнения ] 

Часовете са според зоната UTC + 2 часа



Вие не можете да пускате нови теми
Вие не можете да отговаряте на теми
Вие не можете да променяте собственото си мнение
Вие не можете да изтривате собствените си мнения

Търсене:
Иди на:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Преведено от: SEO блог на Йоан Арнаудов