Leonardo | ФОТО
Дата и час: Чет Мар 28, 2024 11:31 pm

Часовете са според зоната UTC + 2 часа




Напиши нова тема Отговори на тема  [ 40 мнения ]  Отиди на страница Предишна  1, 2, 3
Автор Съобщение
 Заглавие: .
МнениеПубликувано на: Сря Авг 11, 2010 10:50 am 
Offline

Регистриран на: Пет Мар 12, 2004 3:20 pm
Мнения: 352
Местоположение: Пловдив
Привет,

Не съм експерт по авиационните закони, а само потребител, затова мнението ми е лично и не мога нищо да гарантирам.

В момента ГВА настояват, че с тяхна някаква си наредба са "надстроили" AIP-а (просто казано сборник с всички закони, да речем нещо като държавен вестник до който имат достъп всички от цял свят с цел като прелети един чужденец да има къде да прочете какви са правилата). Та понеже този сборник е средството, с което се пише какви са правилата, в момента има спор, да го кажа направо скандал, за това, че в АИП-а пише че в Г пространството се лети само като се информира РВД (ръководство въздушно движение). ГВА са си издали пък наредба, че е задължително пускането и на полетен план, при това за абсолютно всички полети. Това пък като го прочетеш, излиза, че за ВСЯКО излитане, което включва и touch-and-go, т.е. тренировка по кръга трябва да има отделен полетен план. ВСЕКИ път. За ВСЯКО излитане. Това значи примерно при обучение за излитане/кацане, когато се правят по 5 кацания за 30 минути да им пускаш по 5 плана. Това е абсурд, защото те просто не могат да обработят толкова планове, ками ли още по-големия абсурд да пишеш по 30 минути за всеки 30 минути полет ;-))).

Та в момента покрай този спор някои летят със планове в Г пространството някои без. Но законно задължително се обаждаш на CPI. Като ти поискат план - ръмжиш че си в Г пространството и НЯМА да им пуснеш план и те оставят на мира. Ако не ръмжиш - пускаш ;-).

Та за да пуснеш полетен план се предполага, че си самолет ;-) и имаш регистрация, типов сертификат (т.е. въздушното ти средство има опознавателен знак, примерно LZABC), освен това си лицензиран, имаш бревет и всичко останало. Въобще - направено е за САМОЛЕТИ и тук таме за самолетообразни, законни хвърчила.

За да се лети законно с парапланер, нормално е парапланера да лети в зона, отделена за парапланери, за да може РВД да спре самолет да влезе в зоната и така да се създаде предпоставка за произшествие. ВСИЧКИ състезания по парапланеризъм, които се провеждат в последните години в БГ винаги са уведомявали РВД (става с един прост факс), в който заявяват, че ще има такова състезание, дават ГПС координати на зоната и от ГВА в кратък срок им потвърждават, че зоната се позволява (или не - ама организраторите искат разумни зони, а и там където се лети с парапланерите обикновено на никой не пречи). Така отделената зона се публикува в НОТАМ-а за региона и става видима за абсолютно целия свят. От там нататук за конкретния ден зоната се "активира", с което тя официално става забранена за всички, които нямат право да я ползват, в този случай никой освен участниците в състезанието нямат право да припарват дотам. РВД следи за това и не би пуснало самолет в района.

Как може да стане работата културно? Клуб Скайномад, който основно лети на Сопот пуска един факс до РВД и дай боже му разрешават да задели зоната около Сопот.

В ден, в който ще се лети се обажда някой, който е упълномощен за това (в заявката за зоната се казва кой може да я активира) и казва "аз съм еди кой си, започваме полети в зона еди коя си". И това е. Напълно безопасно и законно.

И за да е по-просто, ето как го правят например АВА Спорт във Ерден - пускат един факс и казват - всеки ден от 1 Януари до 31 Декември 2010 от 6:30 до 06:29 зоната е активна. Т.е. 23 ч. и 59 мин и 59 сек. на ден зоната е тяхна, целогодишно. И това е - там се лети. Организатор е клуба. За по-тежко, БНАК може да подаде заявление за необходимите зони в БГ, от името на всички клубове.

Мога да предоставя контактна информация на човека, който отговаря за това в ГВА.

Относно карта на долното въздушно пространство - определено съм я виждал - разполагам с такава и мога да я дам по скайп на който иска. Много е голяма. Може да се купи (и трябва да се купи), аз моята си я сканирах, за да я гледам на компютъра.

Има и алтернативно, много културно решение, казва се pocketfms, www.pocketfms.com. Сваля се безплатна версия, която работи за 30 дни и гледаш VFR (визуални карти) на целия свят, включително абсолютно вярна и много подробна карта на БГ. Там има само една особеност - понеже картата съдържа абсолютно всички зони, като се отвори първия път става една мацаница, трябва просто да се изключат всички зони освен класовете въздушно пространство и веднага се виждат.

Ужасно накратко казано има С пространство, в което парапланерист няма право да припарва около всички международни летища в БГ, т.е. София, Пловдив, Горна Оряховица, Варна и Бургас. Останалото е Г.

СОПОТ е 101% в Г пространството.


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Сря Авг 11, 2010 12:19 pm 
Offline

Регистриран на: Пон Мар 08, 2004 1:21 pm
Мнения: 140
Местоположение: Varna
Въпреки че не си експерт, си го описал много точно. :D
Това обаче не променя нещата.Как е възможно като ''изръмжиш" да си спестяваш нещо,което може би е закон?Къде го има това.Не казвам че полетните планове които искат не са малоумно и понякога абсурдно нещо.Но щом има възможност с ''изръмжаване'' да се променят нещата , аз мисля да си ръмжа и да си летя кадето си искам както досега,каквито и ''велики'' наредби да измислят :D :D :D
Благодаря за линка с картата.


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Сря Авг 11, 2010 12:27 pm 
Offline

Регистриран на: Сря Авг 31, 2005 8:40 am
Мнения: 1980
Име: Даниел Димов
картата на долното въздушно пространство съм я публикувал на официалния сайт при другите документи. прави ми впечатление че никъде не е дадено изрично къде е пространството клас G - може да се предположи че е под контролираните (клас С) които са дадени с долна и горна граница

ето какво подават от летище Ерден към РВД:

Код:
A1025/10 - PJE WILL TAKE PLACE WI TEMPO DEFINED AREA OF 5KM
RADIUS CENTERED AT 432957N 0231817E.
AREA ACTIVATED AFTER PUBLICATION IN AUP. GND - FL105, 0430-1720, 02 AUG 04:30
2010 UNTIL 16 AUG 17:20 2010. CREATED: 27 JUL 05:42 2010


хубаво е и ние по-честичко да си резервираме зони че да свикнат с нас... :)


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Сря Авг 11, 2010 1:08 pm 
Offline

Регистриран на: Вто Апр 20, 2004 11:02 am
Мнения: 871
Местоположение: София
Разбира се, Митко Селенки, дори и да не е "специалист", във всички случаи е най-специалист от всички нас, просто защото е лицензиран пилот ...

Само да напомня, че Ники Калчев едно време беше уговорил перфектна координация с РВД и те самите се бяха отнесли с много разбиране към нас. Бяха готови да реагират и да отделят зони за нашите полети. Лошото е, че тогава повечето от нас реагираха в стил "абе кви са тия РВД, че ще им се обаждам?"

Ето малко спомени от това време (а може и да не са само спомени): http://www.letene.com/articles.php?lng=bg&pg=397 и http://www.letene.com/articles.php?lng=bg&pg=481

_________________
Има три прости правила за безопасно летене. За съжаление, никой досега не ги е открил ... ;-)


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Сря Авг 11, 2010 1:30 pm 
Offline

Регистриран на: Сря Авг 31, 2005 8:40 am
Мнения: 1980
Име: Даниел Димов
нищо не се е променило от тогава - всеки който има мерак да си резервира зона може да го направи.... мерака го няма :wink:


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Сря Авг 11, 2010 4:18 pm 
Offline

Регистриран на: Пон Яну 11, 2010 8:54 pm
Мнения: 61
Местоположение: Варна
Име: Пламен Атанасов
DVD написа:
нищо не се е променило от тогава - всеки който има мерак да си резервира зона може да го направи.... мерака го няма :wink:


100 пъти по-добре е да крещиш "САМОЛЕТ" докато летиш на Невша нали? Всъщност аз мисля че ще е добре наистина да почнем да уведомяваме РВДто когато летим на Невша че е само въпрос на време да стане някой сакатлък по начина по който я караме сега.


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Сря Авг 11, 2010 6:25 pm 
Offline

Регистриран на: Вто Апр 20, 2004 11:02 am
Мнения: 871
Местоположение: София
pba написа:
DVD написа:
нищо не се е променило от тогава - всеки който има мерак да си резервира зона може да го направи.... мерака го няма :wink:


100 пъти по-добре е да крещиш "САМОЛЕТ" докато летиш на Невша нали? Всъщност аз мисля че ще е добре наистина да почнем да уведомяваме РВДто когато летим на Невша че е само въпрос на време да стане някой сакатлък по начина по който я караме сега.


Много добре казано, но зачитането и уважението трябва да е друстранно. Тоест не става въпрос за уведомяване, а за искане на разрешение. И ако такова разрешение е дадено да речем до 1000 метра (3000 фута), наистина не трябва да се вдигате над тази височина. Е, добре ще е да дават до FL-090 (около 3 бона), ама ако сте близо до подхода, трудна работа ... Във всички случаи е добре да си имаме приказката с РВД.

_________________
Има три прости правила за безопасно летене. За съжаление, никой досега не ги е открил ... ;-)


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Сря Авг 11, 2010 7:39 pm 
Offline

Регистриран на: Сря Авг 31, 2005 8:40 am
Мнения: 1980
Име: Даниел Димов
не можеш успешно да уведомиш РВД че ще летиш на Невша по една проста причина: летенето на такива като нас (без транспондер и без радио на air-band-a) там е абсолютно забранено - няма начин да бъде разрешено!


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Сря Авг 11, 2010 8:29 pm 
Offline

Регистриран на: Вто Апр 19, 2005 1:34 am
Мнения: 121
Местоположение: Бургас, Сливен
Всичко казано е точно така и аз към момента виждам няколко варианта за "законно летене". От няколко години летя в района на летище Приморско. В общи линии нещата са доста проси и тази схема може да се приложи на някой места. Основното е договорката ми с тях винаги да се обаждам когато искам да летя. Ако излитам от някоя полянка с парамотора им се обаждам по телефона и им казвам къде ще летя, на каква височина и колко време. Предупреждават за мен малките самолети които летят в района. Много рядко ме карат да изчакам, обикновенно ме пускат веднага. Обаждам им се дори когато рея безмоторно на склкон. Когато излитам от летището оставям една станция на РВД-то и подържаме връзка ако има нещо. Обяснено ми е, да захождам за кацане винаги по южния кръг и да не пресичам полосата и ред други неща. Често сме се събирали 5-6 парамотора и дори сме се дърпали с лебедка безмоторно от самата писта между излитанията и кацанията на самолетите. Пиша всичко това за да кажа, че ако има добра комуникация межу едноместни под 120 кг. и малките летища в района може да се намери работещо решение дори и със сегашните закони. Това са апарати които летят локално и се обезмисля пускането на флайплан. По скоро може да се лети в района на летището, под техния контрол. Освен това 90% от пилотите на са запознати с процедурите, могат да излетят отвсякъде и е невъзможно да бъдат контролирани. Мисля че трабва да се борим за опростена схема при която пилотите да се обаждат по телефон преди излитане и след кацане. Според мен всичко по-сложно е обречено и не би работило за в бъдеще, защото повярвайте ми аз ще го спазвам, но много други не... Никой пилот който иска да полети след работа на близката поляна, няма да активира зона и да пусне флай план до РВД. По скоро ако има лесен начин да се обади някъде и да каже че излита и други поемат нещата вместо него би се получило. Може би е вариант БНАК да се опита да пракара идеята за човек в РВД на който всички ЗАДЪЛЖИТЕЛНО да се обаждаме и той да казва може или не може да летим и ако може да уведомява другите за нас. Това разбира се ще работи само за определени зони които предварително трябва да са ясни. Повярвайте ми ако се приемат правила и се наложи, ще си купя и транспондер и станция в авиобанда, ще си регистрирам хвърчилките, но не всички ще го направят и проблема остава...

_________________
www.skyvision.bg


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Да
МнениеПубликувано на: Съб Авг 14, 2010 1:03 pm 
Offline

Регистриран на: Съб Май 29, 2010 6:08 pm
Мнения: 32
Емо е прав-когато искам да летя в района на Ловеч се обаждам и въпреки че още не съм пристигнал на летището те ме уведомяват че в момента летят ССА.Тъй като излитаме от едно и също летище аз им казвам от къде ще излитам и преди още да съм пристигнал и разпънал те вече знаят че днес и аз ще летя.Така няма изненади и за двете страни-а те са неприятни.Когато искам да направя прелет и да кацна на летището в Долна Митрополия те се обаждад до СПУПА в Долна и ги предупреждават.От там казват дали ще ме приемат или не-в интерес на истината до сега не са ми отказвали кацане.Като пристигна там вече съм под контрола на кулата и ръководител полети-летим до скъсване и ако се зададе транспортен самолет прекратяваме изчакваме го да кацне и да си свърши работата и пак си фъркаме.
Затова аз съм много доволен и колкото и странно да звучи като се обадя по телефона и кажа Ивайло от Ловеч съм -отсреща с много приятен глас някоя мацка приема заявката ми и всичко е ОК


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
Покажи мненията от миналия:  Сортирай по  
Напиши нова тема Отговори на тема  [ 40 мнения ]  Отиди на страница Предишна  1, 2, 3

Часовете са според зоната UTC + 2 часа



Вие не можете да пускате нови теми
Вие не можете да отговаряте на теми
Вие не можете да променяте собственото си мнение
Вие не можете да изтривате собствените си мнения

Търсене:
Иди на:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Преведено от: SEO блог на Йоан Арнаудов