Привет,
Не съм експерт по авиационните закони, а само потребител, затова мнението ми е лично и не мога нищо да гарантирам.
В момента ГВА настояват, че с тяхна някаква си наредба са "надстроили" AIP-а (просто казано сборник с всички закони, да речем нещо като държавен вестник до който имат достъп всички от цял свят с цел като прелети един чужденец да има къде да прочете какви са правилата). Та понеже този сборник е средството, с което се пише какви са правилата, в момента има спор, да го кажа направо скандал, за това, че в АИП-а пише че в Г пространството се лети само като се информира РВД (ръководство въздушно движение). ГВА са си издали пък наредба, че е задължително пускането и на полетен план, при това за абсолютно всички полети. Това пък като го прочетеш, излиза, че за ВСЯКО излитане, което включва и touch-and-go, т.е. тренировка по кръга трябва да има отделен полетен план. ВСЕКИ път. За ВСЯКО излитане. Това значи примерно при обучение за излитане/кацане, когато се правят по 5 кацания за 30 минути да им пускаш по 5 плана. Това е абсурд, защото те просто не могат да обработят толкова планове, ками ли още по-големия абсурд да пишеш по 30 минути за всеки 30 минути полет
)).
Та в момента покрай този спор някои летят със планове в Г пространството някои без. Но законно задължително се обаждаш на CPI. Като ти поискат план - ръмжиш че си в Г пространството и НЯМА да им пуснеш план и те оставят на мира. Ако не ръмжиш - пускаш
.
Та за да пуснеш полетен план се предполага, че си самолет
и имаш регистрация, типов сертификат (т.е. въздушното ти средство има опознавателен знак, примерно LZABC), освен това си лицензиран, имаш бревет и всичко останало. Въобще - направено е за САМОЛЕТИ и тук таме за самолетообразни, законни хвърчила.
За да се лети законно с парапланер, нормално е парапланера да лети в зона, отделена за парапланери, за да може РВД да спре самолет да влезе в зоната и така да се създаде предпоставка за произшествие. ВСИЧКИ състезания по парапланеризъм, които се провеждат в последните години в БГ винаги са уведомявали РВД (става с един прост факс), в който заявяват, че ще има такова състезание, дават ГПС координати на зоната и от ГВА в кратък срок им потвърждават, че зоната се позволява (или не - ама организраторите искат разумни зони, а и там където се лети с парапланерите обикновено на никой не пречи). Така отделената зона се публикува в НОТАМ-а за региона и става видима за абсолютно целия свят. От там нататук за конкретния ден зоната се "активира", с което тя официално става забранена за всички, които нямат право да я ползват, в този случай никой освен участниците в състезанието нямат право да припарват дотам. РВД следи за това и не би пуснало самолет в района.
Как може да стане работата културно? Клуб Скайномад, който основно лети на Сопот пуска един факс до РВД и дай боже му разрешават да задели зоната около Сопот.
В ден, в който ще се лети се обажда някой, който е упълномощен за това (в заявката за зоната се казва кой може да я активира) и казва "аз съм еди кой си, започваме полети в зона еди коя си". И това е. Напълно безопасно и законно.
И за да е по-просто, ето как го правят например АВА Спорт във Ерден - пускат един факс и казват - всеки ден от 1 Януари до 31 Декември 2010 от 6:30 до 06:29 зоната е активна. Т.е. 23 ч. и 59 мин и 59 сек. на ден зоната е тяхна, целогодишно. И това е - там се лети. Организатор е клуба. За по-тежко, БНАК може да подаде заявление за необходимите зони в БГ, от името на всички клубове.
Мога да предоставя контактна информация на човека, който отговаря за това в ГВА.
Относно карта на долното въздушно пространство - определено съм я виждал - разполагам с такава и мога да я дам по скайп на който иска. Много е голяма. Може да се купи (и трябва да се купи), аз моята си я сканирах, за да я гледам на компютъра.
Има и алтернативно, много културно решение, казва се pocketfms,
www.pocketfms.com. Сваля се безплатна версия, която работи за 30 дни и гледаш VFR (визуални карти) на целия свят, включително абсолютно вярна и много подробна карта на БГ. Там има само една особеност - понеже картата съдържа абсолютно всички зони, като се отвори първия път става една мацаница, трябва просто да се изключат всички зони освен класовете въздушно пространство и веднага се виждат.
Ужасно накратко казано има С пространство, в което парапланерист няма право да припарва около всички международни летища в БГ, т.е. София, Пловдив, Горна Оряховица, Варна и Бургас. Останалото е Г.
СОПОТ е 101% в Г пространството.