Leonardo | ФОТО
Дата и час: Чет Мар 28, 2024 11:12 pm

Часовете са според зоната UTC + 2 часа




Напиши нова тема Отговори на тема  [ 16 мнения ]  Отиди на страница 1, 2  Следваща

Редно ли е крачните да са в БНАК, а колесните в БАЛА?
да 34%  34%  [ 11 ]
не 44%  44%  [ 14 ]
не знам 22%  22%  [ 7 ]
Общо гласове : 32
Автор Съобщение
 Заглавие: крачните в БНАК, а колесните в БАЛА
МнениеПубликувано на: Вто Фев 01, 2011 9:45 pm 
Offline

Регистриран на: Пет Мар 05, 2004 4:52 am
Мнения: 2296
Местоположение: Сопот
Име: Николай Йотов
Българската Асоциация за Лека Авиация участва в проект, който да регламентира леката авиация в България.
Случайно съм замесен покрай един превод на документация на Чешката Асоциация за Лека Авиация, която управлява пара, делта, мото, леки самолети и вертолети...
Това малко ме притесни, защото от чешки парапланеристи знам че нещата са стриктни при тях - напр. всяка година ги задължават да преминават тестове на крилата си (и да плащат за това естествено).
Говорих с председателя на БАЛА - Момчил Риладжиев, като и двамата сме на мнение, че е редно крачно излитащите пара, делта и мотопара да си останат в БНАК, а тези които излитат с тележки, триколки и други с колела да се управляват от БАЛА.

Това ви го казвам не за да ви плаша, а за да дам един пример как уютното ни бездействие и скатаване води до изоставане развитието на БНАК (в сравнение с активно развиващата се и взаимодействаща си с разнообразни държавни структури БАЛА). Засега много колеги авиатори и държавни служители ни гледат като екзотични животни и ни симпатизират, но се съмнявам да е вечно.

_________________
www.nest.bg


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: крачните в БНАК, а колесните в БАЛА
МнениеПубликувано на: Чет Фев 03, 2011 2:33 pm 
Offline

Регистриран на: Вто Апр 20, 2004 11:02 am
Мнения: 871
Местоположение: София
Ники, няма да коментирам думите ти за това "как уютното ни бездействие и скатаване води до изоставане развитието на БНАК", защото това е очевиден факт, за който говоря от години ...

Напълно абсурдно и лишено от смисъл е да се делят парамотори от паратрайкове! Те винаги са били заедно и винаги ще бъдат, независимо от хората, на които може де им мине през главата такава мисъл. Просто това е един и същи вид летателно средство. Съществуват дори и трайк-приставки, които се монтират към стандартен парамотор. Какво се получава тогава? Като си сложи колелата, човекът става член на БАЛА, а като си ги махне и излита от крака, влиза в БНАК? Какво става примерно с мен, който летя с парапланер и моторно, и безмоторно? Значи ако си купя трайк, трябва да стана член и на БНАК и на БАЛА, защото ако излитам с трайка, съм на колела и съм БАЛА, а като отида на Расник да летя със същото крило, ставам вече БНАК?

В разделението, което съществува в момента (за съжаление само формално), спортните пилоти и състезатели да са в БНАК, а тези, които летят само за удоволствие (leisure pilots) да са към БАЛА има известен резон и може би натам трябва да се насочим. Не е идеално, но по-добро решение не виждам. Във всички случаи разделението на "излитащи от крака" и "излитащи от колела" е напълно несъстоятелно, поне що се отнася до парамотори и паратрайкове.

_________________
Има три прости правила за безопасно летене. За съжаление, никой досега не ги е открил ... ;-)


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: крачните в БНАК, а колесните в БАЛА
МнениеПубликувано на: Чет Фев 03, 2011 8:22 pm 
Offline

Регистриран на: Пон Авг 29, 2005 10:33 pm
Мнения: 133
Местоположение: Правец
Име: Бисер Ликов
Разделянето на въздухоплавателните средства(ВС) изобщо не се прави според вида им, или начина на излитане/кацане.
Основният критерий, според който ВС се разделят е теглото им. Примерно: под 120кг., от 120кг. до 470кг., от 470 до 5000кг. и т.н.

Нас ни интересува най-вече диапазона до 120кг. тегло на летателния апарат, като това е тегло без горивото(ако ВС е моторно) и без пилота. За такива ВС не се изисква нито регистрация, нито лиценз за пилотирането им.

За ВС от 120кг. до 470кг., които вече влизат в графата свръхлеки ВС, се изисква регистрация в ГВА и съответно лиценз за пилотиране. За по-тежките ВС няма смисъл дори да говорим...

Според мен едно такова делене на "крачни" и "колесни" е меко казано некомпетентно и направо смехотворно.
Доколкото разбирам БАЛА е асоциация за лека авиация, която като формулировка започва от 470кг. нагоре.

И освен това споменатите БАЛА и БНАК са просто клубове, които имат само представителни функции. Членуването в тях е въпрос на личен ибзор.
Много ми е чудно защо тук нещата се представят така, като че ли става дума за някакви държавни институции, които едва ли не имат някакви регулаторни функции, или членуването в тях е задължително...

_________________
MAC PARA - INTOX
UP-Blues


Последна промяна lz5fm на Чет Фев 03, 2011 10:24 pm, променена общо 1 път

Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: крачните в БНАК, а колесните в БАЛА
МнениеПубликувано на: Чет Фев 03, 2011 9:02 pm 
Offline

Регистриран на: Вто Апр 20, 2004 11:02 am
Мнения: 871
Местоположение: София
Бисере, това че БАЛА и БНАК имат само представителни функции е вярно в момента, но вероятно няма да е така още дълго. Много е вероятно в близко бъдеще нашенските законотворци да въведат изискване за лицензиране и на ВС до 120 кг, което няма как да бъде правено от други, освен от БНАК и/или БАЛА. Така че допускането сега на подобно лишено от смисъл делене на "крачни и колесни" би могло в бъдеще да доведе до наистина смехотворни ситуации.

_________________
Има три прости правила за безопасно летене. За съжаление, никой досега не ги е открил ... ;-)


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: крачните в БНАК, а колесните в БАЛА
МнениеПубликувано на: Пет Фев 04, 2011 7:16 pm 
Offline

Регистриран на: Пет Мар 05, 2004 4:52 am
Мнения: 2296
Местоположение: Сопот
Име: Николай Йотов
lz5fm написа:
...Основният критерий, според който ВС се разделят е теглото им. ...


Бисере, предполагам че делението по тегло си има някаква логична причина, а не прищевка на някой чиновник.
Случайно да знаеш защо?

_________________
www.nest.bg


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: крачните в БНАК, а колесните в БАЛА
МнениеПубликувано на: Пет Фев 04, 2011 8:23 pm 
Offline

Регистриран на: Пон Авг 29, 2005 10:33 pm
Мнения: 133
Местоположение: Правец
Име: Бисер Ликов
Да, разбира се. Основната цел е повишаване на безопасността. Колкото едно тяло е по-тежко и се движи по-бързо, толкова неговата кинетична енергия е по-голяма и съответно може да причини по-големи разрушения и щети. Затова освен ограниченията за тегло (до 120кг.), има и ограничение по скорост - за ултралеките летателни апарати максималната скорост не трябва да превишава 102км/ч при макс. мощност на мотора. Има ограничение и за максималното количество гориво, което може да поеме резервоарът и то е 19 литра.

Всъщност не съм сигурен дали ограниченията са абсолютно същите в нашето законодателство, но такива са според американските норми Part 103, а до колкото знам общо взето всички се придържат към тях.

_________________
MAC PARA - INTOX
UP-Blues


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: крачните в БНАК, а колесните в БАЛА
МнениеПубликувано на: Пет Фев 04, 2011 10:19 pm 
Offline

Регистриран на: Вто Юни 08, 2004 1:44 pm
Мнения: 335
Местоположение: Велико Търново
Име: Димитър Байчев
Сами си хвърляме камъни в блатото, аз съм за технически прегледи на машините, обаче няма как да се случи това, защото ще се намерят няколко хрантутници, които покрай това ще кършат пари, без приоритет да е техническата изправност. За момента не съм чул една добра идея за бъдещото развитие на леката авиация, без условности и неизвестни. Много по - важно, според мен, е веднъж на една или две години да се провежда, нещо като изпит за летящите моторно, което да се провежда, дори, под формата на събор, където всеки да изпълни излитане и кацане, и да представят дневник за ремонт и поддръжка на машините си...
Истината е, че щом ГВА още не е прибрала бревета на онзи страхотен пилот, който пилотира онзи SportStar LZ-VIA мотопарите и мотоделтите няма кой и да ги погледне.


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: крачните в БНАК, а колесните в БАЛА
МнениеПубликувано на: Пет Фев 04, 2011 10:27 pm 
Offline

Регистриран на: Пон Авг 29, 2005 10:33 pm
Мнения: 133
Местоположение: Правец
Име: Бисер Ликов
Преди малко открих в Wikipedia следната много полезна статия посветена на парамоторизма След прочитането й всякакви въпроси свързани със законовата страна на летенето с парамотор във всичките му разновидности, поне за мен, отпаднаха.

Основните моменти са:
- и парамотори, и трайкове се регулират според Part103 - това са американските норми за ултралеки летателни апарати с тегло до 120кг. ;
- не се изисква лицензиране и получаване на специално обучение;
- в някои страни е необходимо сертифициране на пилота и екипировката;
- за пилотите на летателни апарати с възможност за вземане на пасажер, в зависимост от теглото на апарата, нещата са по-деликатни: в случай, че не се надвишават ограниченията, е необходим сертификат от лицензиран инструктор, ако апаратът е по-тежък - изисква се регистрация и лиценз.

поздрави,

_________________
MAC PARA - INTOX
UP-Blues


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: крачните в БНАК, а колесните в БАЛА
МнениеПубликувано на: Съб Фев 05, 2011 11:01 am 
Offline

Регистриран на: Пет Мар 05, 2004 4:52 am
Мнения: 2296
Местоположение: Сопот
Име: Николай Йотов
lz5fm написа:
Основната цел е повишаване на безопасността.

Ако следваме тази логика, то излиза че колкото по-тежко е едно въздухоплавателно средство, толкова по-стриктен трябва да е контрола върху него, защото толкова по-големи щети може да причини.
От това излиза че ключовата дума е щета, а не безопасност.
Само че щети има не само при катастрофа, но и при други летателни дейности (например един МиГ 29 или един натоварен с наркотици мото делтапланер могат да нанесат повече щети на обществото дори от катастрофирал в жилищен блок Боинг)
Така че има много гледни точки и фактори.

Ако пак се върнем на разделението според теглото, не трябва ли да включим и товароносимостта на летателния апарат. Ако решим че товароносимостта е фактор, то тя няма ли връзка с това дали се излита на крака или с колесник?

_________________
www.nest.bg


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: крачните в БНАК, а колесните в БАЛА
МнениеПубликувано на: Съб Фев 05, 2011 11:46 am 
Offline

Регистриран на: Вто Апр 20, 2004 11:02 am
Мнения: 871
Местоположение: София
Разбира се, още може да се коментира варианта излитане от крака и с колесник, но пак повтарям, че при парамоторите и паратрайковете такова делене не би било смислено, защото то просто не съществува. И съм сигурен, че Ники ще се съгласи с мен.

Деленето по максимално полетно тегло си има своята логика, а и в повечето системи (ако не всички) точно това е критерият. Но пак повтарям, това не е пряко свързано с излитането от крака или с колесник. Тогава къде отиват делтите, излитащи от уинч и подвижна триколка? Нека отново не откриваме топлата вода в България. Нямам информация в някоя система по света ВС да се делят на излитащи от крака и от колела. Ако греша, поправете ме и дайте пример.

Друг вариант, макар и също доста спорен, би бил за делене по максимална въздушна скорост. Примерно до и над 60 км/ч. Лошото тук е, че технологиите се развиват и е възможно някога да се конструира парапланер, който да лети и със 70 км/ч, а и в момента има ултралеки самолети, които си се крепят и при 40-50 ... така че нещата са сложни.

Отново казвам - деленето по максимално полетно тегло е доказано в световната практика и не виждам никаква причина да не се приеме именно то.

Още един въпрос, който си задавам: кому е нужно в малка България, в която има във всички случаи не повече от 1000-1500 любители пилоти (от всички сортове), да има две организации за любителско летене?

_________________
Има три прости правила за безопасно летене. За съжаление, никой досега не ги е открил ... ;-)


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: крачните в БНАК, а колесните в БАЛА
МнениеПубликувано на: Съб Фев 05, 2011 12:31 pm 
Offline

Регистриран на: Пон Авг 29, 2005 10:33 pm
Мнения: 133
Местоположение: Правец
Име: Бисер Ликов
Значи искам първо да кажа , че не съм специалист в тази област. По този начин се застраховам срещу допускането на някои грешки или неточности. :)

niki написа:
Ако следваме тази логика, то излиза че колкото по-тежко е едно въздухоплавателно средство, толкова по-стриктен трябва да е контрола върху него, защото толкова по-големи щети може да причини...


Ники, ами то си е точно така. Ще направя една аналогия със Закона за движение по пътищата: за карането на колело и мотопед с двигател до 50куб.см. не е нужно свидетелство за управление на МПС, но за карането на мотоциклет вече е нужна съответната категория, за лек автомобил е нужна друга(любителска), за тежък автомобил вече трябва професионална категория, за автобусите изискванията към квалификацията на шофьорите са най-големи. Лесно се вижда, че и тук нещата са свързани с теглото на МПС-то и броя хора, които може да превози.

И при самолетите е точно така: за ултралеките на практика не се иска нищо от пилота, към летателния апарат исикванията са също минимални, докато за следващата категория вече се иска PPL, което в свободен превод означава частен пилотски лиценз, но това е любителски лиценз и притежателят му няма право да прави полети с комерсиална цел. За това тбява друг лиценз. Към летателния апарат вече има изисквания за наличие на определени средства за комуникация, навигационни системи и др. За още по-големите самолети е необходима друга правоспособност на пилотите и много по-голяма квалификация. Дори за пилотирането на повечето пътнически самолети се иска специален документ за конкретния тип самолет, освен всичко останало. Колкото един самолет е по-тежък, респективно голям, толкова и изискванията към техническото му ниво са по-големи: наличие на задължителни системи, ниво на оборудване и т.н., с други думи контролът, за който говориш...

Военните самолети и квалификацията военен пилот са съвсем друго нещо. Все пак трябва да се прави разлика между гражданска авиация и военна авиация.

Цитат:
...От това излиза че ключовата дума е щета, а не безопасност...


Според мен връзката между двете е повече от очевидна. При положение, че дадена дейност крие в себе си малък риск за околните и този, който я извършва, то тя се възприема за безопасна. При още по-малък риск, тя става още по-безопасна. Оттук и обратната връзка - колкото дейността е по-безопасна, толкова носи по-малък риск за околните - тук предполагам съвсем свободно може да се тълкува като щети и всичко останало. Важно е да се добави, че все пак става дума за ситуации свързани с катастрофи, които могат да причинят жертви, разрушения, щети и т.н.

Примерът с мотоделтата и пренасянето на наркотици няма нищо общо с безопасността на летенето с мотоделта.

Относно "крачните" и "колесните" - дано да не навлезна в опасни води, но това което на мен ми прави впечатление е, че приципът на делене е: безмоторни - моторни, т.е. има си клуб, асоциация или нещо подобно за парапланерите, и съответно същото нещо за парамоторите.

Ето така се делят американците :)

United States Hang Gliding and Paragliding Association (USPHA) - безмоторни

United States Powered Paragliding Association (USPPA) - моторни

_________________
MAC PARA - INTOX
UP-Blues


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: крачните в БНАК, а колесните в БАЛА
МнениеПубликувано на: Сря Фев 09, 2011 8:38 am 
Offline

Регистриран на: Сря Мар 10, 2004 3:40 pm
Мнения: 498
Местоположение: BG Bankya
Споделям почти на 100% разсъжденията на Бисер Ликов.
Деленето на крачни и колесни е неправилно.
Според правилата трябва да са такива ,че хората ,които искат ,трябва да могат да се лицензират като пилоти на ВСто на което летят.
Въздухоплавателните средства не бива да се делят и по признак мотор или безмотор
защото на едно и също ВС може да се лети моторно и безмоторно.
Деля ги според вида на конструкцията и начина (и необходимите умения)на управление.
Парапланерите изискват едни специфични умения за излитане,летене и кацане.
Делтапланерите изискват други специфични умения за излитане,летене и кацане.
Ултралеките ВС с твърди крила и опашка изискват трети специфични умения за излитане,летене и кацане.
Деленето според Тегло е най правилно ....и след това лиценз на съответния тип летателно средство...

_________________
Летете ниско и бавно!
Голям кеф е,вервайте ми!
До среща във въздуха!
Венко


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: крачните в БНАК, а колесните в БАЛА
МнениеПубликувано на: Нед Фев 20, 2011 11:43 pm 
Offline

Регистриран на: Сря Апр 30, 2008 11:56 pm
Мнения: 3
Мисля, че Ники неправилно е заложил конфликт между БНАК и БАЛА със заглавието на тази тема. Такъв конфликт би бил ненужен и вреден. Едната организация развива десетте въздушни спорта, а другата се занимава с по-различни дейности. Значи плуват в съседни коридори :) В цяла Европа е така, време е и тук да стане.
След тази дискусия по въпроса за регистрацията на въздухоплавателните средства в БГ, явно надделява мнението, че в държавния регистър трябва да влязат всички пилотирани ВС със собствена маса над примерно 120 кг или максимална излетна маса над примерно 200кг и максимална скорост над определена граница.
Това се налага поради възможностите им за превоз на хора и товари на голямо разстояние и височина.
Тегловият разделител наистина е най-универсален, защото с развитието на технологиите никога не се знае от колела или крака ще излиташ и кацаш, моторно или безмоторно ще летиш, колко точно места има на борда /някои пасажери са с по малки дупенца/, а хора и товари можеш и под себе си на сбруя да закачиш...
Та по-добре дайте мнение какви и колко да са тези тегла и скорости.
Каквито правила си напишем такива ще трябва да спазваме после.
Момчил Риладжиев


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: крачните в БНАК, а колесните в БАЛА
МнениеПубликувано на: Пон Фев 21, 2011 9:48 am 
Offline

Регистриран на: Сря Ное 08, 2006 12:19 am
Мнения: 926
Местоположение: Над Шумен
Име: Хари Ламбев
Аз и монотрайка който замислям, ще тежим не повече от 120 килограма. В коя категория освен "комар" ще ме сложите?

_________________
Gradient AVAX RSF 24, AXIS Mercury и тандем INDEPENDENCE
SKYPE - harypara / 0896 898 464
Ако съдбата ти обърне гръб, само я изчакай да се наведе и ....!
http://letenebulgaria.alle.bg/


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: крачните в БНАК, а колесните в БАЛА
МнениеПубликувано на: Пон Фев 21, 2011 2:55 pm 
Offline

Регистриран на: Пет Мар 05, 2004 4:52 am
Мнения: 2296
Местоположение: Сопот
Име: Николай Йотов
Безмоторните тандемите имат 230-240 кг полетно тегло. Нека границата да е 250 кг.

Извинявам се ако съм причинил конфликт. Просто трябва да се уточни кой с какво се занимава и ако трябва да се направи някакво разграничение. Макар че не виждам проблем да има и застъпващи се дейности (конкуренцията може да е полезна)

_________________
www.nest.bg


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
Покажи мненията от миналия:  Сортирай по  
Напиши нова тема Отговори на тема  [ 16 мнения ]  Отиди на страница 1, 2  Следваща

Часовете са според зоната UTC + 2 часа



Вие не можете да пускате нови теми
Вие не можете да отговаряте на теми
Вие не можете да променяте собственото си мнение
Вие не можете да изтривате собствените си мнения

Търсене:
Иди на:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Преведено от: SEO блог на Йоан Арнаудов