Leonardo | ФОТО
Дата и час: Чет Мар 28, 2024 4:54 pm

Часовете са според зоната UTC + 2 часа




Напиши нова тема Отговори на тема  [ 23 мнения ]  Отиди на страница 1, 2  Следваща
Автор Съобщение
 Заглавие: Разлики в моторното и безмоторното летене с парапланер!
МнениеПубликувано на: Сря Ное 14, 2012 1:14 pm 
Offline

Регистриран на: Чет Юли 15, 2010 9:10 am
Мнения: 721
Местоположение: Дупница
Име: Петьо Кюркчийски
Пускам тази тема провокиран от съобщението в раздел "инциденти" на форума http://forum.skynomad.net/viewtopic.php?f=6&t=6301
Темата няма за цел да бъде наръчник за обучение на начинаещ пилоти, а по-скоро да се коментират разликите и особеностите в двата типа летене с парапланер.
Като пилот, който отскоро има перка на гърба, ми се наложи и все още ми се налага напълно да ревизирам техниката си на излитане, особено при слаб или нулев вятър!
Когато започнах да се уча да летя с парапланер, инструктора ми постоянно ми набиваше в главата да се навеждам напред и да вдигам ръцете високо назад за да не преча на крилото да ускори и да излети. Това е нещо изключително важно, както за бързото въвеждане на крилото в полетен режим, така и за безопасното излитане и минимализиране на гмуркането на крилото както се получава при недостатъчна скорост. Освен това, когато започне да се учим да кайтваме, най-важното нещо е да започнем да усещаме местоположението на крилото по теглителната сила която то създава в точките на окачване на коланите за сбруята. По този начин се научаваме да компенсираме отклоненията на крилото и да се центроваме без да губим време да го гледаме.
Когато обаче добавим към конфигурацията и мотор, особено с твърдо окачване, където коланите се закрепват директно към рамата на мотора, нещата коренно се променят. Първо, техниката на излитане е точно обратна на тази при безмоторното летене. След първоначалното изтегляне на крилото над пилота, за да се излети максимално бързо се налага да се тича доста изправен и дори леко наведен назад към тягата за да може вектора да действа напред и нагоре. Ако се тича леко наведен напред, тягата ни тласка към земята и единствено си удължаваме тичането, което с 40кг на гърба въобще не е лесно. Като прибавим и усукващия момент създаден от ротацията на пропелера, корекциите са доста трудни. Втората голяма разлика и може би нещото което на мен лично ми е най-трудно за момента е липсата на директна връзка с крилото по време на изтеглянето му над главата. Не че няма такава, но сега ми се налага да усещам положението на крилото изцяло по А-коланите, които държа по време на изтеглянето, като добавим и ръчката за газ, която трябва да се държи пък и да се контролира тягата нещата стават доста комплексни и сложни за човек, който не е свикнал. Ето го първото ми излитане с мотор http://www.youtube.com/watch?v=az-P16FTT9w&feature=g-upl на видеото ясно се вижда стремежа ми да се наведа напред за да ускоря крилото както съм свикнал при безмоторното летене, както о плахото подаване на газ. Преди да излетя имах дълъг разговор с Венко за критичните моменти и най-често допусканите грешки, особено от пилоти с опит в безмоторното летене!
Също така направих няколко разтичвания с максимална тяга само с мотора, както и около 10 вдигания на крилото при неработещ мотор. Беше ми доста трудно да вдигна крилото и да тичам абсолютно изправен при пълно безветрие и за това изчаках вятъра да достигне 2-3 м/с, което значително ме улесни. След около 10 часа практика, вече започвам да изчиствам техниката си на излитане при безветрие и нещата ми се получават по-лесно. Летя мотора с крилото с което летя безмоторно (Swing Astral 5), крилото е до 105кг а аз гол съм 93! Въпреки че крилото е доста претоварено си лети супер, много е динамично и маневрено и в същото време много стабилно поради голямото натоварване. Единствения недостатък е по голямата скорост която трябва да развия за да излетя и мускулната треска след голямото тичане, но се преживява. Летях мотора и със стария ми Gin Zoom, който е до 125кг, но ми се струва доста муден. Опитах го и с тандема, но на долна граница крилото стой като талпа и не ще да завива. То и без това си е малко дървено, дето каза Ники " Крилата ги правят от плат и върви, ама твоето има и малко дърво :)"
Да не се отплесвам от темата, конкретно за инцидента който провокира писането и http://forum.skynomad.net/viewtopic.php?f=6&t=6301, анализирайки описанието на инцидента ми правят впечатление две неща:
1 - Малкото тегло на пилота (65 кг.) съчетано с голямата мощност на мотора (26 к/с.)
2 - Непривичното чувство за голям ъгъл на атака при излитането!
При излитане с "пълна газ" при такава мощност на мотора и толкова лек пилот, силите на изтласкване и усукване са толкова големи, че трудно може да се компенсират з части от секундата и изискват доста точна и навремена реакция от страна на пилота. Повечето клипове с инциденти който гледах бяха именно при подобни ситуации.
След рязко подаване на газ, следва рязко отнемане на газта и гмуркане на крилото, което от своя страна води до удар с мах в земята.
Втората критична грешка е измамното чувство за прекалено голям ъгъл на атака! Когато пилот на безмоторен парапланер се озове в ситуация с подаване на пълна газ, крилото изостава доста назад, а пилота заедно с мотора минава напред и нагоре спрямо крилото. При безмоторен полет това обикновено е ситуация след която следва рязко гмуркане на крилото и опасност от челен тък, но при летенето с мотор това е обичайно положение и това, което следва е просто изкачване поради тягата която създава мотора. Това разминаване в усещанията може да доведе до последвалия инцидент поради незнанието или неочакването на горепосоченото.
При мен доста ми помогна в това отношение тегленето с лебедка, където ъгъла на атака изглежда още по-голям, но аз предварително съм се подготвил психически за това и знам че в системата вече действа и друга сила и това е нормално състояние за този тип полет! Ето тук добре се вижда положението на крилото спрямо земята при теглене с лебедка http://www.youtube.com/watch?v=Q6rx6b6FLGc&feature=g-upl.
Моят съвет към всички безмоторни пилоти решили да "пробват" моторно е добре да се запознаят с характеристиките и спецификата на моторното летене и психически да се настроят за разликите който съществуват при двата типа летене за да не се стига до глупави инциденти!

_________________
"Там, където има авиация има дух, има българщина!" Ген. Румен Радев - Президент на България

http://www.skyhike-bg.com


Върнете се в началото
  Профил    +8 / -0 
 
 Заглавие: Re: Разлики в моторното и безмоторното летене с парапланер!
МнениеПубликувано на: Сря Ное 14, 2012 4:52 pm 
Offline

Регистриран на: Пет Мар 05, 2004 3:03 pm
Мнения: 69
Местоположение: Пловдив
Име: Христо Ангелов
Чудесно написано, и аз подценявах летенето с парамотор, но си промених мнението, след като гледах няколко старта на живо. Чувах от един ,двамата парамотористи които познавах, газ до дупка и бягане. Това което научих, първо да сравниш растоянието от коланите на крилото до седалката на сбруята, оказа се че трябва да поотпусна управленията, по лесно започнах да излитам. Понятието газ до дупка се оказа съвсем невярно, трябва да усещаш колко газ да подаваш. Не отнемай рязко газта, при втория ми полет, усещайки рязкото издигане, на десетина метра от земята, реших да пусна крилото да ме настигне и рязко отпуснах газта, следва мах назад, ако решиш да го догониш с рязко подаване на газ, не ми се мисли . Открих че не мога да летя с по голяма скорост от скоростта на крилото , колкото и газ да подавам, най много да го срина . Смятам че с мощните мотори шега не бива. Съжалявам за пострадалия ми приятел, чудесно момче, желая му пълно и бързо оздравяване.


Върнете се в началото
  Профил    +5 / -0 
 
 Заглавие: Re: Разлики в моторното и безмоторното летене с парапланер!
МнениеПубликувано на: Чет Ное 15, 2012 9:40 am 
Offline

Регистриран на: Пет Мар 05, 2004 4:52 am
Мнения: 2296
Местоположение: Сопот
Име: Николай Йотов
Според мен парамотора излита по следния начин:
- Изправяш крилото с издърпване на А-коланите. Нужно е леко да се наклони тялото напред, за по-ергономично дърпане (особено ако има насрещен вятър). При безветрие или слаб насрещен вятър е полезно някой да ти асистира за издърпването на крилото. При по-осезаем вятър е по-добре да се излита самостоятелно на гръбен старт.
- След изправянето на крилото, подаваш плавно, но нарастващо газ, като тялото дори се накланя леко назад и се обляга на нарастващата тяга на двигателя. Разтичваш, като краката сякаш нанасят удари по земята, които не позволяват на тялото да натежи рязко на крилото.
- Отлепяш се от земята и надуваш газта до дупка за максимално бързо отдалечаване от земята.
- Щом тялото ти се озове на 2-4 метра над земята, отпускаш леко газта за да преминеш в хоризонтален полет и нормализираш ъгъла на тангажа и атака.
- Плавно увеличаваш газта с цел доускоряване на крилото напред и се опитваш да напипаш режима който ти позволява максимално бърз набор на височина.

....
Излитането на парамотора наподобява излитането на самолета: след отлепянето има етап на изравняване и ускоряване в хоризонтален полет, защото подемната сила зависи линейно от ъгъла на атака, но на квадрат от въздушната скорост.
Спомням си при първите си возения с мото делта, какво впечатление ми направи директното набиране на височина при ускоряване в хоризонтален полет. Много хора си мислят че при самолетите набора на височина се състои в насочване на крилото нагоре и даване на максимално газ.
Тук има интересни обяснения по въпроса:
http://www.av8n.com/how/htm/energy.html ... tude-speed

_________________
www.nest.bg


Върнете се в началото
  Профил    +2 / -1 
 
 Заглавие: Re: Разлики в моторното и безмоторното летене с парапланер!
МнениеПубликувано на: Чет Ное 15, 2012 2:36 pm 
Offline

Регистриран на: Пет Мар 23, 2012 6:24 am
Мнения: 171
Име: Венелин Грозев
Ники, казвали са ми, че ако не изправиш тялото след като крилото излезе над теб има опасност тягата от перката да те натисне към земята.
Вярно ли е това?


Върнете се в началото
  Профил    +1 / -0 
 
 Заглавие: Re: Разлики в моторното и безмоторното летене с парапланер!
МнениеПубликувано на: Чет Ное 15, 2012 4:13 pm 
Offline

Регистриран на: Пет Мар 05, 2004 4:52 am
Мнения: 2296
Местоположение: Сопот
Име: Николай Йотов
Вярно е и затова трябва да се научиш да се довериш на тягата и да се облягаш на нея. Много хубаво упражнение е да катериш хълм нагоре само с парамотора, леко отпуснат назад и облегнат на тягата.
Значение има и как си балансирал мотора си на точките на окачване.

_________________
www.nest.bg


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -1 
 
 Заглавие: Re: Разлики в моторното и безмоторното летене с парапланер!
МнениеПубликувано на: Чет Ное 15, 2012 8:50 pm 
Offline

Регистриран на: Пет Мар 05, 2004 3:03 pm
Мнения: 69
Местоположение: Пловдив
Име: Христо Ангелов
Остава да напишем и някой ред за кацането и учебника е готов. Като начинаещ моторист, неочаквано за мене се появяват проблеми при кацането. Оказа се , че излитането го схванах , при първото ми кацане, наближавайки земята гледам пуснал съм управлението и си стискам рукохватката за газта. Успях да го хвана на 4-5 метра от земята, кацнах чудесно макар и на скорост с работещ двигател. Последните два полета пълня резервоара повече и след безцелно мотане 30-40 мин кацам с 7-8 литра бензин. Машината е малко различна, лети се полулегнал, като безмоторното, може да се управлява само с крака, чудесна при излитане и в полет. С пълния резервоар не можах да се изправя, само изсулих краката възможно повече и в единия случай кацнах с по голяма скорост, инерцията ме изправи и всичко мина добре. Последния ми полет имах по ограничено място за кацане и се пуснах малко по стръмно. Пак само успях да изсуля краката, и се тропнах във дъга назад. Изпитах хубава болка във кръста, последва яка псувня , инерцията ме изправи. Засега моите изводи са , че за предпочитане е да се каца на скорост. Мисля да закача машината и да от тренирам изправянето , дали въобще е възможно. Ще съм благодарен да дадете някой идеи. Тука всичко изглежда лесно. http://www.youtube.com/watch?v=BCCsJjLwlRo


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Разлики в моторното и безмоторното летене с парапланер!
МнениеПубликувано на: Чет Ное 15, 2012 10:09 pm 
Offline

Регистриран на: Чет Юли 15, 2010 9:10 am
Мнения: 721
Местоположение: Дупница
Име: Петьо Кюркчийски
Кацането с мотора наистина има някой особености.
Разликата най-вече идва от по-голямото натоварване на крилото и по-високата минимална скорост. Като се вземат предвид и МТО условията при които се лети обичайно с мотора а именно слаб вятър, кацането е с доста висока скорост. На мен лично ми напомня на кацане с тандема с по-тежък пасажер. В такива случай предпочитам да запазя запаса от енергия при кацането и да го конвертирам в подемна сила в точния момент. Тоест приспирам леко крилото на 10-15 м. над земята и го пускам да се гмурне рязко надолу. По този начин наближавам земята с по-висока хоризонтална скорост и минимална вертикална. Когато усетя, че крилото е изразходило енергията от гмуркането и аз съм на около метър над земята, издърпам управленията до долу и сривам крилото.
Ето едно клипче от мое кацане http://www.youtube.com/watch?v=3GGCAIg179A&feature=youtu.be
И още едно https://www.facebook.com/video/video.php?v=3804470196693&oid=121724924579010
Предимството при кацане с мотор е, че може да се направи заход и при промяна на посоката на вятъра да се набере отново височина и да се заходи пак. Аз лично започвам с височина между 20 и 30 метра над земята и се стремя да не правя много завой по време на тази фаза от захода. Мотора гася на тази височина и преминавам в режим на безмоторен полет до самото кацане. Веднъж се насметох и не изгасих мотора на време и докато се опитвах да си координирам движенията на ръката с подаването и отнемането на газ и дърпането на управлението, се насметох и издъних малко по силно на крака, та още ме наболява едната пета.

_________________
"Там, където има авиация има дух, има българщина!" Ген. Румен Радев - Президент на България

http://www.skyhike-bg.com


Върнете се в началото
  Профил    +2 / -0 
 
 Заглавие: Re: Разлики в моторното и безмоторното летене с парапланер!
МнениеПубликувано на: Пет Ное 16, 2012 7:59 am 
Offline

Регистриран на: Пет Мар 05, 2004 4:52 am
Мнения: 2296
Местоположение: Сопот
Име: Николай Йотов
За мене няма разлика между моторното и безмоторното кацане:
Изгасям мотора, правя си захода, навеждам се напред, дебна момента на издърпване на управленията и прибягвам няколко крачки.
Много е важно сбруята на парамотора да позволява хубаво накланяне на тялото напред, защото не би следвало да се разчита на инерцията да изправя и накланя тялото напред в позиция за бягане (при порив на вятъра в последния момент и убиване на земната скорост, няма да има инерция).
Може да изглежда много натоварващо кацането с допълнителни 40 кг товар на гърба, но всъщност дори и след стъпването на земята, крилото продължава да носи парамоторната установка т.е. има плавно предаване на тежестта на парамотора върху пилота.

_________________
www.nest.bg


Върнете се в началото
  Профил    +1 / -0 
 
 Заглавие: Re: Разлики в моторното и безмоторното летене с парапланер!
МнениеПубликувано на: Съб Ное 17, 2012 3:56 pm 
Offline

Регистриран на: Пон Мар 08, 2004 1:21 pm
Мнения: 140
Местоположение: Varna
Цитат:
С пълния резервоар не можах да се изправя, само изсулих краката възможно повече и в единия случай кацнах с по голяма скорост, инерцията ме изправи и всичко мина добре. Последния ми полет имах по ограничено място за кацане и се пуснах малко по стръмно. Пак само успях да изсуля краката, и се тропнах във дъга назад. Изпитах хубава болка във кръста, последва яка псувня , инерцията ме изправи. Засега моите изводи са , че за предпочитане е да се каца на скорост. Мисля да закача машината и да от тренирам изправянето , дали въобще е възможно. Ще съм благодарен да дадете някой идеи. Тука всичко изглежда лесно.

Провери си точката на окачване-дали не стоиш прекалено наклонен назад.Това би могло да е причина да не можеш да се изправиш вертикално,особено с тежка машина(пълен резервоар).Ако имаш няколко точки за окачване към крилото пробвай една позиция назад.


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Разлики в моторното и безмоторното летене с парапланер!
МнениеПубликувано на: Съб Ное 17, 2012 8:16 pm 
Offline

Регистриран на: Нед Май 08, 2011 11:10 pm
Мнения: 73
Местоположение: Димитровград
Име: Ивайло Димитров
С каква седалка летиш?По принцип аз имах проблем да свикна със седалките тъй като първата ми беше оригинална на Валкерджет а сега съм с на АВА спорт-но при мене проблема беше при сядането в седалката -при кацането и при двата вида няма проблем просто се изсулваш напред и оставаш да висиш на бедрените колани.


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Разлики в моторното и безмоторното летене с парапланер!
МнениеПубликувано на: Съб Ное 17, 2012 8:56 pm 
Offline

Регистриран на: Чет Юли 15, 2010 9:10 am
Мнения: 721
Местоположение: Дупница
Име: Петьо Кюркчийски
Аз съм с оригиналната сбруя на Walkerjet от Apco и нямам проблем нито при сядането нито при излизането. Даже смея да твърдя че това е най-удобната сбруя след затворената която летя!

_________________
"Там, където има авиация има дух, има българщина!" Ген. Румен Радев - Президент на България

http://www.skyhike-bg.com


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Разлики в моторното и безмоторното летене с парапланер!
МнениеПубликувано на: Съб Ное 17, 2012 9:30 pm 
Offline

Регистриран на: Пет Мар 05, 2004 3:03 pm
Мнения: 69
Местоположение: Пловдив
Име: Христо Ангелов
Благодаря за съветите. Както споменах машината е по различна, сглобена е от Симеон , тука има едно клипче негово, може да се види разликата. Иначе сбруята е аваспорт, закачил съм се максимална назад, проблема ще го решим . Сигурно ще скъся рогата за закачване. http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... SxNtVXE4ew


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Разлики в моторното и безмоторното летене с парапланер!
МнениеПубликувано на: Съб Ное 17, 2012 9:46 pm 
Offline

Регистриран на: Чет Юли 15, 2010 9:10 am
Мнения: 721
Местоположение: Дупница
Име: Петьо Кюркчийски
По въпроса със кацанията, ето едно тандемно http://www.youtube.com/watch?v=ipF9NVUQgl0&feature=g-upl

_________________
"Там, където има авиация има дух, има българщина!" Ген. Румен Радев - Президент на България

http://www.skyhike-bg.com


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Разлики в моторното и безмоторното летене с парапланер!
МнениеПубликувано на: Съб Ное 17, 2012 10:30 pm 
Offline

Регистриран на: Нед Май 08, 2011 11:10 pm
Мнения: 73
Местоположение: Димитровград
Име: Ивайло Димитров
Първо започнах със сбруя на Валкерджет-при нея няма нужда от степенка-при излитането те загребва като лопата и си в нея,проблема е че ако се наложи да продъжиш да тичаш се явяваш вече седнал и познайте какво става.Когато я смених с АВА при първия ми полет се яви проблем че след излитането не бях пуснал степенката и доста трудно седнах защото дъската се явява отзад зад гърба.Но това пък има предимство в случаите когато се налага да се продължи тичането.Така че варианта на ава е по безопасен и функционален-въпреки че за да седнеш винаги трябва да използваш степенката.


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Разлики в моторното и безмоторното летене с парапланер!
МнениеПубликувано на: Пон Ное 19, 2012 10:12 am 
Offline

Регистриран на: Чет Юли 15, 2010 9:10 am
Мнения: 721
Местоположение: Дупница
Име: Петьо Кюркчийски
Относно кацането:
Вчера направих няколко опита за кацане с контролирано подаване на тяга за минимализиране на пропадането.
Започвам захода от далеч по правата и плавно снижавам, като подавам колкото е необходимо тяга за почти хоризонтален полет.
След няколко опита сам, пробвах и с тандема и се получава много добре. Не се налага на пасажера да тича и не се плаши от приближаването на земята с голяма скорост като при кацане с подлитане.
Ето едно видео: https://www.facebook.com/video/video.php?v=3839557033842&oid=121724924579010&saved

_________________
"Там, където има авиация има дух, има българщина!" Ген. Румен Радев - Президент на България

http://www.skyhike-bg.com


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
Покажи мненията от миналия:  Сортирай по  
Напиши нова тема Отговори на тема  [ 23 мнения ]  Отиди на страница 1, 2  Следваща

Часовете са според зоната UTC + 2 часа



Вие не можете да пускате нови теми
Вие не можете да отговаряте на теми
Вие не можете да променяте собственото си мнение
Вие не можете да изтривате собствените си мнения

Търсене:
Иди на:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Преведено от: SEO блог на Йоан Арнаудов