На 26 Юли, 2013 се проведе Среща на авиацията с общо предназначение Албена, 2013
Ето програмата:
9:30 – 9:45 Откриване
● приветствени слова от домакините на събитието
● Председателят на АОПА – България оповестява дневния ред на мероприятието
9:45 – 11:30 ГД “ГВА”
● Представяне на проект на тарифа №5 за таксите в гражданската авиация
● Проблеми по организацията на летателната дейност на малки летища и авиационните площадки
● Разяснения по предстоящото излизане на наредба за свръхлеките ВС CAA Bulgaria
● Presentation of the upcoming tarrif №5 for the fees in the civil aviation
13:00 – 14:30 ДП “РВД”
● Провеждане на полети в G пространството на Р. България – полетни планове
● Възможност за определяне на видимостта за полет от пилотите на летището в Лесново
● Промяна на времето за провеждане на нощни полети на Летище София
● Правила при изграждане на CTR на международни летища в Р. България
14:30 – 15:45 АОПА - България
● Полети по визуални маршрути в G пространството
● Разрешения за полети при активирани зони на военните. Ред за взаимодействие при полети през ВРЗ и ВОЗ
● Долитане/отлитане на/от летището в Ихтиман при активирана зона за парашутни скокове
15:45 – 16:00 Кафе пауза
16:00 – 16:30 БАЛА
16:30 – 17:00 БНАК
17:00 - 17:30 Асоциация на свръхлеката авиация в България
17:30 – 17:45 Въпроси и заключения
Срещата бе на изключително високо ниво, като се обсъждаха въпроси свързани основно с леката и ултра-леката авиация.
На срещата присъстваха важни личности свързани с авиацията, като се започне от домакина Красимир Станев - изпълнителен директор на Албена АД, който също е авиатор.
Присъстваха официални лица от РВД, ГВА, АОПА, БАЛА, АСАБ и Генералния щаб на ВВС. Също така имаше авиатори и бизнесмени свързани с авиацията като цяло.
Ще изброя само някой от гостите и официалните лица, за да стане видно на какво високо ниво бе срещата.
Свилен Иванов - Председател на АОПА-България
Цветан Доганов - Председател на АСАБ
Момчил Риладжиев - Председател на БАЛА
Диян Динев - Генерален директор на Държавно предприятие "Ръководство на въздушното движение"
Тодор Пенев - Началник на отдел ”Eксплоатационни стандарти и лицензиране” към ГВА
Полковник Любомир Панчев -Заместник-началник на Щаба на Военновъздушните сили на Република България
Прсъстваха още ръководители на отдели, директорите на Летище Варна и Летище Бургас, както и други официални лица.
Сами виждате, че срещата се проведе на много високо равнище и въпрек и това се засегнаха и дискутираха въпроси касаещи основно свръхлеката авиация и в частност парапланеристи, делтапланеристи, както и моторно летящите на тези ВС.
Дискутираха се проблеми с преминаването през контролираното пространство клас C, както и въпроса с необходимостта от полетен план в пространството от клас G.
Обсъдиха се възможностите за летене от разнородни площадки, както и категоризирането на местата за излитане и кацане и облекчаването на изискванията към тяхното лицензиране.
Частта, която засяга нас е именно това регистриране и лицензиране на въпросните места, част от който се намира в CTR и TMA зоните. От ГВА, казаха, че работят в насока облекчаване на режима на регистрация ,и няма да има ниакви усложнения относно тази регистрация. Изисква се само дкумент за собственст или съгласие от собственика за частни имоти, разрешение от общината за общински имоти или разрешение от природните паркове за неста находящи се в територията им.
Искам да кажа, че лично разговарях с началник на отдел ”Eксплоатационни стандарти и лицензиране” към ГВА -Тодор Пенев, и той ми каза, че е много добре запознат с метата от които летят парапланеристите и редовно следи този форум!
Човека е изключително позитивно настроен и ме увери, че нито той, нито инспекторите от ГВА имат за цел да ни преследват, глобяват и забраняват, но трябва да се спазват определени правила за безопасност.
Дори ми сподели, че е качил двама парапланеристи на стоп и започнал да ги подпитва това онова, докато те му се оплакали че има едни кучета от ГВА, дето ги преследват и той казал, че ги познава тези там, защото им е директор
Предстой организирането на Семинар на тема летателна безопасност и въздушно пространство организиран от ГВА, сепциално за парапланериската общност и главния повод е случая в Бургас, както и случая във Варна с нарушение на CTR зоната на летищата.
г-н Пенев ми каза, че при добро желание от наша страна, можем да подготвим списък с най-често използваните от нас места за излитане и кацане с GPS координати и лице за контакт на съответното място, за да може при необходимост трафика да се отклони с цел безопасност. Пример за такова място е Расник, където не е голям проблем самолетите да го заобикалят малко.
Цветан Доганов, яростно защитаваше правото на безмоторните пилоти да летят по-свободно. Като пилот на безмоторен самолет, той много добре обясни на господата от РВД, че не може да се лети по точен план, като се има предвид как летят този тип ВС. Това пряко засяга и парапланеристите и ХС пилотите.
Обсъди се и проблема с ВВС и заграждането на огромни територии от въздушното пространство и невъзможността им за използването от останалите потребители. Бе предложено да се смени типа на тези зони от ВОЗ ( временно отделни зони) на ВРЗ (временно резервирани зони) Във ВРЗ за разлика от ВОЗ, може да се влиза с разрешение от ползвателя на тази зона, като това много ще облекчи треафика и проблемите със заобикалянето на тези зони.
В общи линии, научих доста полезни неща и проумях, че наистина не сме сами във въздуха и там всяка секунда се случват десетки събития и са ангажирани десетки хора, който следят за безопасността.
Игнорирането на този факт от наша страна, няма да доведе до нищо добро и дори може да се получи точно обратното, но всеки си има глава на раменете и сам си решава.