SkyNomad
http://forum.skynomad.net/

Вибрации във витлото породени от P-Factor
http://forum.skynomad.net/viewtopic.php?f=11&t=8961
Страница 1 от 1

Автор:  stgr [ Чет Окт 06, 2016 8:08 am ]
Заглавие:  Вибрации във витлото породени от P-Factor

Здравейте,

След доста експерименти и ровене в нета осъзнах какво е влиянието на ъгъла на обтичане на ротационната повърхнина на витлото спрямо насрещния поток.
Това е така наречения p-factor в истинската авиация, които заляга в и обучението там. При нашата "авиация" този ефект, феномен и проблем в крайна сметка остава неосъзнат от повечето летящи, включително и от мен за повече от 10 години моторно летене. Лично аз смятах че при нашите скорости и диаметри на витла това не може да е от значение, но съм грешал много.

https://en.wikipedia.org/wiki/P-factor

и малко теория

http://www.meretrix.com/~harry/flying/notes/pfactor.html

Накратко при различен ъгъл от 90 deg. на обтичане на ротационната повърхнина на витлото спрямо насрещния поток се получава несиметрично натоварване в лопатите на витлото от лява и дясна страна. Това от своя страна води до вибрации във витлото, които зависят от твърдостта на лопатата, ъгъла на атака на лопатата и вероятно от доста други неизвестни за мен фактори.
В крайна сметка се получава характерния нискочестотен звук "уууу уууу уууу".
Оказва се че дори ъгъл от около 5 deg. започва да натоварва несиметрично лопатата с около 3-6% което води до вибрации в крайна сметка.

Повечето летящи на мотоделти, парамотори и паратрайкове в това число и аз до момента дават лек ъгъл надолу на витлото, с цел да получат по добър набор на височина и това наистина работи добре при набор, но при хоризонтален полет с перка насочена надолу се получава нежелания ефект.

Съзнателно се закачих на паратрайка с перка наведена надолу с 11 deg за да усиля ефекта,(и да изпробвам на практика теорията) и нежелания звук и вибрациите се увеличиха няколко пъти, докато при окачване, така че обтичането да е под 90, вибрации няма никакви и вилото работи супер мазно. Факт.

От цялото ровене в нета, заместване по разни формули и смятане на sin, arc, arctan(x) cot(x) и всякакви други "+?:/–?@#$%@–:/ ...... направих за себе си следните изводи :

1 Колкото е по голям ъгъла на обтичане на диска, толкова ефекта е по-голям.
2 Колкото скоростта на апарата е по висока, толкова ефекта е по-голям. ( Може би една от причините това да се изучава при пилотите на самолети )
3 Колкото оборотите на витлото са по-ниски, толкова ефекта е по-голям.
4 Колкото оборотите на витлото са по-ниски, толкова ъгъла на атака на витлата спрямо резултантния насрещен поток е по-малък, като при ниски обороти може и да е отрицателен ! - това обяснява феномена че във въздуха ниските обороти са по високи отколкото на земята.

Ако някой има теоретичен и практически опит ще се радвам да сподели.

Автор:  delta [ Чет Окт 06, 2016 10:33 am ]
Заглавие:  Re: Вибрации във витлото породени от P-Factor

Незнам кой е казал че трябва да се дава лек ъгъл на наклона надолу.Когато правих количката на първата си мотоделта изрично ме предупредиха този ъгал да е положителен с цел при полет при изместване на количката от тягата витлото да застава относително срещу потока.при парамоторите е точно срещу потока когато е на земята но във въздуха се пада доста надолу.до сега обаче не съм се замислял по този въпрос.

Автор:  ivanbankov [ Чет Окт 06, 2016 11:29 pm ]
Заглавие:  Re: Вибрации във витлото породени от P-Factor

Ивайло .ще се опитам да ти обясня и онагледя ,защо се дава при паратрайковете и делтите наклон надолу на двигателя ,като посъбираме малко вектори на сили .Дано да съм го нарисувал добре за разбиране ,защото вече съм след фаза ракия и салата .Вижда се ,че при витло насочено напред резултантния вектор на посаката на движението е насочен под определен ъгъл нагоре .Летиш ,но и катериш .Има две възможности да повишиш скоростта на нашите апарати или като наклониш посоката на тягата на витлото малко надолу и тогава имаш резултантна посока напред ( с по голяма скорост ) случай 2 .Втората възможност да повишиш скоростта напред е да повишиш полетното тегло /случай 3 /Резултантния вектор е почти в права посока .Дано да се разбере ,защото го обясних грубо и набързо.
Изображение

Автор:  delta [ Пет Окт 07, 2016 6:56 am ]
Заглавие:  Re: Вибрации във витлото породени от P-Factor

чудесно си го обяснил Иване само че това е теорията а на практика нещата поне за нашата авиация не са точно фиксирани.Какво точно имам в предвид.Особено при парамотора по време на полет аз мога да си регулирам без пролем положението на тягата като или се отпусна назад максимално което рядко го правя,или си седя нормално,и третия вариант той ми се явява при кацане като излеза от седалката.Третото се получава и когато влача трансперант.А относно скоростта -ти закъде си се разбързал-аз при високите скорости не изпитвам удоволствие.Колкото по бавно толкова по кеф. :D

Автор:  ivanbankov [ Пет Окт 07, 2016 10:24 pm ]
Заглавие:  Re: Вибрации във витлото породени от P-Factor

Прав си ,не бързам за никъде ,щото малко ми остана и ако бързам ще стигна по-рано при оня с ключовете горе .Поздрави на Неохим и на града Димитровград в който ми прмина детството .Приятелски поздрави и на теб приятелю .

Автор:  niki [ Съб Окт 08, 2016 7:36 pm ]
Заглавие:  Re: Вибрации във витлото породени от P-Factor

p-factor-a и вибрациите във витлото са интересна тема. При вертолетите, почти хоризонталния винт се обтича от малки ъгли на атака и при големи скорости на апарата има осезаеми разлики във въздушната скорост на лопатата в участъка срещу потока и този по потока.

Относто вектора на тягата, парамоторното летене ми просветна като прочетох тази е-книга:
https://www.av8n.com/how/
После в практиката се потвърди, че ефективния набор на височина след излитането не е просто газ до дупка, а игра с ъгъла на атака на крилото посредством управление силата на тягата (защото не мога лесно да влияя на посоката на тягата в полет) . Не случайно след отлепяне от земята самолетите ги оставят да понаберат хоризонтално скорост.

Автор:  jespy [ Пон Окт 17, 2016 1:09 pm ]
Заглавие:  Re: Вибрации във витлото породени от P-Factor

Когато трайка е стъпил на земята, вектора на тягата е силно надолу, т.к. равновесното положение на количката е с вдигнато на 15-25см предно колело. Ако е закачена на кантар(с пилота), пак трябва да е леко надолу този вектор(а не нагоре, за да ни "вдига"), т.к. вие сте махало на въже и при тяга ще отидете напред. При мотоделтите може да се докара линията на тягата да минава над центъра на тежеста и съпротивлението на крилото при дадена скорост да е равнодействащо на тежестта на трайка. Ако на такъв апарат се подаде газ, той не променя наклона на количката, а само ускорява като самолет(докато съпротивлението на крилото нарастне а и заработват антипикиращите елементи и тогава трайка вирва носа). Може линията на тягата да е толкова високо над центъра на тежестта, че при газ да завърти конструкцията надолу - става апарат убиец! Както и обратно - при много ниска линия на тягата и голяма тяга да направи лупинг само от газ.
Каквото и да правим(т.к. не сме самолети, а сме окачени на крилото), има режими, при които витлото ще е под ъгъл.
Вероятно крейсерския режим трябва да е оптималният.

Едната ми количка бучи като юнкерс. Хем местих мотора, за да е перпендикулярен в полет, но иска още. За този звуков ефект не съм знаел - само знам, че линията на тягата трябва да съвпада с линията на движение. Мислех си че бучи от някакви колебания в ремъчната предавка.

Друго, което съм го виждал на количката на Ангел - един плат обтегнат м/у въжетата на задните колела и тръбите(трайк тип Космос) - действа като хориз. стабилизатор - хем пази витлото от камъчета, хем при крейсерска скорост хоризонтира количката. А при ниска скорост този ефект се намаля и предното колело се вдига(ок при кацане). Но това е за делта - за окачените на въже трайкове не знам дали ще е полезно или напротив. Изображение

Във всеки случай много трябва да се внимава при всяка промяна!

Автор:  stgr [ Чет Мар 02, 2017 12:47 pm ]
Заглавие:  Re: Вибрации във витлото породени от P-Factor

След още опити и наблюдения върху вибрациите се оказа че коефициента на редукция също има значение за работа на системата двигател витло като цяло. При някои коефициенти на редукция се получава т.нар. люлеене или биене на витлото. Ясно се вижда когато човек застане отстрани и ротационния диск започва да мърда видимо с 2-3 см. В машината тогава се появяват вибрации с период като на това т.нар. биене. Интересно е че при една и съща перка с един и същ ъгъл и с коефициент на редукция 2.9 биенето го има, а при абсолютно същата перка с коефициент на редукция 2.58 биенето изчезва.

Причината е че се припокриват две трептения с малка разлика в честотите, при резултантното трептене се получава така нареченото честотно биене.
На който му се чете повече : https://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%9D%D0%B0%D1%81%D0%BB%D0%B0%D0%B3%D0%B2%D0%B0%D0%BD%D0%B5_%D0%BD%D0%B0_%D1%82%D1%80%D0%B5%D0%BF%D1%82%D0%B5%D0%BD%D0%B8%D1%8F

Това се вижда ясно от графичния анализ. Прието е че два вала се въртят с обороти със съответния коефициент на редукция а аплидуата на трептене е еднаква и се получава резултантната честота. Това е направено само за визуално възприятие и далеч не отразява действителноста в която амплитудите са силно различни, както и се появяват други хармонични честоти на основната , с една две думи пълна каша, но принципа остава същия.

Изображение

Видно е че при 2.9 се получава равномерно трептение с плавно променяща се амплитуда, която точно предизвиква люлеенето.
Докато при 2.58 трептенето е неравномерно и с различни амплитуди. Тоест няма равномерни наслагвания.

Извода ми от цялото това чесане по главата е че при коефициенти близки до точните 1 , 2 , 3 , 4 , 5 но с разлика до 0.2 нагоре или надолу ( например 2.1 или 2.9) е много вероятно, да не кажа почти сигурно, биенето да го има.
При точните половин коефициенти 1 , 1.5 , 2 , 2.5 , 3 , 3.5 , 4 има пълно съвпадение на честотите и с късмет или динамичен баланс е възможно общата амплитуда на системата да е по-ниска от амплидудата на всяка от двете системи отделно ако се постигне дефазиране. Има риск обаче да няма дефазиране и тогава амплитудите, респективно вибрациите ще се увеличат доста.
Най добре работят по отношение на биенето коефициенти около половинките но с разлика нагоре или надолу. Ротаксовите 2.58 ; 2.62 ; 3.47 едвали са случайни числа и при проверката ми се оказа че няма как да се получи биене. Честотите нямат наслагвания.
Ремъчни редукции равни на целите числа също са неподходящи защото заради приплъзването на ремъка ще се получат точно близки честоти и биене.


Ако някой има и други наблюдения или знания по темата ще е полезно да пише в името на мазно летящите машинарии :)

Страница 1 от 1 Часовете са според зоната UTC + 2 часа
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/