Leonardo | ФОТО
Дата и час: Вто Мар 19, 2024 12:42 pm

Часовете са според зоната UTC + 2 часа




Напиши нова тема Отговори на тема  [ 5 мнения ] 
Автор Съобщение
 Заглавие: Плата на купола - специфично тегло
МнениеПубликувано на: Пон Сеп 17, 2018 2:01 pm 
Offline

Регистриран на: Пет Апр 13, 2007 4:41 pm
Мнения: 112
Местоположение: Sofia
Име: Петър Трупчев
Писано беше преди време за различните платове и промазките ползвани от различните производители, но не помня да е дискутиран избора на различни материали за купола при дизайна на едно крило. Интересна ми е логиката при тази селекция от конструктроска гледна точка. Освен тенденцията за непрекъснато олекотяване (която си има логично обяснение, като цялостно олекотяване на екипировката, по-леко изпълване и издигане на купола, от там по-лесен старт), могат да се забележат и някакви общи принципи, които са валидни при всички крила. Това което може да се види при повечето производители и модели е, че обикновено за горната повърхност на купола се избира по-плътен и тежък материал, отколкото за долната, в по-редки случаи може да са еднакви. Същото може да се види и при материала за атакуващия ръб, който обикновено е по-плътен. Най-логичното обяснение което вероятно хрумва на повечето хора е, че причината е по-високата степен на износване на горната повърхност - излагане на UV по време на полет, камъчета, пясък и тръни по стартовете, тъй като преди полет крилото се полага обърнато върху горната си повърхност и т.н.
Наскоро се загледах в спецификацията на едно крило, няма да уточнявам производител и модел, като там пише следното:
Цитат:
Upper surface leading edge: Dominico Dokdo 30D (water repellent) 41 g/m2
Upper surface: Dominico Dokdo 20D (water repellent) 34 g/m2
Lower surface leading edge: Dominico Dokdo 30D (water repellent) 41 g/m2
Lower surface: Porcher Skytex (water repellent) 40 g/m2

Освен при този конкретен модел, поне аз не съм попадал на случай плата на горната повърхност да е по-лек. Любопитен съм за критериите/причините, които стоят зад това дизайнерско решение.

_________________
Петър Трупчев


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Плата на купола - специфично тегло
МнениеПубликувано на: Пон Сеп 17, 2018 2:52 pm 
Offline

Регистриран на: Сря Авг 31, 2005 8:40 am
Мнения: 1979
Име: Даниел Димов
Причината е че горната повърхност е по-натоварената в полет и затова горния плат трябва да е по-здрав механично (което го прави и по-тежък).


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Плата на купола - специфично тегло
МнениеПубликувано на: Пон Сеп 17, 2018 3:34 pm 
Offline

Регистриран на: Пет Апр 13, 2007 4:41 pm
Мнения: 112
Местоположение: Sofia
Име: Петър Трупчев
DVD написа:
Причината е че горната повърхност е по-натоварената в полет и затова горния плат трябва да е по-здрав механично (което го прави и по-тежък).


Да именно, 2/3 подналягане, 1/3 надналягане, а при въпросното крило, чиито данни цитирах е обратното, горната повърхност е с 34g/m2, долната 40.

_________________
Петър Трупчев


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Плата на купола - специфично тегло
МнениеПубликувано на: Пон Сеп 17, 2018 4:57 pm 
Offline

Регистриран на: Сря Авг 31, 2005 8:40 am
Мнения: 1979
Име: Даниел Димов
ОК, сега ти разбрах въпроса - ти питаш защо на това единствено крило е обратното. Ами най-вероятно причината е простата бакалска сметка - вероятно единия плат е по-нов или по-здрав или нещо друго по- и съответно по-скъп, а другия е по-стар, по-тежък и т.н. и по-евтин. Понеже за отдолу не е толкова важно какъв плат ще сложат - слагат по-евтиния.


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Плата на купола - специфично тегло
МнениеПубликувано на: Пон Сеп 17, 2018 6:25 pm 
Offline

Регистриран на: Пет Апр 13, 2007 4:41 pm
Мнения: 112
Местоположение: Sofia
Име: Петър Трупчев
DVD написа:
ОК, сега ти разбрах въпроса - ти питаш защо на това единствено крило е обратното. Ами най-вероятно причината е простата бакалска сметка - вероятно единия плат е по-нов или по-здрав или нещо друго по- и съответно по-скъп, а другия е по-стар, по-тежък и т.н. и по-евтин. Понеже за отдолу не е толкова важно какъв плат ще сложат - слагат по-евтиния.


Мерси Даниеле, вероятно е така. Аз бях готов да спекулирам от сорта на по-добро оформяне на профила на изходящия ръб, намаляване на издуването (балониране) между ребрата, но навярно причината е много по-прозаична :)

_________________
Петър Трупчев


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
Покажи мненията от миналия:  Сортирай по  
Напиши нова тема Отговори на тема  [ 5 мнения ] 

Часовете са според зоната UTC + 2 часа



Вие не можете да пускате нови теми
Вие не можете да отговаряте на теми
Вие не можете да променяте собственото си мнение
Вие не можете да изтривате собствените си мнения

Търсене:
Иди на:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Преведено от: SEO блог на Йоан Арнаудов