Leonardo | ФОТО
Дата и час: Сря Ное 21, 2018 2:37 pm

Часовете са според зоната UTC + 2 часа




Напиши нова тема Отговори на тема  [ 8 мнения ] 
Автор Съобщение
 Заглавие: В помощ на младите тандемни пилоти
МнениеПубликувано на: Сря Окт 10, 2018 10:49 pm 
Offline

Регистриран на: Пет Мар 05, 2004 4:52 am
Мнения: 1993
Местоположение: Сопот
Име: Николай Йотов
След размиване на темата за твърдо кацане с тандем, предлагам тук да продължим с полезни за младите и бъдещите тандемни пилоти съвети, напътствия и дискусии.

Въпреки, че многократно сме писали за изискванията за тандемен пилот, отново премислих и предлагам следния изисквания за начинаещи и напреднали тандемни пилоти.

Аксиома: Преди да возиш някого, трябва сам да можеш да летиш безопасно.

Изискване 1: Нальот - минимум 2-300 часа
Мотив: 200-300 часа се правят за 2-3 години, което предполага, че пилота е минал 2-3 цикъла на летене през различните сезони със специфичните им особености.

Изискване 2: Редовно летене - минимум 50 часа на година
Мотив: 50 часа годишен нальот са достатъчни на опитен пилот да си поддържа формата. Начинаещите, които искат да прогресират трябва да правят поне двойно повече.

Изискване 3: Брой полети - минимум 400
Мотив: Условието за 2-300 часа минимален нальот могат да се направят и за 2-300 броя полети, особено на крайбрежно реене, но "майсторлъка" при тандемите е основно в излитането и кацането, така че колкото повече, толкова повече.

Изискване 4: Липса на сериозни инциденти (от навяхване и нагоре) за последните 1-2 години.
Мотив: Липсата на инциденти, комбинирана с редовно летене (например поне със 100 часа годишно) говори за рутина и безопасност в сравнително разнообразни условия.

Изискване 5: Успешно завършване на СИВ курс.
Мотив: Тренирането и усвояването на асиметрични колапси, челни колапси, спирали, сривове и негативни спирали е силно желателно за соло пилотите и просто задължително, когато отговаряш за друг човек.

Изискване 6: Участие поне в едно състезание по прелети (няма значение класирането) и поне 3 прелета над 50 км.
Мотив: Това гарантира минимален опит за летене в турбулентни термични условия, каквито тандемните пилоти имат през повечето си време на работа.

Изискване 7: Участие в поне едно състезание по доцелно кацане (няма значение класирането)
Мотив: При доцелното много се работи със срива на крилото, а меките тандемни кацания се постигат чрез добро владеене на срива

Участието в състезания е изключително важно за сверяване на часовника и вписване в обществото. Така например, топ пилота от Долно Нанагорнище може да разбере, че морето не е до колене и летенето изисква по-сериозно отношение, практика и знания.

Изискване 8: Изкаран курс по долекарска помощ
Мотив: Дано не се налага, ама имате живота на пасажера в ръцете си

Изискване 9: Кайтване, кайтване, кайтване.
Мотив: Дори и опитни соло пилоти имат проблем с кайтването и излитането с тандема.

Изискване 10: Адекватна мотивация
Мотив: Нека да не е заради мимолетни стимули като парите, жените или това че ви е скучно или самотно.
Работите безсмислена и смотана работа, когато сте открили летенето и то ви е изстреляло в космоса. Влюбили сте се в небето и искате вечно да останете там. Бързо сте осъзнали, че е скъпо удоволствие, но кефа цена няма. Готов сте на всичко. Работата все повече пречи на летенето. Приятелите и семейството също. Блазни ви идеята да работите това, което обичате. Тандемите изглеждат логични и лесно достъпни. С повече упорство, успявате да се впишете в гилдията. Парите стават регулярни и живота сякаш върви. Но по някое време ви омръзват еднодневките и се замисляте за семейство. Успявате да излъжете някоя да се впише във вашия лайфстайл. Даже имате и дете. После някак си става трудно. Нямате свободен уикенд за семейството. Проблемите и липсата на свободновреме ви поубиват желанието за летене. Тандемите заприличват на проституция. Да, в небето сте, в рая, но все повече се чувствате преебани. Приятелите се набират и отцепват на прелет, а вие трябва да кацате за следващия, да изработвате фалшиви усмивки с фалшиви видеокамери, да симулирате оргазъм и да лъжете колко яко е било.
....

След като покриете тези изисквания и се чувствате безопасен и адекватно мотивиран, то е добре да се обърнете към по-опитни тандемни пилоти, които да се съгласят да ви повозят или да бъдат ваши пасажери. Ествествено много опитните, ще са и много заети, но дори и по-малко опитните има какво да ви научат. Направете 10-20 полета и почнете да ескпериментирате с по-атлетични приятели в по-спокойни условия от по-големи и нетурбулентни стартове и кацалки. За целта ще трябва да сте си набавили тандемно оборудване (премерете му все пак порьозитета преди да го купувате, щото може и да излъжете приятелите, но по-опитните може и да ги е шубе да се качат на него)
Като добиете увереност, отидете на кастинг при Ицо от Оман и изкарайте 1-2 месеца в лятната жега. Не харчете за глупости изкараните пари ами си купете по-нова тандемна екипировка. Завъртете се към Сопот в натоварените летни дни. Все на някой тандемен пилот ще му излезе спешна нужда от втори пилот, защото пасажерката държи да лети с приятеля си. Продължавайте да летите с приятели, познати и познати на познати за пари, за малко пари или съвсем без пари. Рано или късно читавите ви излитания и приземявания ще бъдат забелязани от холивудските воайори и дори от заетите бачкатори и може да ви предложат треторазрядна роля в някоя сапунка. После търпеливо се изкачвате в йерархията (чувал съм че в Атина лицензите за таксита се наследяват) или вземате съдбата в ръце, пробвате на нови дестинации и дори разработвате такива (В България има десетки неразработени за тандемната индустрия стартове).

...
Ако покривате горните изисквания, които очаквам да се дообсъждат и дооформят в тази тема, то нямам нищо против да помогна на начинаещ тандемен пилот с няколко полета като пилот или пасажер или анализ на конкретни излитания или приземявания. Есента и пролетта са ми по-свободни. Естеството на летенето и безопасността изискват безкористно споделяне на знания и предполагам, че и другите колеги тандемни пилоти няма да откажат съдействие или съвет.
Летете безопасно, защото летенето е толкова яко и безкрайно, че е тъпо да го съсипеш с някакъв инцидент.

_________________
Николай Йотов


Върнете се в началото
  Профил    +15 / -0 
 
 Заглавие: Re: В помощ на младите тандемни пилоти
МнениеПубликувано на: Съб Окт 13, 2018 8:41 am 
Offline

Регистриран на: Нед Апр 04, 2010 9:45 am
Мнения: 209
Бих добавил и:
- да се потвърждава "годността", през определен период;
- да има стандартизирани условия, при които тандемни полети не се извършват - скорост на вятъра, дъжд, CB-та, старт в облаци, липса на подходяща кацалка на растояние минимален глайд;
- екипировката да отговаря на опр изиксвания;

Важно условие, всички изисквания да могат да се измерят.


Върнете се в началото
  Профил    +2 / -0 
 
 Заглавие: Re: В помощ на младите тандемни пилоти
МнениеПубликувано на: Съб Окт 13, 2018 12:10 pm 
Offline

Регистриран на: Чет Юли 15, 2010 9:10 am
Мнения: 626
Местоположение: Дупница
Име: Петьо Кюркчийски
Ники доста добре е описал как стоят нещата с живота на тандемния пилот и само искам да добавя от позицията на вече семеен човек с две деца, че нещата с летенето не са чак толкова розови, колкото изглеждат на снимките.
Въпреки, че съчетавам безмоторното летене с летенето с мотоделта, след приключването на сезона, трудно изкарваме зимата и се налага да се поработват различни неща до новия сезон.

Въпреки, че конкуренцията много нарасна през последните 5 години, и аз съм на мнение, че място под слънцето има за всички и е важно да предложим на пасажерите максимално безопасна услуга, защото те идват при нас с единствената цел да се забавляват и да изживеят нещо уникално.

В този ред на мисли, ще споделя няколко неща научени от моята практика на тандемен пилот, която започна през 2011 г. след като вече летях що годе активно от 2005 г.

Въпреки че тандемното летене изглежда като соло летенето, всъщност има доста разлики и те могат да бъдат условно разделени в три категории:
1 - техническа
2 - психологическа
3 - Финансова

Относно техническата част, основната разлика е, че пред нас има закачен човек и излитането и кацането в общия случай изискват по- специално внимание от страна на пилота.
По-голямата площ на тандемното крило също оказва влияние върху тези процеси, като трябва да се вземе предвид и вариращото тегло на пасажерите.

При управлението няма съществени разлики в нормален полетен режим, но в критични ситуации нещата стоят друго яче.
Фактори като натовареност на крилото, липса на синхрон между пилота и пасажера, по високото разположение на коланите и.т.н. могат да създатат доста "неудобства" у пилота при нужда от реакция в критични моменти.
Тези, както и много други фактори изискват определен начин да планиране и извършване на тандемния полет, за да се минимализират рисковете на които излагаме нас и нашите пасажери.

Имам едно основно правило и то е, че никога не излитам с помощта на пасажера, а въпреки нeя, защото обикновено пасажера се вцепенява в даден момент и ако условията на са оптимални, най-малкото се достига до фалстарт, а при няколко такива пасажера се демотивира а пилота се изморява, което е предпоставка за грешки и инциденти.

За да се избегнат такива ситуации, трябва да си подберем подходящ старт за съответните метеорологични условия и тегло на пасажера.
Аз лично съм отписал няколко старта от списъка ми за тандемно летене и един от тях например е Коняво, заради многото камъни и възможността от травми при излитането.
Ето това ми беше последният тандемен полет от този старт https://www.youtube.com/watch?v=IvqDvNU ... ox6qZ&t=0s

Също така промених и начина по който излитам с пасажера и вече карам пасажерите да пъхат ръцете зад везните по време на излитането, защото по този начин, ако пасажера се спъне, везните го подпират и той остава на крака. Това се отнася и за приземяването.
Има лек недостатък особено ако пасажера е по къс ръкав, защото везните могат да поожулят ръцете при по-силен вятър, но според мен безопасното излитане е по-важно от лекия дискомфорт. Друго нещо което правя е, че закачам пасажера на по-горна позиция (освен ако не е много лек), за да може да излети пръв и да стъпи на земята след мен.
При слаб вятър използвам гърдите си за да изтласкам пасажера, защото колкото по-близо сме до излитатето, толкова повече пасажера започва да се дърпа назад и има риск от гмуркане на крилото.
Ако се наложи кацане с по-голяма хоризонтална скорост, карам пасажера да вдигне крака, за да мога аз да изтичам на кацането, защото обикновено на пасажерите краката има да "омекнали" по време на полета и ако се опитат да затичат, обикновено се спъват и се налага да правя кълбета през глава, за да не падна отгоре.

Разбира се, има още много дребни детайли и трикове на които човек се учи с времето, но най-важното е да си подбираме подходящи стартове съобразени с метеорологичната обстановка и теглото на пасажера а последните две никога не са константа.

Психологическата част е не по-малко съществена от техническата и тук нещата са доста тънки.
Всичко започва с нашата лична мотивация и нагласа за това да прекрачим границата и да поемем отговорността за втори човек на борда.
Някои пилоти го правят просто за развлечение и защото искат да споделят емоцията от летенето с техни близки и приятели, които нямат намерение сам ида поемат по нелекия път на парапланериста.
Разбира се в това няма нищо лошо, но е от особена важност тези пилоти поне да се посъветват с някой опитен тандемен пилот, за да се избегнат инциденти от чисто и просто незнание.
При този тип тандемно летене психологическия натиск върху пилота не е толкова голям колкото върху комерсиалния пилот, но все пак фактори като себеизява, притеснение или срам от неуспех водещи до разочарование от страна на пасажера, трябва да бъдат взети предвид и решението за извършване на полета трябва да се базира на трезва преценка на ситуацията, като се абстрахираме от горните фактори.

При комерсиалните пилоти обаче, факторите оказващи влияние са много повече и е много трудно да се елиминират и пренебрегнат всички.

Тук вече можем да добавим фактори като репутация, недоволство от страна на клиента, финансовият стимул и.т.н.
Често пъти някой от тези фактори взима превес и пилота прави компромис я с условията , я с физическите дадености на пасажера а това е една предпоставка за инцидент.

И разбира се майката на всички беди е самоувереността в прекомерни дози. Неща от сорта, аз това съм го правил хиляди пъти сам и няма проблем да го направя с тандема, обикновено не водят до нищо хубаво. Важно е да осъзнаем, че при тандемното летене носим отговорност за втори човек и трябва да направи крачка назад в името на безопасността.

Тнндемното летене е свързано и с определена инвестиция от наша страна, която принципно хич не е малка и като се вземе предвид, че екипировката старее и се обезценява с бързи темпове дори и ако не я ползваме, трябва много добре да си направим сметката.
За съжаление в България, поради не толкова големите финансови възможности в сравнение със западните държави, повечето пилоти закупуват употребявана екипировка за тандемно летене, което принципно не е непременно лошо и грешно, но това което съм видял до сега е практиката си ме е карало да настръхвам.
Това, че човек прави компромис със собствената си безопастност и косвено с чуждата е едно на страна, но когато става въпрос за летене с пасажер, екипировката е едно от основните неща които трябва да са в добро експлоатационно състояние, за да се подсигури пасивната безопасност.

Както става видно от написаното от колегите по-горе и от мен, за да стане един соло пилот, тандемен пилот, има определени изисквания и когато те се пренебрегнат, последиците не са никак приятни, както за пилота и пасажера, така и за общността като цяло.

Ники доста подробно е описал какви според него трябва да са изискванията и Жоро го е допълнил, но според мен има неща, които са трудно приложими практически в сегашната реалност (считайте законовата уредба и безхаберието от наша страна) и едва ли ще има някой който да се съобрази с тези изисквания практически.

Понеже миналата година бях в Германия и поработих малко като тандемен пилот, ми се наложи да се сблъскам с техните изисквания а те са следните.
Пилота трябва да притежава А лиценз, което се равнява на Пара Про 4.
Пилота трябва да издържи теоретичен изпит за тандемен пилот
Пилота трябва да направи 5 полета в тандем с инструктор.
Пилота трябва да направи 45 полета с пасажер, които е пилот с А лиценз
Пилота се явява на практически изпит, като лети с изпитващ инструктор.

Няма изисквания за СИВ, няма изисквания за състезателен опит. Не, че не съм съгласен с Ники, че тези неща са от голяма полза, но според мен най-важното за това един пилот да лети безопасно с тандем е той да има трезва преценка за собствените си възможности, да има безупречна техника на челен и гръбен старт, да има опит в летенето при различни условия и на различни стартове (морски бриз със силен вятър, високопланински склонове с безветрие, полегати и стъмни до отвесни стартове и.т.н.) и да може да се абстрахира до голяма степен от психологическия натиск от страна на пасажерите, които по някога хич не е малък, както и от факта, че днес може и да не изкара някой лев, защото времето не е ОК.

Аз самия все още не съм ходил на СИВ ако не се броят опитите ми за „самоубийство” на Албена, където прекарах няколко лета живеейки на старта, и къде от скука, къде от повечко кураж, сецах крилото и го вкарвах в разни режими в които то неистово се опитваше да излезе и да прави това за което е конструирано.
Относно състезанията, от малкия ми досег с тази част от парапланеризма, това което съм направил като извод за себе си е, че състезанията са прекрасен начин за летене с повече хора и трупане на опит, но рисковете поемани по време на състезание често пъти надвишават границите на приемливото за мен и предпочитам фестивалите и семинарите като форма на трупане на групов опит.

В този ред на мисли, много ще се радвам ако организираме един семинар, на който опитните тандемни пилоти да споделят натрупания през годините опит, защото както се казва „Човек се учи докато е жив” , а ако се очисти, може пък някой да се поучи от неговите грешки, стига да има свидетели ;)


И само да допълня нещо за Оман. Въпреки така нарещените от Валерката "лабораторни условия" старта в Оман не е въобще за подценяване, защото освен адската жега през лятото с която трябва да се справяме, старта е къс, отвесен и обграден със много, ама много гадни и остри скали. Мястото на старта е много малко и обикновенно се лети при силен вятър, което прави излитането доста предизвикателно и изисква както добро владеене на крилото, така и асистенция. За щастие Ицо добре е обучил помагачите, но все пак няма място за грешки на този старт https://www.facebook.com/THESkyHiker/vi ... 129091740/
Освен това, на мен ми се падна нов мениджър (Дебелия австралиец от видеото), който постоянно ме пришпорваше да летя без оглед на условията. Човека си нямаше и идея от летенето и за него определящ фактор беше това, че трябва Expirience центъра да си изпълни заложения от него бюджет и понеже морето не беше много гостоприемно за риболов и дайвинг, беше решил ,че аз съм му спасителната сламка.
Както и да е, това ми беше първия а вероятно и последния път в който работя на заплата като тандемен пилот и друг човек определя какво и кога трябва да правя за да си "заработя" заплатата.

Прекарах там три месеца без да имам никакъв инцидент и в последния ден под давлението на Саймън и въпреки обясненията от моя страна, че даже и от страна на шофьора, че времето не е ок, Той рязко настоя да се качим на старта и финиширахме с леко сцепено крило.

Абе с две думи, психологическия натиск при вземането на решения е много важен фактор за безопасността!

_________________
"Там, където има авиация има дух, има българщина!" Ген. Румен Радев - Президент на България

http://www.skyhike-bg.com


Върнете се в началото
  Профил    +5 / -0 
 
 Заглавие: Re: В помощ на младите тандемни пилоти
МнениеПубликувано на: Пон Окт 15, 2018 6:11 am 
Offline

Регистриран на: Пет Мар 05, 2004 4:52 am
Мнения: 1993
Местоположение: Сопот
Име: Николай Йотов
Skyhiker написа:
Понеже миналата година бях в Германия и поработих малко като тандемен пилот, ми се наложи да се сблъскам с техните изисквания а те са следните.
Пилота трябва да притежава А лиценз, което се равнява на Пара Про 4.
Пилота трябва да издържи теоретичен изпит за тандемен пилот
Пилота трябва да направи 5 полета в тандем с инструктор.
Пилота трябва да направи 45 полета с пасажер, които е пилот с А лиценз
Пилота се явява на практически изпит, като лети с изпитващ инструктор.

Няма изисквания за СИВ, няма изисквания за състезателен опит. Не, че не съм съгласен с Ники, че тези неща са от голяма полза, но според мен най-важното за това един пилот да лети безопасно с тандем е той да има трезва преценка за собствените си възможности.

Петьо,
изискванията, които предлагам включват минимално участие на парапланериска организация подобна на германската DHV, защото българския й еквивален още в началото изпусна възможността да наложи високи стандарти. Щом веднъж се направи компромис (особено със себе си), то после няма оттърване. В "Нова порода ученици" споменах, че китайката искала да става skydiving master jumper, та се чудя дали няма да поиска да стане и тандемен пилот, щом за 2 полета от високо вече има ParaPro 3.
...
Казваш, че в Германия на тандемните пилоти не изискват СИВ курс и участие в състезания. Тебе кефи ли те Германия? Където на старта ще ти излезе някой буквояд и няма да ти дава да летиш, щото незнам какво си. Мен примерно ме кефи Франция. На никой не забраняват да лети. До преди няколко години каските не бяха задължителен атрибут за застраховките. Имат най-добрата организация за подготовка на парапланеристи в света, а успехите им на световните шампионати и купи е просто зашеметяваща. И не става въпрос за случаен изстрел в пространството, като европейската титла на Ясен, а за системна доминация година след година. Французите отдавна са разбрали, че нещата са свързани и не случайно искат някакво участие в състезания на бъдещите инструктори и тандемни пилоти.
Забележи, че в моите предложения за изисквания аз не говоря за класирания в състезания, макар че е редно някой който има претенции да обучава или вози други да има по-високо ниво. Искам бъдещият тандемен пилот просто да се запише на едно състезание. Просто да участва. Дори и да е последен. Поне ще се запознае с други себеподобни. Поне малко ще си свери часовника. Трезвата преценка за собствените възможности за която говориш не може да се развие в изолация.

А относно изискването за СИВ курс за тандемните пилоти. Тук съм малко по-стриктен. Не става въпрос само да отидеш на такъв и между насиранията от страх да дръпнеш някой срив или негативка. Става въпрос да овладееш основните неща, които все някога могат да ти се случат (особено ако пестиш пари и летиш тандема до края на ресурса му).
Едно време нямаше училища, инструктори и знания и напредъка бе бавен. Сега се навлиза 3-4 пъти по-бързо в летенето и участието в състезания и СИВ-а са част от пътя за бързото навлизане в летенето. Ако не искате състезания и СИВ, тогава ще трябва да удвоим и утроим минималния нальот и брой полети.

_________________
Николай Йотов


Върнете се в началото
  Профил    +8 / -0 
 
 Заглавие: Re: В помощ на младите тандемни пилоти
МнениеПубликувано на: Пон Окт 15, 2018 7:17 pm 
Offline

Регистриран на: Пон Сеп 27, 2004 5:48 pm
Мнения: 380
Местоположение: Самоков
niki написа:
Ако не искате състезания и СИВ, тогава ще трябва да удвоим и утроим минималния нальот и брой полети.

Как се доказва броя полети и нальота?
Според леонардо ли , или на честна дума ? Защото пилота от Долно Нанагорнище може да каже че има 2000 часа и лети от 15 год. примерно.

_________________
Когато всичко е срещу теб помни че парапланерът излита срещу вятърът а не с него.
Gin Carrera +


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: В помощ на младите тандемни пилоти
МнениеПубликувано на: Пон Окт 15, 2018 7:51 pm 
Offline

Регистриран на: Пет Мар 05, 2004 4:52 am
Мнения: 1993
Местоположение: Сопот
Име: Николай Йотов
Честна пионерска!
Ако някой излъже то си е за него.

_________________
Николай Йотов


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: В помощ на младите тандемни пилоти
МнениеПубликувано на: Вто Окт 23, 2018 3:48 pm 
Offline

Регистриран на: Пон Апр 16, 2007 5:41 pm
Мнения: 160
Местоположение: varna
Защо никой не спомена за застраховка на пасажера /пилота сам решава за себе си/ Няма законна платена практика в света, включая и България, където пътниците да не са застраховани. И в таксита и в градски транспорт и авиотранспорт, дори в киното билетчето ти е застраховка, ако стане нещо. Неможе когато стане инцидент, тандемният пилот да каже: Сори, ама то природа, аз не съм виновен...

_________________
Георги Тодоров - Жоро
NOVA FACTOR 2 - EN C


Върнете се в началото
  Профил    +2 / -0 
 
 Заглавие: Re: В помощ на младите тандемни пилоти
МнениеПубликувано на: Сря Окт 24, 2018 10:34 am 
Offline

Регистриран на: Пон Ное 17, 2014 9:26 pm
Мнения: 23
Име: Милко Кръстев
joro_prodanov написа:
И в таксита и в градски транспорт и авиотранспорт, дори в киното билетчето ти е застраховка, ако стане нещо. Неможе когато стане инцидент, тандемният пилот да каже: Сори, ама то природа, аз не съм виновен...


Нещата са много навързани юридически и счетоводно. В моята застраховка към Армеец изрично пишеше, че трябва летателния апарат да е регистриран по надлежния ред и минал преглед за годност. Нали се сещаш колко парапланера в БГ изпълняват това условие. След това започват счетоводните изисквания. Трябва да има фискални касови бонове, удостоверяващи доставката на услугата, социални и здравни осигуровки, разходи за счетоводител. Даже и ДДС регистрация ако дейността премине определен праг на продажби. Чак като са изпълнение всички тези условия, можеш да очакваш застраховки, по които застрахователят има шанс да плати.

Доколкото знам в парашутизма (също екстремен спорт) нещата са доста по-уредени и никой няма да ти позволи да скачаш без кетап.

Хубаво е младите тандемни пилоти, навлизащи в занаята, да са наясно, че ако повредят пасажер с добри доказуеми доходи, последният може да ги разцепи с дела и да плащат обезщетения докато са живи. В България няма закон за частния фалит! Някои погрешно си мислят, че могат да свалят юридическата отговорност като карат пасажерите да подписват декларации. Много от тези декларации са нищожни от правна гледна точка. Например, застрахователите ползват прийом да отказват да плащат при кражба на МПС ако малкият талон е в колата. Само, че преди година и нещо имаше окончателно тълкувателно решение на ВКС, че тези клаузи са нищожни. Същото е и с декларацийките, че това било екстремен спорт и не се носило отговорност.


Върнете се в началото
  Профил    +3 / -0 
 
Покажи мненията от миналия:  Сортирай по  
Напиши нова тема Отговори на тема  [ 8 мнения ] 

Часовете са според зоната UTC + 2 часа



Вие не можете да пускате нови теми
Вие не можете да отговаряте на теми
Вие не можете да променяте собственото си мнение
Вие не можете да изтривате собствените си мнения

Търсене:
Иди на:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Преведено от: SEO блог на Йоан Арнаудов