Leonardo | ФОТО
Дата и час: Вто Яну 18, 2022 1:21 pm

Часовете са според зоната UTC + 2 часа




Напиши нова тема Отговори на тема  [ 3 мнения ] 
Автор Съобщение
 Заглавие: Техники за приземяване
МнениеПубликувано на: Пет Дек 03, 2021 4:32 pm 
Offline

Регистриран на: Пет Май 08, 2009 6:50 pm
Мнения: 67
Местоположение: София
Здравейте, пускам тази тема от необходимостта пилотите с дългогодишен опит, да го споделят с начинаещи и с такива като мен, които летят от дълго време, но имат грешни техники за приземяване. Идеята е, не грешна преценка на обстановката, като посока и скорост на вятъра, препятствия и т.н., а самата техника на приземяване точно преди да се докосне земята. Нагледал съм се на колеги с опит в летенето да се приземяват като чувал с картофи, или изпомпват крилото преди кацане/ някъде гледах видео, че това не е редно/, което и аз понякога го правя. А съм виждал пилоти при безветрие да кацат като перце.... Та било с видео, било с обяснения, всеки съвет е добре дошъл, поне за мен!
Благодаря!

_________________
airwolf

We do not need better wings, we need better weather conditions!

Assen


Върнете се в началото
  Профил    +5 / -0 
 
 Заглавие: Re: Техники за приземяване
МнениеПубликувано на: Нед Дек 05, 2021 10:34 am 
Offline

Регистриран на: Нед Авг 26, 2018 5:12 pm
Мнения: 15
Име: Strahil Shefkenov
Вероятно инструкторите биха осветили темата в пълната и цялост и детайли. Въз основа на скромния си опит, споделям какъв подход дава добри резултати при мен. Правя изрично пояснение, че се касае за соло крила клас А, А-Б, Б, високо Б ( с по-горни класове и тандемни крила нямам опит и на този етап ги изключвам като адресанти в изложението). В допълнение, апелирам към всеки, който изпитва проблеми с кацанията и/или излитанията си да се обърне на първа инстанция за съвет към инструктора си, а не да следва сляпо моето или нечие друго мнение изложено по темата.

На първо място е нужно да се изясни, разбере и осмисли причината за "твърдите" приземявания. За някои пилоти, редуването на меки и твърди кацания внася допълнително объркване, а всеки заход за кацане е пореден епизод от руска рулетка. Вероятно в близо 99.99% от случаите на твърди кацания причината е в нежеланието на пилота да се съобрази, приложи и възползва от законите от аеродинамиката, на които се подчинява системата пилот-крило. Без излишна терминология, описвам две най-често срещани ситуации, в които се озоваваме при финалното планиране за кацане:
А) При наличие на насрещен вятър 1-5м/с -- в тази ситуация вятърът се явява като помощник на пилота и така да се каже свършва пилотската работа вместо него; кацането е приятно и меко за всички;
Б) Безветрие или 0-1м/с - при тази ситуация най-често настъпва известен смут, предимно у пилоти с нальот под 100 часа. Мисля, че се дължи най-вече на не добре развита визуална преценка за височина и скорост (пилотът навлиза прекалено високо над кацалката, наземната скоростта е по-висока и стресира допълнително), при което започват шляпания с управленията, след което крилото се оставя да"гмурка", а вече няма достатъчно височина за стабилизиране и следва твърдо кацане (варианти всякакви).

За омекотяване на кацанията и повишаване на сигурността в последния етап на кацането, имаме следните приоритети:
1) стабилизиране на системата пилот-крило -- въпреки, че системата крило-пилот е самостабилизираща се, в последната фаза е изклчюително важно да положим усилия и да я приведем във възможно най-стабилно състояние. Това се постига чрез:
а) свеждане на комабдите чрез управленията до минимум с цел минимизиране и елиминиране на всякакви ненужни разклащания по осите Х,У след като сме достигнали желаната височина над терена и сме насочили крилото към точката на кацане, която сме си набелязали;
б) ранно излизане от сбруята - излизането от сбруята внася допълнителна стабилност при евентуално разклащане на системата пилот-крило поради сваляне на центъра на тежестта надолу. Доста пилоти стоят в сбруята до последно и това ми прилича като на пътнически самолет, в който пилота решава да пусне колесника в последния момент. Момента на излизане от сбруята, съпроводен с освобождаване на управленията води до очакван и желан ефект -- крилото "гмурка" леко и се ускорява, след което системата влиза в режим на планиране ( т.е. стабилизиран полет ниско над терена на тримова скорост и със равномерна загуба на височина според характеристиките на крилото). Важно е да се отчете, че поради инертността на крилото, процесът на преход към Това от своя страна внася допълнителна сигурност, тъй като се увеличава вътрешно-камерното налягане ( именно това увеличение на скоростта компенсира липсващия насрещен вятър и в последствие ще трансформираме в надлъжно заклащане преди да докоснем земята с крака). В допълнение, самият пилот стабилизира собствения си център на тежестта преминавайки от седнало/легнало към изправено положение и шансът да посрещне идващата земя с крака се увеличава многократно. При излизането от подвесната, от изключителна важност за стабилността на пилота е положението на главата -- тя стои издадена пред гърдите и остава в това положение до самото кацане. Краката стърчат надолу и напред сякаш са готови да се впият в земята като в нещо което им принадлежи, а раменете натискат раменните колани напред. Наричам тази поза на цялото тяло "поза кацащ орел". Изгледайте това кратко видео и добре запечатайте позата в ума си ( бонус - тя е същата и при излитане, та ако имате чести проблеми с кацането, те вроятно присъстват често и при излитането)

https://www.youtube.com/watch?v=QFCCQ5-gde0

Целта е да се заеме поза "кацащ орел" и така да се достигне фазата на стабилно планиране. Тя продължава до височина около 1 до 1.5м над терена, при което следва прилагане на управлянията на два етапа:
1) ПЛАВНО дърпане до към 30% и задържане в това положение - постига се леко забавяне на скоростта, тялото на пилота леко изпреварва крилото. От това положение управленията НЕ СЕ ПУСКАТ нагоре;
2) от положение на дръпнати управления до 30%, следва прилагане на управления до 80-90% според нуждата. Това е съпроводено и с допълнително съзнателно "гмуркане" на главата напред, а ръцете се разгъват от лактите така че остават разгънати малко зад и над нивото на таза. Получава се много приятно увисване във въздуха за момент на около 30-40 см и елегантно приземяване. Ако наблюдавате реално кацане, елементите от 1) и 2) изглеждат като едно движение, но на практика има тези две фази.

Ако някой реши да пробва това, бих посъветвал да се подбере стабилен ден и преди да е започнала термична активност, за предпочитане на кацалка без препятствия и с голяма дължина. Кацалката на Сопот не е удачен избор за неопитни пилоти поради множество препятствия, но учебния баир на Дъбене и полята под него биха свършили работа.

Забележки:
1) Кога и на каква височина да се излезе от сбруята зависи от качеството на глайд на крилото и конкретните метео условия в момента на кацане. Именно поради тази причина е удачно да се оттренира кацането първоначално в спокойни условия, след което да се внасят корекции при промяна на външните параметри - скорост на вятъра, преминаване през термичност и/или низходящи. Същественото е, че пилота трябва да свърши определена работа, за да си заслужи мекото кацане.
2) В случаи на силен насрещен вятър и/или пориви, единия крак остава присвит на първа степенка на спийд системата и в готовност да приложи 30-40% при нужда ( ако кацате вертикално надолу или сте на границата да летите назад).
3) Като цяло винаги има и непредвидими фактори в уравнението, но правилото на 7-те П-та е неотменно, а именно: "Правилното Предварително Планиране Предотвратява По-нататъчно Пикливо Подрискване", -Р. Марчинко


Върнете се в началото
  Профил    +4 / -0 
 
 Заглавие: Re: Техники за приземяване
МнениеПубликувано на: Нед Дек 05, 2021 11:31 pm 
Offline

Регистриран на: Съб Сеп 14, 2013 1:11 am
Мнения: 197
Местоположение: Бургас
Име: Христо Димитров
Нямам сериозни травми при кацания, но никога не съм си ги харесвал(соло). Като почнах да летя тандеми проблемът се задълбочи. От една страна се "разтримоваш" от летенето на различни крила и от друга соло почнах да летя 40-50ч годишно(от 230). Като добавим към това и ново по-бързо крило по-малък размер и нова сбруя нещата станаха трагични. Отскоро кацам прилично проблемът се оказа най-вече в това, че като летя соло дърпам управленията много късно. Не препоръчвам управленията да се дърпат на 2 пъти поне при моето крило това не работи.

_________________
Cayenne6


Върнете се в началото
  Профил    +2 / -0 
 
Покажи мненията от миналия:  Сортирай по  
Напиши нова тема Отговори на тема  [ 3 мнения ] 

Часовете са според зоната UTC + 2 часа



Вие не можете да пускате нови теми
Вие не можете да отговаряте на теми
Вие не можете да променяте собственото си мнение
Вие не можете да изтривате собствените си мнения

Търсене:
Иди на:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Преведено от: SEO блог на Йоан Арнаудов