SkyNomad
http://forum.skynomad.net/

Аеродинамика и динамика на полета
http://forum.skynomad.net/viewtopic.php?f=12&t=3050
Страница 1 от 5

Автор:  niki [ Пон Апр 13, 2009 8:09 am ]
Заглавие:  Аеродинамика и динамика на полета

Миналата година се срещнах с един мой учител от военно въздушното училище, който сега работи в областта на парапланеризма.
Както тогава, така и сега разбирам колко малко зная и колко повърхностни и симулативни са знанията ни.
Настоящата тема не е толкова за прохождащи, колкото за любознателни парапланеристи, които искат да научат повече за това какво се случва с тях и парапланера в полет, които искат да са разбиращи и управляващи пилоти, а не носещи се по течението пасажери.
...
Това с което можем да започнем е да си изострим сетивата и ума и да си зададем някои въпроси като:

Дефиниция на понятията?
Какви сили действат на парапланера в полет?
Как лети крилото, как се управлява и как реагира на външни въздействия?
...

Наскоро имаше статия в списанието Крос Кънтри от Брус Голдсмит, който анализираше поведението на парапланера при наличие на вятър. Едно от заключенията му беше, че вятърът не влияе на поведението на крилото, когато правим завой, а само променя пътната скорост и илюзии...
Когато почвах да летя не разбирах много, но бях с изострени сетива и ми се струваше че ако почна завой, когато летя срещу вятъра, ще го направя по-лесно отколкото ако съм с гръб на вятъра. Предполагам всички сте изпитвали притеснение, когато се движите с попътен вятър към склона и правите завой за да го избегнете.
Според мен има разлика, но вместо да правим безмислено "гласуване" по този въпрос трябва първо да изучим преходните процеси - т.нар. динамика на полета.
...
Дали има разлика в поведението на крилото или не при завой по/срещу вятъра не е толкова важно, колкото това да не спираме да си задаваме въпроси и да се опитваме да разбираме.

Ако и вие сте се озадачили от нещо в поведението на крилото, то моля споделете.

Нека не летим в бели полета или черни дупки :twisted:

Автор:  songbird [ Пон Апр 13, 2009 9:27 am ]
Заглавие: 

"вятърът не влияе на поведението на крилото, когато правим завой, а само променя пътната скорост" -
Едно време имах един учител по физика, много добър, защото успяваше да запали детските ни мозъци. Та той ни преподаде един урок/лекция "Движение на точка в подвижна и неподвижна координатна система". Там там се обясняваха неща дето сега приемаме (парапланеристите) по подразбиране. Става дума за събиране и изваждане на скорости.

Та ако приемем, че точката сме ние с парапланера, подвижната координатна система е въздушния поток, без значение вертикален, хоризонтален, а неподвижната е земята. Парапланера прави един и същ завой при какъвто и да е вятър спрямо подвижнта система и различен спрямо неподвижната.

Автор:  Александър [ Пон Апр 13, 2009 12:17 pm ]
Заглавие: 

Динамиката на полета е една много убава наука....

Мисля че много спорове ще има в тази тема...

Автор:  Viper_Weasel [ Пон Апр 13, 2009 4:58 pm ]
Заглавие:  ...

Мисля че идеята на Ники беше да обсъждаме общи въпроси от аеродинамиката и динамиката на полета. Неща за които не се замисляме или го правим рядко. Неща които се предполага че знаем но реално не е така.
Въпроси от типа на "Какво ще стане ако пробваме стръмна спирала на пълен спийд - флътер или яко смачкване?", "Може ли да се създаде парапанер с турболизатори?", а защо не и въпроси като , "Защо лети крилото" и тн.
(Мен ме вълнува къде зимуват раците, но това е друга тема :lol:)

На мен лично познанията по аеродинамика ми куцат, а и не познавам човек които би казал че знае всичко, но би било полезно тези които знаят повече да споделят знанията си по някои въпроси.

Автор:  STRAHIL [ Пон Апр 13, 2009 7:14 pm ]
Заглавие:  Въпрос

Относно примерът със завоя на Ники мисля има много други въпроси и то интересни ( поне за мен ). Има доста инциденти дори и в сериозната авиация породени от гръбен вятър а какво остава за нашите хвърчила :). Може би единствения плюс при нас е, че се движим бавно :). От известно време си мисля за пълния срив ( просто ми се наложи :twisted: ) и по-точно за неговата дефиниция. Чували сме, че това е откъсване на потока и се получава при много голям ъгъл на атака. Това важи и за твърдите крила. Парапланерът обаче не е с твърада конструкция и си мисля, че откъсването на потока може да се получи, и при друга ситуация освен увеличен ъгъл на атака. Интересно ми е, защото в рамките на една година чух израза "Незнам какво стана -срина се!" два пъти. И с мен незнам какво стана - срина се. Явно знанията ми не стигат за решаване на задачката, така че ако някой има идея да я каже.

Автор:  JWalker [ Пон Апр 13, 2009 7:28 pm ]
Заглавие: 

тук има интересни неща

Изображение
http://www.grc.nasa.gov/WWW/K-12/airplane/bga.html

Aerodynamics Index

Изображение

Автор:  emoo [ Пон Апр 13, 2009 7:32 pm ]
Заглавие: 

Ето това е темата с главно "Т" :D И понеже си задавам доста въпроси по въпроса, ще споделя някои размишления, които могат да запалят и вашите глави....
Значии... приемаме, че за динамиката на полета, отлепи ли се пилота от земята, вятъра няма никакво значение... да обаче ако пуснем един пилот и един парапланер, при вятър 10 метра, от 1000 метра височина, пилота и парапланера ще паднат много далеч един от друг, а при липса на вятър ще са доста близо !!!! (ако някой не вярва да пробва :lol: ) Да, пилота и крилото в този пример не са една система, както при нормалниа полет, но и при нормално летене, минаваме през състояния, в които товариме повече или почти, напълно разтоварваме крилото (най-сериозно е това при акрото разбира се). Различните тела в зависимост, най-вече от своята плътност (маса/обем) и форма биват отнасяни от вятъра по-различен начин.... от тук, идват и инреционните сили, които бъзикат системата. Всяко тяло си тежи надолу, на мястото и си се случват разни неща с него, в следствие, на което, му действат някакви сили...изведнъж се появява ветеро :) ... Той започва да деиства по различен начин на (най-важните на света) две тела, крило и пилот. Скоростта им започва да се променя с различна скорост, но тъй като телата са свързани в една система, съвсем след кратко нещата се връщат по старому .... или пък не съвсем по старому ?!?!?

П.С. малко изпушени мисли от мен ;)

Автор:  emoo [ Пон Апр 13, 2009 8:07 pm ]
Заглавие: 

За сриването без причина...
Мислия че може да се получи при наличието на хубав срез на вятъра...
да предположим, че летиш с обрано крило ... около 25 км/ч въздушна скорост, срещу 25 км/ч северен вятър (абе седиш на едно място :lol: ). Да обаче след време пропадаш под определена височина, на която няма вятър или той е примерно слаб източен ... изведнъж въздушната скорост на крилото ти става колкото земната или нулева и крилото се срива.... сценариите може да са милиони, насрещния вятър може да е по-слаб, но под него да има попътен.... може въздушната скорост да не стане толкова малка, че да последва срив, а крилото просто да се юрне да набира скорост.... Колкото по-съвременен е планера, толкова по-малка е вероятността да се срине. Съвременните крила по-скоро изпарашутират или се изстрелват безобразно.... поне по мое мнение :)

Автор:  Данчо [ Пон Апр 13, 2009 9:24 pm ]
Заглавие:  Албатрос

Вярно е твърдението че вятъра не влияе на завоите когато си високо, но всичко се променя когато си близо до повърхността и има изразен градиент на вятъра. Това се използва до съвършенство от албатросите. Малко теория:

http://esoaring.com/albatros_presentation_esa.pdf

Автор:  Александър [ Пон Апр 13, 2009 9:41 pm ]
Заглавие: 

ДИНАМИКА НА ПОЛЕТА- Наука описваща движението ма летателния апарат спрямо неподвижна (земята) и подвижна (друг пилот например, или условна точка в възходящ или низходяш поток и т.н.) координатни системи.
Т.Е. според мен в момента в който дръпнеш коланите за излитане започва и динамиката на полета.
Като заговорихме за излитане.... ето и моя въпрос:
Каква сила кара крилото при дърпането на А-коланите то да се стреми да застава над пилота.
В началния момент нема профил който да се обтича. Дори и като се образува профила, ъгъла на атака на крилото е почти 90 градуса, как така се стрелва напред и нагоре.....
Аз имам теория лошото е че трябва да се чертае , но ще обсъждаме....

Автор:  JWalker [ Вто Апр 14, 2009 7:38 pm ]
Заглавие: 

sa6o написа:
Каква сила кара крилото при дърпането на А-коланите то да се стреми да застава над пилота.
В началния момент нема профил който да се обтича. Дори и като се образува профила, ъгъла на атака на крилото е почти 90 градуса, как така се стрелва напред и нагоре.....

Докато пилота е на земята, той, по-точно хоризонталната линия, преминаваща през карабинерите е ос на въртене. Получава се равнина, която преминава през тая ос на въртене и атакуващия ръб на парапланера. Нормално в полет тя е вертикална, а тук е почти хоризонтална, даже малко наклонена надолу. Така ъгъла не е 90 градуса, а примерно 95-90 = 5 (примерно).
Така крилото още от земята се опитва да влезе в режим на летене, но понеже пилота е неподвижен, то се завърта около него. Като се вдигне крилото горе, тая равнина става вертикална и съвпада с посоката на земното ускорение. В тоя момент вече за да се запази това е ясно - крилото леко трябва да се спре, за да спре завъртането и пилота тръгва напред. Все едно, погледнато отстрани, крилото излиза по тангента извън окръжността, която описва отначало.

Автор:  JWalker [ Вто Апр 14, 2009 8:41 pm ]
Заглавие: 

е, представи си го, не е кой знае какво. докато си на земята, крилото се върти около тебе, защото го издърпваш с А коланите - около хоризонтална ос. това е идеализиран случай, а и не съм сигурен дали не греша. На терена е по-сложно поради всякакви причини. Пък и в края на краищата там не се налага да го мислиш, ами просто си действаш.
djubaca написа:
даже аз се обърках .. пък имам 6 по дискриптивна геометрия .. :)

освен това явно не си излитал на витановци .. там хоризнталната ос .. или равнина ....или параболоидния хиперболоид ...се намира някъде около гравитачната ос ( всъщност може би точка ) на земята ... . с изключение на случаите когато гущера излита от там но той все пак е частен случай

Автор:  Данчо [ Вто Апр 14, 2009 8:49 pm ]
Заглавие:  Ужас!!!

Малее, нямам думи....

Единствената сила която вдига крилото е в резултат на обтичането на челния ръб. С дръпването на А-коланите преместваме предната част на крилото - тя се движи като стена и изместения въздух може да мине само отгоре (и то ускорен). Налягането пада (по закона на Бернули) и крилото се издига. Ефекта се усилва от кръговата траектория на издигане. Затова се препоръчва да не се дърпат много А коланите при силен вятър - подемната сила се увеличава рязко и крилото отлепя пилота от земята. Резултата е фалшстарт с челен колапс.

--------------------

Подкрепям Ники за предложената тема, но нека да не я спамим - важна е за безопасността.

Страница 1 от 5 Часовете са според зоната UTC + 2 часа
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/