Leonardo | ФОТО
Дата и час: Вто Мар 19, 2024 4:50 am

Часовете са според зоната UTC + 2 часа




Напиши нова тема Отговори на тема  [ 114 мнения ]  Отиди на страница 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Следваща
Автор Съобщение
 Заглавие: Забавен разговорен речник на термините
МнениеПубликувано на: Вто Сеп 26, 2006 5:40 pm 
Offline

Регистриран на: Чет Апр 13, 2006 12:43 pm
Мнения: 162
От известно време се опитвам да съставя речник на парапланеристките термини. Много хора ми помагат, но става бавно. Затова Асен /thefly/ предложи да го подложа на вашето разглеждане, с молба за допълнения и корекции. И тъй като не мога да откажа на Асен, по независещи /вече!!!/ от мен причини – ето го и речника:

Нарекох го „Забавен разговорен речник на термините”.

«Забавен», не защото термините в него не са истински, а защото когато ги знаеш е забавно. Когато не ги знаеш, не само че не е забавно, а дори е тъжно, защото не схващаш и грам от това, за което се говори около теб.

«Разговорен», защото съдържа думи и изрази, които парапланеристите използват, когато разговарят помежду си.

«Речник», защото се опитва да обясни думи и изрази, както от към забавната, така и от към сериозната им страна.

“Придървяне” – кацнал върху дърво, по аналогия от приземяване.

“Окичване” - по-нежната дума за придървяне. Обикновените пилоти се придървят, майсторите /особено красивите/ се окичват по дърветата. :D

“Присклоняване” - кацане върху склон. Случва се ‘без да искаш’ - като в детската градина.

"Пригъзяване" - специална техника за приземяване, при която в момента на достигане на земната повърхност краката се повдигат на височина над седалищните части на пилота, като по този начин се запазват от опасното им взаимодействие с различни релефни форми и се избягва необходимостта от тичане при по-висока земна скорост. Практикува се предимно от пилоти и пасажери от женски пол.

“Еди-кой-си излетя завързан” – за пръв път чух този израз точно преди първия си полет в тандем!!! и искрено се смутих защо това подлежи на коментар и мен отвързана ли смятат да ме оставят да летя?!?!?! За мое щастие, бързо разбрах истинското значение на този израз, а именно, че във вървите и/или управлението на крилото се е оплело нещо – клечка, камък… - което пречи на управлението и го “връзва”…

“Атакуващ ръб”
- предният ръб на крилото, който посреща въздушния поток.

“Изходящ ръб” – задния ръб на крилото.

“Хорда на крилото” - отсечката, която съединява атакуващия с изходящия ръб в дадено сечение на крилото.

“Ъгъл на атака” - ъгълът, който сключват хордата на крилото и вектора на скоростта на въздушния поток.

”Срив” – крилото спира да бъде крило, а повече прилича на скъсано знаме. :( Получава се при твърде голям ъгъл на атака, при който потокът въздух, обтичащ крилото, се откъсва и то губи подемната си сила. Падаш свободно...

"Сринах се" – Когато направиш срив на крилото, като си намалиш твърде много скоростта (например с двете команди се опиташ да спреш във въздуха...)

"Сривна скорост" - скоростта, при която крилото се срива.

“Сбруя/подвесна система”
– “седалката”, която се закача за крилото и в която сяда пилота.

“Прогонвам си сбруята” - това не е начин да се отървеш от старата си сбруя като я изгониш, а напротив - значи, че регулираш новата, така че да ти е възможно най-удобна, докато летиш.

“Спийд система” – служи за “даване на газ до ламарината” , ползва се с глава, управлява се с крака.

“Тримери” – също като спийд системата, ползва се с глава, но се управлява с ръце.

“Предобряне” - в превод на български е нещо от рода на “Много хубаво не е на хубаво”.

“Изнегативяване” - влизане в негативна спирала. Обикновено става поради пререагиране на пилота с управлението при опит да завърти тясна и силна термика или при опити да възстанови крилото от ситуация.

"Добре си!" – реплика, която се казва на пилота при излитане, когато крилото е добре напълнено. Повтаря се бързо, силно и ясно «Добре си, добре си, добре си», докато започне да звучи във вариант «добре ЛИ си? Добре ли си? Добре ли си?»

“Колапс на крилото” - крилото ти припада, защото не му достига въздух :wink: Получава се сгъване на крилото, вследствие на намаляване на налягането в камерите му.

“Изядох колапс” и разни други неща, дето по принцип не са за ядене… – това означава да преживееш колапс на крилото си.

"Фронталка" или "Изядох фронталка" - Получих фронтален колапс. Колапс на атакуващият ръб на крилото.

"Челен тък" /същ./- от българското челен и английското tuck (сгъвам). Синоним на фронтален колапс. От парапланеристкия фолклор е известно, че крилото следва да се сгъва чак след като кацнеш и не е желателно преди това.

"Тъквам" /гл./ - получавам тък. Използва се предимно в трето лице ед.ч. Пример: Крилото ми тъкна ... или пък не тъкна, което май е по-добре :roll:

"Подкова" - деформиране на крилото, при което се дърпат вътрешните "А" върви и се деформира централната част на атакуващия ръб. Краищата на крилото се завъртат напред и крилото добива формата на подкова. За да се завъртят краищата на крилото назад, се издърпват вътрешните "D" върви.

“Планирам” – това определено не означава, че си правиш планове. Означава, че летиш свободно и спокойно, без да пипаш много-много управлението. Планирането е естествения ход на крилото в спокоен полет. Посоката е напред и много леко и плавно надолу…

“Реене” - Да се порееш… летене без усилия и напрежение… хем си летиш, хем не отлиташ… За да се случи е необходим склон и челен (насрещен) вятър. Откраднато от по-големичките птици…

“Пробивам” – успявам да преодолея насрещния вятър и /все пак/ да летя напред. Ако не успееш да пробиеш, в най-добрия случай следва реене, а в по-лошите следва я присклоняване, я придървяне…

“Pitch control” (”Пич контрол”) – прилича на описанието на “готин мъж под контрол”, но за съжаление не е точно това ;-(. Това е упражнение, при което крилото се разклаща напред и назад до достигане на максимални и минимални ъгли на атака, след което с еднократно спиране се стабилизира.

“Roll control” – упражнение, при което крилото се разклаща встрани и след това се стабилизира единствено с тяло.

“Да се измахаш в терена” - случва се обикновено веднага след излитане и означава да се върнеш рязко, за да ритнеш планината, защото не те е изкефила при излитането. Особено често се случва при прашен дявол или ротор на старта

”Да замяташ по баира” - нещо като да мяташ серкме в гьола. Серкме се мята с цел да се загребе наведнъж и по много от рибата. С парапланера (хвърчилото-хаха) се замята за да се загребе повече въздух (вятър). Истината е, че при силни и поривисти условия вдигането на крилото и излитането не винаги са лесни и повече приличат на борба с голямо хвърчило или на "замятане" с него насам натам, като че ще ловиш дракон кацнал на баира.

"Замятане" - неуспешни опити за напълване на крилото при излитане.

”Стържене по ръба” - това не е мечешко чесане по гърба след дълъг полет и невъзможност да се почешете с ръкавиците през сбруята , а ниско летене над някои планински ръб, ползвайки естествената "поддръжка" с надеждата че някой тригер, като по-висока скала или дървета ще "пусне" някоя термика и ще успеете да се "извадите" от ситуацията "удавяне / утаяване в дерето".

“Прашен дявол” – това, което остава да се вижда и след тазманийски такъв ;-) - вихрушка / микро-микро-микро-торнадце.

“Термика” - топъл въздух, който се издига от земята в посока нагоре. След като земята се нагрее достатъчно от слънцето, топлият въздух се откъсва като балон и тръгва нагоре. Като се откъснат достатъчно много и достатъчно големи балони, те се обединяват в обща термика.
Термиката си има посока на въртене и пилотът трябва да се съобрази с това, ако не иска термиката да го изхвърли бързо навън… Широко разпространено мнение е, че в четни дати термиките се въртят на ляво, а в нечетни – на дясно…

"Да се навинтиш" – Да въртиш термика или до припадък, или до базата, зависи кое си по-близо.

"Да се намамиш" - да центроваш термиката, да го нагласиш, да го настроиш, да го уцелиш...

“Поддръжка” – не морална, а топлинна ;-) - наличие на термика/възходящ стълб топъл въздух, който те "държи" на височина

"Прегряло" - когато на въздуха му е писнало от тая жега вече :wink:. Въздухът се нагрява и във височина, липсва температурен градиент и тогава термиките почти липсват, а ако ги има са супер мазни и обикновенно слаби.

“Удавих се” – нямаше термики /или аз поне не ги намерих!/, не можах да набера височина и планирах кротко, докато кацна.

“Удавник” – удавил се пилот.

"Тоя хвърли котвата" - зловещ синоним на израза "удави се"

”Тоя бере шипки” - удавил се (или поне е на път).

“Извадих се” – обратното на удавих се – имаше термики, намерих ги, набрах височина и стигнах до еди-колко-си метра – с други думи “извадих се на еди-колко-си метра”.
Интересно е, че няма дума “извадник” по аналогия с “удавник”.
Когато се давиш, обикновено е, защото не си се извадил. Изваждането е нагоре, давенето е надолу, а въртенето в термика – настрани, според датата :D

“Тоя захапа термиката” – влезнал е в термика, върти вътре и не излиза оттам, с цел да се навърти яко и да се извади до базата ;-) или пък с цел да припадне пасажера, кой знае ... ;-)

“Спльоскалник”
- градация на удавник. Например «Тоя така яко се удави, че чак се спльоска в земята. Спльоскване е по-тежка (позорна) степен на удавяне.

“Спльосках се” - удавих се по особено позорен начин!

"Релса" – спльоскалник, който се дави

"Утаяване" - особено тежка форма на спльоскване. /за позора да не говорим :wink: /

"Насукване" (на коланите) - крилото и пилота са се завъртели с различна ъглова скорост, при което колани (и върви) се усукват. Управлението се спльосква и т.н. За повече информация и демонстрации: Фози :))

“Космос” - ‘тоя отиде в космоса’ = набрал е голяма височина

"Тоя се навъртя/нави"- когато някой е отишъл в "космоса"

"Оцветяване" - визуализиране на потока.
При подходящи условия може да се наблюдава визуализиране на въздушния поток под формата на разтеглени нишки и/или пелени от кондензирала водна пара, преди формирането на (или под) базата на облака.

"Чело" - насрещен вятър, подходящ за излитане и неподходящ за пикаeне. Или с други думи, ако се двуумиш – пускаш "една вода" на старта и ако се омокриш – летиш, ако не – чакаш и се наливаш с вода, за да пробваш след малко пак. Ако си жена - търсиш мокри мъже :twisted: :wink:

"Гръб" – обратното на чело- вятър откъм из отзад - неподходящ за излитане и подходящ за пиш. :wink:
Обобщение: Няма пълно щастие – или опикан, но летящ, или сух и седящ!

„Крив вятър" или "криво е" - хем не е чело, та да си излетиш като бял човек, хем не е гръб, та да се откажеш докато е време, ами е едно такова криво, та да се чудиш какво да правиш.

“Времето е силно” – вятърът е поривист, не задължително много силен, но рязко и често мени посоката си. Земята е нагрята и има предпоставки за термики. Обикновено силното време е друсливо…

“Друсливо време” – има дупки по пътя и парапланера друса в тях :wink: . Има термики или само балони с топъл въздух и когато парапланера минава през тях - друса.

“Времето е мазно” (мазни условия)
- въздухът е спокоен, ламинарен. Обратното на друсливо.

“Времето е злобно” – от всички горни по-малко, но накуп и без предупреждение.

"Пенсионерско мазно" - разновидност на мазните условия, ама толкова мазно, че чак е на границата на "прегряване", ако откриеш термика ти иде да въртиш на 8-ца в нея :lol:

“Времето е криминално” (криминални условия) - става за летене, но не се знае какво става и как. Загадъчни смени на вятъра и условията.

“Времето е сложно”
– комбинация от силно време и още нещо… Става за летене, ама само за майстори…

“Времето ще изтрещи” – трудно за обяснение… С две думи – чакаме буря…

“База” – не я бъркайте с бейзбола. Не за друго, а защото в парапланеризма не се използват топки и бухалки ;-) . Можете да достигнете базата като се “навинтите” до основата на облаците.

"База два бона" - плащаш два бона и те качват на асансьор до базата :wink: :wink: - Означава, че облаците започват да се формират на 2000 м. надморска височина.

“Цебясване”- идва от CuN/Cumulus Nimbus /cb/ - буреносен облак. Аналогично на червен байрак по плажовете.

“Преразвиване” - преминаването на облаците от кумулуси в CB-та /по вертикала/. Най-умните са вече кацнали, останалите упражняват уши (виж по-долу), мятане на запасен, спирали.

"Засенчване" /за разлика от преразвиване/ - облаците се преразвиват хоризонтално и засенчват небето и слънцето.

“Засмукване” - действие, упражнявано от платени жрици на любовта и ЦеБета. Във втория случай се препоръчва незабавно излизане от тази зона.

“Долината ще работи” – означава, че се очаква да има термики, не само от планината, но и от долината, вследствие на силно нагрятата земна повърхност. Да се удавиш, когато долината работи добре, е позорно, но не и неприятно…

“Чук” или “Шут” – тясна и силна термика /или балон/, която те удря като чук като минеш през нея…

“Шамар (ошамари ме)” - Колапс (няма нищо общо с шут, въпреки че шут може да предхожда/следва шамар)

НО:
"Крилото му е чук" - не че на някой си парапланерът е някакъв странен модел, а просто крилото лети много стабилно.

“Парашутира” или “Еди-кой-си се изпарашути” – крилото се държи като парашут – не лети напред, дори не планира, а пропада неуправляемо, сравнително плавно, право надолу като парашут, обикновено против волята на пилота.

“Артистичност” - специален вид кацане: я на задник, я с носа напред /някои от нас я владеят до съвършенство във варианта “кацане на задник” :oops: / и по-скучното значение: кацане като по учебник.

„Фалстарт” – това не е да се *фалиш на старта, защото като те завлече крилото по баира е за всичко друго, но не и за хвалба.

"Разцъкване" или "разцъквам си крилото" - летиш, гледаш нагоре и си викаш "тц, тц, тц..." :wink: :lol: Разцъкването е форма на опознаване между пилота и крилото. Пилотът дава команди, крилото ги изпълнява, ... ако иска и така, докато се разберат кой командва :lol:

крилото се ДРЪВЧИ - демек се е напълнило

ВАРКА се- изпреварва

ШУС или "свадбарски" полет - прав тигел от старта до кацалката. :D

“Кой ще те лети?” – въпрос, който цели да изкопчи името на тандемния пилот, с който ще летиш.

"Кой ще те излети?" - да не се бърка с “Кой ще те лети?” – това значи, че някой ще ти дава напътствия, за да излетиш. "Ще излетим ли еди-кой-си?" значи "Ще му помогнем ли да хвъръкне?" :wink:

"Пуснах колесника" - Приготвих се за приземяване. Измъкваш се от сбруята и спускаш краката надолу.

"Бангия" - нещо като старо бойно крило, още"куцо крило". "Бангия" е от цигански. "Банго" на цигански значи куц.

"Чукачки" /още "дзингии" и "спъвачки"/ - управлението на крилото.

“Предървил” - прекалил с управлението. Моля, да не се бърка с "придървил" и моля, да се внимава с предлозите, че не остана голям избор... ;-)

"Спънато крило" - Бавно, тромаво крило.

"Наточено крило" - Бързо спортно крило, или още "Резачка"

"Дюшек" - Определение за учебно крило. Бавно и дебело, а в някои случаи старо.

ЧАРШАФ - парапланер. Да вадим (да опъваме) чаршафите - Демек, да се приготвяме за излитане.

Мрежа за комари - толкова сдухано крило, че може да се използва при борбата с комарите в домашни условия. Сдуханото крило може да се използва и за Балдахин.

Сухи сламки - кевларени върви без обвивка, използвани при парапланери със сертификация Competition или n.q. Този тип върви изключително много развеселяват пилота, когато попаднат в/у акациеви клони или шипкови храсти!

"Затворих маршута"или само "затворих". - Най-важният термин в състезанията!!! Това означава, че си прелетял целият определен маршут.

Фигури - правят се като пречиш на крилото да си лети

“Ръчкане”
- правене на фигури

“Ръчка(не) до задника”
- нищо еротично = енергично влизане във фигура

“Уши”
- биват малки и големи - сгъване (доброволно) на краищата на крилото. Летиш с по-голямо снижение и слизаш по-бързо. Лесен начин да загубиш височина. Прилага се при бягане от засмукване и припадане на пасажера.

Спирала – спиралата си е спирала – въртиш се в кръг, обикновено оста на въртене е извън системата “пилот-крило”.

SAT – Спирала, чиято ос на въртене е между крилото и пилота и е кръстена на името на създателите си Safety Acrobatic Team.

Wingover – прелитане през крило или над крило. Не съм сигурна как е правилно да се каже, но факт е, че крилото застава между теб и земята… Обожавам уинговърите!!!

Да насвириш крилото – означава да завъртиш толкова плътна спирала, че чак вървите на крилото да започнат да свистят. Зависи от височината, на която се въртиш, но обикновено звука се чува до земята. /Насвирването на крилото може да става не само в спирала, но и в други фигури и ситуации/

"мамата"- често използвано заклинание от :
- давещ се пилот за предизвикване на термики
- при откачане на крило от трънки и шипки
- в разказ от удавник

"Дзверо сака да рипа" - излязло от устата на тандемен пасажертва, усетил желанието на тандемното крило да колабира :D

СИНОНИМЕН РЕЧНИК:

Колапс/крилото да направи колапс: да изшатка, да изпляска, хвърчипльос, хвърчипляс, изядох колапс

“Да се удавиш” и “Удавник”, вкл. и степените на позор -"Тоя хвърли котвата", ”Тоя бере шипки”, “Спльосках се”, “Утаяване", “Удавник”, “Спльоскалник”.


Забавни, родени от скуката…

5-те основи в парапланеризма:
1. В началото след като се качиш на баира запоооочва parawaiting
2. Като стане за летене има малко paragliding
3. Следва веднага paradiving
4. После идва ред на мнооооооого parawalking
5. Накрая в кръчмата започва същинското paraflying

Седим си на поляната и един от учениците гледа с ужас SAT-овете над главата си, но тъй като беше англичанин, на въпроса от друг ученик “Какво значи SAT?”, роди бисера: SAT = Silly Air Turn.

Седим си на поляната и си чакаме някой да кацне, и си седим и си чакаме, и ни заболява д***-то от чакане и установихме, че се разболяваме от една болест, наречена PWA = Para Waiting Ass.

Корабокрушенците да изпращали сигнал SOS, което означава Save Our Souls. Но те са били много. Парапланеристите летят, обикновено, по един и верният сигнал, според Рето, е SMS = Save My Soul.

Непреводима игра на думи, която важи 100% за Сопот: There is no time, there is only weather!

П.С. Моля, не линчувайте разказвача, той толкова си може :wink:

_________________
Разстоянието от земята до небето е пет крачки, от които трудна е само първата!
Даниела Соколова /Дачи/


Последна промяна dachy на Нед Апр 15, 2007 2:28 pm, променена общо 23 пъти

Върнете се в началото
  Профил    +3 / -0 
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Вто Сеп 26, 2006 8:03 pm 
Offline

Регистриран на: Сря Юни 15, 2005 2:45 pm
Мнения: 535
Местоположение: Ямбол/Бургас
Име: Александър Рунев
"Тоя се навъртя/нави"- когато някой е отишъл в "космоса"

:) :D :lol:

_________________
Александър Рунев
GIN Carrera+

Човек няма крила и по отношение на теглото му
към теглото на мускулите му е 72 пъти по слаб от птица...
Но аз мисля, че ще лети,
но не заради силата на мускулите му,
а заради силата на своя ум...
Н.Е. Жуковский


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Вто Сеп 26, 2006 9:24 pm 
Offline

Регистриран на: Чет Апр 13, 2006 12:43 pm
Мнения: 162
Благодаря ти, Сашо. :lol:
Ще добавям всеки нов термин към речника, за да стане възможно най-пълен. :D

_________________
Разстоянието от земята до небето е пет крачки, от които трудна е само първата!
Даниела Соколова /Дачи/


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Вто Сеп 26, 2006 9:27 pm 
Offline

Регистриран на: Сря Апр 12, 2006 12:00 pm
Мнения: 244
Местоположение: Шумен
Добре си! -Казва се при излитане на пилота,когато крилото е добре напьлнено и е готов за старт. Добре си,добре си даваи,още си добре,добре си добре ли си? :lol: Това не е виц... Бяхме на старта на Мадара с Янко,беше доста силно,но ние все пак се опитвахме да излетм,защото колата ни беше долу,а качването до старта е доста уморително*за тези които не знаят* :x И така излезе този лаф. Крилото на вьпросния пилот на няколко пьти не могеше да пробие,но си седеше над него и аз му повтарях,че е добре,докато в един момент се беше придьрвил зад старта и след това последва вьпроса Добре ли си? :?


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Сря Сеп 27, 2006 12:57 am 
Offline

Регистриран на: Чет Апр 01, 2004 9:49 pm
Мнения: 1718
Местоположение: Бургас
Име: Красимир Цонев
Крилото му е чук - не че на някой си парапланерът е някакъв странен модел, просто крилото лети много стабилно.


5-те основи в парапланеризма:

1. В началото след като се качиш на баира запоооочва parawaiting
2. Като стане за летене има малко paragliding
3. Следва веднага paradiving
4. После идва ред на мнооооооого parawalking
5. Накрая в кръчмата започва същинското paraflying
:lol:

_________________
MacPara Elan
Have nice flights!
Изображение


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Сря Сеп 27, 2006 2:20 am 
Offline

Регистриран на: Чет Дек 01, 2005 4:16 am
Мнения: 108
Местоположение: Melbourne
Dachy и останалите, невероятно чувство за хумор и добра систематизация на термините сте направили, много ме развесели :D. Благодаря!

_________________
FACE YOUR FEARS, FLY YOUR DREAMS!
Илин Илинов - Gin "Carerra"; Niviuk Peak 5
Gin Genie light; Skywalk Range Air


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: насукване
МнениеПубликувано на: Сря Сеп 27, 2006 7:38 am 
Offline

Регистриран на: Пет Май 20, 2005 3:33 pm
Мнения: 83
Местоположение: София
насукване (на коланите) - крилото и пилота са се завъртели с различна ъглова скорост, при което колани (и върви) се усукват. Управлението се спльосква и т.н. Експерт май е Фозката :))

дачи, що не подредиш термините в азбучен ред, като имаш време :)

_________________
Асен Баръмов, MAC Para, Eden III


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Сря Сеп 27, 2006 8:35 am 
Offline

Регистриран на: Вто Мар 09, 2004 10:18 am
Мнения: 1283
Местоположение: село Величково
Име: Владимир Чорбаджийски
"Тоя хвърли котвата"- Синоним на израза -"Удави се". :)
"Фронталка", или "Изядох фронталка" - Получих фронтален колапс. Колапс на атакуващият ръб на крилото. :)
"Пуснах колесника" - Приготвих се за приземяване. Измъкваш се от сбруята и спускаш краката надолу.
"Дюшек" - Определение за учебно крило. Бавно и дебело, а в някои случаи старо. :)

_________________
Летеше с Element Air ... Жълто червен.
Правилните решения и действия идват от опита, който се получава от грешни решения и действия!


Последна промяна ВладиЧ на Сря Сеп 27, 2006 8:49 am, променена общо 1 път

Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Сря Сеп 27, 2006 8:39 am 
Offline

Регистриран на: Чет Апр 13, 2006 12:43 pm
Мнения: 162
Благодаря ти, Seal!
/Обирам всички лаври :twisted: :twisted: :twisted: /

Аси, старала съм се да ги подреждам тематично, доколкото ми стигат силите и знанията. Мога да ги наредя по азбучен ред, но така ще се разделят "атакуващ ръб" от "изходящ ръб " и "хорда", или пък "спийд система" от "тримери"....
Има някои неща, които са по-разбираеми, ако не са по азбучен ред...

... а и не съм чак такъв педант, все пак.... :wink:

_________________
Разстоянието от земята до небето е пет крачки, от които трудна е само първата!
Даниела Соколова /Дачи/


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Забавен разговорен речник на термините
МнениеПубликувано на: Сря Сеп 27, 2006 8:48 am 
Offline

Регистриран на: Пет Мар 05, 2004 4:52 am
Мнения: 2296
Местоположение: Сопот
Име: Николай Йотов
dachy написа:

“Предобряне” - в превод на български е нещо от рода на “Много хубаво не е на хубаво”.

“Изнегативяване” - пряко следствие от предобрянето…

“Спльоскалник”
- в буквалния смисъл - не много редовен парапланерист, т.е. такъв който лети рядко, а когато лети се дави, един от тайфата давещи се.

“Спльосках се” - удавих се или в по-веселия вариант - кацнах малко зле.

“Преразвиване” - преминаването на облаците от кумулуси в CB-та. Най-умните са вече кацнали, останалите упражняват уши (виж по-долу), мятане на запасен, спирали.

“Шамар (ошамари ме)” - турбуленцията ти сгъва и разгъва крилото. В скалата е нейде между шута и колапса.

Да насвириш крилото – означава да завъртиш толкова плътна спирала, че чак вървите на крилото да започнат да свистят. Зависи от височината, на която се въртиш, но обикновено звука се чува до земята.


Изнегативяване - влизане в негативна спирала. Обикновено става поради пререагиране на пилота с управлението при опит да завърти тясна и силна термика или при опити да възстанови крилото от ситуация.

Спльоскалник - градация на удавник. Например тоя така яко се удави че се спльоска в земята. Спльоскване е по-тежка (позорна) степен на удавяне. Най-новия термин измислен от академик Мена е "утаяване".

Преразвиване - често се използва и когато облаците се преразвиват хоризонтално и засенчват небето и слънцето. За да не се бърка с живописното вертикално преразвиване предлагам да се използва просто"засенчване"

Шамар = Колапс (няма нищо общо с шут, въпреки че шут може да предхожда/следва шамар)

Насвирването на крилото може да става не само в спирала, но и в други фигури и ситуации.

.........

Дачи благодаря ти за постинга. Преди 3-4 дена си мислих да публикувам речник на парапланериските термини и тази тема е едно добро начало.

_________________
www.nest.bg


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Сря Сеп 27, 2006 8:58 am 
Offline

Регистриран на: Чет Апр 13, 2006 12:43 pm
Мнения: 162
Благодаря ти, Ники, нанасям корекциите веднага.

Освен това се старая да добавям бързо и новите предложения. :D

Ники, цитирал си "предобряне", но не си го коригирал. Така ли си остава?

_________________
Разстоянието от земята до небето е пет крачки, от които трудна е само първата!
Даниела Соколова /Дачи/


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Сря Сеп 27, 2006 11:08 am 
Offline

Регистриран на: Чет Апр 13, 2006 12:43 pm
Мнения: 162
ДО ВСИЧКИ:

Много ви моля, помогнете ми да дам определение за Maniana, ама с малко думи :( /защото с много мога и аз :wink: :oops: /

_________________
Разстоянието от земята до небето е пет крачки, от които трудна е само първата!
Даниела Соколова /Дачи/


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Сря Сеп 27, 2006 11:54 am 
Offline

Регистриран на: Пон Сеп 25, 2006 2:21 pm
Мнения: 19
Местоположение: София
Ей друго си е с речник! Всичко се изясни така някакси, направо отивам да се изплющя на няколко уинговъра :wink: :lol: :lol:
Сериозно Дачи, идеята е много добра, а какво ще кажеш да се добавят няколко не толкова забавни, но пък важни неща като наветрена/подветрена страна, хоризонтална/вертикална/въздушна/земна скорост, ротор и прочие (така или иначе речникът е основно за тези, които още се учат)?
За маняната – единственото, което ми идва като обяснение на тази философия :lol: е нещо като „…и утре е ден!” Един белгиец след няколкоседмичен престой в Сопот в такива ситуации казваше просто: Oh, it’s just the Bulgarian way!...” (Спешева може да ви го обясни по-добре;))


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Сря Сеп 27, 2006 12:02 pm 
Offline

Регистриран на: Чет Апр 13, 2006 12:43 pm
Мнения: 162
Ама разбира се, че може и незабавни термини. Нали затова е речник!!! Започнах го тук / http://www.leeneeann.info/blog/?p=144 /, защото първото нещо, което чух на големия баир, докато чаках за първия си тандем и докато Емо си пускаше учениците на 8 юли 2006 г. бяха неистовите викове на някакъв тип, който се дереше с цяло гърло "Емо, Емо, тоя излетя завързан". Щях да припадна от страх, защото реших, че по принцип ги пускат отвързани да си летят и все се бях отказала...

Така че, абсолютно всичко, за което се сетите е полезно и ще го добавям. Е, тук-таме слагам и по нещо забавно от себе си, за да върви четенето, все пак :wink:

_________________
Разстоянието от земята до небето е пет крачки, от които трудна е само първата!
Даниела Соколова /Дачи/


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Сетих се!!!
МнениеПубликувано на: Сря Сеп 27, 2006 12:42 pm 
Offline

Регистриран на: Пет Май 20, 2005 3:33 pm
Мнения: 83
Местоположение: София
Дачи, сетих се за една от 3-те думички:

бангия - от Фозката го чух за пръв път, така че той може да даде най-точната дефиниция, като му изредактираш 'хаха' и 'лала'-тата :)

Но смисъла е 'на баба ти фърчилото' :) т.е. старо крило, дето още лети. поне в този контекст съм го чувал

_________________
Асен Баръмов, MAC Para, Eden III


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
Покажи мненията от миналия:  Сортирай по  
Напиши нова тема Отговори на тема  [ 114 мнения ]  Отиди на страница 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Следваща

Часовете са според зоната UTC + 2 часа



Вие не можете да пускате нови теми
Вие не можете да отговаряте на теми
Вие не можете да променяте собственото си мнение
Вие не можете да изтривате собствените си мнения

Търсене:
Иди на:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Преведено от: SEO блог на Йоан Арнаудов