SkyNomad
http://forum.skynomad.net/

Проекто правила
http://forum.skynomad.net/viewtopic.php?f=12&t=1108
Страница 1 от 3

Автор:  niki [ Нед Окт 08, 2006 3:58 pm ]
Заглавие:  Проекто правила

В този постинг ще обобщим правилата които приемаме да спазваме. Предлагайте и коментирайте свободно, а аз ще коригирам проектоправилата в този постинг. Ако някой въпрос изисква по-сериозна дискусия то тя може да се пренесе в отделна тема.

Етика 1: Когато си разтилате крилото се убедете че няма да попречите на излитането на друг пилот зад вас. Вземете предвид метео условията - напр. при слаб вятър пилота зад вас ще има нужда от по-голямо пространство за разбягване. Пак в същия дух се уговаряйте предварително с хортата около вас кой ще излети първи. Това ще спести последващи изнерващи подкани за излитане на запречващия пилот, прибягвания през крилото му и др. Вземете предвид факта че някой пилоти се подготвят по-бързо от други. Не забравяйте че летенето е вид дрога и нуждата от дозата прави хората емоционални. Ако някой направи неуспешен опит за излитане (т. нар. замятане) то по-добре да сгъне крилото на розичка и да освободи място на следващия готов да излети.

Правило 1. Преди излитане всеки е длъжен да провери въздушното пространство около себе си и да се убеди че с излитането си не пречи на летящи около него пилоти. Характерен пример е когато някой излита или само си вдига крилото за проверка, а зад него връхлита току що излетял пилот.

Правило 2. След излитане пилота трябва да следва избраната траектория на летене постоянно наблюдавайки останалите летящи и да направи всичко възможно за да предотврати сблъсък.

Правило 3. Термиките се въртят по посоката установена от първия влязъл пилот - без значение от височината. В случай на термика с повече сърцевини се препоръчва въртенето на съседни термики да е в една и съща посока, защото често сърцевините се обединяват;

Правило 4. Влизането в термика в която въртят и други пилоти става тангенциално, а не през средата на кръговете им;

Етика 2. Да се избягва влизането в облаци когато наоколо летят и други пилоти (поради опасност от сблъсък между крилата при нямалената видимост в облака). Да се избягва влизането в облаци, когато техни части са близо до планината или опират в нея (поради опасност от сблъсък на пилота в склона).

Правило 5. Да не се изпълняват акробатики под 200 м височина в зоната на кацане, ако там кацащи пилоти.

Етика 3. Траекторията на акробатиките да се съобразява с траекторията да другите летящи крила наоколо. На никой не му е приятно да му падат разни предмети покрай главата и крилото.

Правило 6. На регулирани площадки приземяванията се извърват по утвърдените правила. Напр. за Сопот ще подготвим описание на правоъгълния разчет за кацане и ще препоръчаме всеки да го спазва когато има повече от 2-ма едновременно приземяващи се пилота. Под едновременно приземяващи се ще се разбира такива с разлика във височината до 100 метра.

Правило 7. След приземяване пилота трябва да събере веднага крилото си и да се изнесе в периферията на зоната за кацане за да не пречи на други приземяващи се.

Етика 4. След приземяване се препоръчва да си съберете крилото веднага, за да не си помисли някой че сте жертва на инцидент и да започне операция по спасяването ви.

Правило 8. При среща на пилоти всеки завива надясно (както при автомобилния трафик по света с изкл. на Англия и др.)

Правило 9. При реене изпреварването става от към страната на склона без да се "изтиква" изпреварвания от зоната на поддръжка. Това е полезно и в случай че изпреварвания реши да смени посоката (нормално при реене завоите са навън от склона)

Правило 10. При реене пилота на когото склона му е от дясната страна има предимство и този с когото се разминава да не го натиква към склона.

Етика 5. При реене тези които са по-високо е добре да дават възможност на тези които "стържат" по-ниско да се наберат в по-добрите качвания по склона, дори и когато нямат предимство.

Правило 11. Този отгоре пази този отдолу. По-бързия летателен апарат (напр. делтапланер) пази по бавния (напр. парапланер).

....

Коментирайте и давайте още...

Автор:  Xvar4ilotooo [ Нед Окт 08, 2006 4:08 pm ]
Заглавие:  :)

da Niki vsi4ko e mnogo dobre napisano (vse pak ti si go pisal) no poslednoto go kaji na deltajiite za6to nali znae6 .... az znam 4e sam s predimstvo no se opasiavam ot fakta dali i toi go znae......

Автор:  Красьо [ Нед Окт 08, 2006 5:36 pm ]
Заглавие: 

Браво, Ники! Много добре написано!
Искам само да добавя, че при летене на склон, този който "стърже" или се "дави", трябва да бъде "пускан" от другите по-високо намиращи се пилоти. Така те ще му помогнат да се спаси.

Автор:  miro [ Пон Окт 09, 2006 9:39 am ]
Заглавие:  Re: Проекто правила

niki написа:
Правило 9. При реене изпреварването става отляво.


И аз само питам, щото съм начинаещ...излъгах, бях начинаещ преди 5 години, сега съм малко преди начинаещ :wink: .Та според разни четива, при склоново реене изпреварването става между склона и изпреварвания, тъй като завоите стават в посока извън склона и да не се изненада човека зад чиито гръб летим, ако го изпреварим от ляво а склона му е от дясно...
Освен това някъде също бях чел, че като цяло изпреварването ставало от дясно /като в Англия/ поради някакво основно правило в авиацията...?!?

Автор:  dachy [ Вто Окт 10, 2006 9:25 am ]
Заглавие:  Re: Проекто правила

niki написа:
Етика 5. ...
Правило 11. ... По-бързия летателен апарат (напр. делтапланер) пази по бавния (напр. парапланер).


Ники, аз мисля, че делтите са прекалено бързи и не могат да пазят парапланерите, дори и да искат. /при кацане, става дума, не при летене. При летене - не знам/
Ако делта- и парапланери кацат на едно и също място, парапланерите трябва да дават път /според мен!/

Автор:  Hacko [ Вто Окт 10, 2006 3:07 pm ]
Заглавие: 

Красьо написа:
Искам само да добавя, че при летене на склон, този който "стърже" или се "дави", трябва да бъде "пускан" от другите по-високо намиращи се пилоти. Така те ще му помогнат да се спаси.


Красьо, точно така е. Принципът тук е, че този с по-малка височина има предимство пред този, с по-голяма.

Ники, мисля, че при формулирането на правилата е по-добре да се говори за предимство, а не кой кого пази. В същност, всеки трябва да пази преди всичко себе си. (Пък и това малко ми напомня на вица .. нали го знаете ... Пазисеееее ... :wink: )

Та мисълта ми е нещо от сорта:
- този с по-малко височина има предимство пред този с повече височина.
- този, който е във въздуха има предимство пред този, който е на земята (демек - кацащия на старта е с предимство пред този, който се готви да излита)
- този, на когото склона е отдясно е с предимство ...

... и т.н.

Автор:  FKB [ Пет Окт 13, 2006 7:00 am ]
Заглавие: 

Инициативата с правилата е чудесна!
Ники, добре оформени са и логични, което ги прави лесни за възприемане.
Като са готови в краен вид ще ги изкарам и на хартия, че не всяка гарга наоколо има достъп до тях в цифров вид... :roll:

Автор:  Hacko [ Пет Окт 13, 2006 9:16 am ]
Заглавие:  Re: Проекто правила

miro написа:
niki написа:
Правило 9. При реене изпреварването става отляво.


И аз само питам, щото съм начинаещ...излъгах, бях начинаещ преди 5 години, сега съм малко преди начинаещ :wink: .Та според разни четива, при склоново реене изпреварването става между склона и изпреварвания, тъй като завоите стават в посока извън склона и да не се изненада човека зад чиито гръб летим, ако го изпреварим от ляво а склона му е от дясно...
Освен това някъде също бях чел, че като цяло изпреварването ставало от дясно /като в Англия/ поради някакво основно правило в авиацията...?!?


Тук и аз имам чувството, че нещо не е наред ... :(

Автор:  seal [ Нед Окт 15, 2006 4:40 pm ]
Заглавие: 

Браво Ники че се захвана и с тази не лека задача по формирането на правилата за летене. Може би е добра идея сега докато се създават правилата за България да бъдат съобразени с вече съществуващите такива и утвърдени в чужбина (като правилата в UK, Germany, USA, Australia), идеята ми е за рецепция на международно признатите правила във въздухоплаването и може би адаптиране им към нашите условия. При условие че България става все по-атрактивна за международен парапланеризъм би било добре нашите правила да са в съответствие с тези на останалите страни, за да не се получат недоразумения и опасни ситуации за в бъдеще. До толкова до колкото съм сравнявал правилата на UK и Australia, те са почти 99% идентични, а и от срещите ми с немски и австрийски пилоти тук в Австралия знам че и техните не са по-различни.
В изброените по-горе страни, националните им федерации са написали правилата в Operations manual който обикновено обхващат и всички законовите положения от Закона за гражданското въздухоплаване във връзка с планерите, делта-планерите и парапланерите. Има и секция описваща особени правила когато на едно място и по едно и също време летят и трите вида планери. При такива смесени операции предвид разликите в летателните характеристики на всеки от трите типа планери е особено важно пилотите да знаят какви са им задълженията и предимствата, иначе не е трудно да си представим до какво може да се стигне.....
Ако някой се интересува как са структурирани правилата тук в Австралия, ето линк към Hang Gliding Federation of Australia http://www.hgfa.asn.au/ в менютата от ляво кликнете на Оperations Manual и там всичко е написано, ако имате нужда от превод мога да помогна.
Хайде със здраве :)

Автор:  dachy [ Вто Ное 28, 2006 10:01 am ]
Заглавие: 

seal написа:
В изброените по-горе страни, националните им федерации са написали правилата в Operations manual който обикновено обхващат и всички законовите положения от Закона за гражданското въздухоплаване във връзка с планерите, делта-планерите и парапланерите. Има и секция описваща особени правила когато на едно място и по едно и също време летят и трите вида планери. При такива смесени операции предвид разликите в летателните характеристики на всеки от трите типа планери е особено важно пилотите да знаят какви са им задълженията и предимствата, иначе не е трудно да си представим до какво може да се стигне.....
Ако някой се интересува как са структурирани правилата тук в Австралия, ето линк към Hang Gliding Federation of Australia http://www.hgfa.asn.au/ в менютата от ляво кликнете на Оperations Manual и там всичко е написано, ако имате нужда от превод мога да помогна.
Хайде със здраве :)


Seal, тъй като тази тема замря /не знам по каква причина/, бих искала да се възползвам от помощта ти за превод на правилата от линка, който си дал.
Мисля, че всичко вече е измислено и написано и е нужно само да се адаптира и приложи.
Би ли превел важните неща, моля :roll: :D

Автор:  seal [ Сря Ное 29, 2006 5:37 am ]
Заглавие: 

OK Dachy, shte porabotia po vaprosa pri parva vazmojnost. Sezona zapochna tuk i ot letene prez weekendite ne mi ostava vreme za nishto drugo, no ne go priemai kato opravdanie hey :wink: shte preveda po-vajnite neshta.

P.S. Izviniavaite za latinicata - rabotnia mi comp ne e kiriliziran OSHTE :evil: ama ne za dalgo :D

Sas zdrave,

Ilin

Автор:  Hacko [ Пет Дек 08, 2006 10:39 am ]
Заглавие: 

Тъй като тази дискусия наистина замря и май отново идеята за формулиране на правила рискува да остане "чудо за три дни", реших да систематизирам и обобщя правилата на Ники, заедно с някои други, публикувани из нета, и да ги кача на Портала.

Вижте ги на http://www.paragliding-bulgaria.com/skyrules.php

Надявам се Ники да няма нищо против това и, естествено, дискусията тук трябва да продължи (the show must go on!) :wink: .

Искам само да копирам един текст, който съм написал на Портала, защото го смятам за съществено пояснение към правилата:

Тези правила нямат абсолютна стойност! Това не са "Божи Заповеди", а по-скоро полезни "подсказки" за това как би трябвало да реагират другите пилоти, когато сме във въздуха. Спазването на тези правила е въпрос на етика и колегиалност. То ни прави по-предвидими във въздуха и така спомага всички да летим по-безопасно.

Безопасно летене на всички!

Автор:  Красьо [ Сря Дек 20, 2006 1:34 pm ]
Заглавие: 

Долния превод е опит за импровизация на малка част от по-важните правила засягащи парапланеристите, взети от “Hang Gliding Federation of Australia Operations manual”. Надявам се да ви бъдат от полза при формулиране на правилата за пилотите в България.
Летете високо и безопасно.
Поздрави,
Илин


.....

6.7 Правила във въздуха
6.7.1 Правила за даване на предимство

- Не пресичай над, под или пред друг летателен апарат ако няма достатачно дистанция помежду както е посочено в 6.7.3
- Дай предимство на летателния апарат намиращ се от дясно на теб.
- Моторно задвижваните летателни апарати трябва да дават предимство на безмоторните самолети (вкл. делта и парапланерите), въздушните балони и самолетите теглещи на буксир други летящи апарати.

Изображение

6.7.2 Предотвратяване на сблъсък
- Когато два летателни апарата се движат в насрещен (или близък до насрещен) курс в открито въздушно пространство и двата трябва да направят завой на дясно с цел избягване на сблъсък.

Изображение

- Когато се движат в насрещен курс при склоново реене летателният апарат летящ с дясно крило към склона има предимство. Летателните апарати с ляво крило към склона трябва да дадат предимство завивайки в посока обратна на склона.
- Когато влизаш в термика завъртай в същата посока както намиращите се вече в нея безмоторни самолети, делта/парапланери.
- При летене в термика делта и парапланерите дават предимство на тези летящи под тях в термиката.
- Да се има предвид че правилото за предимство в термика при безмоторните самолети изисква те да дават предимство на тези, които летят над тях в термиката.
- Горните различия в правилата за предимство в термика между делта и парапланерите от една страна и безмоторните самолети от друга е обусловена от различната степен на ограничение на видимостта на пилотите на делта/парапланери (огранечена видимост над тях) и безмоторните самолети (ограничена видимост под тях).

6.7.3 Летене в близост до други летателни апарати

- Непрекъснато се оглеждай наоколо за други летящи
- Не предприемай резки промени в посоката на летене и скоростта когато летиш в непосредствена близост до други летателни апарати.
- Бъдете особено внимателни когато друг делта/парапланер лети с ЧЕРВЕНА лента закачена за крилото или подвесната система, което е индикация че пилота е неопитен.
- Летателен апарат не бива да лети твърде близо до друг когато може да създаде опасност от сблъсък.
- Ако не са уговорени специални правила за летене в непосредствена близост (например при някой състезания), следните общи правила за минимална дистанция между делта/парапланери трябва да бъдат спазвани по всяко време:
а) между парапланери и/или делтапланери – 20м. хоризонтална дистанция и 50 фута* (15м.) вертикална
б) между моторни делтапланери, свръх леки самолети и/или буксирни самолети теглещи делтапланери – 30м. хоризонтална дистанция и 100 фута (30м.) вертикална
в) между безмоторни самолети и буксирни самолети теглещи друг безмоторен самолет - 60м. хоризонтална дистанция и 200 фута (60м.) вертикална
г) между останалите самолети – не по-малко от 600м хоризонтална дистанция и 500 фута (150м.) вертикална

* Основен принцип във въздухоплаването (или поне в англо-саксонскя свят)- прието е хоризонталите разстояния да бъдат измервани в метричната система (метри, километри ...), а височината във футове (feet) – imperial system.

6.7.4 Правила за изпреварване:

- При изпреварване на друг летателен апарат, изпреварваният има предимство.
- Парапланер или делтапланер летящи на склоново реене трябва да изпреварват между склона и другия летателен апарат. Във всички останали случаи изпреварващият минава от дясно на изпреварвания.

Изображение


6.7.5 Правила за приземяване:
- Когато няколко делта/парапланера се насочват за приземяване, този който е по-напред (и по-ниско) има предимство.

Автор:  Х А Р И [ Вто Фев 06, 2007 8:07 pm ]
Заглавие:  Относно правилата.

Ники, темата е много добра. Аз обаче искам да добавя нещо. Каво ще кажете за пилотите които си разпъват крилата и не излитат. Говоря за стартовете в Шумен или подобни на тях. Те не са като този в Сопот и събират не повече от две крила. Свидетел съм на парапланерист който стоя прав с крилото си час и половина на южния старт и не направи място на останалите да излетят. Има и друго. Този който каца да е с предимство. Да ама ако някой се гевези над старта как да излетят мераклиите? Трябва да има някякви ограничения в зоната на старта поне докато не излетят всички. Това е. Мисля, че трябва да се помисли и по тези точки.

Автор:  saber1972 [ Вто Фев 06, 2007 10:09 pm ]
Заглавие: 

Хари Харииииии, каде се мериш с ония, кото летят с нови крила и екипировки..... Навремето и аз като тебе се чудех, така бяха маскирани някои хора, че бях с убеждението, че са богове в летенето... то маски и прочие не можеш да им видиш очите, а на края... първи удавени :D А ти просто запомни, че ти трябва сърце за да летиш, ане многоооо пари :!: И по-споко :wink:

Страница 1 от 3 Часовете са според зоната UTC + 2 часа
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/