Leonardo | ФОТО
Дата и час: Чет Мар 28, 2024 8:55 pm

Часовете са според зоната UTC + 2 часа




Напиши нова тема Отговори на тема  [ 42 мнения ]  Отиди на страница 1, 2, 3  Следваща
Автор Съобщение
 Заглавие: Скорост на летене в турбуленция
МнениеПубликувано на: Нед Дек 15, 2019 9:00 pm 
Offline

Регистриран на: Пет Мар 05, 2004 4:52 am
Мнения: 2296
Местоположение: Сопот
Име: Николай Йотов
Наскоро се бяхме размечтали за летене на вълна и си спретнахме едно пътешествие до ЮЗ склонове на Врачанската планина. Не летяхме, защото вятъра бе силен и крив (ЮЮИ при основен ЮЗ), но се получи хубава разходка. По пътя се завърза интересен разговор, а когато Теди попита колко турбулентно може да бъде летенето в силни ветрове, то Учителя се включи с едно интересно изказване. С каква скорост е най-добре да летим, когато сме в турбуленция? Голяма, малка, трим?
Отговорът му ме правокира и последните седмици поработихме по въпроса. Показа ми методика за изчисляване на подемната сила при рязко влизане във възходящ порив. Направихме изчисления за пориви от 2 и 4 м/с с минимална, трим и максимална скорост за крила с различно удължение. Предстои да напишем материал и за останалите типове турбуленция (хоризонтални пориви, низходящи...)
Накратко изводите са следните:
- С колкото по-голяма скорост влизаме във възходящ порив , толкова повече се увеличава претоварването (до 25% разлика между минимална и максимална скорост) и то може да достигне значителни стойности (3 - 4G).
- Претоварването нараства (до 20%) с увеличаване удължението на крилото – особено при влизане с големи скорости в силни пориви.
- Намаляването на площта на крилото значително намалява претоварването (например с 20% за крило с проектна площ 18м2 вместо 22 м2 ).
- При влизане с малки скорости в силни възходящи пориви над 3-4 м/с се достигат сривни ъгли на атака. При по-големи скорости, нарастването на ъгъла на атака е по-малко.

Избора на благоприятна скорост за влизане във възходящи пориви зависи от търсеният ефект.
Например, ако за начинаещите пилоти стремежа е към най-малко претоварване (друсане), тогава трябва да се лети с малки скорости, но ако качванията са силни трябва да се избягват минималните скорости, за да не се достигат сривни режими.
Ако стремежа е използване на характерна реакция на крилото за постигане на определен динамичен ефект, то е възможно да се лети с по-големи скорости и претоварвания.
Добре е да не се лети с безразборни скорости, защото така се обърква обратната връзка от крилото към пилота т.е. реакцията на крилото носи информация за пилота и най-добре се преценяват външните условия, когато се лети с една и съща скорост.
„Скопяването“ на крилото, чрез намаляване на площта му „орязва“ информацията за околните условия, но може да е търсен ефект на комфорт и безопасност за крила с голямо удължение (качество), които силно „подскачат“ нагоре или за крила с дебел и добре индуктиращ профил, които силно се самоизстрелват напред от възходящи пориви.

Който се интересува от статията може да я погледне тук.

Ще се радвам ако потвърдите или опровергаете горепосочените изводи или нещо от написаното. Най-вече пробвайте практически, когато сте в турбуленция да летите с малка и с голяма скорост и да видите разликите (колапсите не се броят ;-)

_________________
www.nest.bg


Върнете се в началото
  Профил    +1 / -0 
 
 Заглавие: Re: Скорост на летене в турбуленция
МнениеПубликувано на: Пон Дек 16, 2019 4:33 pm 
Offline

Регистриран на: Сря Яну 10, 2018 4:20 pm
Мнения: 50
Име: Виктор Иванов
Браво за положения труд! Най-интересната тема, която съм чел във интернет наскоро.
За съжаление изводите не са верни или са само частично верни.
Дори само на първо четене звучи напълно невероятно възходящ порив със скорост 4м/с да създаде ускорение от 4G (малко под 40м/с2).
Простото ми изчисление сочи, че ефекта от възходящия поток върху площта на крилото ще е от порядъка на 500-550 N (F= Wing area x Air density x Wind Velocity^2 или F=27x1.23x16) което за обект тежащ 100кг (1000N weight force) изобщо не води до ускорение от G порядък.
Един бърз поглед на математиката, която сте използвали и може би виждам допуснатата грешка – събирате вектори, но не отчитате тяхната посока. Vy и Vw са вектори с противоположна посока. Нямам идея, защо ги събирате за да получите резултатния вектор. Като ми остане малко време, ще проверя и останалата част.

А от практическа гледна точка – в неспокойни условия трим скорост и активно летене. Така сте максимално далеч от критични ъгли на атака, както в положителна, така и в отрицателна посока. Тоест шанса за колапси и нежелани сривове драстично намалява. Хайде със здраве ;)

_________________
Виктор Иванов
U-turn Blackout Plus - Rainbow coloured
AirDesign Vita 2 - Fire (Orange,Red,Yellow)
https://www.youtube.com/channel/UC6TvYI0-lAoYyLKSb6xUayw


Върнете се в началото
  Профил    +6 / -2 
 
 Заглавие: Re: Скорост на летене в турбуленция
МнениеПубликувано на: Пон Дек 16, 2019 4:48 pm 
Offline

Регистриран на: Пет Мар 05, 2004 4:52 am
Мнения: 2296
Местоположение: Сопот
Име: Николай Йотов
Благодаря за включването, както и на всички замесени, които по един или друг начин доведоха до този въпрос! Както казва Учителя, правилно зададените въпроси са половината от работата.

Ускоренията са големи, защото работим с идеализирани възходящи в които се влиза рязко. Затова съм повторил рязко много пъти, но явно трябва да уточня - в практиката потоците имат смекчаващ градиент на влизането си, но разнообразието е голямо и е трудно да се правят изчисления за градиенти и за преходните процеси преди влизането в основното качване.
Не се вкопчвай в цифрите. Изводите са важни!
Също и начина на разсъждения, щото отваря врати и прозорци.

Иначе няма грешка във формулата за подемната сила. И в България и в Америка и денем и нощем в нея влиза коефициента на подемната сила Cy, който си пропуснал в твоите сметки. Тази формула е експериментална и просто трябва да се запомни, защото обяснява фундаментални неща. Също така, в твоите сметки работиш само със скоростта на възходящото, докато във формулата на подемната сила влизя цялата въздушна скорост.
Събирането на вектори, Викторе, става така както съм посочил. Това дали струята ни удря отдолу или вектора на скоростта сочи надолу е едно и също.

_________________
www.nest.bg


Върнете се в началото
  Профил    +1 / -0 
 
 Заглавие: Re: Скорост на летене в турбуленция
МнениеПубликувано на: Пон Дек 16, 2019 6:40 pm 
Offline

Регистриран на: Сря Яну 10, 2018 4:20 pm
Мнения: 50
Име: Виктор Иванов
Радвам се, че хората лесно загърбват егото си, като някой се осмели да ги поправи. Добре, че ми обясни формулата за лифт - никога не я бях срещал досега! ХАХАХ!
4 години загубено време да уча авио инженерство...

Но нека се фокусираме върху научната част.
Няма как да не се вгледаме в цифрите, защото те са болезнено безпристрастни. Факти.
Да изводите са важни, но да ги базираме върху правилните цифри и факти. Иначе не са никакви изводи а празно бръщолевене.

Моята бърза сметка има за цел само да покаже с каква сила ще си имаме работа (Бърз sanity check дали е достатъчна да ускори системата с 4G - очевидно не!).
А и ако разглеждаме системата без същинският модел на влизане - точно тази сила е разликата от извън/във потока.

Посочих ти източника на грешката. Няма как да събираш вектора на скоростта на пропадане, с този на възходящия поток. Ако пропадам с 2м/с в поток който се изкачва с 2м/с, това значи ли, че пропадам с 4м/с? Не. Защо тогава ти го събираш?
Прегледах и останалата част по-обстойно и е грешна. Съжалявам.
Смесваш две понятия, които нямат общо - генерирана подемна сила и движение във възходящия поток. Полетните характеристики на парапланера не се променят спрямо дали потока е възходящ или низходящ. Това влияние е на ниво система.
Не отричам нито един от използваните от теб методи - те са верни сами по себе си, просто не ги прилагаш правилно - съжалявам...
Хайде със здраве ;)

_________________
Виктор Иванов
U-turn Blackout Plus - Rainbow coloured
AirDesign Vita 2 - Fire (Orange,Red,Yellow)
https://www.youtube.com/channel/UC6TvYI0-lAoYyLKSb6xUayw


Върнете се в началото
  Профил    +2 / -4 
 
 Заглавие: Re: Скорост на летене в турбуленция
МнениеПубликувано на: Пон Дек 16, 2019 9:59 pm 
Offline

Регистриран на: Пет Мар 05, 2004 4:52 am
Мнения: 2296
Местоположение: Сопот
Име: Николай Йотов
vvi1g12 написа:
Радвам се, че хората лесно загърбват егото си, като някой се осмели да ги поправи. Добре, че ми обясни формулата за лифт - никога не я бях срещал досега! ХАХАХ!
4 години загубено време да уча авио инженерство...
Учих 5 години Aвиационно Oборудване във Военно Въздушното Училище в Долна Митрополия. Имахме право само на 2 поправки (тези, които ги късаха после завършваха ТУ в София). Дипломната ми работа бе електронен вариометър с практическа изработка (анероид, конзола с тензодатчици и диференциращо звено). Въпреки всичко се срамувам да се нарека авиоинженер. Спомням си пети курс как Учителя ни казваше - вие сте първите жертви на психотропната война, която се води срещу вас :( Ако тогава не си бях пречупил егото, то нямаше да стигнем до тук.

vvi1g12 написа:
Посочих ти източника на грешката. Няма как да събираш вектора на скоростта на пропадане, с този на възходящия поток. Ако пропадам с 2м/с в поток който се изкачва с 2м/с, това значи ли, че пропадам с 4м/с? Не. Защо тогава ти го събираш?
Събирам вектора на въздушната скорост, който е наклонен и има еди си каква вертикална и хоризонтална компонента, с порива, който идва отдолу. Сумарният вектор е трети вектор с начало съвпадащо с началото на първият вектор (V) и край, края на вторият вектор (V wind). Този трети вектор (Vnew) също е наклонен и също си има хоризонтална и вертикална компонента. Именно той със своята големина и посока (нов ъгъл на атака) ни дава новата подемна сила след влизане в порива. Промяната на ъгъла на атака променя подемната сила, чрез коефициента на подемната сила Cy.

_________________
www.nest.bg


Върнете се в началото
  Профил    +5 / -0 
 
 Заглавие: Re: Скорост на летене в турбуленция
МнениеПубликувано на: Вто Дек 17, 2019 9:22 am 
Offline

Регистриран на: Съб Сеп 14, 2013 1:11 am
Мнения: 219
Местоположение: Бургас
Име: Христо Димитров
Аз нямам задълбочени познания по аеродинамика и ще пиша от практическа гл т, т.е. как да не изядем дървото, ако сме си забравили пищова с формулите :) В голяма турболенция се влиза леко обран. Това го пише в упътването на повечето крила. Когато ръката ти леко натяга веднага усещаш как крилото тръгва за колапс по простата причина, че ръката ти тръгва с него. В този момент рязко изпомпвам проблемната страна веднъж, което връща налягането към камерите и предотвратява колапса в 90% от случаите. Ако на спийд вляза изведнъж в качване, но съм стабилен не пускам спийда докато не тръгне крилото да се връща. Ако съм много обран (примерно целя кацалка) и вляза в турболенция отпускам за скорост. Елементарни неща, но проверени и работят(за мен си). Поздрави!

_________________
Skywalk Mint


Върнете се в началото
  Профил    +1 / -0 
 
 Заглавие: Re: Скорост на летене в турбуленция
МнениеПубликувано на: Вто Дек 17, 2019 10:24 am 
Offline

Регистриран на: Сря Мар 22, 2006 12:23 pm
Мнения: 49
Местоположение: Varna
Много интересна тема ама много сложно сте тръгнали да правите сметките, а при големи усложнения на разглежданията се постигат две неща - допускат се грешки в хода на сметките и описанието на процеса става почти неразбираемо. Стига се до там че дори един инженер трудно може да обясни на друг - каква му е била идеята.
Ще си позволя да опиша процеса на праволинейно влизане във възходящ поток по-просто (евентуално по-разбираемо - не всички са авиоинженери :) )
Нека скоростта на възходящия поток е 4м/с (същата която обсъждахте по-горе) и околния поток (в който лети крилото) е с нулева вертикална скорост. Скоростта с която пропада крилото няма значение, тъй като за вертикалното ускорение (претоварване) има значение промяната на скоростта а не абсолютните стойности на началната и крайната скорост.
(Обяснявам - ако крилото пропада с 1м/с - ще тръгне нагоре с 3м/с ; ако пропада с 2м/с - ще тръгне нагоре с 2м/с , тоест разликата е 4м/с)
Нека разстоянието от "края" на термиката (0м/с) до максимума (4м/с) е 3м , типичното за България е около 20-25м , но казахме че влизаме рязко. Ако хордата на крилото е 3м - то преходния процес - от навлизането на атакуващия ръб във възходящия поток до навлизането на цялото крило в поток с вертикална скорост 4м/с ще трае толкова колкото е времето за което крилото изминава 6м (това е малко идеализирано, но в първо приближение е много точно)
Нека крилото се движи с 10м/с -> времето за което вертикалната му скорост се променя с 4м/с ще е 6/10=0.6с
За разглеждания случай вертикалното ускорение ще е 4/0.6=6.67м/с^2
Или 6.67/9.8=0.68g ---->0.7g претоварване или моментно натоварване 1.7g
Тази стойност при увеличаване на вертикалната скорост на потока до 6-7м/с и скоростта на крилото до 12-13м/с
се увеличава драстично - желаещите може да го сметнат сами
Надявам се не станах твърде досаден с дългия пост :) - постарах се да съм максимално кратък.......
:)

_________________
Never need DHV!


Върнете се в началото
  Профил    +5 / -0 
 
 Заглавие: Re: Скорост на летене в турбуленция
МнениеПубликувано на: Вто Дек 17, 2019 2:53 pm 
Offline

Регистриран на: Сря Яну 10, 2018 4:20 pm
Мнения: 50
Име: Виктор Иванов
Ок, приемам, че съм задник и тънките човешки взаимоотношения, ласкателство и четкане са ми чужди.
Ники, нямам идея защо реши да защитиш твърденията си с образованието което си получил и дори да ни разкажеш за дипломната си работа. Но щом го направи, ето и моите:
Завърших не ТУ София, както си предположил, а университета в Саутхемптън, Англия специалност Аеронавтика и Астронавтика. Дипломната ми работа бе разработка на компютърни модели за изчисляване шума генериран от витлата на ветрогенератор. Колегите ми работят като аеродинамици за Формула 1, сглобяват и маневрират сателити, разследват самолетни катастрофи и т.н. Аз имам малко по-различни амбиции изглежда. Наливам с бира, търся къде точно стоят границите ми на комфорт и за да не ми е скучно през работната седмица споря с разни хора по форумите …
Напълно наясно съм за нивото на училището в Долна Митрополия. Имам удоволствието моят вуйчо да е преминал през него като първенец на випуска си, военен пилот и инструктор.
Това изобщо не значи, че отричам теб, твоите знания, опит и разбирания. По дяволите, в стотици теми си много по-грамотен от мен. Просто не и в тази.
Та нека спрем да си ги мерим и стигнем до същината – сбъркал си! Не е страшно и не е края на света. Аз се провалям 5 пъти преди да си измия зъбите сутрин. Горе главата.
Сега имаш избор, дали да коригираш сметките си, приложиш правилно методите и стигнеш до верни резултати. Така ще можем да направим изводи и всички да научим нещо. Или да продължиш да държиш на своето. Ако го направиш, аз няма да упорствам повече, ще си замълча и ще оставя хората, цъкащи ми минусчета да получат това което заслужават – форум лишен от идентичност и мнения, различаващи се от "правата вяра".

Добро включване на Радо. При максимално опростяване на системата, ако използвам бързата си сметка от по-рано:
Влиянието на въздушния поток - 550N сила приложена върху обект с маса 100 кг води до ускорение от 5.5м/с^2 ( a = F/m). Или 0.56G. Ти получаваш по-голяма стойност заради доста свободната интерпретация, че обект във възходящ поток си променя вертикалната скорост с тази на потока (Това зависи от площта върху която този поток действа). Но ако използвам твоята стойност от 0.6 секунди, промяната във вертикалната скорост на обекта следва да е: ΔV=a x t = 3.3m/s (вместо 4м/с).
И за да съм напълно ясен - това е само ефекта на потока. Игнорирани са всички останали сили действащи на системата в този момент.

Виктор OUT!
8)

_________________
Виктор Иванов
U-turn Blackout Plus - Rainbow coloured
AirDesign Vita 2 - Fire (Orange,Red,Yellow)
https://www.youtube.com/channel/UC6TvYI0-lAoYyLKSb6xUayw


Върнете се в началото
  Профил    +4 / -3 
 
 Заглавие: Re: Скорост на летене в турбуленция
МнениеПубликувано на: Вто Дек 17, 2019 6:45 pm 
Offline

Регистриран на: Пет Мар 05, 2004 4:52 am
Мнения: 2296
Местоположение: Сопот
Име: Николай Йотов
Само на мен ли ми си струва, но сякаш прогресивно губим способност да общуваме и то не само във форума. Може би е резултат от задълбочаващият се глобален егоизъм за който Виктор подметна.
Викторе, каза че авиационното ти образувание е било загуба на време и от примера с моето образование исках да те подкрепя в идеята, че днешното образование не струва много. Не знам защо видя съизмерване и се самообиждаш и принизяваш.
По важното е, че независимо от образованието и това какви сме били, ние можем да почнем от начало и издълбоко в посоката, която ни интересува.

Marv написа:
Аз нямам задълбочени познания по аеродинамика и ще пиша от практическа гл т, т.е. как да не изядем дървото, ако сме си забравили пищова с формулите :) В голяма турболенция се влиза леко обран. Това го пише в упътването на повечето крила.
Христо, в Скайномад училището не преподаваме формулата за подемната сила. Публикувах тази тема в "Гнездото", защото считам, че всеки пилот е в режим на непрекъснато учене, но явно че за болшинството пилоти повечкото знания почват да тежат.
Темата е за скорост на летене в турбуленция и в предисторията на темата, в подбраната задача и изводите достатъчно ясно е формулиран въпроса - коя скорост на влизане в турбуленция би причинила по-големи претоварвания. Какво ще правим с тези претоварвания, дали ще гледаме да са по-малко, че да не друса или ще търсим нещо друго е следващ въпрос. Можеш да се включиш пълноценно като например свържеш претоварванията с това "да не изядем дървото". Предполагам, че става въпрос за колапс. Защо според теб и според упътванията на крилата "в голямата турбуленция се влиза леко обран"? Това, не е ли застраховане на производителе спрямо новобранците, които реагират бавно? Обрани управления също означава повишена кривина на профила и засилени реакции на крилото при промяна на ъгъла на атака. Аз например, предпочитам да летя на трим в турбуленция за да имам по-висока скорост, която да ми дава по-голямо куполно налягане и съответно повишена колапсоустойчивост на крилото.
Но нека първо изчистим въпроса за претоварванията (промените на подемната сила) и после да разгледаме допълнителните въпроси (колапси, друсане, врязване в термика и ткн).

_________________
www.nest.bg


Върнете се в началото
  Профил    +2 / -3 
 
 Заглавие: Re: Скорост на летене в турбуленция
МнениеПубликувано на: Вто Дек 17, 2019 8:17 pm 
Offline

Регистриран на: Пон Май 03, 2010 7:59 pm
Мнения: 440
Име: Георги Джамяров
Въпросът за претоварването може да се реши от хора които са летяли със сенс бокс ( ако не се лъжа и XCtracer също има сензор за претоварване ).
Никога не съм изпитвал контролирано претоварване, за да знам колко е 4жи, но дълбоко се съмнявам в нормално летене ( не правя акро ) да съм прживявал чак такива стойности.
По отношение на скоростта, имам впечатление от две крила:

1. Аспен 3-модел 2009 без лати източеност около 6.
Това крило го харесвах в термика. Между термиките св държеше меко, и за да имам обратна връзка трябваше да го държа леко обрано, дори и на спийд.
2. Скайуолк Кайен 5 - 2014 шарк нос. Това крило е сравнително мудно ( в сравнение с Аспена и ГТО2) в термиките и много стабилно на глайда. Затова си позволявам да го летя на 20-30% почти непрекъснато.

При всички положения смятам че "леко обрано" е концепция от миналото. Предпочитам динамичен колапс пред липса на скорост. Освен това, е сравнителен режим бавната скорост означава по дълго преминаване през турболентната зона и съответно по-дълго насиране.
Тук идва и другия момент с масата на крилото. Напоследък модерните леки крила се държат по много различен начин спрямо стандартните. Конструктивните различия също носят по-малка инертност и съответно не режат друсавиците.
След като се върнах на Кайена, само наблюдавам че преминавам през някакви рошави неща. Със сигурност го летя с по-голяма скорост отколкото аспена.


Много е важно Виктор и Ники да стигнат до консенсус по отношение на сметките. Тогава ще прочета резултата ( статията) с интерес.

_________________
Ссса


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Скорост на летене в турбуленция
МнениеПубликувано на: Вто Дек 17, 2019 9:44 pm 
Offline

Регистриран на: Нед Авг 21, 2016 10:21 am
Мнения: 33
Местоположение: София
Име: Иван Матеев
Според мен когато се говори за теория на летене в турбуленция с парапланер на първо място трябва да се има предвид с какъв конкретен модел и клас крило летим и какво е неговото поведение при рязко навлизане във възходящ поток. Не е едно и също дали летим крило, което при навлизане в термика изостава назад, както го правеше стария ми Йон, или тръгва плавно напред, както сегашното ми крило.
В първия случай ние имаме увеличаване на ъгъла на атака и съответно за момент губейки въздушна скорост имаме допълнителна подемна сила, която не е дошла от силата на термиката, а от промяната на ъгъла на атака и преобразуването на въздушна скорост в изкачване. Във втория случай част от възходящата скорост на термиката се преобразува в хоризонтална въздушна скорост, която кара крилото да "кълве" напред.
Самия аз летейки Йон-4 при навлизане в турбуленция отпусках управленията напълно, за да намаля загубата на въздушна скорост. Това имаше и негативна страна-получавах няколко пъти челни колапси, които не можех да предвидя или да спра навреме и затова бяха плашещи.
Сега правя обратното-в момента, в който навлизам в термиката обирам леко управленията, за да не позволя на крилото да ме изпревари прекалено много и да си намали ъгъла на атака. Когато ме друса винаги държа съвсем леко обрани управленията и се старая да се подпирам на тях като на патерици, когато някое полукрило изгуби подемна сила.

Има и един друг момент: на някои съвременни крила спийд системата ускорява повече централната част на крилото и по-малко ушите. Така атакуващия ръб получава допълнителен опън, което повишава устойчивостта на колапси и също така незнайно защо крилото става много по-кротко. В този случай при умерена турбуленция би било най-добре да натиснем леко спийд системата, да намалим колебанията на крилото и да бъдем по-ефективни.

Според мен претоварванията при навлизане във възходящ поток с 30 или с 40 км/ч няма да се различават особено и сами по себе си нямат отношение към безопасността на полета, а само към комфорта на пилота. Формулите, които дискутирате по-горе според мен биха важали за делтапланери и най-вече за безмоторни самолети. За това дали са верни формулите или не няма как да взема отношение, защото съм монтьор на камиони и автобуси :mrgreen:

Не мога да разбера едно друго нещо: Защо когато някой е учил в Англия, САЩ или друга англосаксонска страна си мисли, че има право да прави груби саркастични коментари, докато обяснява на друг, че греши, дори и другия наистина да греши. Тези подмятания не правят Виктор да изглежда по-възвишен спрямо Ники Йотов, а точно обратното. Друг въпрос е, че човек, който е споделил на всички летящи толкова знания, полети, пътеписи и т.н. е последния, който заслужава такова неуважение. За съжаление хищническата консуматорска англосаксонска култура ни се набива в главите вече 30 години и резултатите са видни по пътищата, по дискотеки, стадиони, в училищата, в интернет форумите и къде ли още не. Превърнали сме се в общество, в което всеки вижда в другия конкурент, който трябва да бъде смачкан и унищожен при най-малката проява на слабост :!:

_________________
Phi Allegro
Nova Sector


Върнете се в началото
  Профил    +3 / -1 
 
 Заглавие: Re: Скорост на летене в турбуленция
МнениеПубликувано на: Вто Дек 17, 2019 10:20 pm 
Offline

Регистриран на: Сря Мар 22, 2006 12:23 pm
Мнения: 49
Местоположение: Varna
Ще се включа отново не заради спора , а с разбирането че темата е важна и написаното в нея може да помогне на някои пилоти при изграждането на стил на летене в който (според мен) безопастността и комфорта са съответно на първо и второ място.
Много синтезирано - едно решение на въпроса беше дал небезизвестния Румборак (Ивелин от Варна) с едно изказване пред негови ученици (направено в средата на 90-те години) на баира -
"......и летете в низходящите на спийд система бе , натискайте колкото можете - к'во може да стане - най-много да ви изпраска някоя термика.......а като влезете в термиката - като вземете да въртите - го дръжте обрано крилото, че ако излезете от термиката да не ядете колапси......"
"....как на спийд система......какво е това?......" питаха го тогава
"туй ще го разберете по-късно - като си купите крило като мойто - със спийд система........"
:) Звучи смешновато , но без много обяснения - дава една проста схема на летене която работи в посока избягване на критично малките и критично големите ъгли на атака и прилагана твърде опростено - обикновено намалява комфорта (като усещане за возене) на летенето.
Тактиката "по-бързо в низходящите , по-бавно във възходящите" не е нито нова , нито единствена , но според мен е много балансирана откъм това което дава - намаляване изпадането в критияни режими - съответно броя на колапсите и случаите на прекомерна загуба на скорост , което пък много често води до загуба на "посока" (крилото не "влиза в пътя") ;
- прилична прелетна скорост ;
- добро съотношение на стоене във възходящи към стоене в низходящи потоци , което значи повече летене - съответно - по-голяма прелетяна дистанция.

Това обаче е твърде опростено - за да кажем колко точно "по-бързо" , колко точно "по-бавно" и в кой точно момент за колко време - трябва малко анализ на процесите, което може да стане по няколко метода (основно три) като всеки един дава някакъв спектър от резултати на които основната част - ядрото - ТРЯБВА да се припокриват! (ако - не - значи сте сбъркали някъде:) )
1. Кинематичен метод - не използва сили които действат в системата (въздух , крило , пилот , земя......)
дава само количествени резултати зависими от ограничен набор входни данни - разстояния , времена , скорости
това съм използвал при пресмятанията в предния пост
2. Динамичен - определят се силите , които действат в системата и се търсят зависимостите на промените на тези сили във времето. От тях може да се черпи информация как точно се случват нещата и евентуално да се интерпретира - защо така
3. Енергетичен - :) (Тук Ники каза нещо за енергиите ама ще оставя той да го допълни) Много интересен начин на разглеждане на нещата - всички елементи на системата - въздух , крило , земя - имат някаква пълна енергия , която най-общо е сбор от потенциална и кинетична (топлинната енергия на земята разглеждаме като потенциална , която се предава на въздуха и става кинетична - тръгва термика) общата енергия в цялата система е постоянна.........не бързайте да "подскачате" че слънцето "налива" непрекъснато топлинна енергия в земята - при описанието на процеса в определен интервал от време , разглеждането ще е коректно! :)
Обещах на Ники че ще разпиша нещата по-подробно и по трите метода с примерни стойности скорости , ускорения и т.н
но това "ще стане при следващата ни среща" - просто иска повечко време с което в момента не разполагам :(
А за сега си летете и без тези анализи - и без това през тия месеци термиките с лупа да ги търсиш.......:)

_________________
Never need DHV!


Върнете се в началото
  Профил    +1 / -0 
 
 Заглавие: Re: Скорост на летене в турбуленция
МнениеПубликувано на: Сря Дек 18, 2019 1:58 pm 
Offline

Регистриран на: Съб Сеп 14, 2013 1:11 am
Мнения: 219
Местоположение: Бургас
Име: Христо Димитров
niki написа:
Темата е за скорост на летене в турбуленция и в предисторията на темата, в подбраната задача и изводите достатъчно ясно е формулиран въпроса - коя скорост на влизане в турбуленция би причинила по-големи претоварвания. Какво ще правим с тези претоварвания, дали ще гледаме да са по-малко, че да не друса или ще търсим нещо друго е следващ въпрос. Можеш да се включиш пълноценно като например свържеш претоварванията с това "да не изядем дървото". Предполагам, че става въпрос за колапс. Защо според теб и според упътванията на крилата "в голямата турбуленция се влиза леко обран"? Това, не е ли застраховане на производителе спрямо новобранците, които реагират бавно? Обрани управления също означава повишена кривина на профила и засилени реакции на крилото при промяна на ъгъла на атака. Аз например, предпочитам да летя на трим в турбуленция за да имам по-висока скорост, която да ми дава по-голямо куполно налягане и съответно повишена колапсоустойчивост на крилото.
Но нека първо изчистим въпроса за претоварванията (промените на подемната сила) и после да разгледаме допълнителните въпроси (колапси, друсане, врязване в термика и ткн).

Според мен крило на трим може да клъвне много по-злобно напред от леко обрано. В този ред на мисли не мисля, че производителя се застрахова, а че така се прави.
Не смятам, че влизането с каквато и да е скорост в турболентност причинява някакви претоварвания. Друсалката не е претоварване нали така значи явно говорим за влизане в силна термика. На казанлъшкото състезание тази година ден 1-ви малко преди финала се извадих с термика около 10-ка или по-силна да ти кажа Ники с каквато и скорост да бях влязъл не мисля, че щеше да има някаква разлика в претоварването. Вече бях вътре около 10 секунди и се опитвах да опиша някаква окръжност(доста трудна задача) когато усетих някаква сериозна тежест в главата.
В момента, в който те удари термиката крилото отива силно назад, проектираната му площ намаля драстично и усещаш истинското качване едва когато го върнеш над главата си. Мое мнение. Не претендирам, че съм всезнаещ и не се заяждам :)

_________________
Skywalk Mint


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Скорост на летене в турбуленция
МнениеПубликувано на: Сря Дек 18, 2019 2:29 pm 
Offline

Регистриран на: Пон Май 03, 2010 7:59 pm
Мнения: 440
Име: Георги Джамяров
Изображение

_________________
Ссса


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Скорост на летене в турбуленция
МнениеПубликувано на: Сря Дек 18, 2019 3:08 pm 
Offline

Регистриран на: Сря Яну 10, 2018 4:20 pm
Мнения: 50
Име: Виктор Иванов
Последно изказване извън темата – обещавам!
Иван Матеев написа:
Не мога да разбера едно друго нещо: Защо когато някой е учил в Англия, САЩ или друга англосаксонска страна си мисли, че има право да прави груби саркастични коментари, докато обяснява на друг, че греши, дори и другия наистина да греши. Тези подмятания не правят Виктор да изглежда по-възвишен спрямо Ники Йотов, а точно обратното. Друг въпрос е, че човек, който е споделил на всички летящи толкова знания, полети, пътеписи и т.н. е последния, който заслужава такова неуважение. За съжаление хищническата консуматорска англосаксонска култура ни се набива в главите вече 30 години и резултатите са видни по пътищата, по дискотеки, стадиони, в училищата, в интернет форумите и къде ли още не. Превърнали сме се в общество, в което всеки вижда в другия конкурент, който трябва да бъде смачкан и унищожен при най-малката проява на слабост :!:


Хах! Ето тук се корени проблема и разликата в ценностите и културата. Ти говориш за възвишеност, авторитет и конкуренция. А аз говоря и се отнасям с всекиго, като с равен, без значение дали е папата, президента, „окрилен“, „обезкрилен“, паднал в калта или загубил пътя. Всеки заслужава място под слънцето. От всеки има какво да научиш. И всеки може да научи нещо от теб, стига да пожелае.

Въпреки, че бегло познавам Йотов извън този форум, изпитвам достатъчно респект към него и това което прави. И ако го поправям, то не е за да го унищожа или смачкам, а за да си помогнем взаимно. Той повдига интересна тема, аз допринасям с каквото мога. В случая с градивна критика.
Изобщо не казах – „Ти си глупак и за нищо не ставаш!“
По-скоро - „Абе виждам какво искаш да направиш, но бъркаш ето тук. Опитай по друг начин.“
В този ред на мисли, имам далеч по-малко уважение към форумната маса, издигнала Ники в култ и всяка критика към него е равносилна на ерес.

Сарказмът ми далеч не е имал за цел да нагрубява. Просто да приземи за момент Ники, защото забрави споменатото от мен равенство и си позволи да говори снизходително и поучително. Аз поне съм благодарен, че сред приятелите си имам достатъчно хора, които не се свенят да ме поставят на мястото ми, когато имам нужда. Харесвам самоирония която може да се открие в повечето ми изказвания, защото и аз често се поувличам и ненужно храня егото си, но какво да се прави – човещинка…

И леко да цитирам Джубаеца: Ако съм засегнал някого, да ме прощава. Не съм лош човек и не ви мисля злото. Ще ви черпя бира!
Него дори само заради графиката която качи, но аз бих искал да видя паралелно на нея и измерените качвания.

_________________
Виктор Иванов
U-turn Blackout Plus - Rainbow coloured
AirDesign Vita 2 - Fire (Orange,Red,Yellow)
https://www.youtube.com/channel/UC6TvYI0-lAoYyLKSb6xUayw


Върнете се в началото
  Профил    +3 / -1 
 
Покажи мненията от миналия:  Сортирай по  
Напиши нова тема Отговори на тема  [ 42 мнения ]  Отиди на страница 1, 2, 3  Следваща

Часовете са според зоната UTC + 2 часа



Вие не можете да пускате нови теми
Вие не можете да отговаряте на теми
Вие не можете да променяте собственото си мнение
Вие не можете да изтривате собствените си мнения

Търсене:
Иди на:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Преведено от: SEO блог на Йоан Арнаудов