SkyNomad
http://forum.skynomad.net/

Питане - "За или против вариото"
http://forum.skynomad.net/viewtopic.php?f=12&t=137
Страница 1 от 1

Автор:  Петър [ Чет Юни 24, 2004 4:57 pm ]
Заглавие:  Питане - "За или против вариото"

Абе въпросът ми към всички доста по-напреднали пилоти е следният:
Понеже насам и натам ми разправят, че било добре човек да се научи да лети без варио, ОК, но ако човек ще се учи да лети без варио , защо подяволите да го купува (нали все пак си е доста парички). Та да си дойда на думата, ако начинаещ пилот като мен лети без варио и се опитва да лови термики в едно доста динамично време си съществува опасност когато разбере, че по-нависоко е опасно да се ходи, вече да е късно и да не може да слезе или пък да си мисли, че може да се измъкне от CB-то, ама как да резбереш, като може да катериш като луд към него, а да имаш чувството, че все още всичко е под контрол. Е някой сигурно, ще каже - ами стой си на земята в такова време, но как тогава ще се натрупа опит?
Докато драсках тия редове май самичък си отговорих и все пак ще трябва да отвържа кесията и да си купя някаква машинка (безопасността преди всичко, че да не вземете да ме пишете в графа "инциденти" ).
То като чета какво съм написал даже и въпрос май няма, а само някакви "Радини вълнения", обаче добре ще бъде да срещна и друго мнение или така да се каже чужда гледна точка.
Аре чао и сигурно ще се видим някъде по баирите.

Автор:  ВладиЧ [ Чет Юни 24, 2004 6:17 pm ]
Заглавие:  За и против вариото.

Твърдо ЗА вариото. На учебен хълм и на ниско може и да не е толкова полезно, защото ориентирите ти са близо и нямаш време да си отвличаш вниманието, като разглеждаш уреда, но за дълги и високи полети е абсолютно необходимо. Там то просто ти е основният уред за летене. Когато си на 1 км височина без варио и висотомер изобщо не можеш да разбереш, какво става с теб и къде си. Вдига ли те, падаш ли, на каква височина си, а повечето модерни вариометри имат часовници, термометри за околната температура, компас, даже мерят и скорости. Без такава информация можеш да летиш, но на сляпо и в никакъв случай не можеш да направиш, както вече казах висок и дълъг полет. А нали това е идеята на летенето.
А виж без GPS можеш да летиш без проблеми. Това е уред който дава посока и определя разстояния. Най-често се използува при състезания за да потвърди, че наистина си минал даден маршрут.
Има и скъпи уреди за летене в които са обединени всичките функции на варио-висотомерите и GPS-а, но те са наистина скъпи, почти колкото едно чисто ново крило.

Автор:  Гост [ Пет Юни 25, 2004 12:25 am ]
Заглавие: 

V Bulgaria ima 100 kilometrov prelet bez nikakvi uredi(samo s kompas)

Автор:  ВладиЧ [ Пет Юни 25, 2004 8:49 am ]
Заглавие: 

Вярно е , но съм сигурен, че ако е имал варио полетът е щял да бъде поне 150 километров.

Автор:  Росен [ Пет Юни 25, 2004 10:22 am ]
Заглавие: 

Вариото е изключително полезен уред усилващ човешките сетива многократно. Позволява обективно да оцениш къде е зоната с най-високо качване. Уредите, които показват средно качване за зададен интервал от време и височина дават възможност за максимално използване на термиката. Записа на данни като максимална достигната височина, максимално качване/снижение, време на полет може да не са най-необходимите, но е приятно да си ги разгледаш след полет и дават възможност за по-точен разбор на полета. Е и без варио може да се лети затова си има копче Off.

Автор:  krassi2 [ Съб Юни 26, 2004 4:15 am ]
Заглавие:  za varioto

Varioto si triabva. Golemite maistori preporachvat da razvivash setivata si za orientacia vav vazduha i da ne razchitash samo na varioto, zashtoto to dava momentna informacia kolko e skorostta verticalno tam kadeto se namirash v momenta, no ne ti kazva kade e centara na termikata , zatova kolkoto po-dobro razbirane za poziciata si imash , tolkova po barzo shte nabarash dobrata sarcevina , a tova e vajno v sastezania , kakto i v svoboden prelet za pechelene na vreme. Niakoi sravniavat modela na edna termika s edno odealo, koeto si hvanal v sredata i go darpash nagore...predstavi si che ima niakolko planera ( hartieni modelcheta ) prysnati po odealoto. Efecta na termikata e che tia te vdiga, kakto i te naklania, no tai kakto odealoto se pridarpva malko kam centara na vdiganeto, tak i pri planerite ima izvestno Premestvane v prostranstvoto kam centara. Tova obache varioto niama da ti go kaje, prosto triabva da si izrabotish "pogled " vav prostranstvoto i da se opitash da zabelejish tova dvijenie, koeto na prav pogled izglejda paradoksalno, osobeno kato se ima predvid che kriloto e nakloneno navan ot centara na vdiganeto.Tova obache se postiga sled isvestno kolichestvo poleti, i dotogava e dobre da imash i vario.

Автор:  niki [ Нед Юни 27, 2004 7:42 am ]
Заглавие: 

Вариото ще ускори прогреса ти при термичното летене. После може и без него, но аз го намирам полезно при равнинното летене (където термиките често са спокойни и няма ориентир за издигането ти) и при локализиране на термиката в турбулентен въздух.

Автор:  kaloian, [ Нед Юни 27, 2004 10:09 pm ]
Заглавие: 

Vuprosut e sporen.Spored men ima izvesten smisul da se u4i6 na termika bez vario.Po-trudno e,no razviva pove4e usetut,i po-kusno,ve4e leteiki s variometur ne raz4ita6 samo na pokazaniata na ureda.Tova ot svoia strana moje da e pri4ina za po-burzo i po-dobro centrirane na termikata.

Автор:  niki [ Пон Юни 28, 2004 8:51 am ]
Заглавие: 

ами нека спорим тогава:
Индикаторите че летиш в термика могат да са няколко:
- усещането за претоварването в задника ти;
- показанията на вариото;
- визуалното изместване на други ориентири (крила, терен...)

В началото, когато още не можеш да "разчиташ" различните претоварвания на тялото ти в сбруята е полезно да имаш и едно варио с помощта на което да направиш асоциацията "претоварване-изкачване/спускане" с която по нататък да разпознаваш термиката дори и без варио.

Също отдавна няма победители на състезания, които да летят без варио.

Автор:  sel [ Пон Юни 28, 2004 9:02 am ]
Заглавие:  съгласен съм

Напълно съм съгласен с Ники за това, че вариото е полезно за асоциирането на усещанията с реалната обстановка.

Аз лично, когато искам да тренирам сетивата си, просто изключвам звука на вариото, карам само на усет и сверявам с уреда.

Честно да си призная, без варио мисля че нищо не става, освен до 100-200 метра над терена. Вдигнеш ли се значително над околните ориентири, вече можеш да усетиш само разликите в ускоренията, обаче може спокойно например да пропадаш с -3 и да излезеш от пропадането (т.е. -1), да усетиш разликата и да си мислиш, че си в термика. Разбира се, с малко повече опит на първата врътка ще си наясно с грешката си, обаче при слабо време и една врътка е достатъчна да се удавиш.

При слабо време пък, независимо колко си ниско или високо, без варио работата вече е напълно криминална и нещата опират до късмет.

Автор:  kaloian, [ Пон Юни 28, 2004 1:03 pm ]
Заглавие:  Sporene

Nikolai,tova si e moe mnenie.Kazva6 use6tame pretovarvaneto sus zadnika si.Tova e kogato vlizame v termikata.Kogato ve4e ia vurti6,i si otnositelno v centura i,pretovarvaneto e s postoianni stoinosti,i po4ti ne se use6tat razliki.Vupreki tova ima edno harakterno use6tane-kriloto leti po malko po-razli4en na4in v termikata,otkolkoto izvun neia.Imenno tova use6tane spored mene e dobre da se razvie i poddurja,za6toto kakto znaem pokazaniata na ureda imat izvesno zakusnenie,i ako raz4ita6 samo na nego,moje ve4e da si izpadnal ot centura na ka4vaneto,predi da si stegnal zavoia(metodi za centrirane)Ako na4inae6tia o6te ot samoto na4alo raz4ita samo na varioto,to tozi uset edva li 6te se razvie mnogo.Dori i po natatuk e dobre ot vreme na vreme da se praviat poleti bez vario(4el sum go v niakoi kni6ki ot golemi maistori).Sega kogato letia izcialo samo s ured,kogato toi po nikakva pri4ina spre, se 4ustvam dosta nelovko,zaradi zakurnelia uset.Bezporno niama 6ampioni bez vario-vse pak niamame use6taniata na pticite.Kolkoto do tova,4e nad 100-200 metra ne moje bez vario,to praktikata pokazva,4e ne e suvsem taka.Slavi lete6e bez ured,no tova ne mu pre4e6e da pravi golemi preleti.Doskoro Danko lete6e bez ured,i su6to prave6e preleti.Taka ve4e kupuvaiki si vario,ni6to 4udno da izprevarva6 drugite v termikata,za6toto centriraneto ti e po efektivno(predpostavka za 6ampion) :P

Автор:  Петър [ Пон Юни 28, 2004 1:30 pm ]
Заглавие: 

Благодаря безкрайно на всички включили се в дискусията "За или против вариото", успях да се ориентирам в детайли и подробности за интересуващите ме неща, прецених си риска, желанието за летене и кесията и какво да се прави ами купих си.
Радвам се, че успях да предизвикам интереса Ви и макар, че вече си взех тази машинарийка, ще продължавам да следя как се развива темата.Дано съм помогнал с това питане и на други изпитващи любов към хвърченето.
Чао.

Автор:  GKD [ Вто Юни 29, 2004 6:41 pm ]
Заглавие:  V Nulata ili Oblakat

Zdraveite,

Zabeliazah che upotrebata na vario mi pomaga nai veche kogato letia v 0 (nula) “vdigane”. Ako go niamam ne moga da osetia che sam v nulata a kogato to pokazva che e nula Az produljavam napred ako sledvashtiat bair e nablizo ili sedia v nulata i chakam da se vdigne ako niama nishto drugo naokolo.

Sashto taka e mnogo polezno kogato iskash da zhaesh dali otivash nadolu :shock: kogato biagash ot cloud suck. Kogato oblaka me e zasmukal i niamam vario ne znam kolko barzo otivam nagore i dali otivam na dolu kogato iskam. Varioto shte pokaje kolko silno smuche obalkut i kolko lesno ili trudno e da slezesh nadolu. Ako smuche ne mnogo silno i niama problemi da izbiagsh s big ears ili B- stall Az bih produljil do oblaka. Ako varioto pishti, i dori s big ears se iztrelvash nagore, ti shte razberesh che e vreme da biagsh ot tam predi da e kasno.

Predpochitam da letia kato chuvstvam kriloto i harnesa. Varioto ima okolo 1-2 secundi zakasnennie i pokazva kakvo pravi vazdoha zad tebe :idea: . Kogato letia s vario izkluchvam zvutsite i ako ne moga da razbera kakvo stava ot kriloto i harnessa, poglejdam varioto. Ako stane po slojno vkluchvam zvuka i se susredotochavam na kriloto.

Priatni poleti,

Georgi

Автор:  Красьо [ Чет Юли 01, 2004 4:36 pm ]
Заглавие: 

Мисля, че вариометърът е много полезен прибор. Например когато си на голяма височина и има слабо качване, без варио е много трудно (почти невъзможно) да го усетиш, поради липсата на ориентири. А да не говорим при равнинното летене.

Автор:  Гост [ Пет Юли 02, 2004 8:28 pm ]
Заглавие: 

Abe spor niama-ako varioto ne be6e polezno,vsi4ki 6tiaha da letiat bez.Vuprosut be6e dali da se u4i s ured ili bez.

Страница 1 от 1 Часовете са според зоната UTC + 2 часа
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/