SkyNomad
http://forum.skynomad.net/

Кои са спасителите на удавника?
http://forum.skynomad.net/viewtopic.php?f=12&t=1989
Страница 1 от 2

Автор:  Kik [ Чет Фев 07, 2008 6:09 am ]
Заглавие:  Кои са спасителите на удавника?

удавници удавници та удавници.... кои са вашите спасители и как превеждате езика им :?: себеподобни, облаци, терени, птици...............
P.S Моля без отговори просто като "термиката" например

Автор:  Х А Р И [ Чет Фев 07, 2008 9:40 am ]
Заглавие: 

В Шумен имаме и друг вид спасители за удавниците. Викаме им "жълти термики". За да дойдат е нужно да се обадиш на един обикновенно лесен номер и термиката не закъснява повече от 5 минути. От двете страни на термиката има ленти на черно-бели квадрадчета, на покрива има дълга показалка оказваща посоката на термиката :roll: и се задвижва с около 4 лева. При по-добра оферта можете да получите и термика с по-добро качване. :lol:

Автор:  BONCHO [ Чет Фев 07, 2008 10:16 am ]
Заглавие: 

плащаш на 20ина циганина , даваш им по 10ина димки, и им казваш да се пръснат по раьона където ще летиш, и да палят димки
по пушаците най лесно се ориентира човек :D :D :D

Автор:  Kik [ Чет Фев 07, 2008 3:41 pm ]
Заглавие: 

Благодаря за отделеното време и компетентните мнения.
Мислех си че може да стане интересна тема като се има в предвид колко различен може да бъде един кумулус например нооооо.............. :evil:

Автор:  BONCHO [ Чет Фев 07, 2008 3:54 pm ]
Заглавие: 

да кофти е наистина но сам виждаш че никой не го е.е
форума май по-вече се използва за караници и нападки, което е много жалко

Автор:  Viper_Weasel [ Вто Фев 12, 2008 10:46 pm ]
Заглавие:  ...

Лично за мен правилото за ориентир, е гледай това до което си по близко, по-близко до базата - следиш облаците и формата на базата, по-близо до земята - следя контраста релефа и вятъра, по средата - следиш всичко и най вече вариото :wink: .

А сега относно базиците. Подкрепям Кик напълно, кофти е някои да се опитва да пуска тема която може да бъде полезна ако не за всички то поне за начинаещите, и тя да бъде омаловажавана и стъпквана моментално. Хари - нищо лично, говоря по принцип. И аз самият понякога спамя и не се сдържам да изръся някоя глупост, но ако ще е само глупост гледам да не го правя, ако искате да пуснте някой базик, кажете си мнението по темата пък след това каквото ви е кеф. В paraglidingforum.com подобни мнения се трият много бързо, или просто не се пускат, темата на Кик не е някоя безмислена глупост (каквито обаче в paraglidingforum има доста и въпреки това се развиват).
Моля не приемайте думите ми като укор не искам да засягам никой, просто да запазим мястото за базиците в маняната или в края на постовете които са по темата (пък и винаги има ЛС). Все пак форума е за да се развиваме, да питаме, и да отговаряме ако можем, и е едно от малкото неща които топлят душата в дъждовното или снежното нелетателно време (каквото е то в нашия край в последната седмица и половина.)

Автор:  Kik [ Сря Фев 13, 2008 3:12 am ]
Заглавие: 

За да не остана недоразбран искам да поясня че в интерес на истината тези неща най-добре се разбират в полет или от разказите на всеки за всеки отделен полет при конкретните условия, идеята ми бе за нещо като съветите на Jerome Daoust ама от много хора :roll:

Автор:  Х А Р И [ Сря Фев 13, 2008 7:46 am ]
Заглавие: 

Извинявам се че наклоних темата към Маняна. Просто погледнах от веселата старана. В Шумен за тези работи кой как се е извадил миг приди да е стъпил на земята говорим по стартовете.

Щом става дума за удавяне според мен е по-важно да се пише за терена оттдолу и посоката на вятъра, отколкото да се пише за облаците. Те в случая не могат да помогнат на един начинаещ. Вида на терена и посоката на вятъра биха подсказали откъде могат да се очакват термики и балони които биха помогнали на един начинаещ да се извади от 50-100 метра над полето. Ако горе има кумулси те биха ти подсказали какво да очакваш и има ли изобщо какво да очакваш от дадения терен, но в по-голям мащаб.

Пишете, тази тема може да стане много интересна не само за начинаещите. Хубаво би било да се включи и снимков материал с показани видове терени и какво маже да се очаква от тях. От коя страна на колектора да се очакват качвания и кое играе ролята на спусък на една термика. Каква роля играе скороста на вятъра за различните видове термики, ако той долу е поривист или ламинарен. По какъв начин самите облаци биха ни подсазали какви са били условията долу преди определено време. Аве може да стани много интересно.

P.S. Не съм летял вече става около 10 дена и ще превъртя. Май ставам само за Маняна. Може и за там да не ставам вече. :D

Автор:  Димитър Илиев [ Сря Фев 13, 2008 9:25 am ]
Заглавие:  мдааа

Познаване на крилото и смелост. Десетки пъти съм се питал един и същ въпрос - да завъртя ли това балонче на 3 метра над дърветата. Отговорът му е променял дните ми от ядене на семки на кацалката, до не лоши прелети.

Автор:  NIKOBR [ Сря Фев 13, 2008 12:30 pm ]
Заглавие: 

Миташки по добре да ядеш семки отколкото да откачаш съдрано крило от дестина петнадесет метрово дърво

Автор:  Димитър Илиев [ Сря Фев 13, 2008 6:21 pm ]
Заглавие: 

Ама помниш ли, Обрешка, като с Данчо се вдехме от боровете на Скалско, а всички се бухаха помежду ни във вече очертаната термика... И после от де ме прибира...? :wink:

Автор:  songbird [ Сря Фев 13, 2008 7:04 pm ]
Заглавие: 

Зен и изкуството на Кръговете част 1ва ;-)
Зен и изкуството на Кръговете част 2ва ;-)

бях написал един дълъг дълъг пост вкратце на тези линкове горе ама се сгъбяса форума (cannot connect to database) та сега реших да ви постна направо линковете.

имаш 5 звездички - слънце, вятър, облаци, пилета и пилоти, релеф.
Колкото повече събираш от тях на едно място, толкова по добре за теб ... ако не ги събираш зле.

П.С. На теория ми е много ясно, но на практика темата ще ми е интересна, особенно ако се изкаже некое животно ;)

Автор:  ВладиЧ [ Сря Фев 13, 2008 9:24 pm ]
Заглавие: 

Много умни работи са казали, те всичките са големи летатели.
Първата термика след старта е една от най-важните! За нея обаче схемата я гласиш още на земята преди излитането. Гледаш посоката и силата на вятъра, силата на слънцето, скали, ръбове, дерета, моабетите на тези, които разбират повече от теб и горе долу хващаш, къде да летиш в първите 2-5 минути. Ако има крила във въздуха да покажат, какво става и къде, още по-добре... След това започваш да следиш цикъла на зараждане точно на тази първа термика. Това е много важно, защото трябва да излетиш в началото на цикъла, а не в края му и до като дойде следващият цикъл вече да си ниско долу...
След като всичко си предвидил изчислил и измислил поне за първите 5 мин, излиташ. Караш по схемата и се ослушваш. Вариото започва да пищи. Не вкарваш веднага крилото в боен завой, а продължаваш направо, като леко обираш дзингийте за по-голяма подемна сила. Все по-силно пищи...Караш направо. Звука започва да намалява интензитета си. Тогава вече правиш завой на тази страна на която те тегли повече, или натам на където ти е по-удобно. :wink: Колкото по-силно е било максималното вдигане, което си подминал толкова по-накренваш крилото. След 180 градуса схемата от по-горе се повтаря. След два 360 градусови завоя вече трябва да си наясно колко голяма и силна е термиката, с какъв наклон е, и накъде те води... От там нататък седиш в нея, до като свърши. Да напускаш термиката предварително, особено ако е силна не е никак добро решение. Освен че няма да използваш цялото и вдигане, ами може и да те намачка, когато я напускаш преждевременно. Когато свърши гледаш къде си и вземаш решение, какво по-нататък да правиш.
Толкова от мен...Надявам се да съм ви бил полезен с моя скромен опит.
:wink:

Автор:  Viper_Weasel [ Сря Фев 13, 2008 10:48 pm ]
Заглавие:  ...

Статиите на XC Mag са много добри и полезни. Подкрепям и поясненията на Владич, като искам да добавя че според мен те не важат с пълна сила за състезателното летене и конкретнно часта за използването на цялата термика до края, все пак на състезание се гони време и ред други причини, нооо ние не говорим за състезателно летене.
Относно термиките, много добри разяснения има във филмите на Jocky Sanderson - Speed to Fly и Performance flying. Изключително важно е да не се подценяват слабите вдигания, но и същевременно с това да се различават ненужните малки и тесни балони, които ако се опиташ да обработиш най-много да те доудавят. Много често при полет, особенно в планината както и при по-силни условия се наблюдава грешно "свикване" със силата на термиката, какво имам предвид:
да речем излитаме от старт с прилична денивилация примерно СОПОТ, хващаме си първата термика пред старта която е вече оформена (поради факта че е на прилична височина), с ясно изразено ядро, центрираме я и започваме да я въртим(говорим за идеализирани условия, изключваме явления от типа на нанесени термики и тн.). Въртим термиката тя се дооформя, започваме да изцеждаме ядрото хванали сме най-доброто вдигане, вариото пищи със звук който гали душата и плаши птиците и така до облака. Стигаме базата и пускаме в произволна посока, примерно към следващият облак и тн., но в един момент плановете ни са се прецакали и осъзнаваме че сме на път към удавяне, започваме да стържем над дежурното място (пр. боровата гора над кацалото) и изведнъж упоритостта ни се възнаграждава, чуква ни някакво +0.1 и тук се появява ефекта на "свикването" за което говоря. Допреди малко сме въртяли мощна добре оформена термика с хубаво ядро от +3,5 и сега трябва да въртим това +0.1, явлението се наблюдава при начинаещи пилоти какъвто съм и аз но смятам че съм успял да се очистя от този навик, та какво става всъщност тръгваме да въртим това слабо вдигане както сме въртяли силното допреди малко, да ама не, колкото по се мъчим да изцеждаме да центрираме и тн., толкова по го губим и затъваме. Накратко това което искам да кажа е че при спасяване от удавяне приоритетно трябва да се стремим преди всичкода се задържим във вдигането а не да се опитваме да му търсим недооформеното ядро, трябва да се абстрахираме от факта че земята е близо, да се отпуснем и да се опитаме да се задържим в балона максимално дълго време докато набере скорост за да го обработим.
Една от причините които могат да доведат до удавяне също е пропускането и подценяването на вдигания. Разсъждения от типа на "Пфф, досега въртях +3, к'во да и се занимавам на тая 1-ца", водят предимно надолу (отново мисля че не важи за състезателно летене).
Това е и една от причините масово прелетите да завършват около 20 км. граница. Ако трябва да цитирам Jocky Sanderson и да допълня Владич :"Може би най-важната термика след първата за полета, е втората." :wink:
Най-добре се свиква да се въртят 0-ли като си на прелет (личен опит).
НЕнакратко :roll: :lol: това е моето мнение. Дано нещо да ми се разбира че нещо не съм в ред от толкова нелетене :? :roll: .

Автор:  ВладиЧ [ Пет Фев 15, 2008 11:41 am ]
Заглавие: 

Колкото по-силна е термиката, толкова повече можеш да крениш крилото. Слаби термики, около и под +1 въртиш плоско и внимателно с минимално пропадане. Когато летиш не пропускаш нищо във въздуха. В смисъл като има +3, +5 вдигания, за какво да въртя +1... Голяма грешка... И +0.1 да е, пак въртя щом става за въртене...Щото по-нагоре ще е повече вдигането... Ако не става за въртене ( още преди да си направил и 90 гр завой спира вдигането), тогава караш на осморки и пак стоиш във вдигането.
Когато свърши термиката, стигнал си примерно до базата и се чудиш на къде да хванеш, по-добре пускай по вятъра. Така ще минеш с по-висока скорост по-голямо разстояние и съответно ще имаш по-голяма възможност да намериш следващата термика.
Само с една термика не можеш да направиш 20 км маршут. Трябва да се качиш поне на 2700 м и крилото ти да има качество, около 10. Ако все пак, по някакво чудо успееш да го направиш и после 20 км не хванеш друга термика, то това означава само, че има още много да се учиш... :wink: :lol:
И накрая да кажа че тези съвети, дето ви ги дадох не важат за състезателното летене, но този тема не е пусната за състезатели нали? :lol: :lol:

Страница 1 от 2 Часовете са според зоната UTC + 2 часа
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/