Leonardo | ФОТО
Дата и час: Чет Мар 28, 2024 4:11 pm

Часовете са според зоната UTC + 2 часа




Напиши нова тема Отговори на тема  [ 10 мнения ] 
Автор Съобщение
 Заглавие: Склонова поддръжка
МнениеПубликувано на: Нед Дек 21, 2008 4:31 pm 
Offline

Регистриран на: Пет Апр 13, 2007 4:41 pm
Мнения: 112
Местоположение: Sofia
Име: Петър Трупчев
Каква е зависимостта между височината, респ. стръмността на наклона на хълм и скоростта на вятъра за да бъде възможно склоново реене? Ясно е че опитът си казва главната дума и местните пилоти преценяват условията за местните стартове, но някой срещал ли е в литературата нещо конкретно? Има ли критична височина, под която това не е възможно. Може ли да се получи склонова поддръжка например на баира на Дъбене, или на Бистрица?


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Нед Дек 21, 2008 4:46 pm 
Offline

Регистриран на: Вто Юли 11, 2006 2:10 pm
Мнения: 497
Местоположение: Varna
http://www.youtube.com/watch?v=rGXVBbOK7sg

това би трябвало да отговаря на въпроса

_________________
Ozone Mantra M6
Element Air4+


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Пон Дек 22, 2008 7:46 pm 
Offline

Регистриран на: Вто Апр 20, 2004 4:30 am
Мнения: 610
http://www.youtube.com/watch?v=ZRHTds9QCZw

http://ozreport.com/media.php

Vsiako krilo ima vektor na skorostta, nasochen leko nadolu, koito kato se razloji na vertikalna i horizontalna komponenta, poluchavash saotvetno vertikalna skorost na propadane, i horizontalna skorost napred. E, po sashtia nachin vazduha, otklonen nagore po sklona, skorostta na viatara se razlaga na dve komponenti, edna horizontalna, edna vertikalna.
Kogato vertikalnata skorost na vazdushnia potok e ravna ili po-goliama ot vertikalnata skorost ( na propadane na planera ) , to planera ili shte leti bez da propada, ili shte se izdiga. Da rechem min. propadane na planera e 1.5 m/s, a vetrovata vertikalna komponenta e 3.5 m/s, planera shte se izdiga s razlikata, t.e. 2 m/s. Taka dobre li e ?
Vav vsichki shto gode prilichni knigi za letene tova e obiasneno sas shemi.
http://www.dartmoorgliding.co.uk/assets ... age002.jpg

problema e che ne vsichki diagrami pokazvat tochno , naprimer gornata e malko generalizirana...po princip potoka se sgastiava nagore kam biloto, i komponentata ( vertikalno) stava vse po malka, zatova ima edna optimalna zona za reene, koato v hubavite uchebnici e pokazana mnogo dobre. Ako sklona e mnogo malak, zonata stava mnogo tiasna, i reeneto stava zabavlenie samo za maistorcheta, ostanalite ne uspiavat da se zadarjat dalgo na takiva skloncheta. No na Bistrica ( Kapralia) si stava, daje na Kaptaja ( koito e ponazad, kam voennoto podelenie) i tam stava, ama se iska maistorlak. Sorry za latinicata..


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Пон Дек 22, 2008 8:21 pm 
Offline

Регистриран на: Вто Апр 20, 2004 4:30 am
Мнения: 610
Ima i oshte neshto...na diagramki vsichko izglejda super, no v realnia jivot ne :-)))
Dori ako vertikalnite skorosti se okajat ravni ili na granicata, pak ima goliam shance da izpusnesh sklona, zashtoto vse niakade shte triabva da zaviesh, a pri zavoi skorostta na propadane se uvelichava, pri koeto mojesh da izpusnesh zonata nabarza raka...sashto ako sa poveche planeri na tiasno, za da se razminat, triabva vremenno da se premestiat ot nai-optimalnata zona, i saotvetno pak iztarvat skloncheto...sashto ako sklona ima prekasvania, skorostta na vazduha si stava horizontalna, i pak mojesh da izpusnesh kachvaneto...
Vaprosa ti e malko tanak, v smisal, triabva da se narisuva diagramka za da se obiasni...primerno edin sklon s naklon 10 gradusa, shte proizvede vertikalna komponenta 1m/s pri opredelen viatar( primerno5.7m/s), no horizontalnata komponenta moje da e tolkova silna, che prakticheski planera da ne moje da probiva vaobshte na takav viatar. Saotvetno edin po-stramen sklon, d a rechem 45 gradusa, shte proizvede 1m/s na mnogo po-slab viatar, po -tochno na 1.42 m/s ( pitagorova theorema :-) 6-ti klass ). T.e. triabva da znaesh skorostite na tvoeto si krilo, za da si pravish smetka dali edin sklon i viatar stavat za tvoeto krilo. Nakratko, niama gotov , universalen otgovor na vaprosa ti.
Osven tova ne zabraviai za edno neshto, narecheno Gradient na viatara...tova oznachava che skorostta na viatara se uvelichava po opredelena kriva, v zavisimost ot gladkostta ( ili neravnostta) na povarhnostta na sklona. Ne e edno i sashto dali skolona e treva, hrasti ili darveta i skali...ili piasachna duna...


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Сря Дек 24, 2008 12:39 pm 
Offline

Регистриран на: Пет Апр 13, 2007 4:41 pm
Мнения: 112
Местоположение: Sofia
Име: Петър Трупчев
Благодаря за отговорите.
Мдаааа, ясно е че факторите са много, вкл. и аеродинамичното качество на крилото, не само пропадането, защото за да задържиш на оптимален лифт (респ. пропадане) в дадено обтичане, ще трябва в същото време да пробиваш с точно определена скорост спрямо хоризонталната компонента за да останеш в зоната. А това как се контролира? С подбор на ъгъл на тангажа ли?


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Сря Дек 24, 2008 3:36 pm 
Offline

Регистриран на: Вто Апр 20, 2004 4:30 am
Мнения: 610
http://www.auf.asn.au/emergencies/speed_polar3.gif

Това се казва скоростна поляра на български. Полярна диаграма е такава, коиато описва кривите функции чрез точки , които са върховете на вектори, излизашти от една точка ( полиус ). Т.е., ако ако нарисуваш всички възможни скорости на твоето крило като вектори ( големина и посока ) и ги наложиш така че началото на всеки вектор да е в една точка ( 0,0 ), върховете на тези вектори ште образуват една крива графика, наречена полярна диаграма. Всяко крило има своя специфична полярна диаграма. От нея моеш да разбереш при каква скорост какви са съотвено компонентите по Х и Y....и така.
Съответно можеш да правиш сметки какво ще е пропадането при определена скорост на вятъра ( виж там има примерни дадени Tailwind иHeadwind ). Просто прокарваш една тангента към полярата през точката по Х за съответниа виатър и после прокарваш хоризонтала към оста Y, това ще ти даде пропадането при даден вятър.


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Сря Дек 24, 2008 3:42 pm 
Offline

Регистриран на: Вто Апр 20, 2004 4:30 am
Мнения: 610
http://www.willswing.com/articles/Artic ... =PolarData

taka izglejdat poliarite na deltaplanerite . Na paraplanerite sa moje bi podobni na tazi na Falcon modela ( red)

Proizvoditelite riadko davat takiva poliari, zashtoto mnogo zavisi s kakva sbruia letish. No ti mojesh da si napravish sobstvena poliara, kato zapisvash dannite ot tvoia polet ( triabva da imash skorostomer i variometer )


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Сря Дек 24, 2008 3:45 pm 
Offline

Регистриран на: Вто Апр 20, 2004 4:30 am
Мнения: 610
eto tuka gi ima daje animirani..Enjoy i veseli praznici !

http://www.jdburch.com/polar.htm


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Сря Дек 24, 2008 4:59 pm 
Offline

Регистриран на: Пет Апр 13, 2007 4:41 pm
Мнения: 112
Местоположение: Sofia
Име: Петър Трупчев
Да, из книжките съм срещал обясненията как се съставя полярата, отношението възд. скорост / скорост на пропадане (някъде, предимно из руските такива по-често е дадено като челно съпротивление / подемна сила), зависимостта между точката в която се намираме и ъгъла на атака.
В контекста на склоновото реене ме интересуваше по-скоро как можем да останем в опималната зона, само с промяна на ъгъла на атака ли? Нали като се обхожда склона по дължина всъщност крилото е ориентирано с някакъв ъгъл спрямо курса и т.н.

Благодаря за отговорите, весело посрещане на празниците и на тебе Краси и вс. около теб. Аз всъщност не съм активно летящ все още. Карал-недоизкарал курса з аначинаещи, без собствена екипировка. То си и личи по въпросите предполагам. :D


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Чет Дек 25, 2008 8:38 pm 
Offline

Регистриран на: Вто Апр 20, 2004 4:30 am
Мнения: 610
https://www.yousendit.com/download/TTZt ... eFdGa1E9PQ

ei tuka kachih niakolko stranici ot kniga, v koiato ima dostatachno dobra informacia za sklonovoto reene. Samo mernite edinici za foot per minute, triabva da si gi konvertirash v metri v sekunda

Tozi link vaji edna sedmica i do 100 svaliania, taka che pobarzai da si go svalish, file e kompressiran vav RAR format.

Za agala na ataka neznam kakvo da ti kaja :-))) ima vrazka dotolkova, dokolkoto skorostta ti zavisi ot nego, no osnovnoto e chrez upravlenieto naliavo i nadiasno da se darjish v zonata na kachvane, koiato kakto shte vidish ot kartinkite, ne e bezkraino goliama :-))) A kogato letish po sklona v still Crabbing, skorostta ti ( vektora) e nasochena po niakakav agal spriamo vektora na viatara, i zatova ( poglednato otgore, v plan) mojesh da razlojish skorostta na dve komponenti, edna sreshtu viatara, i druga nastrani v posokata v koiato pravish Crabbing-a. Iasno e che komponentata na tvoiata skorost triabva da e takava , che da se uravnovesiava s vektora na viatara, inache ili shte probivash napred, ili obratno, shte te izduha nazad. Po vreme na sklonovo reene viatara moje da si meni skorostta, pri koeto ti triabva da reagirash svoevremenno, za da ne izlezesh ot zonata. Tova reagirane stava sas saotvetno po-direktno nasochvane sreshtu viatara, ako se usilva, ili po-direktno nasochvane usporedno na sklona, ako viatara pozvoliava. Vsichko tova e sachetano i s sas stepenta na vdigane vav vseki moment. A be s edna duma, vmesto da razsajdavash mnogo, vzemi kriloto, idi na edin hubav bair ( Rasnik da rechem ) i trenirai...kato se udavish dva-tri pati i vsichko shte ti stane iasno :-)))))


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
Покажи мненията от миналия:  Сортирай по  
Напиши нова тема Отговори на тема  [ 10 мнения ] 

Часовете са според зоната UTC + 2 часа



Вие не можете да пускате нови теми
Вие не можете да отговаряте на теми
Вие не можете да променяте собственото си мнение
Вие не можете да изтривате собствените си мнения

Търсене:
Иди на:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Преведено от: SEO блог на Йоан Арнаудов