Leonardo | ФОТО
Дата и час: Пет Мар 29, 2024 1:30 am

Часовете са според зоната UTC + 2 часа




Напиши нова тема Темата е заключена, не можете да променяте мнения.  [ 65 мнения ]  Отиди на страница Предишна  1, 2, 3, 4, 5  Следваща
Автор Съобщение
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Чет Яну 15, 2009 3:35 pm 
Offline

Регистриран на: Вто Дек 30, 2008 2:56 am
Мнения: 25
Местоположение: Burgas
За три дена вече имам горчив опит от публикуване на предложени теми,така че престанете със тези съвети.Относно сайта набираме скорост,Steve Purdie от AIRWORKS даде своето съгласие да участва в правенето на темите .A с този берлу какъв там беше нямам нищо общо , моля престанете да ми слагате етикети.И оставете Хаджи намира не го познавам което е жалко ,но ще се запознаем! :D .


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Чет Яну 15, 2009 4:05 pm 
Offline

Регистриран на: Вто Дек 30, 2008 2:56 am
Мнения: 25
Местоположение: Burgas
Ето част от учебнука които превеждаме
Автори на темите са Петър Ясен,Кристоф Хирш и Клаус Тенцлер
има и скици към темите те ще бъдат вмакнати към тях в саита ни.
Аеродинамика- част1


A-подемна сила
W-съпротивление
V-движеща сила
G-стартово тегло
Alfa-ъгъл на атака

Защо лети парапланерът? Отговорът на този въпрос дава аеродинамиката-науката за силите които деистват върху обтичаното от газ тяло. Всеки летателен апарат, в това число и парапланерът, се подчиняват на нейните закони.
Обясненията на тази сложна част от физиката се ограничават само с необходимите за разбирането на планиращият полет области. Формули и специални термини се използват до толкова, до колкото се изисква за разбирането и за собствената безопастност.

Сили при стационарно праволинейно излитане


Земята превлича планера със сила G отвесно надолу. G е силата на тежестта на пилота заедно с оборудването му и представлява тъй-нареченото стартово тегло. Теглото се компенсира от пълната аеродинамична сила Т Тя е резултатна от подемната сила и от силата на съпротивлението. Подемната сила А издига планерът на горе и напред. Тя действа перпендикулярно на посоката на потока, т.е. Посоката, по която въздушните частици срещат летателния апарат.
Съпротивлението W действа тормозящо върху планера, и действа по посока на потока. Подобно на подемната сила то е в тясна връзка с ъгъла на атака.
Ъгълът на атака alfa е ъгълът между посоката на местния поток и средната хорда на профила.
Движещата сила V е едната компонента на силата на тежестта, другата се нарича антиподемна сила А. За създаване на движещата сила е необходимо при планиране да се жертава височина. Височината (потенциалната енергия) се превръща в движение (кинетична енергия) и компенсира спирачното действие на съпротивлението.



Подемна сила
Летенето дължим на подемната сила. По подемната сила парапланерът се различава от конвенционалния парашут.

Обтичане
Основна предпоставка за наличие на подемна сила е обтичането на крилото от потока. Въздушните частици и парапланерът се плъзгат едни спрямо други. При това няма значение дали:
-въздушните частици са в покой, а летателния апарат се движи (безветрие);
-въздухът и летателният апарат се движат един спрямо друг (умерен насрещен вятър);
-въздухът и летателният апарат имат една и съща посока на движение, но парапланерът е по бърз (вятър в гръб);
-парапланерът “стои”, а се движи само въздухът (силен насрещен вятър със скорост околко 40км/ч);
-парапланерът се движи в обратна посока спрямо земята, носи се назад (много силен насрещен вятър).

Скорост

Важна в аеродинамиката е собствената скорост на парапланера (air speed). Собствената скорост е бързината, с която апаратът се движи във въздуха, т.е. бързината, с която въздушните частици се плъзгат по носещата плоскост. Собствената скорост се нарича още скорост спрямо местния поток или полетна скорост. Особени стойности са:
* Максималната скорост, при която парапланерът все още е управляем;
* Скоростта на срив, при която потокът се откъсва от крилото;
* Стартовата скорост, при която апаратът се отделя от земята;
* Скоростта на планиране, при която потокът обтича сигурно крилото;
* Максималната скорост е максимално допустимата скорост, Прекрачването и води до опасни ситуации.
Особените стойности на скоростта зависят от конструкцията на апарата. Трябва строго да се разграничава скйоростта спрямо земята (
Graund speed) от собствената скорост. Тя е скоростта на парапланера над нивото на земята и няма особено значение за аеродинамиката. Изхождайки от постоянна собствена скорост по време на полета, при насрещен вятър скоростта спрямо земята се намалява. При вятър в гръб тя се увеличава. Това има особено значение за излитането и кацането.
-Платното като профил

Течението, което достига до симетричен профил, се разделя преди него и се затваря отново след него (фиг 1)
Ако симетричният профил се постави под някакъв ъгъл на атака, то възниква циркулационно течение около него, което действа ускорително на горната повърхност на профила и забавящо на долната (фиг 2).
При асиметричният профил ускорението е “вградено” в горната част на профила (фиг 3).
По-голямата скорост на горната повърхност води до това, че въздушните частици там са с по- рядко разположение, отколкото на долната страна, където те се сгъстяват. На горната част възниква подналягане (Sog), на долната-свръхналягане. Двете заедно образуват подемната сила. В образуването й подналягането участва с около 2/3 надналягането- с 1/3 (фиг 4)

Профилът на парапланера

При планиране профилът се образува посредством свръхналягането във вътрешността на крилото. Ако крилото се придвижва напред във въздуха, въздушните частици нахлуват през входните отвори на атакуващия ръб във вътрешността на крилото. Създава се налягане, горното и долното платно на крилото и двете външни клетъчни стени се натискат навън. Профилът на крилото се издува. Вътрешното свръхналягане при около 30км/ч възлиза на около 4 КРа. То е достатъчно да създаде във връзка вървите и клетъчната структура твърдост. Налягането на запиращия въздух и твърдостта спадат и се покачват с квадрата на собствената скорост. При намаляване на скоростта до 15км/ч налягането на запиращия въздух е само ¼ и куполът е по-мек. Ако собствената скорост е нула, клетките могат да се изпразнят съвсем и профилът се губи.

Формула за подемна сила
---------------------------------
А = Ca -P върху 2 -v2 po F
---------------------------------
Ca= коефициента на подемната сила, зависещ от формата на профила, формата на крилото и ъгъла на атака
р= плътността на въздуха
v= собствената скорост
F= площа на носещата повърхност
* Формулата за подемната сила казва, че
* Колкото е по голяма площа, толкова е по-голяма подемната сила; увеличението на подемната сила е линейно спрямо площа.
* Колкото е по-голяма скоростта, толкова е по-голяма подемната сила; подемната сила нараства с квадрата на скоростта.
* Колкото е по-малка плътността на въздуха, толкова е по-малка подемната сила; подемната сила намалява линейно с плътността на въздуха.

- Разпределение на подемната сила по крилото

Подемната сила е много ясно изразена в предната третина на профила на крилото. Подемната сила се концентрира по разпереността на крилото, при незабавянето планиране в средата на платното. При издърпване на управляващите върви подемната сила се измества към външните области поради по-голям ъгъл на атака.


Съпротивления

Съпротивлението спира парапланера и намалява енергията. При разработката на апарата основно се взима под внимание намаляването на съпротивлението. Въпреки това при планирането съпротивлението е необходимо за управлението и кацането.
Челно съпротивление- то се предизвиква от създаващите подемна сила елементи. То нараства линейно с увеличаването на площа на напречната проекция на елементите по направлението на местния поток, т.е. С увеличаването ъгъла на атака.


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Чет Яну 15, 2009 7:19 pm 
Offline

Регистриран на: Съб Дек 10, 2005 12:03 am
Мнения: 559
Местоположение: Шумен
Име: (Хаджи) Северин Акерски
Абе Краси, тоя Маер ли Меер ли, къв е там не знам и ми е през оная работа, ама той толкова "добре пише" че надали става ясно какво иска да каже дрогираната му тиква.

Понеже питаш някои неща да ти отговоря:

1. Симетричен профил създава подемна сила само ако е под + ъгъл на атака. Точно такъв пример са класическите хвърчила (тъй като попита за хвърчилата). Хвърчилото е плоско, но окачването му е под ъгъл на атака.
Като спомена за "Рогалото", трябва да знаеш, че то също е под ъгъл на атака. Подобно можеш да видиш на живо този месец в Шумен. В момента правя една делта-хвърчило с разпереност 5м. Та можеш да дойдеш в Шумен и да видиш защо рогалото лети.
2. Плоско изпъкналия профил си създава (макар и малка) подемна сила дори и с 0 ъгъл на атака.
3. Най-голяма подемна сила създава вдлъбнато-изпъкналия профил.
4. Има и още един фактор и той е изкорубеност на профила.

Ще ти дам един интересен пример:

Кайтовете, които шия за игра, бъги и сноуборд са с плоско изпъкнал профил. Можеш да подлиташ, да те издига и т.н. НО... ъгълът на атака е отрицателен, а винаги създава подемна сила. А да видим сещаш ли се защо?


Нека има всичко написано: простичко, сложно, академично и т.н. Колкото повече информация, толкова по-добре.
А всеки сам да си преценява колко и какво да учи. Това си е лично решение на всеки.

_________________
Парапланер - Windtech "Fenix"
Сбруя: APCO "Spark"

Изображение
ДИСТРИБУТОР

Kites Maker Olds looking good!
http://kites-bg.com


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Чет Яну 15, 2009 7:47 pm 
Offline

Регистриран на: Вто Апр 20, 2004 4:30 am
Мнения: 610
Цитат:
3. Разлика в наляганията създадена от профила на крилото. От закона на Бернули следва, че за възникване на подемната сила на крилото е разликата в налягането върху неговата горна и долна повърхност при несиметричното му обтичане от насрещния въздушен поток. За едно и също време горните и долните частици въздух трябва да обтичат профила, но пътят на горните е по-дълъг, следователно скоростта им трябва да е по-голяма.


Баи Хаджи, това е което пише в твоя сaит, и което аз твърдя че е некоректно. Не сам повдигал въпроси за ъгли на атака, плоско -изкорубени профили и бла-бла-бла...Какъв е чак толкова проблема не мога да разбера ? Толкова ли е трудно да кажеш: Да, бе , пичове ..писал сам го навремето, мое би не е научно издържaно, ще го оправим...Х-е-е-и, мама му стара...big deal...Изкарахте ме какъв ли не, само защото сам се опитал да поправя една неточност....


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Чет Яну 15, 2009 8:00 pm 
Offline

Регистриран на: Съб Дек 10, 2005 12:03 am
Мнения: 559
Местоположение: Шумен
Име: (Хаджи) Северин Акерски
Краси,

МИР братко, МИР!

Нямам нищо против, само някой да даде точна формулировка. Ще го корегирам веднага.

_________________
Парапланер - Windtech "Fenix"
Сбруя: APCO "Spark"

Изображение
ДИСТРИБУТОР

Kites Maker Olds looking good!
http://kites-bg.com


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Чет Яну 15, 2009 8:09 pm 
Offline

Регистриран на: Вто Апр 20, 2004 4:30 am
Мнения: 610
А така де...хаиде, пък ако си доида в БГ, да ида до Шумен и да пием по бира. Между другото, желая ти успех на бизнеса , колкото и трудно да е сега в БГ...


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Чет Яну 15, 2009 8:13 pm 
Offline

Регистриран на: Съб Дек 10, 2005 12:03 am
Мнения: 559
Местоположение: Шумен
Име: (Хаджи) Северин Акерски
Краси, така - ама не е така!

Не можеш да дойдеш при Бат Хаджи само да пием бира :evil:
При Бат Хаджи се идва с мацки та да му върви :lol: :lol: :lol:

А сега към Петър, който сигурно вече не му е до писане :?
Петре, по-ведро, по-ведро!
Учебника, който си се хванал да превеждаш е:
1. Доста старо издание - от средата на 90те и материала е много сух и малко.
2. Този учебник е преведен в България и се продаваше по книжарниците. М/у другото превода е добър защото имам немското издание и българското.
3. Този учебник има и 2ра част, която е по-интересна, но не е превеждана у нас.
Ето и едно предложение:
Тъй като не виждам вече на кого му се занимава с това, а ти си се хванал (което е похвално), по-добре ще е да събереш цялата информация която има и да направиш сборни теми, като съответно поорежеш материала - синтезирай го. Това ще е много полезно.
Само този, който не се е занимавал с това, не знае колко много труд изисква.

Успех!

_________________
Парапланер - Windtech "Fenix"
Сбруя: APCO "Spark"

Изображение
ДИСТРИБУТОР

Kites Maker Olds looking good!
http://kites-bg.com


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Чет Яну 15, 2009 8:52 pm 
Offline

Регистриран на: Вто Дек 30, 2008 2:56 am
Мнения: 25
Местоположение: Burgas
Бай Хаджи е много прав като казва че матерялът е сух,като всяка теория.Колкото и стар да е това е основното теоретично познание
за летенето, което и до днес не е променено и точно това го прави полезен за четене+това всяко ново допълнение си е просто дпоълнение към основата на този матерял и ще бъде доплълвано впоследствие .Знам ,че днес има много нови конструкции на летателни апарати,които обаче не са сменили основните физични зависимости в летенето които се градят от времето на братя Райд.Учебникът съдържа важни елементи в парапланеризма и летенето като цяло.
Пък може да го направим и като предистория на по-новите издателства .
Бай Хаджи благодаря ти,даде ясен пример как трябва да се дискутират мненията по тази тема в форума на SkyNomad.
жив пример за изграждането на едно мислещо вдъхновено от летенето парапланеристко общество. :D


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Чет Яну 15, 2009 10:18 pm 
Petio, ti letish li na neshto ili si samo meraklia?


Върнете се в началото
     +0 / -0 
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Пет Яну 16, 2009 1:06 am 
Offline

Регистриран на: Нед Ное 18, 2007 11:16 pm
Мнения: 139
Местоположение: София
Име: Кирил Венев
Petar Georgiev написа:
Ето част от учебнука които превеждаме
Автори на темите са Петър Ясен,Кристоф Хирш и Клаус Тенцлер
има и скици към темите те ще бъдат вмакнати към тях в саита ни.


Петьо, не че искам да ти секвам ентусиазъма, но... Този учебник който споменаваш е преведен и издаден доста отдавна на Български език. Има няма осем години от тогава.

За да не бъда голословен прилагам снимка на учебника...

Изображение

В момента не мога да отворя съдържанието на блога и не мога да направя директно сравнение. Но имайки предвид сто процентовото съвпадение на имената на авторите, мисля, че иде реч точно за този учебник. Имам го удома, приятелката ми го изрови от една сергия за книги втора употреба преди доста време. За съжаление нямам достатъчно свободно време да го "дигитализирам" и кача някъде в нета.
Не знам дали действително го превеждаш или дигитализираш съдържанието, но имай предвид, че там има някои остарели понятия. Ако не си летящ - по-добре не се наемай с превод и редакция на текстове с такова съдържание, защото рискуваш да направиш грешки от незнание.

P.S. А Дядя Хаджи ме е изпреварил, така става като не четеш темата до края :)...

_________________
Current Wing - Element AIR :: Harness - AVA Sport Tangra Side :: Rescue - Aeros OK-38 :: Helmet - Independence Hi-Tec


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Пет Яну 16, 2009 1:39 am 
Offline

Регистриран на: Чет Апр 01, 2004 9:49 pm
Мнения: 1718
Местоположение: Бургас
Име: Красимир Цонев
Този учебник го имам сканиран. Превода му е ужасен. :roll:

_________________
MacPara Elan
Have nice flights!
Изображение


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Пет Яну 16, 2009 1:47 am 
Offline

Регистриран на: Вто Дек 30, 2008 2:56 am
Мнения: 25
Местоположение: Burgas
Браво Баче ти си бил егоист толкова време да го криеш в килера сакън да не изтече информация :D


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Пет Яну 16, 2009 2:16 am 
Offline

Регистриран на: Чет Юли 12, 2007 9:33 pm
Мнения: 859
Местоположение: over Shumen
Име: Бончо Жечев
Петре, със четене на много теория и нищожна практика се става
добър дървен философ, но не и добър летател.

Ако искаш да станеш добър летател, наблегни по вечко на практиката!
Ако пък не, продължавай в същия дух :!:


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Пет Яну 16, 2009 4:27 am 
Offline

Регистриран на: Вто Дек 30, 2008 2:56 am
Мнения: 25
Местоположение: Burgas
Този форум се е превърнал в индкубатор на ниско прелитащи въгледодуби :D .Никой не вниква в това което се пише но пък професионалисте сякаш умират от кеф да разрушават начинанията ни или може би се опитват да предотватят злополуки .Какъв всъщност е проблема ?Хаиде Ba4o поспочи ми грешките от това което качих по горе за аиродинамиката и подемната сила?! Кое по точно смяташ ,че е грешно и опасно ,и нетрябва да се разпространява ,хайде посочи ми? :roll:

Зачи усновните физични ,аиродинамични и метеорологични принципи написани в този учебник ,са вече стари, сподели ни новите?!
Може би начините за разпъване , скатаване на крилото и съхраняването му, които са описани в учебника са вече стари-хаде сподели ни новите?!
Да вземем тема метеорологията от учебника. Сигурно вече по -новите учебници на CUMULUS казват STRATUS?!
Да разгледаме темата за опасности по време на полет.
Да везмем например обяснението за изпадане в парашутиране.

ПРИ СПИРАНЕ НА СКОРОСТА НА КРИЛОТО ТО ИЗПАДА НАЙ-НАПРЕД В ПАРАШУТИРАНЕ-ПРОФИЛЪТ Е НАПЪЛНЕН , ОСОБЕННОСТА Е ЧЕ Е МЕК. И ИЗОСТАВА .ПОНЯКОГА КУПОЛА СЪЗДАВА ПРЕДПОСТАВКИ ДА СЕ ПЛЪЗНЕ НАЗАД ПРИ КОЕТО Е ВЪЗМОЖНА СКОРОСТ НА ПРОПАДАНЕ 3/6 М. С.

ПРАВЕЛНИ ДЕЙСТВИЯ-СПИРАЧКИТЕ СЕ ОСВОБОЖДАВАТ,НО НЕ ТРЯБВА ДА СЕ ОТУСКАТ ТВЪРДЕ БЪРЗО,ЗАЩТОТО ИМА ПРЕДПОСТВАВКА КУПОЛЪТ ДА СЕ ИСТРЕЛЯ НАПРЕД !!!ОБСЪДЕТЕ ПОДРОБНОСТИТЕ С ВАШИЯТ ИНСТРУКТОР.

Предпоставки пр. крилото планира със прекалено обрани спирачки това може да се далжи на погрешната преценка на пилота ,че като намали скороста ще се задаржи по дълго време във въздуха.
Следва порив които спира парапланера пилотат отпуска рязко спираяките има голяма вероятност купола да се изтреля пред-а недай си боже и под пилота.

Може би има остаряло и грешно обяснение за динамичен срив,
ето какво пише:

При всеки полет има поне един динамичен срив-при кацането.По време на полет на височина която не позволява нормално кацане този срив е доста опасен!При рязко издърпване на спирачките ефектът на люлене се услилва.Ако спирачките се отуснат рязко още по-време на обратното залюляване на пилота, куполат може да се истреля пред и под пилота!!За това е важно да се изчака стабелизирането на крилото и едва тогава да се отпуснат плавно спирачките за да може крикото да влезе в нормално планиане.Обсъдете детаилите на тзаи ситуация с вашият инструктор

Хаиде да видим какво пишат сега за полет в термични условия

Полетите в термични условия са опасни за начинаещите парапланеристи защтото около и в самите термики бушува турболентност планирането не е плавно както в спокоини условия и има резки промени на възходящи и нисходящти пориви.Пилотат трябва да е изградил уменията да стабелизира крилото посредством "активно управление"

Вихрите отдолу,увелияават ъгала на атака,при бавен полет възниква голяма вероятност от срив на крилото (частичен/пълен)
Пилотът разпознава тази ситуация в изоставането на крилото, рязко намаляване на скороста.Активните реакции на пилота трябва да са обсъдят с инструктора!!!

Вихър отгоре,следва бързо намаляне на ъгала на атака.Крилото реагира с изпреварване.Активните реакции на пилота трябва да са обсъдят с инструктора!!!

Техника на центриране позволява престоя в добрите точки на възходящия поток като се извършват последователни виражи в една и съща посока.

Правило за намиране на ядрото (най-добро издигане)
* издигането се увеличава-по голям радиус на виража
* издигането намалява-по малък радиус на виража.
*постояно издигане - запазва се радиусът на виража.
издигането и пропадането в термика бързо променят позицията на парапланера.
Други опасности:
да се внимава от зблъсаци с други парапланеристи!!!

Всеки парапланерист които влезе пръв във дадена термика задава посоката на виража която изрично трябва да бъде спазвана и от последвалите го пилоти.
При изкачването трябва да се следи за базата на облъка в непредвиден случай трябва по-най бърз начин да се напусне термиката!!! Никога не допускускайте издигането ви да продалжи в облъка!!!!
Обсъдете подробностите на тези ситуации с вашият инструктор!!!
ако не сте подготвен за такъв вид полети ,полетът ви може да стане опасен за вас и пилотите около вас!!!

Знам ,че ситуациите които следват в такивa случаи са много и бързото им коригиране зави както от нивото на подготовка на пилота така и от класа на крилото .Тук хората просто са се опитали да ги направят малко по предвидими за начинаещият пилот или поне да му дадат основа с която може адекватно да отправя запитвания към инструктора си!

Хаиде Ba4o направих ти скромни извадки от това което имам посочи кое точно е устарялото и опасно-неточното ?!
Ето един повод да обсъдим този вид ситуации в полет! :D

Евала на Бай Хаджи които направи най-смислено и пълноцено изказване в целата тема досега.
Бай Хаджи е много прав като казва ,че матерялът е сух,като всяка теория.Колкото и стар да е това е основното теоретично познание
за летенето, което и до днес не е променено и точно това го прави полезен за четене+това всяко ново допълнение си е просто дпоълнение към основата на този матерял и ще бъде доплълвано впоследствие .Знам ,че днес има много нови конструкции на летателни апарати,които обаче не са сменили основните физични зависимости в летенето които се градят от времето на братя Райд.Учебникът съдържа важни елементи в парапланеризма и летенето като цяло.
Пък може да го направим и като предистория на по-новите издателства .

Май никой не чете какво се казва и просто си играе на котка и мишка.
Ba4o сега каво да правя да гледам надолу и да се чувствам виновно или какво ще ми предложи мадрата ти главица?щом е стар значи е грешен или какво всъщност те тормози? :roll:


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
Покажи мненията от миналия:  Сортирай по  
Напиши нова тема Темата е заключена, не можете да променяте мнения.  [ 65 мнения ]  Отиди на страница Предишна  1, 2, 3, 4, 5  Следваща

Часовете са според зоната UTC + 2 часа



Вие не можете да пускате нови теми
Вие не можете да отговаряте на теми
Вие не можете да променяте собственото си мнение
Вие не можете да изтривате собствените си мнения

Търсене:
Иди на:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Преведено от: SEO блог на Йоан Арнаудов