Leonardo | ФОТО
Дата и час: Чет Мар 28, 2024 1:42 pm

Часовете са според зоната UTC + 2 часа




Напиши нова тема Отговори на тема  [ 64 мнения ]  Отиди на страница Предишна  1, 2, 3, 4, 5  Следваща
Автор Съобщение
 Заглавие: Re: Аеродинамика и динамика на полета
МнениеПубликувано на: Чет Мар 10, 2011 7:51 am 
Offline

Регистриран на: Пет Мар 05, 2004 4:52 am
Мнения: 2296
Местоположение: Сопот
Име: Николай Йотов
Мисля, че при завоя с тяло действат противоположни тенденции:
Например ако си наклоним тялото наляво, то ще донатоварил лявото полукрило и то ще почне да лети по-бързо т.е. крилото ще се стреми да се завърти надясно.
Същевременно създаваме крен, който ще накрени подемната сила и нейната хоризонтална съставка ще се добави към движението напред и ще причини завиване наляво.

Явно надделява втория механизъм, щом при тяло наляво завиваме наляво.
Все пак първата тенденция я има и прави завоя муден, а устойчивостта се стреми да унищожи крена.
.....
Трябва да се прави разлика между завиване и завъртане.
Общо казано завиването се получава, когато неуравновесена сила действа върху центъра на тежестта на ЛА и с това завърта траекторията му на движение. Завъртането се получава, когато има неуравновесен въртящ момент, който действа по ос минаваща през центъра на тежестта.

_________________
www.nest.bg


Върнете се в началото
  Профил    +2 / -0 
 
 Заглавие: Re: Аеродинамика и динамика на полета
МнениеПубликувано на: Чет Мар 10, 2011 1:57 pm 
Offline

Регистриран на: Сря Мар 29, 2006 1:09 pm
Мнения: 159
Местоположение: Gabrovo
Име: Евгений Гичев
Венко, наистина нещо хубаво за размърдване на мозъка. Бях започнал да си рисувам вчера векторите на силите ама нещо се замотах. Според мен става дума за нещо такова:

Изображение
Синята е теглото, червената са подемните сили, зелената е крайния резултат.
Резултантната сила при изместен център на тежестта е нагоре и в посоката на изместването на центъра на тежестта.
Създава и допълнителен въртящ момент в тази посока.
Ако греша, поправете ме.
Сори ако съм постнал картинката на грешно място.

Поздрави и летене,
Евгений, Габрово


Върнете се в началото
  Профил    +1 / -0 
 
 Заглавие: Re: Аеродинамика и динамика на полета
МнениеПубликувано на: Чет Мар 10, 2011 5:06 pm 
Offline

Регистриран на: Пет Авг 26, 2005 7:54 am
Мнения: 175
Местоположение: Варна
Име: Йордан Пенев
Обяснението на Ники е много точно!
Опитах се да покажа действащите сили и моменти при завой с тяло на груба скица:

gallery/displayimage.php?album=lastup&cat=0&pid=8684#top_display_media

_________________
SeeYou @ CloudBase
Element - WATER 2+


Върнете се в началото
  Профил    +2 / -0 
 
 Заглавие: Re: Аеродинамика и динамика на полета
МнениеПубликувано на: Пет Мар 11, 2011 11:10 pm 
Offline

Регистриран на: Съб Фев 09, 2008 7:36 pm
Мнения: 23
Местоположение: Враца
venelin написа:
засега само това приемам като вярно обяснение....
но...ако има хоризонтална съставна на накрененото крило,защо завиваме а не се плъзгаме настрани


Крилото не се "хлъзга", точно защото това е хоризонтална компонента (перпендикулярна на силата на гравитацията).
"Хлъзгане" може да има при крила с по-малка извивка, но там на практика проекционна площ на крилото става значително по-малка и дори при по-малка промяна в положението на тялото пропадането става осезаемо по-голямо.
Мярката е всичко.

Ускоряването на по-натоварената половина всъщност балансира, спира по-нататъшното накреняване на крилото.


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Аеродинамика и динамика на полета
МнениеПубликувано на: Съб Мар 26, 2011 2:34 am 
Offline

Регистриран на: Съб Фев 05, 2011 3:02 pm
Мнения: 81
Местоположение: Алпите
Име: Ивайло Митев
Здравейте.

Много интересен въпрос който ме човърка от известно време. Та поразрових се малко из нета. Следното обяснение намерих.

До колкото разбрах причината е именно в малката чупка на средната камера в следствие на която се променя цялата система от сили. Благодарение на тази чупка се появява сила, която се разлага на две сили вертикална и хоризонтална, хоризонталната сила дърпа крилото в посоката на завиване при което се получава въртящ момент спрямо центъра на тежестта който се намира под крилото. Резултатът е че цялата система се накланя в посока на завоя.

Изображение

Поздрав,
Ивайло.

_________________
Крило: 777 - Rook2 S - Lilac....................................XContest - Ivko
Сбруя: Woody Valley GТО Light - S......................... Страницата на Клуба ни.


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Аеродинамика и динамика на полета
МнениеПубликувано на: Съб Мар 26, 2011 7:30 am 
Offline

Регистриран на: Пет Мар 05, 2004 4:52 am
Мнения: 2296
Местоположение: Сопот
Име: Николай Йотов
Мисля, че чупката е нищожна и е в центъра на крилото за да оказва някакво влияние.

_________________
www.nest.bg


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Аеродинамика и динамика на полета
МнениеПубликувано на: Съб Мар 26, 2011 4:04 pm 
Offline

Регистриран на: Съб Фев 05, 2011 3:02 pm
Мнения: 81
Местоположение: Алпите
Име: Ивайло Митев
Да прав си че изглежда да е малка. Аз по следния начин подходих за проверка дали може да е вярно.

Коректура: Точно това, че е в центъра на крилото и е точно над центъра на тежестта е ключовия момент. :wink:


Изображение

За сравнение един Golf 5 с 75 к.с. има въртелив момент от 140 Nm. В моите сметчици в картинката имаме момент от 35 до 150 Nm в зависимост от ъгълът и площта на средната клетка.

От къде си измислих тази площ? В средата проектираната площ е равна на действителната площ дълбочината(дължината на клетката) на крилото там е между 1,5 и 2 m. При SKY Anakis M е даже 2,5 m. анакис има 2 средни клетки по 25-30 cm. 2 х 0,25 m х 2,5 m = 1,25 m².

Коректура: за центъра на тежестта ако не се лъжа трябва да е някъде между пъпа(на пилота) и седалката. Предполагам между 10-20 cm над седалката зависи от сбруята.

Малко е грубо цялото пресмятане, но ми се струва доста логично. И 35 Nm да вземем за верни това не е никак малко. :shock:

поздрав,
Ивайло.

П.П.: Както е казал Архимед даите ми един лост и една опорна точка и ще ви изместя Земята. (или нещо такова)

_________________
Крило: 777 - Rook2 S - Lilac....................................XContest - Ivko
Сбруя: Woody Valley GТО Light - S......................... Страницата на Клуба ни.


Върнете се в началото
  Профил    +1 / -0 
 
 Заглавие: Re: Аеродинамика и динамика на полета
МнениеПубликувано на: Пон Мар 28, 2011 12:17 am 
Offline

Регистриран на: Съб Фев 05, 2011 3:02 pm
Мнения: 81
Местоположение: Алпите
Име: Ивайло Митев
Здравейте.

Имам един въпрос, който може би се отклонява от темата.

За полетното тегло на крилото и всичко останало се взема и теглото на крилото, а какво е с въздуха затворен в него?
Малко предположения, както винаго от мен. ;-)

Крило с площ от 24,85 m² (SKY Anakis М) предполагам, че средната дебелина на профила е 10 cm. ще рече, че имаме затворен обем от 2,5 м³, като умножим по плътноста на въздуха от 1,2 kg/m³ за 20 °С на морско равнище получава се, че затворения въздух е с тегло от 3 kg.

Та моя въпрос трябва ли и тях да прибавим?


Поздрав,
Ивайло.

_________________
Крило: 777 - Rook2 S - Lilac....................................XContest - Ivko
Сбруя: Woody Valley GТО Light - S......................... Страницата на Клуба ни.


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Аеродинамика и динамика на полета
МнениеПубликувано на: Пон Мар 28, 2011 7:56 am 
Offline

Регистриран на: Нед Юли 25, 2010 6:56 pm
Мнения: 404
Име: Димитър Миладинов
Естествено че трябва. Но сметката ти е твърде обща и неточна. Забравяш, че въздухът в крилото е с по-високо налягане. :idea:


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -1 
 
 Заглавие: Re: Аеродинамика и динамика на полета
МнениеПубликувано на: Пон Мар 28, 2011 11:15 am 
Offline

Регистриран на: Съб Фев 05, 2011 3:02 pm
Мнения: 81
Местоположение: Алпите
Име: Ивайло Митев
:idea: :idea: :idea:

Мерси!
Мътните ме взели за това даже и не помислих. Въпреки, че постоянно за налягане в крилото се говори. :oops:

За неточността знам, но кой производител дава толкова подробни данни за крилата си. :cry:

Ако се не лъжа динамичното налягане в крилото трябва да е релативната скорост на квадрат по плътността на въздуха върху 2 което за плътност от 1,2 kg/m³ и релативна скорост от 38 km/h ще рече 66 Pa (N/m²). Атмосферното налягане на морското равнище е около 101325 Pa.

За тези който искат по точно да си изчислят колко кила въздух има в крилото.

Изображение

ρ - плътността на въздуха
Т - температурата в Келвин
p - Налягането на въздуха тук е момента да се прибави и динамичното налягане

Изображение Газовата константа за влажен въздух
Изображение Газовата константа за сух въздух
Изображение Газовата константа за водна пара

φ - влажността на въздуха (0,78 ако е 78%)

Изображение налягане на насищане
ϑ - температурата в °С от - 30 °С до 70 °С.

Сега ако имахме и обема на крилото може да му изчислим тежестта сравнително точно. :lol:

Захващам се пак с работата ми, че ми свърши обедната почивка.

Лек ден на всички,
Ивайло.

:!: - Всички формули са от Wikipedia.

_________________
Крило: 777 - Rook2 S - Lilac....................................XContest - Ivko
Сбруя: Woody Valley GТО Light - S......................... Страницата на Клуба ни.


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Тегло-Маса
МнениеПубликувано на: Пон Мар 28, 2011 12:05 pm 
Offline

Регистриран на: Пет Авг 26, 2005 7:54 am
Мнения: 175
Местоположение: Варна
Име: Йордан Пенев
Ивайло, не усещаш ли че те поднасят с тоя въздух под налягане :)
Срамота, вместо да отговарят на въпросите на любопитните пилета :idea:

В полетното тегло не се включва теглото на въздуха във крилото - виж закона на Архимед.
Масата на този въздух е около 6 кг и влияе на динамичните характеристики на крилото с инертността си.

Как върви курса - не става ли за летене?
Продължавай да питаш!

_________________
SeeYou @ CloudBase
Element - WATER 2+


Върнете се в началото
  Профил    +3 / -0 
 
 Заглавие: Re: Аеродинамика и динамика на полета
МнениеПубликувано на: Пон Мар 28, 2011 8:54 pm 
Offline

Регистриран на: Съб Фев 05, 2011 3:02 pm
Мнения: 81
Местоположение: Алпите
Име: Ивайло Митев
Мерси Данчо!
много сте лоши, почти си промених големината на крилото, че със 7 кила въздух :P

Та пак на въпроса за завиване с тяло без управление.
Вече съм сигурен, че е както съм го описал по-горе. Ето и Линка към DHV.de където точно този въпрос се разглежда.

Опит за превод, не на всичко:
Заглавието гласи:
Завиване с тяло: Преместване на центъра на тежестта или аеродинамичен кренови момент

Абзац 1:
Стой, че благодарение на Konrad Friz се е обновила дискусията с тема: На какво се дължи завиването при наклон на тялото, ха преместването на центъра на тежестта или на аеродинамичния момент в резултат на пречупването на крилото в средата.

Абзац 2:
Както в статията „Бърз полет и завой с пара планер“ (DHV-Info 145) обяснено. При точните аеродинамични изчисления на крилото с чупка с отклонение +- 10 cm се получава кренови момент от 130 Nm или при един лост с дължина от 7 m(разстояние между пилота и крилото) една напречна сила от г.д. 20 N(съпоставима с тегло от 2 кг). Konrad Friz доказва този резултат с една много нагледна преценка. Колко е всъщност тази не лесна за представяне големина от 130 Nm?

Абзац 3:
Е горе долу сравнението дето направих по-горе с VW Golf 5.

Абзац 4:
Е обяснение как е направена симулацията. Която да служи за проверка на изказването, че завиването се дължи на чупката.
Той е направил и симулация на Wingover с накланяне на тялото. Ликът е именно към нея.

Абзац 5:
И така няма преместване на центъра на тежестта?! В тази ситуация можем да направим един прост модел на пара планера, при който системата се разделя на 4 твърди части: лява и дясна част на крилото, свързани с един елемент (щанга) както и пилота със сбруята. Накланянето на тялото премества двата карабинера вертикално един спрямо друг, което премества съответно двете половини на крилото. Свързващата среда на крилото се пречупва и нормалната сила Lmitte създава чистият аеродинамичен кренови момент, при което центърът на тежестта в първоначалната равнина на симетрия се запазва. Накланянето на тялото действа и при относително хоризонтални маневри като контролиране и излизане от спирала и SAT, въпреки че тук силата на тежестта на пилота, която е почти перпендикулярна към системата, не може да предизвика много.

поздрав,
Ивайло

П.П.: Ето и линка към DHV форума с дискусията току що и нея намерих. Кликни ме!

_________________
Крило: 777 - Rook2 S - Lilac....................................XContest - Ivko
Сбруя: Woody Valley GТО Light - S......................... Страницата на Клуба ни.


Последна промяна Ivko на Пон Мар 28, 2011 9:21 pm, променена общо 1 път

Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Аеродинамика и динамика на полета
МнениеПубликувано на: Пон Мар 28, 2011 9:14 pm 
Offline

Регистриран на: Нед Юли 25, 2010 6:56 pm
Мнения: 404
Име: Димитър Миладинов
Бъзикам те Ивко но не с лошо чуство. И тъй като те нахраних, ще се опитам и да ти отговоря на въпроса все пак.

Полетното тегло включва теб и цялата ти екипировка включително крилото. Облечи се както смяташ да летиш през зимата примерно, не забравяй обувките. Към това се добавя подвесна система (сбруя), запасен парашут, инструменти, каска. Прибави и всички допълнителни неща които ще носиш - вода например, тук във форума ще намериш още неща от първа необходимост - от въже за рапел до спрей против акули. С всичко това се качи на кантара. Към полученото тегло прибави теглото на крилото (производителите го указват) както и примерно още 1-2 кг за раницата на крилото. Това ще даде полетното тегло, което трябва да бъде в диапазона за съответния размер.

Обикновенно полетното тегло е твоето лично тегло + между 6 и 20 килограма, като това зависи от екипировката ти. Улталеката екипировка е удобна и лека но това е поради някакъв копромис с дълговечност, комфорт и наличие на протектор. Зависи какви са твоите цели.

Ако полученият сбор е много близо до границата на два размера, като универсално правило избери по-малкия размер ако ще летиш в динамични условия. Някои производители (на Озон и Еъруейв съм виждал) съветват за определен модел дали е по-добре да си по-скоро лек или по-скоро тежък.

С поздрави


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Аеродинамика и динамика на полета
МнениеПубликувано на: Вто Апр 12, 2011 1:39 pm 
Offline

Регистриран на: Съб Юли 08, 2006 6:44 pm
Мнения: 841
Местоположение: чака Годо
Име: Пешо
Не знам къде, да го пусна.
http://en.wikipedia.org/wiki/Pendulum

_________________
YouTube facebook


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Аеродинамика и динамика на полета
МнениеПубликувано на: Пон Юли 25, 2011 6:26 pm 
Offline

Регистриран на: Пет Апр 13, 2007 4:41 pm
Мнения: 112
Местоположение: Sofia
Име: Петър Трупчев
Стара къща всичко има, я да съживим пак темата :D

Някъде има ли описано количественото влияние на крилното натоварване върху скоростната поляра (в проценти, или директно в скорост)?
С други думи с колко се променя трим скоростта (респ. мин/макс) на едно крило, ако се натовари точно на горна, съответно на долна граница на тегловия диапазон?


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
Покажи мненията от миналия:  Сортирай по  
Напиши нова тема Отговори на тема  [ 64 мнения ]  Отиди на страница Предишна  1, 2, 3, 4, 5  Следваща

Часовете са според зоната UTC + 2 часа



Вие не можете да пускате нови теми
Вие не можете да отговаряте на теми
Вие не можете да променяте собственото си мнение
Вие не можете да изтривате собствените си мнения

Търсене:
Иди на:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Преведено от: SEO блог на Йоан Арнаудов