Leonardo | ФОТО
Дата и час: Пет Мар 29, 2024 1:56 am

Часовете са според зоната UTC + 2 часа




Напиши нова тема Отговори на тема  [ 15 мнения ] 
Автор Съобщение
 Заглавие: Спиид система-кога и как да я използваме!
МнениеПубликувано на: Вто Апр 06, 2010 9:12 pm 
Offline

Регистриран на: Пет Окт 06, 2006 8:46 am
Мнения: 153
Местоположение: Тетевен
Нека тук,всеки,който има опит с използването на спиид система да опише начините и на ползване!

_________________
TETEVEN PARAGLIDING TEAM


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Вто Апр 06, 2010 10:44 pm 
Offline

Регистриран на: Пон Сеп 26, 2005 11:35 am
Мнения: 677
Местоположение: София
Име: Христо Джамбов
http://www.paraglidingforum.com/viewtopic.php?p=83910

Ето това търсите. Има един док файл + обяснение от Даниел.

_________________
телефони : 0886 216 096, 0888 433 126
Axis Venus 4 - woody valley x alps
Axis Sirius II tandem


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Сря Апр 07, 2010 9:02 am 
Offline

Регистриран на: Вто Мар 09, 2004 10:18 am
Мнения: 1283
Местоположение: село Величково
Име: Владимир Чорбаджийски
Да споделя малко опит.
Спиида се натиска плавно, а не рязко и плавно се и отпуска. Натиска се когато искаш да повишиш скороста на крило и да стигнеш по-бързо там за където си тръгнал. :) Ако попаднеш в големи нисходящи почти задължително е да натиснеш спиида и да се махнеш от това място по-бързо. При силен вятър, когато зависваш, или не можеш да пробиеш и започва да те връща назад, пак задължително използваш спиида.
Когато си натиснал спиида на 50%,( което аз почти редовно правя), работя и с управленията, но винаги имам едно на ум. А именно, че в този момент тримовката на крилото е променена и управленията работят със същата ефективност, както когато не е натиснат спиида, но изтеглени ТОЧНО НА ПОЛОВИНАТА! Значи, ако ми е необходимо за една маневра без спиид да изтегля на 30 см управленията, за да я направя, същата маневра при 50% изтеглен спиид ще направя примерно с 15 см ход на управленията. :wink: При 100% изтеглен спиид вече нещата стават доста по-драматични и бързи, защото тримовката на крилото е силно променена в сравнение със стандартната. Крилото е по-нестабилно и реагира на всичко, както ПО-ВИСОК КЛАС КРИЛО.
За отделните крила, разбира се има нюанси в поведението им на спиид, които понякога се споделят от конструкторите им, а понякога пилотите споделят опит за някои характерни особености на даденото крило. :wink: Но нещата, които споделих по-горе са общи и важат за всякакви крила.

_________________
Летеше с Element Air ... Жълто червен.
Правилните решения и действия идват от опита, който се получава от грешни решения и действия!


Върнете се в началото
  Профил    +1 / -0 
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Сря Апр 07, 2010 12:34 pm 
Offline

Регистриран на: Пон Сеп 26, 2005 11:35 am
Мнения: 677
Местоположение: София
Име: Христо Джамбов
Когато летите на спийд има няколко начина да направите корекции без да променяте профила на крилото чрез управленията, което е най-неефективно.
1. Чрез Д/Ц коланите (Ц за триредните тримовки, както е моето крило). Метода е описан/разказан добре от Ръсел Огден в филма на Озон - Перформънс Флаинг ако не се лъжа се казваше филма. Леко правите захват, ръцете горе, на последния колан и усещате крилото от там. ако имате да правите някаква корекция леко 2-3 см дърпате колана назад към вас това променя профила на дадената половина и я забавя. Ако се налага да правите по големи корекции, то най вероятно е по-добре да пуснете спийда изцяло или донякъде.
2. Чрез стабило линията. Когато летите на спийд, най вероятно глайдвате между термиките или нещо подобно .. и искате да направите корекция на посоката с няколко градуса. Тогава избутвате стабилото навън между 5-10 см по усет и изчаквате реакцията на крилото. То завива без да губите височина (относително нормалната загуба за потока в който сте) и важното - без да нарушавате формата му.
3. Чрез Изместване на крака с който натискате спийда наляво надясно, докато е натиснат спийда. Накъдето преместите крака натам ще завиете, плавно разбира се. Причината е че се получава по голямо издърпване на едната страна на крилото, при което тя се движи една идея по-бързо. Когато достигнете желаната посока връщате крака в средно положение. Контролирайте еднаквото опъване на спийда от двете страни по положението на карабинерчетата спрямо еднакви части от сбруята от двете ви страни.
4. Преместване на тялото. Това също е възможен вариант, но се чупи профила при повечето крила и това не е добре за глайда.

Много е важно също да се научите да правите питч контрол само с спийд система. така няма да имате никакви проблеми с влизане и излизане от термика на спийд. Т.е. при гмуркане на крилото отпускате при изоставане натискате.

Всички тия неща се извършват плавно при непрестанно наблюдение, кой както може, на реакциите на крилото.

Надявам се това да е било полезно.

_________________
телефони : 0886 216 096, 0888 433 126
Axis Venus 4 - woody valley x alps
Axis Sirius II tandem


Върнете се в началото
  Профил    +1 / -0 
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Сря Апр 07, 2010 1:31 pm 
Offline

Регистриран на: Чет Ное 03, 2005 9:03 am
Мнения: 170
Местоположение: София
Име: Пламен Делчев
Може би трябва да се отбележи, че класа на крилото също има значение- сигурно по-ниския клас крила се държат доста по-различно на спийд и то не само от гледна точка на качеството...
Аз не летя на спийд и не мога да споделя опит, но специлано за низходящите има и друг начин да се избегнат без да се чанчи крилото
:wink: , а именно като се смени посоката на курса с 45 градуса например (по препоръки на Джоки Сандърс).
Искам да помоля по-опитните да споделят и:
Как се рее на спийд- колко натиснат се държи, пуска ли се в завой?
Ако летиш на спийд и се натъкнеш на мощна термика как точно става плавното отпускане на спийда
:roll: ?
Струва ли си въобще да ползваш спийд на нисък клас крило (LTF 1 или 1-2) освен ако не е крайно наложително- рискове-ползи?


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Сря Апр 07, 2010 1:59 pm 
Offline

Регистриран на: Чет Апр 01, 2004 9:49 pm
Мнения: 1718
Местоположение: Бургас
Име: Красимир Цонев
Много често когато прелитам дерета на спийд следя пропадането с вариото. Когато наближавам склона очаквам, че ще се задава термика и когато пропадането започне да намаля, започвам "линейно" да отпускам спийда и като чуя "хубавия" звук директно започвам да въртя в термиката.

_________________
MacPara Elan
Have nice flights!
Изображение


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: ````
МнениеПубликувано на: Сря Апр 07, 2010 3:02 pm 
Offline

Регистриран на: Чет Сеп 06, 2007 8:02 pm
Мнения: 77
Да споделя и аз моя скромен опит както и съвети които получих тия дни от опитни пилоти.Аз лично постоянно използвам спид система като спазвам правилото на активно летене със спид-при низходящо отпускаш при възходящо натискаш,но понякога подценявам условията а и треската за скорост прави лоши шеги.Като цяло след инцидента с запасния и обсъждане на случката с Габи и с Доктора от Шумен разбрах,че основна и груба пилотска грешка е като се лети на спид да се ползват управления.Принципно не ги ползвам но летя крилото винаги с един път насукани управления и вдигнати горе ръце за по-бърза реакция..тоест гърбицата която нормално има на вървите на управленията да е обрана за да може да се чувства обратната връзка по добре и да се реагира по-бързо.При спид особено на 80% както е при мене(сори Владич ама за съжаление моя е така настроен че повече от 80% не се опъва колкото и да ти е чудно това а и доколкото съм чувал-чел насам натам повечето крила летят по-добре на 80% отколкото на 100% спид поради ред причини)- това обаче явно е грешка понеже увеличеното налягане в крилото още повече променя тримовката и шанса за тък се увеличава много.Така,че извода е: при ползване на спид системата-активно летене със спида и НИКАКВИ УПРАВЛЕНИЯ!Другото важно нещо е да не се подценяват условията и собствените умения за справяне с евентуална ситуация.При крила с задна центровка като примерно някой от моделите на Nova или UP шанса за челен тък е намален до минимум,но при други модели с предна центровка той си е съвсем реален.На мен предното ми крило беше UP и бях свикнал постоянно да си го карам на пълен спид и никога не ми е правило грижи.Виж колапси-да но тъкове никога!По друг начин явно обаче стои въпроса с Element-Air което ми е още ново крило и сега го разучавам.Явно при него не бива да изнаглявам толкова колкото съм изнаглявал с UP и да си имам едно наум че на спид си се държи по съвсем друг начин от UP.Исках да спомена също и за ползването на спид в низходящи.Трябва да се преценява много добре ситуацията защото ако низходящото е придружено с ротор тогава спид системата задължително ще те вкара в много "забавна" ситуация.Ако имаш височина и си в низходящо-тогава да и въпреки това пак трябва да се следи за термики по пътя и да се лети активно с спид системата.Но ако бедстваш в някое дере в низходящо и без да разбереш попаднеш в ротор и си на спид...не ми се ще да си мисля какво го чака такъв пилот.Така,че ситуацията трябва да се преценява в момента с наличната информация която има пилота за мястото ветрове ротори и т.н...Ай стига съм философствал-дано тва помогне на някого да си изясни кое как е.


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Сря Апр 07, 2010 3:33 pm 
Offline

Регистриран на: Сря Окт 13, 2004 12:02 pm
Мнения: 69
Име: Пинко Розов
flysilf -написа:
,,Аз лично постоянно използвам спид система като спазвам правилото на активно летене със спид-при низходящо отпускаш при възходящо натискаш,,
Защо правиш така?Аз доколкото знам през низходящите потоци се натиска спийд системата,а във възходящите обикновенно се отпуска.
Или може би имаш предвид това:
"Много е важно също да се научите да правите питч контрол само с спийд система. така няма да имате никакви проблеми с влизане и излизане от термика на спийд. Т.е. при гмуркане на крилото отпускате при изоставане натискате".-Цитат от Songbird.
От личен опит-активното летене със спийд система трудно се получава,тъй като реакциите на крилото са по-забавени при натискане и отпускане,освен това повечето спийд системи са доста тежки и малки корекции трудно се правят(а то такива трябва).Навиването на управленията което казваш,че правиш според мен е грешно,не само когато си на спийд,а и когато и да е.


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Сря Апр 07, 2010 4:19 pm 
Offline

Регистриран на: Сря Авг 31, 2005 8:40 am
Мнения: 1980
Име: Даниел Димов
"при низходящо отпускаш, при възходящо натискаш" - това е много погрешно разбиране за активното летене!!!

активното летене е когато непрекъснато си в синхрон с крилото така че то да изпълнява твоите желания... най-често желанието на пилота е крилото просто да си лети стабилно и да не се затваря - тогава стремежа трябва да е крилото винаги да ти е над главата! ако крилото избързва (отива напред спрямо теб) тогава го спираш, ако крилото забавя (отива назад) тогава отпускаш спирачките. това същото , но не със спирачки, а със спийд система изгелжда така: ако крилото избързва - отпускаш спийда, а ако забавя - натискаш още. активното летене включва и рол-контрола: трябва да можеш ако крилото отива на едната страна да можеш с точно даване на тяло (и управление ако се налага) да го върнеш където си му е мястото (над главата)

всичко това се научава много добре и става като инстинкт когато се тренират камбани и уинговъри

така че хора - правете по малко акро на всеки полет и ще напреднете бързо!


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Сря Апр 07, 2010 4:24 pm 
Offline

Регистриран на: Пон Сеп 26, 2005 11:35 am
Мнения: 677
Местоположение: София
Име: Христо Джамбов
Повечето проблеми ... колапси и тъкове и прочее се случват при преминаване от един поток в друг, т.е. в граничните зони. Та идеята е следната ... при навлизане от възходящ в низходящ отпускаш спийда .. но не спираш крилото за да може да набере скорост защото иначе губиш височина и след като си навлязъл вече в низходящия .. натискаш плавно за да се разкараш от низходящото на термиката.

_________________
телефони : 0886 216 096, 0888 433 126
Axis Venus 4 - woody valley x alps
Axis Sirius II tandem


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: ````
МнениеПубликувано на: Сря Апр 07, 2010 5:56 pm 
Offline

Регистриран на: Чет Сеп 06, 2007 8:02 pm
Мнения: 77
Всъщност не разбрах кое точно е грешно в концепцията "в низходящо отпускаш в възходящо-натискаш"?става дума за спид системата и както виждам и сонгбърд е казал същото което казах и аз!?!?може би не се изясних че става дума за "при навлизане в низходящо-тоест в граничната зона след което в самото низходящо естествено че натискаш спида за да излезеш от него" като влизаш в низходящия поток и без това ъгълът на атака става по малък,защо да го правим едва ли не отрицателен с спида?..нали точно тогава е гарантиран тъка!а относно активното летене имах предвих само активната работа с спийда,иначе това с тялото не го знаех и не съм го прилагал досега но занапред ще го имам предвид.Благодаря за съвета DVD!Всъщност ти си казал същото което и аз казвам но ти се е сторило че казвам нещо друго защото не съм пояснил че става дума за преходните моменти а не за самите низходящи и възходящи!...казвайки "при низходящо"-имам предвид при идване на низходящо-тоест преходния момент...същото и за възходящото!
иначе уингоувъри си ръчкам отвреме на време,но все още съм далеч от истинските минаващи над хоризонта(гледано от позицията на пилота)


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Чет Апр 08, 2010 10:14 am 
Offline

Регистриран на: Сря Окт 13, 2004 12:02 pm
Мнения: 69
Име: Пинко Розов
Може да имате предвид едно и също,но начина по който ти го казваш нещо е грешен.Първо каква ти е работата на летиш на спийд в термика?Бързаш да я прелетиш ли?Щото казваш че отпускаш в низходящото след нея?Щом искаш да си гъзар и мачкаш спийда,сега ще ти обясня как се лети с него:
1.Според теорията на Пол Макгрийди(доказана),парапланера е с такава скоростна поляра,че в ден с термики повече от 1.5-2 м/с,ако искаш да летиш оптимално между термиките през цялото време трябва да си на 100 процента спийд.Ето един линк http://www.advance.ch/SPI-Calculator.386.0.html?&L=1
Така че никакви 80 % :)
2.Положението на ръцете-най-добре прибрани в збруята ,за да не правят съпротивление.Никакви такива подпирания на ц или д линията,или стабилото.В краен случай,ако си от по-плашливите,може да се държиш за коланите,малко над карабинерите на окачването към збруята-това е компромис между съпротивление и сигурност-като изядеш голям колапс и те метне яко,може да се пробваш да предотвариш евентуалното насукване
3.Лети се с гуменки с много добре изтъркани подметки.Защо-ами когато ти се наложи бързо да отпуснеш спийда(примерно усетиш че изяждаш зверски тък на 20 метра над остри скали)обикновенното отпускане на краката не е достатъчно бързо.Само чрез промяна на ъгъла на ходилото оставяш степенката сама да се изплъзне(това е добре да се оттренира предварително.)
4.Докато въртиш термика няма нужда да натискаш спийда.Решиш ли обаче да я напускаш трябва да ускориш още в нея,за да си набрал вече скорост когато влизаш в низходящото.Така ще го прелетиш най-бързо,а практиката сочи,че и крилото не се гмурка толкова,търсейки скорост,защото вече я има.Няма отпускане,както казваш.
5.Има и още,но като цяло-Винаги има опасност от колапси и тъкове.Който го е стах от тях да не натиска спийда много-много(аз така правя),който не -най-добре да лети по този начин.


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Чет Апр 08, 2010 12:25 pm 
Offline

Регистриран на: Сря Авг 31, 2005 8:40 am
Мнения: 1980
Име: Даниел Димов
грешна е причинно следствената връзка! натискането и отпускането на спийд-системата не трябва да зависи от жертикалната ти скорост (или промяната и) а от промяната на въздушната скорост на купола.

съвсем отделен е въпроса с каква скорост трябва да прелиташ - това вече зависи от полярата на крилото, вертикалната скорост, скоростта и посоката на вятъра, посоката в която летиш и най-накрая какво искаш да постигнеш... но това са малко по-глобални зависимости, а не моментни решения.

ползването на спийд-системата за активно летене е част от техниката на пилотиране - това трябва да се прави без никаква мисъл - инстинктивно! мислъта трябва да ти е свободна за тактиката на прелета или за други неща (примерно да се кефиш на гледките), но ако вземеш във всеки един момент да мислиш дали малко да натиснеш или отпуснеш - полета ти ще приключи много бързо и като кацнеш ще има да се чудиш "какво стана сега - защо се удавих толкова бързо?!" :lol: :lol: :lol:


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Чет Апр 08, 2010 12:27 pm 
Offline

Регистриран на: Чет Ное 03, 2005 9:03 am
Мнения: 170
Местоположение: София
Име: Пламен Делчев
zort написа:
5.Има и още,но като цяло-Винаги има опасност от колапси и тъкове.Който го е стах от тях да не натиска спийда много-много(аз така правя),който не -най-добре да лети по този начин.


Именно щото шубето е голям страх и аз не се възползвам от тази хубавиня :D


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: `````
МнениеПубликувано на: Чет Апр 08, 2010 7:51 pm 
Offline

Регистриран на: Чет Сеп 06, 2007 8:02 pm
Мнения: 77
DVD понеже темата е за използване на спид система-грешката е моя защото аз разглеждам въпроса в връзка с моя инцидент тия дни или иначе казано във връзка с нестабилността на крилото при преходните моменти "от възходящ в низходящ поток" или обратно..това че натискането на спийда не трябва да зависи от вертикалната скорост е ясно понеже спийд системата се ползва за увеличаване/намаляване хоризонталната скорост на купола.Просто говорех за връзката сигурност/ползване на спид и в тоя аспект мисля,че е нормално да говорим за преходните моменти на влизане или излизане от термиката-тоест моментите в които крилото е най-уязвимо.Съжалявам че не се пояснявам и причинявам недоразумения.zort не съм знаел,че да мачкаш спида е гъзарско..мислех,че е просто начин на летене.А иначе не бързах да прелетя термиката ами го натиснах след като си я извъртях докъдето реших че е добре да я въртя и пуснах напред-именно тогава го натиснах,но явно в лакомията за скорост съм пропуснал изобщо момента на излизане от термиката (конкретно в тая ситуация) от което си и взех урока де)..значи според тебе на 80% не може,забранено е?...само на 100%...добре ще го запомня и ще го имам предвид за напред...само,че при мене просто спида не може да бъде натиснат повече от на 80%..просто така е настроен за което не съжалявам.Сигурно на 100% ще тъква още по лошо))..Тва в рамките на майтапа.Иначе ти благодаря за инфото относно летенето на спид.Това с гуменките само съм го чувал но в подробности не го знаех.Значи рязкото пускане на спид в екстремна ситуация не е проблемно така ли?Щото както ти казваш да "изпуснеш" спида по изтърканото на гуменката е един вид рязко пускане...явно не е проблем...всъщност като се замисля съм пускал спид по тоя начин само че на старото юпи))..Интересна тема се заформи мисля :wink: Благодарско на всички участници в нея и пишете още кой каквото се сети дори да са дребни подробности,личен опит и т.н....неща като тва с гуменките са интересни дреболийки които обаче се оказват съществено важни в определен момент,така че който се сеща да пише...нали за това са форумите.Милен юпито спомена нещо за техника на летене на спид при която палците леко докосват за обратна връзка вървите при А коланите за да се усети когато почват да омекват...Интересно някой чувал ли е за тая техника?


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
Покажи мненията от миналия:  Сортирай по  
Напиши нова тема Отговори на тема  [ 15 мнения ] 

Часовете са според зоната UTC + 2 часа



Вие не можете да пускате нови теми
Вие не можете да отговаряте на теми
Вие не можете да променяте собственото си мнение
Вие не можете да изтривате собствените си мнения

Търсене:
Иди на:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Преведено от: SEO блог на Йоан Арнаудов