Текста по-долу е част от инструкцията на Бумеранг 4. Смятам че в тези две странички е синтезирано всичко което един пилот трябва да знае за базопасното "комуникиране" с крилото във въздуха! Тези съвети в пълна сила важат за всички съвременни крила! Оригиналния текст е
тук.
Ускорено летенеВеднъж, след като сте свикнали да летите с вашето крило, можете да го правите използвайки спийдсистемата, което позволява подобрено качество при насрещен вятър и по-добро пробиване при силни условия. Използвайте спийдсистемата натискайки постепенно с крака степенката и. Бъдете готови да контролирате клатенето настрани използвайки промяна на тежестта и клатенето напред/назад с промяна на положението на степенката. Поддържайте много лек натиск на управленията за да чувствате купола. Избягвайте да летите ускорено близо до земята и внимавайте като използвате акселератора при турбулентност. В случай на пропадане докато използвате акселератора, незабавно отпуснете управленията и спийдсистемата изцяло преди да предприемете каквито и да е други коригиращи действия, както е описано по-долу.
Активно летенеСъвременните крила имат високо вътрешно налягане, добра устойчивост на колапси и базово ниво на пасивна безопасност. Въпреки това е препоръчително да практикувате активен стил на летене. Това ще Ви помогне почти изцяло да избегнете колапсите при турбулентни условия. Ключа за активно пилотиране е да се държи парапланера над главата през цялото време. Ако той пада зад вас, отпуснете управленията. Ако е пред вас го обирайте докато не започнете да контролирате гмуркането. Ако почувствате загуба на налягане от някоя от страните на купола оберете плавно управлението и прехвърлете тежестта на здравата страна докато почувствате, че налягането се възвръща. При всички случаи поддържайте адекватна скорост и избягвайте пререагиране.
При турбулентностКолапсиране на купола може да се появи при силна турбулентност. Крилото ще се възстанови в повечето случаи и само, но е препоръчително да го отворите контролирайки с помощта на управленията. Желателно е да следвате съветите по-долу, за да помогнете крилото да се възстанови по-бързо.
Асиметричен колапсВ случай на силна турбулентност и асиметричен колапс (пропадане на една от страните), крилото се стреми да се възстанови само, но ще се завърти към колапсиралата страна. Това може да е нежелано ако сте близо до земята или други парапланери. Поддържайте курса чрез прехвърляне на тежестта към здравата страна. Това действие може да е допълнено от леко обиране на управлението на здравата страна. Това обикновено е достатъчно колапса да се възстанови. Понякога обаче е необходимо да се изпомпа колапсиралата страна със силно и равномерно движение. Оставете парапланера да възстанови скоростта си на летене след като се е възстановил. Ако имате голям колапс –особено при ускорено летене трябва да съблюдавате за следното:
При голям колапс поради разликата в тежестите и инерцията на купола и на пилота, пилотиращия ще продължи да се движи напред, а купола ще остане зад него, особено при ускорено летене. Трябва да изчакате докато направите мах назад и се озовете под купола преди да действате и внимателно да спрете здравата страна на купола. Ако реагирате прекалено рано рискувате да сринете колапсиралия купол изцяло и ситуацията може да стане неконтролируема. Когато имате голям колапс при ускорено летене трябва първо да отпуснете веднага спийдсистемата. Останете в неутрална позиция по отношение на прехвърлянето на тежестта и оберете леко здравата страна. Оставете парапланера да се завърти, ако имате достатъчно пространство.Това е оптималното действие, за да се избегне негатив или срив и спомага вашият парапланер да се възстанови по най-бързия начин.
Симетричен колапсЕдин симетричен (фронтален) колапс обикновено се отваря сам без силна намеса на пилота. Парапланера ще възстанови скоростта си с леко гмуркане напред. Ако използвате управленията, внимавайте да не пререагирате или да ги използвате твърде рано, когато купола е все още зад вас – има опасност от срив.
ВръзванеВръзването се получава вследствие на сериозен колапс и когато ухото на купола попадне между вървите. Това може да се случи обикновено след много голям колапс или след поредица от ситуации. Оберете и/или прехвърлете тежестта на здравата половина и изпомпете с управлението завързаната страна. Повечето съвременни крила имат отделна връв (стабилизатор) стигаща до ухото, която тръгва от колана „B” или „C”. Тази връв може да се използва в случай на връзване. Дръпнете я надолу докато усетите че е напълно обтегната и би трябвало връзването да се оправи.
НегативПо време на нормален термичен полет, вие сте много далеч от границите на негатива. Независимо от това, ако той се случи просто отпуснете управленията и изчакайте докато купола скочи напред, спирайки го с управленията, ако се гмурне твърде много. Никога не използвайте управленията, когато купола е зад вас, и винаги се опитвайте да контролирате купола с управленията, когато той е над или пред вас.
Поредица от ситуацииМного отваряния на запасен парашут стават вследствие на поредица от пререагирания от страна на пилота. Имайте в предвид, че пререагирането почти винаги е по-лошо от това да не се реагира изобщо.