Leonardo | ФОТО
Дата и час: Вто Апр 16, 2024 1:03 pm

Часовете са според зоната UTC + 2 часа




Напиши нова тема Отговори на тема  [ 8 мнения ] 
Автор Съобщение
 Заглавие: Заход за кацане
МнениеПубликувано на: Нед Яну 09, 2011 5:00 pm 
Offline

Регистриран на: Пон Сеп 26, 2005 11:35 am
Мнения: 677
Местоположение: София
Име: Христо Джамбов
тъй тъй

ще ми се да обърна внимание по темата понеже няколко млади пилоти ми задаваха въпроси "Как да си определя посоката на кацане от въздуха?". И понеже предполагам,че инструкторите подхождат достатъчно добре при обяснението на двата подхода (които аз знам, ако има още ще се радвам да ги науча), осморка и квадрат(правоъгълник) с завои наляво, искам да по-скоро да насоча вниманието към белезите, които биха ни накарали да изберем дадена посока.

чорап - тук коментара е излишен надявам се
дим от огън - дори да е малко по далеч, от мястото за кацане .. можете да видите какъв е приземния вятър. при ден без вятър(това трябва да знаете предварително(приблизително) от прогнозата) можете да имете дим от няколко огъня в различни посоки. тогава дори да кацнете по вятъра няма да е прекалено драматично. Когато всички всики димни сигнали сочат в една посока се съобразете с това дали няма да кацат в подветрената страна на гора примерно .. ако сте прекалено близо може да има разни турболенции. Димните стълбове се виждат отвисоко и е добре .. още преди излитането да сте ги набелязалии да ги следите. (Това ще ви даде разбиране и за относа на термиките .. и за това да си направите веригата термичен генератор-термичен тригер и евентуален път на термиката. представете си поле с гора или канал от едната страна вятъра духа от полето към гората, полето изпуска по-често и по-накратко от гората и гората/канала действа като термичен тригер за полето).
GPS - не виждате никакъв друг ориентир. Правите поне един кръг, като следите скоростта по GPS (спрямо земята). набелязвате посоката с най-малка скорост и кацате тази посока. Понеже GPS е леко инертен в показанията си, след като сте определили приблизителната посока за кацане направете няколко леки завоя наляво надясно за да прецизирате съвсем посоката за кацане пак по отчитането на земната скорост по GPS-a. За целта трябва да си оставите височина за цялата тази операция (направете маневрата на около 50-100 метра височина). През целия полет следете скоростта си така като дойде време за кацане ще имате доста добра представа накъде ще трябва да кацате.
дървета - обикновено като се клатят вятъра е достатъчно отчетлив. но представете си нулевата позиция на дървото ако няма вятър, после отчитате текущата. После отбележете дали няма някакви препятствия, които могат да завихрят около дървото т.е. да му дават по-различен наклон.
парапланери преди вас - гледате .. ако човека кацне нормално и крилото падне зад него ... няма какво толкова да му мислите. Това ви е най важния критерий, тези хора вече са направили анализа преди вас и са го изпълнили успешно. няма да е зле да следите и другите критериии за кацане .. за да правите съпоставка между ситуциите. Добре е да познавате, как летят хората, с които сте във въздуха и доколко можете да се осланяте на преценката им за ситуацията. Това ще ви даде още по голяма сигурност при избор на посоката за кацане.
визуално - ако нямате GPS и ви е невъзможно по някакъв начин, от гореописаните, да определите посоката за кацане тогава използвайте метода на GPS но определете скоростта си на око.

накрая .. винаги имайте запасно място за кацане ... така ще се чувствате по-сигурно. ще взимате решения които може и да не ви отведат възможно най-далеч, но със сигурност ще ви помогнат да останете невредими от полета.

Пухчетата във въздуха могат да ви дадат представа единствено за въздушната ви скорост. Те се движат в потока с вас. Те не са критерии за посоката за кацане.
Звука от вятъра във вървите също не е критерии за посоката за кацане. "Свиреше ми по-силно и си избрах посока" ... може да се попаднали в по-рядка или по-гъста въздушна маса. застанете на старта по време на изтичане на термика (да речем)... обърнете се с лице и после с гръб към термиката .. ще го чувате различно .. но вятъра ще е един и същ (в общия случай).

Така ... това е засега. Ще се радвам на коментар. А също и да науча нещо ново ако има.

_________________
телефони : 0886 216 096, 0888 433 126
Axis Venus 4 - woody valley x alps
Axis Sirius II tandem


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Заход за кацане
МнениеПубликувано на: Съб Яну 15, 2011 12:53 pm 
Offline

Регистриран на: Съб Мар 12, 2005 6:14 pm
Мнения: 108
Местоположение: Sopot
наи лесно е сас спирала до земята и гледаите валничките вав водните плошти


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Заход за кацане
МнениеПубликувано на: Пон Яну 17, 2011 8:30 am 
Offline

Регистриран на: Съб Май 12, 2007 9:34 pm
Мнения: 194
Местоположение: Пловдив
Това съм го правил в Охридското езеро:)

После писаха в албанските вестници, че видели 1мт. вълна:)

Не е лесно...

_________________
Eden 4 Orange (оранжевото дяволче)


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Заход за кацане
МнениеПубликувано на: Пон Фев 07, 2011 12:04 pm 
Offline

Регистриран на: Пон Сеп 24, 2007 12:25 am
Мнения: 99
Местоположение: Пловдив
хахаха роскаааа:)

Поздрав за Ицо за изчерпателния коментар на темата. Много (да не кажа почти всички) в началото изпитват трудности със захода за кацане. Това не трябва да ви отчаива. Начертайте си правоъгълък на лист от тетрадка. Може да си нарисувате ориентири които са ви познати от предишни полети на нястото, на което по принцип кацате (за сопот на пример тополата, амфитеаръра, станцията на лифта, паркинга). начертайте стрелка с предполагаема посока на вятъра. разиграйте в главата си различни ситуации за кацане с вятър от различна посока. Представете си, къде как ще определите посоката на вятъра, ако не виждате ръкава (на сопот обикновено има два - един на изсъхналата круша и втори на върха на кулата за бънджи в югозападния край на паркинга до батута)? помислете за ориентирите, за които ицо говори по-горе. при следвъщия си полет се опитайте да си спомните сигуациите разиграни на хартия. определете вятъра. опитайте първо да прецените посоката му, без помощта на ръкава. след това проветере с помощта на ръкава, дали преценката ви е била правилна.

лично на мен, при първите ми полети, при които кацах на непознати места (при опит за прелет не успявах да се върна до познатата поляна за кацане например), захода създаваше доста стрес и понякога неприятни кацания по и със страничен вятър. в такива ситуации системата с пушека работи много добре, наблюдаването на останалите кацащи пилоти също. Ако ви води инструктор му се доверявайте за посоката на вятъра. Имайте предвид, че всички хора правят грешки и е важно това доверяване да не се прави на сляпо. разгледайте ситуацията и я анализирайте самостоятелно. МИСЛЕТЕ ЗАЩО И КАК ПРАВИТЕ ЗАХОДА СИ! старайте се не само да изпълнявате насоките на инструктора си, а и да анализирате тяхното значение след това (най-добре след полет естествено :)

нещо, което винаги ми е давало спокойствие, когато кацам на непознати места е също описано от ицо...винаги гедам (дори по време на по-дълъг полет) едновременно с другите фактори, които наблюдавам свързани с полета, да следя релефа и мислено да определям възможните места, на които мога да кацна, ако ми се наложи. старая се винаги да имам две възможности на разтояние по-малко от това което на око ще мога да прелетя с височината, която имам. ще кажете, че с времето човек се учи да преценя съвсем точно, но от опит знам, че понякога, колкото и да премислите и прецените обсега си от дадена височина, мистър мърфи винаги може да ви прати някое събитие, което да не ви даде да стигнете....за това района за кацане определям горе долу в радиус 2/3 от разтоянието, което смятам, че мога да прелетя в даден момент...лесна и безболезнена подсигуровка.
двете или дори в повечето случаи трите полянки, които съм си заплюл за момента харесвам основно на база терен и вятър - да няма високи препятствия, създаващи турболенция в близост, по възможност мястото да е сравнително равно - поляни с голям наклон могат да ви подлъжат, но кацането не е приятно, прясно изорани ниви, повърхността лесно кълчи глезени, места с ниски храсти, в които може да се спънете, неокосени ниви с високо жито/слънчогледи подлъгват за реалната ви височина (житото расте бързо и високо като лятото достига до около метър, но вие никога не може да знаете точно колко е, за да стъпите в правилния момент. уж безобидно, аводи до неприятни травми), поляни с далекопроводи в непосредствена близост (проводниците трудно се виждат от въздуха, но за сметка на това стълбовете няма как да пропуснете...и не раз4итайте, че точно между тези стълбове, тъмните братя ще са краднали жицата:). относно вятъра имайте предвид предварително колко е силен основния вятър за деня. колкото по-силен, толкова по-дълече трябва да е поляната, която сте избрали от препятствия, създаващи турболенции, толкова по дълеч трябва да е и от жици, към кото вятъра може да ви отнесе и т.н....хващате логиката.

кацане по вятъра - не го правете, не означава забийте се в жиците:)
още от първия ден всеки ученик се учи да каца срещу и никога по вятъра. препоръчвам ви са запомните това правило и да го следвате, но както казах и по-горе, не забравяйте да мислите и преценяте ситуацията и възможните рискове. ще ви дам пример, който се наблюдава често: начинаещ прави самостоятелен разчет и заход за кацане. в последните метри (10-15) над земята остановява, че разчета му е грешен и вятъра идва в гръб или от страни. Пренебрегвайки едно основно правило за сигурност (на пределно малка височина не се предприемат завои) повечето неопитни пилоти, следващи друго запомнено правило (винаги се каца срещу вятъра) започват да правят завои, които разклащат крилото и често не само трябва да тичат (поради силния страничен вятър), но приземяват с махове, а на един крак е не само трудно, но и опасно. Шанса за корекция на посоката, ако се осазнаете по вятъра на 15 метра е малка. в най-добрия случай ще завиете достатъчно, за да кацнете със страничен вятър, което понякога е дори по-лошо. по-добре се пригответе за кацането в посоката, в която сте - излезте от сбруята готови за спринт, направете по-рязък и дълбок флеър (спиране) на крилото и имате голям шанс всичко да е напълно нормално с малък спринт:)



малко се по отплеснах, извинявайте:)

айде

_________________
Чаво

дилър за България на Изображение


Последна промяна 4o4o_SAN на Пон Фев 07, 2011 1:06 pm, променена общо 1 път

Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Заход за кацане
МнениеПубликувано на: Пон Фев 07, 2011 12:15 pm 
Offline

Регистриран на: Пон Сеп 24, 2007 12:25 am
Мнения: 99
Местоположение: Пловдив
и едно поздравче много добро за събуждане с кафе:) http://thepiratebay.org/torrent/5262958 ... l__Chillou

_________________
Чаво

дилър за България на Изображение


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Заход за кацане
МнениеПубликувано на: Пон Фев 07, 2011 12:37 pm 
Offline

Регистриран на: Пон Сеп 24, 2007 12:25 am
Мнения: 99
Местоположение: Пловдив
сега си препрочетох мнението и реших, че искам да споделя още една подробност за кацането и жиците:) много са ми любими, забелязахте ли...

ако не сте много високо, но все пак сте достатъчно високо над кабели или друго препятствие и решите да ги прелетите и да кацнете от другата им страна, винаги следвайте курс 45 градуса спрямо тях при прелитането. защо се прави това - не рядко се случва да попаднете в низходяща въздушна маса в близост до земята и понякога на вид не малката ви височина се стопява бързо и се озовавате на нивото на препятствията в последния момент. каква е логиката на 45-те градуса спрямо препятствието? много просто - завой на 45 градуса до безопасен курс, успореден на препятствието, отнема много по-малко време от завой на 90 градуса (ако летите право срещу тях:)

толкова...

айде, меки кацания:)

_________________
Чаво

дилър за България на Изображение


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Заход за кацане
МнениеПубликувано на: Пон Фев 07, 2011 4:24 pm 
Offline

Регистриран на: Вто Дек 19, 2006 9:58 pm
Мнения: 182
Местоположение: България -София
Име: Еленко Божков
Само една бележка към постовете на акродилъра ( :wink: ) Чаво:
Никога, ама никога не кацайте на поляната край лифта в Сопот при слаб, умерен и силен запад!!! от височината на която са вилите на д дерето се получава един силен ротор и не е за разправяне, още по-малко за преживяване..... В такива случаи ако имате височина се оставяте да ви издуха над града до Лукойла от източата страна на Сопот и там си кацате катобаровци. Може и на големите поляни от западната страна на въпросната височина, но само ако можете да издрапате до там....

_________________
Ozone - DELTA 2


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Заход за кацане
МнениеПубликувано на: Пон Май 09, 2011 1:00 am 
Offline

Регистриран на: Вто Мар 15, 2011 10:47 am
Мнения: 353
Местоположение: София
Име: Пламен Пунчев
Още два метода за разпознаване от къде идва вятъра (единия беше загатнат по-горе):
1. Езеро. Вятъра идва от гладката му страна в посока на там където са вълните.
2. Дере. Гора от ляво и от дясно. Твърди се че е по светло зелена от наветренета страна - долната страна на листата обърнати от вятъра е по-светла.

Не съм ги измислил аз, пише ги на едно масто. Дано са ви полезни.

Аз лично най-много разчитам на GPS-а понеже е наличен винаги. И го гледам постояно тъй-като ми се е случвало вятъра в началото и края на захода да се различава с повече от 90 градуса.


Върнете се в началото
  Профил    +1 / -0 
 
Покажи мненията от миналия:  Сортирай по  
Напиши нова тема Отговори на тема  [ 8 мнения ] 

Часовете са според зоната UTC + 2 часа



Вие не можете да пускате нови теми
Вие не можете да отговаряте на теми
Вие не можете да променяте собственото си мнение
Вие не можете да изтривате собствените си мнения

Търсене:
Иди на:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Преведено от: SEO блог на Йоан Арнаудов