хахаха роскаааа:)
Поздрав за Ицо за изчерпателния коментар на темата. Много (да не кажа почти всички) в началото изпитват трудности със захода за кацане. Това не трябва да ви отчаива. Начертайте си правоъгълък на лист от тетрадка. Може да си нарисувате ориентири които са ви познати от предишни полети на нястото, на което по принцип кацате (за сопот на пример тополата, амфитеаръра, станцията на лифта, паркинга). начертайте стрелка с предполагаема посока на вятъра. разиграйте в главата си различни ситуации за кацане с вятър от различна посока. Представете си, къде как ще определите посоката на вятъра, ако не виждате ръкава (на сопот обикновено има два - един на изсъхналата круша и втори на върха на кулата за бънджи в югозападния край на паркинга до батута)? помислете за ориентирите, за които ицо говори по-горе. при следвъщия си полет се опитайте да си спомните сигуациите разиграни на хартия. определете вятъра. опитайте първо да прецените посоката му, без помощта на ръкава. след това проветере с помощта на ръкава, дали преценката ви е била правилна.
лично на мен, при първите ми полети, при които кацах на непознати места (при опит за прелет не успявах да се върна до познатата поляна за кацане например), захода създаваше доста стрес и понякога неприятни кацания по и със страничен вятър. в такива ситуации системата с пушека работи много добре, наблюдаването на останалите кацащи пилоти също. Ако ви води инструктор му се доверявайте за посоката на вятъра. Имайте предвид, че всички хора правят грешки и е важно това доверяване да не се прави на сляпо. разгледайте ситуацията и я анализирайте самостоятелно. МИСЛЕТЕ ЗАЩО И КАК ПРАВИТЕ ЗАХОДА СИ! старайте се не само да изпълнявате насоките на инструктора си, а и да анализирате тяхното значение след това (най-добре след полет естествено
нещо, което винаги ми е давало спокойствие, когато кацам на непознати места е също описано от ицо...винаги гедам (дори по време на по-дълъг полет) едновременно с другите фактори, които наблюдавам свързани с полета, да следя релефа и мислено да определям възможните места, на които мога да кацна, ако ми се наложи. старая се винаги да имам две възможности на разтояние по-малко от това което на око ще мога да прелетя с височината, която имам. ще кажете, че с времето човек се учи да преценя съвсем точно, но от опит знам, че понякога, колкото и да премислите и прецените обсега си от дадена височина, мистър мърфи винаги може да ви прати някое събитие, което да не ви даде да стигнете....за това района за кацане определям горе долу в радиус 2/3 от разтоянието, което смятам, че мога да прелетя в даден момент...лесна и безболезнена подсигуровка.
двете или дори в повечето случаи трите полянки, които съм си заплюл за момента харесвам основно на база терен и вятър - да няма високи препятствия, създаващи турболенция в близост, по възможност мястото да е сравнително равно - поляни с голям наклон могат да ви подлъжат, но кацането не е приятно, прясно изорани ниви, повърхността лесно кълчи глезени, места с ниски храсти, в които може да се спънете, неокосени ниви с високо жито/слънчогледи подлъгват за реалната ви височина (житото расте бързо и високо като лятото достига до около метър, но вие никога не може да знаете точно колко е, за да стъпите в правилния момент. уж безобидно, аводи до неприятни травми), поляни с далекопроводи в непосредствена близост (проводниците трудно се виждат от въздуха, но за сметка на това стълбовете няма как да пропуснете...и не раз4итайте, че точно между тези стълбове, тъмните братя ще са краднали жицата:). относно вятъра имайте предвид предварително колко е силен основния вятър за деня. колкото по-силен, толкова по-дълече трябва да е поляната, която сте избрали от препятствия, създаващи турболенции, толкова по дълеч трябва да е и от жици, към кото вятъра може да ви отнесе и т.н....хващате логиката.
кацане по вятъра - не го правете, не означава забийте се в жиците:)
още от първия ден всеки ученик се учи да каца срещу и никога по вятъра. препоръчвам ви са запомните това правило и да го следвате, но както казах и по-горе, не забравяйте да мислите и преценяте ситуацията и възможните рискове. ще ви дам пример, който се наблюдава често: начинаещ прави самостоятелен разчет и заход за кацане. в последните метри (10-15) над земята остановява, че разчета му е грешен и вятъра идва в гръб или от страни. Пренебрегвайки едно основно правило за сигурност (на пределно малка височина не се предприемат завои) повечето неопитни пилоти, следващи друго запомнено правило (винаги се каца срещу вятъра) започват да правят завои, които разклащат крилото и често не само трябва да тичат (поради силния страничен вятър), но приземяват с махове, а на един крак е не само трудно, но и опасно. Шанса за корекция на посоката, ако се осазнаете по вятъра на 15 метра е малка. в най-добрия случай ще завиете достатъчно, за да кацнете със страничен вятър, което понякога е дори по-лошо. по-добре се пригответе за кацането в посоката, в която сте - излезте от сбруята готови за спринт, направете по-рязък и дълбок флеър (спиране) на крилото и имате голям шанс всичко да е напълно нормално с малък спринт:)
малко се по отплеснах, извинявайте:)
айде