Не знам дали тук е мястото на тази тема, но мисля че определено има място във форума, след като научих за инцидента с Веско
viewtopic.php?f=6&t=5041 ми светна лампичката да напиша нещо по въпроса и ще се радвам ако се включат повече хора, особено от района на Шумен и Варна, тъй кат оте са най - запознати с услоеията на тези стартове.
Излитането от отвесен старт крие няколко основни опасности, степента на които варира според силата и промяната на посоката на вятъра. В идеалният случай, когато имаме постоянен вятър като сила и посока, пак се изисква добро владеене на крилото, защото възходящият поток минава няколко метра над старта и на мястото където сме ние, понякога вятър липсва ! Не трябва да забравяме че между нас и крилото има около 7-8 метра разстояние и ако предприемем излитане като при ситуация с безветрие, ще се окажем неприятно изненадани, когато крилото попадне в динамичния поток няколко метра по - нагоре.
За мен най - добрата техника е излитане на гръбен старт с управленията в правилната ръка, така че след като крилото се увлече от динамичния поток, да сме готови за бързо издигане във въздуха, било то и с лице към крилото, и след като се стабилизираме и се отдалечим малко от склона можем да се разсучем безопасно, като през цялото време имаме контрол над крилото.
Преди време направих една грешка, която ми коства едно крило, при силен вятър издърпах на гръбен старт, и понеже крилото излезе асиметрично, тръгнах да се центрирам с крачка към по нискат част (както се прави обикновено), но когато си повдигнах крака, пренесох тежеста в посока обратна на тази на която се обръщам след гръбен старт, последва рязко повдигане и насукване с което се блокираха управленияти и крилото направи завой на 180 и се треснах обратно в склона.
От тогава при гръбен старт, винаги пренасям тежеста малко повече в посоката на която ще се обръщам след излитане, така дори и да ме повдигне рязко, инерцията ме поставя в правилно положение и с управленията в правилнаъа ръка съм готов да реагирам при нужда.
Не съм свидетел на инцидента с Веско
viewtopic.php?f=6&t=5041 и не знам какво точно се е случило, но по направеното описание си вадя няколко извода.
И тук е момента в който искам да чуя и мнения на по опитни пилоти по въпроса !
Имам едно подобно преживяване на Мадара, но тогава въпрек и че крилото ми загуби налягане, аз се метнах от отвеса, защото прецених че е по рисковано да спра внезапно с набраната скорост. Тогава излетях на лицев старт, тъй като вятър липсваше, беше късно привечер и през зимните месеци. След няколко фалстарта се преместихме с Калоян близо до стената на крепоста, той успя да отскубе на първия опит, и аз останах сам. Тук дойде и момента с вземането на решението "на всяка цена", което е голяма грешка по принцип и дефакто.
И така, засилих се и крилото излезе, от начало добре натоварено, но като наближих ръба поомекна, въпрек и това аз продължих и се метнах, след кратко парашутиране, крилото се нахрани и влезе в нормален полетен режим.
Има едно свещено правило за пилотите на Делта планери и то е тръгнеш ли да излиташ, връщане няма, разбирасе това е продиктувано и от самата конструкция на делтапланера и там се излита, когато крилото вече "плува" във въздуха и ти просто го засилваш още малко, а за нормално прекъсване на фазата на излитане и дума не може да става, без това да доведе до някакви последствия. Имено това е основната разлика по отношение на безопасноста между пара и делтапланера. При парапланера, фазата на излитането може да бъде прекъсната във всеки един момент, въпроса обаче е дали това в някои случаи не е по опасно от самото излитане.
Що се отнася до отвесни стартове, мисля че решението за излитане трябва да се премисля по обстойно и при наличие на неблагоприятни фактори, по - добре да се откажем от летенето в даден момент.
Между другото имам и един скок от южния в Шумен, при пълно отсъствие на вятър, но при наличието на добри хора да ми помогнат с вдигането на крилото се озовах директно в храстите отдолу, добре че извадих късмет и уцелих един жив плет.
Снимки
https://picasaweb.google.com/118198544339877593411/ParaglidingShumen#5398399011170140194