Leonardo | ФОТО
Дата и час: Пет Мар 29, 2024 12:43 am

Часовете са според зоната UTC + 2 часа




Напиши нова тема Отговори на тема  [ 8 мнения ] 
Автор Съобщение
 Заглавие: Излитане от отвесни стартове !!!
МнениеПубликувано на: Вто Апр 26, 2011 7:02 pm 
Offline

Регистриран на: Чет Юли 15, 2010 9:10 am
Мнения: 721
Местоположение: Дупница
Име: Петьо Кюркчийски
Не знам дали тук е мястото на тази тема, но мисля че определено има място във форума, след като научих за инцидента с Веско viewtopic.php?f=6&t=5041 ми светна лампичката да напиша нещо по въпроса и ще се радвам ако се включат повече хора, особено от района на Шумен и Варна, тъй кат оте са най - запознати с услоеията на тези стартове.

Излитането от отвесен старт крие няколко основни опасности, степента на които варира според силата и промяната на посоката на вятъра. В идеалният случай, когато имаме постоянен вятър като сила и посока, пак се изисква добро владеене на крилото, защото възходящият поток минава няколко метра над старта и на мястото където сме ние, понякога вятър липсва ! Не трябва да забравяме че между нас и крилото има около 7-8 метра разстояние и ако предприемем излитане като при ситуация с безветрие, ще се окажем неприятно изненадани, когато крилото попадне в динамичния поток няколко метра по - нагоре.
За мен най - добрата техника е излитане на гръбен старт с управленията в правилната ръка, така че след като крилото се увлече от динамичния поток, да сме готови за бързо издигане във въздуха, било то и с лице към крилото, и след като се стабилизираме и се отдалечим малко от склона можем да се разсучем безопасно, като през цялото време имаме контрол над крилото.
Преди време направих една грешка, която ми коства едно крило, при силен вятър издърпах на гръбен старт, и понеже крилото излезе асиметрично, тръгнах да се центрирам с крачка към по нискат част (както се прави обикновено), но когато си повдигнах крака, пренесох тежеста в посока обратна на тази на която се обръщам след гръбен старт, последва рязко повдигане и насукване с което се блокираха управленияти и крилото направи завой на 180 и се треснах обратно в склона.
От тогава при гръбен старт, винаги пренасям тежеста малко повече в посоката на която ще се обръщам след излитане, така дори и да ме повдигне рязко, инерцията ме поставя в правилно положение и с управленията в правилнаъа ръка съм готов да реагирам при нужда.
Не съм свидетел на инцидента с Веско viewtopic.php?f=6&t=5041 и не знам какво точно се е случило, но по направеното описание си вадя няколко извода.
И тук е момента в който искам да чуя и мнения на по опитни пилоти по въпроса !
Имам едно подобно преживяване на Мадара, но тогава въпрек и че крилото ми загуби налягане, аз се метнах от отвеса, защото прецених че е по рисковано да спра внезапно с набраната скорост. Тогава излетях на лицев старт, тъй като вятър липсваше, беше късно привечер и през зимните месеци. След няколко фалстарта се преместихме с Калоян близо до стената на крепоста, той успя да отскубе на първия опит, и аз останах сам. Тук дойде и момента с вземането на решението "на всяка цена", което е голяма грешка по принцип и дефакто.
И така, засилих се и крилото излезе, от начало добре натоварено, но като наближих ръба поомекна, въпрек и това аз продължих и се метнах, след кратко парашутиране, крилото се нахрани и влезе в нормален полетен режим.
Има едно свещено правило за пилотите на Делта планери и то е тръгнеш ли да излиташ, връщане няма, разбирасе това е продиктувано и от самата конструкция на делтапланера и там се излита, когато крилото вече "плува" във въздуха и ти просто го засилваш още малко, а за нормално прекъсване на фазата на излитане и дума не може да става, без това да доведе до някакви последствия. Имено това е основната разлика по отношение на безопасноста между пара и делтапланера. При парапланера, фазата на излитането може да бъде прекъсната във всеки един момент, въпроса обаче е дали това в някои случаи не е по опасно от самото излитане.
Що се отнася до отвесни стартове, мисля че решението за излитане трябва да се премисля по обстойно и при наличие на неблагоприятни фактори, по - добре да се откажем от летенето в даден момент.
Между другото имам и един скок от южния в Шумен, при пълно отсъствие на вятър, но при наличието на добри хора да ми помогнат с вдигането на крилото се озовах директно в храстите отдолу, добре че извадих късмет и уцелих един жив плет.
Снимки
https://picasaweb.google.com/118198544339877593411/ParaglidingShumen#5398399011170140194

_________________
"Там, където има авиация има дух, има българщина!" Ген. Румен Радев - Президент на България

http://www.skyhike-bg.com


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Излитане от отвесни стартове !!!
МнениеПубликувано на: Вто Апр 26, 2011 9:08 pm 
Offline

Регистриран на: Сря Ное 08, 2006 12:19 am
Мнения: 926
Местоположение: Над Шумен
Име: Хари Ламбев
Да, нарълно си прав. Стартовете около Шумен са точно такива и често не прощават грешките на тема "Излитане на всяка цена". Аз имам и една моя приказка:
- Ех каква гора имаше пред южния старт преди да започна да летя!
Крилото често се намира в ротора точно където си разпънал и той даже ти го навива към тебе. После следва досадното упражнение където дърпаш, крилото те вдига рязко и след секунда си стъпал пак на старта. Следва челен тък, пак отначало. Това с излитането и разсукването след като си се оттделил от старта е най-доброто решение, защото и за миг крилото не остава без товар, както става по време на объщането. Има една малка подрабност, че това трябва да се тренира на стартове които са по-безопасни от рода на Расник, Дърманци, Пъстрина, Сопот и др. подобни и после да се практикува на отвесни скали. Много полезно е преди да се излети да се погледне от скалата за някакъв признак какъв е потока и дали не е много силен. Много полезно е и бягането на заден ход и обръщане без да се намалява скороста, но пак трябват тренировки естествено.

_________________
Gradient AVAX RSF 24, AXIS Mercury и тандем INDEPENDENCE
SKYPE - harypara / 0896 898 464
Ако съдбата ти обърне гръб, само я изчакай да се наведе и ....!
http://letenebulgaria.alle.bg/


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Излитане от отвесни стартове !!!
МнениеПубликувано на: Чет Апр 28, 2011 8:46 pm 
Offline

Регистриран на: Сря Ное 08, 2006 12:19 am
Мнения: 926
Местоположение: Над Шумен
Име: Хари Ламбев
Ето и един пример:
http://www.youtube.com/watch?v=6rxFIgXix3g

Пилот Данчо "Елемента". Доказа, че не само могат да шият супер крила, но и да летят с тях. Хванах излитането в последния момент.

_________________
Gradient AVAX RSF 24, AXIS Mercury и тандем INDEPENDENCE
SKYPE - harypara / 0896 898 464
Ако съдбата ти обърне гръб, само я изчакай да се наведе и ....!
http://letenebulgaria.alle.bg/


Върнете се в началото
  Профил    +3 / -0 
 
 Заглавие: Re: Излитане от отвесни стартове !!!
МнениеПубликувано на: Чет Апр 28, 2011 9:34 pm 
Offline

Регистриран на: Чет Юли 15, 2010 9:10 am
Мнения: 721
Местоположение: Дупница
Име: Петьо Кюркчийски
Х А Р И написа:
Ето и един пример:
http://www.youtube.com/watch?v=6rxFIgXix3g

Пилот Данчо "Елемента". Доказа, че не само могат да шият супер крила, но и да летят с тях. Хванах излитането в последния момент.


Бах мама му, като тапа изхвърча :shock:
ето и едно от мен http://www.youtube.com/watch?v=Cg0tg5Ewyx4

_________________
"Там, където има авиация има дух, има българщина!" Ген. Румен Радев - Президент на България

http://www.skyhike-bg.com


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Излитане от отвесни стартове !!!
МнениеПубликувано на: Чет Апр 28, 2011 10:02 pm 
Offline

Регистриран на: Сря Ное 08, 2006 12:19 am
Мнения: 926
Местоположение: Над Шумен
Име: Хари Ламбев
Гледах клипа и преди. Не е лесно място за излитане. Много рано се обръщаш обаче. По начина с разсукването във въздуха не се завърташ преди да си излетял, правиш го във въздуха. На клипа точно в момента на завъртането те вдигна и те върна назад. Ако дърпаш с гръбен старт и не пускаш А редицата(нещо като спид, но с ръка) докато се отлепиш от ръба, крилото по-лесно пробива. В момента на оттделянето пущаш А редицата и леко помагаш с крака за правилната посока на завъртане. Оттам нататък се разклащаш, но и следиш за посоката която си поел за да направиш корекции с управленията, ако е нужно още преди да си спрял с въртенето, защото после може да е късно и да се срещнеш със склона.

P.S. Трябват обаче тренировки на по-лесни стартове за да няма писане в Инциденти.

_________________
Gradient AVAX RSF 24, AXIS Mercury и тандем INDEPENDENCE
SKYPE - harypara / 0896 898 464
Ако съдбата ти обърне гръб, само я изчакай да се наведе и ....!
http://letenebulgaria.alle.bg/


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Излитане от отвесни стартове !!!
МнениеПубликувано на: Чет Апр 28, 2011 10:29 pm 
Offline

Регистриран на: Чет Юли 15, 2010 9:10 am
Мнения: 721
Местоположение: Дупница
Име: Петьо Кюркчийски
Х А Р И написа:
Гледах клипа и преди. Не е лесно място за излитане. Много рано се обръщаш обаче. По начина с разсукването във въздуха не се завърташ преди да си излетял, правиш го във въздуха. На клипа точно в момента на завъртането те вдигна и те върна назад. Ако дърпаш с гръбен старт и не пускаш А редицата(нещо като спид, но с ръка) докато се отлепиш от ръба, крилото по-лесно пробива. В момента на оттделянето пущаш А редицата и леко помагаш с крака за правилната посока на завъртане. Оттам нататък се разклащаш, но и следиш за посоката която си поел за да направиш корекции с управленията, ако е нужно още преди да си спрял с въртенето, защото после може да е късно и да се срещнеш със склона.

P.S. Трябват обаче тренировки на по-лесни стартове за да няма писане в Инциденти.


Изгледах го на забавен кадър, прав си за обръщането, малко рано пуснах А коланите, но целта ми не беше да излитам с гръб. Ръба отпред е прекалено далеч и нямаше да мога да овладея крилото докато изляза. За сметка на това ръба от зад и в дясно е много близо и ако ме метне става кофти, защото е отвес 30 метра.
Като казах, че е добре да излетиш с гръб, имах в предвид ако те вдигне внезапно и нямаш време да реагираш, по добре да се отделиш от земята в тази позиция и да се разсучеш когато крилото е стабилно и далеч от склона. Иначе не го препоръчвам като техника за излитане :!:

_________________
"Там, където има авиация има дух, има българщина!" Ген. Румен Радев - Президент на България

http://www.skyhike-bg.com


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Излитане от отвесни стартове !!!
МнениеПубликувано на: Пет Апр 29, 2011 7:45 am 
Offline

Регистриран на: Сря Ное 08, 2006 12:19 am
Мнения: 926
Местоположение: Над Шумен
Име: Хари Ламбев
Тогава не се обръщай веднага след като си спрял крилото да те дърпа на заден ход, ами първо го накарай да тръгне напред един-два метра и без да губиш натиска към сбруята се завърти. Така крилото няма да загуби от скороста коята си му дал вече. Когато буташ с гръб стъпваш с цяла пета и съпротивлението е много по-голямо. По-лесно ще го накараш да тръгне. Когато се завъртиш стъпваш само на пръсти и крилото лесно те връща. Ако не си му създал и скорост можеш да буксуваш на едно място. Разбра ли ми идеята?

_________________
Gradient AVAX RSF 24, AXIS Mercury и тандем INDEPENDENCE
SKYPE - harypara / 0896 898 464
Ако съдбата ти обърне гръб, само я изчакай да се наведе и ....!
http://letenebulgaria.alle.bg/


Върнете се в началото
  Профил    +2 / -0 
 
 Заглавие: Re: Излитане от отвесни стартове !!!
МнениеПубликувано на: Пет Апр 29, 2011 9:23 am 
Offline

Регистриран на: Чет Юли 15, 2010 9:10 am
Мнения: 721
Местоположение: Дупница
Име: Петьо Кюркчийски
Схванах ;)

_________________
"Там, където има авиация има дух, има българщина!" Ген. Румен Радев - Президент на България

http://www.skyhike-bg.com


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
Покажи мненията от миналия:  Сортирай по  
Напиши нова тема Отговори на тема  [ 8 мнения ] 

Часовете са според зоната UTC + 2 часа



Вие не можете да пускате нови теми
Вие не можете да отговаряте на теми
Вие не можете да променяте собственото си мнение
Вие не можете да изтривате собствените си мнения

Търсене:
Иди на:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Преведено от: SEO блог на Йоан Арнаудов