Leonardo | ФОТО
Дата и час: Пет Мар 29, 2024 12:37 am

Часовете са според зоната UTC + 2 часа




Напиши нова тема Отговори на тема  [ 6 мнения ] 
Автор Съобщение
 Заглавие: Зона на ротора
МнениеПубликувано на: Вто Ное 06, 2012 7:19 pm 
Offline

Регистриран на: Нед Юли 22, 2012 11:03 am
Мнения: 24
Местоположение: София
Име: Камен Каменов
След инцидента с Еленко се зачудих как преценявате зоната на действие на ротора . Предполагам
че колкото е по- силен вятъра толкова е по- голяма зоната, но все пак. Има ли разлика дали ротора е предизвикан от дървета или от склон? На колко метра е "безопасно" да се кацне при нужда и тнт. Моля за линк към някоя статия или книга подходяща за неразбиращи от материята, и ако е на БГ ще е добре. Бързо оздравяване на Еленко и късмет на всички.


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Зона на ротора
МнениеПубликувано на: Вто Ное 06, 2012 9:42 pm 
Offline

Регистриран на: Съб Мар 06, 2004 10:20 pm
Мнения: 129
Местоположение: Варна
Име: Красимир Костадинчев
Ротора действа на разтояние до седем пъти височината на склона. В зависимост от силата на вятъра.

_________________
Красимир Костадинчев


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Зона на ротора
МнениеПубликувано на: Вто Ное 06, 2012 10:11 pm 
Offline

Регистриран на: Нед Апр 23, 2006 6:04 pm
Мнения: 1183
Местоположение: Велико Търново
Име: Ивелин Калушков
Турболентната зона зад препятствие се характеризира със сила, големина и ъгъл на разпрострнение.
Всички тези параметри зависят от височината, вида на препятствието (аеродинамически характериситки) и силата на вятъра.

Най-голяма роля играе вятърът! Свойство на силата на турболетният поток (под сила разбираме големина и скорост на вихрите в турболизираният поток) е да се увеличава стъпково и НЕлинейно спрямо скороста на вятъра. Силата на турболизирания поток обикновенно нараства с квадрата на нарастването на скороста на вяъра.
Като най-общо правило в авиацията се приема че безопасната зона зад препятствие се равнява на височината на препятствието умножена по скоростта на вятъра.
Всъщност в книгата на Денис Пейгън имаше точна формула само че във футове. Тоест безопасната зона (във футове) се равнява на височината (футове) по скороста на вятъра (мили/час). Никога не съм бил добър по математика и винаги съм я мразел така че нека някой друг си обърне формулата в метри.
При всички положения обаче действието на ротора може и да се усети и на повече от 7 пъти височината на препятствито. Интересно е че при различни скорости и мащаби се получават различни явления.

Примерно в голям мащаб на Сопот при северен вятър можем да имаме няколко ефекта:
- много слаб север - пренос на студена въздушна маса съзаваща хубава нестабилност във височина
- слаб север - конвергенция със анабатичния поток от южната страна на планината
- умерен север - в зависимост от термичната акивност има 2 възможности - гръб на старата или просто избутани термики пред планината
- силен север - гръб на старта

Интересен е и механизма създаващ вълни който работи пък при по-силни ветрове.

Изключение на правилото за ротора може да бъде и фьоновият ефект при южни ветрове - тогава скоростта на основният вятър не е голяма, но се усилва и турболизира силно при падането си на северните склонове.

Ъгълът на разпространение на турболентната зона зависи от аеродинамическата характеристика на препятствието - тоест гладък и разлят хълм ще създава по-малко турболенция отколкото жилищна сграда (или "Лада") :).
Не бива да забравяме и зоните на ниско налягане който се създават при обтичане на теренни форми и препятствия - тази над самото пепятствие и тази над турболизираният поток.
Ако искаш по подробна информация потърси кнгата на Денис Пейгън - Understanding the sky. За съжаление източник на блгарски не се сещам.

_________________
"Успехът не е траен, провалът не е окончателен, важна е волята да продължиш напред!" - сър. Уинстън Чърчил

Independence Dragon 3 M (бяло, черно, червено)/Advance Impress 2+
Aerodyne Massai M (червено, жълто, оранжево)/Advance Impress 2+
Advance Omega 8 - 27 (бяло, жълто, зелено)/Advance Impress 2+

Advance Omega X-Alps - 25 (зелено, бяло, синьо)/Advance Impress 2+

Изображение


Върнете се в началото
  Профил    +5 / -0 
 
 Заглавие: Re: Зона на ротора
МнениеПубликувано на: Вто Ное 06, 2012 11:02 pm 
Offline

Регистриран на: Съб Май 15, 2004 2:26 pm
Мнения: 392
Местоположение: Sofia
Тук можеш да прочетеш нещо по въпроса на български - http://flywithus.hit.bg/gradient_bg.html


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Зона на ротора
МнениеПубликувано на: Сря Ное 07, 2012 7:11 am 
Offline

Регистриран на: Нед Юли 22, 2012 11:03 am
Мнения: 24
Местоположение: София
Име: Камен Каменов
Благодарско :wink:


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Зона на ротора
МнениеПубликувано на: Сря Ное 07, 2012 11:03 am 
Offline

Регистриран на: Чет Апр 08, 2004 10:02 am
Мнения: 129
Местоположение: Казанлък
Име: байРос
Viper_Weasel написа:
Като най-общо правило в авиацията се приема че безопасната зона зад препятствие се равнява на височината на препятствието умножена по скоростта на вятъра.
Всъщност в книгата на Денис Пейгън имаше точна формула само че във футове. Тоест безопасната зона (във футове) се равнява на височината (футове) по скороста на вятъра (мили/час). Никога не съм бил добър по математика и винаги съм я мразел така че нека някой друг си обърне формулата в метри.
При всички положения обаче действието на ротора може и да се усети и на повече от 7 пъти височината на препятствито. Интересно е че при различни скорости и мащаби се получават различни явления.


Сметнато на ум излиза около 1.5*H*V , kъдето H e в метри, V e в km/h.


Върнете се в началото
  Профил    +1 / -0 
 
Покажи мненията от миналия:  Сортирай по  
Напиши нова тема Отговори на тема  [ 6 мнения ] 

Часовете са според зоната UTC + 2 часа



Вие не можете да пускате нови теми
Вие не можете да отговаряте на теми
Вие не можете да променяте собственото си мнение
Вие не можете да изтривате собствените си мнения

Търсене:
Иди на:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Преведено от: SEO блог на Йоан Арнаудов