SkyNomad
http://forum.skynomad.net/

Градиент на вятъра
http://forum.skynomad.net/viewtopic.php?f=12&t=6610
Страница 1 от 4

Автор:  dimitar.miladinov [ Пон Мар 25, 2013 9:36 am ]
Заглавие:  Градиент на вятъра

Не мога да си обясня ето тази схема http://para2000.org/book/paragliding/44620.html и моля ако някой я разбира и има излишно време, да ми я обясни.

Според мен при равни други условия, ако намалее скоростта на насрещния вятър качеството на планиране на крилото спрямо земята (Glide Ratio) се увеличава и може да очакваме прелитане на очакваната точка а не недолитане.

Автор:  DVD [ Пон Мар 25, 2013 10:27 am ]
Заглавие:  Re: Градиент на вятъра

объркали са го според мен.

Автор:  bozhkov [ Пон Мар 25, 2013 10:43 am ]
Заглавие:  Re: Градиент на вятъра

Възможо ли е турбелнция от дърветата да те натисне и колкото по-голяма турболенцията - по-голямо пропадане. :)

Автор:  svetliowind [ Пон Мар 25, 2013 11:37 am ]
Заглавие:  Re: Градиент на вятъра

Според мен тук по-скоро имат предвид летене зад препятствие и в ротор.Крилото изведнъж ще изгуби скорост,ще се гмурне и ще пропадне...и тя земята дошла :? И тук е описано по подобен начин http://flywithus.hit.bg/wind_bg.html (в градиент на вятъра-летене в турбуленция)

Автор:  dimitar.miladinov [ Пон Мар 25, 2013 11:50 am ]
Заглавие:  Re: Градиент на вятъра

Мисля, че слайдът няма нищо общо с роторната турболенция и свързаното с това пропадане - особено ако видите и следващия слайд. Градиентът на вятъра присъства винаги и е ясно защо се поражда. Има го дори и на открит и равен терен без препятствия.

Въпросът е защо според тях има недолитане? И в практиката съм забелязал точно обратното - понякога на 100-200 метра височина зависваш и мислиш, че няма да достигнеш до кацалката, но с намаляване на височината крилото почва да пробива и си каца нормално.

Автор:  svetliowind [ Пон Мар 25, 2013 11:58 am ]
Заглавие:  Re: Градиент на вятъра

Показали са няколкометрови дървета,имат предвид малка непозната полянка,на залез,след 150 километров прелет :D

Автор:  dimitar.miladinov [ Пон Мар 25, 2013 12:05 pm ]
Заглавие:  Re: Градиент на вятъра

Същото може да се случи и след 4часово изтощително реене. Не е там обаче работата...
На картинката в ляво има разрез на скоростта на вятъра във височина. И темата на слайда е градиент, а не турболенция.

Както и да е - не исках да споря за същността на картинката... Според мен градиента на вятъра е най-опасен при излитане за склоново реене, тъй като ако не се прецени правилно може да бъдем отнесени зад склона.

Автор:  svetliowind [ Пон Мар 25, 2013 12:25 pm ]
Заглавие:  Re: Градиент на вятъра

"....Стръмният градиент на вятъра представлява истински проблем при приближаване за кацане. Намаляването на скоростта на насрещният вятър със снижаването на пилота, увеличава линейната скорост спрямо земята многократно. Предвиденият от пилота полетен път ще бъде много по-стръмен и кратък с наличието на стръмен градиент на вятъра. Екстремен пример за градиент на вятъра е навлизането в така наречената Ветрова сянка. Пример за това е в случаите, когато линия от дървета или друго твърдо тяло забавя вятъра до степен на драстично намаляване на скоростта за съвсем кратко разстояние.

Ветрова сянкаНай-голяма промяна на вятъра с височина може да възникне достатъчно високо или близо до повърхността (от няколко сантиметра до няколко десетки метри) и зависи от самата природа на препятствията. Короната на дърветата забавя много повече вятъра, отколкото стволовете. Може да се направи сравнение на профила на градиента на вятъра при напълно разлистени корони на дървета и дървета без листа. Освен ветровата сянка, дърветата могат да причинят и значителна турболенция в зависимост от силата на вятъра. Ефективността им е много по-голяма когато са покрити с листа...."

За градиента на вятъра на склон са тези картинки:
http://para2000.org/book/weather/53300.html
http://para2000.org/book/weather/53350.html

Автор:  dimitar.miladinov [ Пон Мар 25, 2013 12:48 pm ]
Заглавие:  Re: Градиент на вятъра

Това го прочетох още първия път. Ако бях намерил отговора нямаше да продължавам. Само че нещата не са казани еднозначно. Даже прилича на превод с елементи на разсъждение. Дали не се е получило като съдържанието на желязо в спанака дето всеки преписва от предишния? :)

Обясни ми как от "Намаляването на скоростта на насрещният вятър със снижаването на пилота, увеличава линейната скорост спрямо земята многократно. " резултата е недолитане, а не прелитане? Пропадането ти не се променя, хоризонталната ти скорост (наречена тук линейна спрямо земята) се увеличава драстично и в следствие на това кацаш по-близо???

Автор:  svetliowind [ Пон Мар 25, 2013 1:03 pm ]
Заглавие:  Re: Градиент на вятъра

Нищо не е изключено,всичко е възможно!
Аз се опитвам да си го представя с крилото,на 10 метра от земята.Ако няма вятър и дървета,спирам го здраво да изгуби скорост без да се срива или изпарашутира,и после пускайки го то хуква напред и надолу,а аз като махало след него се омлатвам в земята.Според мен в цитата за линейна скорост спрямо земята имат предвид пропадането,може да е превод и да има грешка...

Леле колко сме активни днес,дали да не се чуем по телефона,можеш ли да говориш сега? :D

Автор:  dimitar.miladinov [ Пон Мар 25, 2013 1:12 pm ]
Заглавие:  Re: Градиент на вятъра

Добре Светльо, разбирам какво имаш предвид. Предлагам ти да не го правим на чат в темата, нека повече хора кажат какво мислят.

Моето мнение е, че са се опитали в един слайд да кажат много неща и че се е получило средно успешно :)

Искали са да кажат според мен:
1. че при насрещен вятър разчета за кацане се прави с по-стръмна глисада, защото инак има недолитане
2. че релефът причинява градиент на вятъра, и в зависимост от дърветата например този градиент е по-силно или по-слабо изразен

Автор:  Skyhiker [ Пон Мар 25, 2013 1:28 pm ]
Заглавие:  Re: Градиент на вятъра

Хора, схемата си е много точна и ясна.
Тук става въпрос за гмуркане на крилото поради големия градиент на вятъра, който е блокиран от препятствието стоящо на пътя му.
Когато се каца на места с голям градиент е добре да се държи запас от скорост, защото когато крилото е летяло с една въздушна скорост при дадена сила на вятъра и тази сила рязко намалее, крилото ще се гмурне и ще ускори за да възстанови въздушната си скорост. Става въпрос за ВЪЗДУШНА скорост не за глайд!
Ако при захода за кацане на място с голям градиент на вятъра ( зад препятствие ) се използват прекалено много управленията за спиране на крилото риска от изпадане в срив или негативка е голям именно поради малката въздушна скорост.
На крилото не му пука с каква скорост се движи спрямо земята, важно е с каква скорост се обтича от въздушния поток :wink:

Автор:  DVD [ Пон Мар 25, 2013 1:40 pm ]
Заглавие:  Re: Градиент на вятъра

при преминаване на границата м-у слоеве с различна скорост на вятъра има гмуркане или изоставане на крилото, но това е за някакъв кратък "момент" (1 - 2 секунди). ако минаваме от слой с по-голяма скорост на вятъра към слой с по-ниска скорост тогава има гмуркане действително, но това защо го наричат "градиент" не знам - за мен това е срез.

и в двата случая катринката е грешна, тоест трябва да е обратното на това което е показано.

Автор:  dimitar.miladinov [ Пон Мар 25, 2013 1:55 pm ]
Заглавие:  Re: Градиент на вятъра

Цитат:
защото когато крилото е летяло с една въздушна скорост при дадена сила на вятъра и тази сила рязко намалее, крилото ще се гмурне и ще ускори за да възстанови въздушната си скорост.


Това което си написал не е вярно! Крилото лети винаги с една въздушна скорост (при дадено положение на спийд системата и спирачките) независимо от скоростта на вятъра. Залюляването се получава не защото крилото "възстановява въздушната си скорост", а защото системата крило-пилот е като махало. И за момент на пилота действа различна сила от тази която действа на крилото (разликата във височината е примерно 6-7 метра). Но това е както каза Даниел за 1-2 секунди и не влияе на разчета за кацане.

Когато при заход близо до земята при силен вятър пилота пусне ПО вятъра, и реши, че има висока скорост и предобри завоя, тогава се стига до срив и изнегативяване поради бъркане на въздушна скорост и скорост спрямо земята.

P.S. По отношение на запаса от въздушна скорост си напълно прав, както и че крилото променя скоростта си при рязка смяна на скоростта на вятъра. Но тук става дума за градиент, за заход за кацане и за време около 20-40 сек. (съдейки по височина на дървета и тн) а не за интервал от 1-2 секунди

Автор:  DVD [ Пон Мар 25, 2013 2:35 pm ]
Заглавие:  Re: Градиент на вятъра

ето според мен как ще стане
Изображение

Страница 1 от 4 Часовете са според зоната UTC + 2 часа
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/