SkyNomad
http://forum.skynomad.net/

Градиент на вятъра
http://forum.skynomad.net/viewtopic.php?f=12&t=6610
Страница 3 от 4

Автор:  Skyhiker [ Вто Мар 26, 2013 11:21 am ]
Заглавие:  Re: Градиент на вятъра

DVD написа:
трябва да се разграничават случаите на градиент на вятъра и ротор/срез/ветрова сянка

в първия случай става едно, а в другите случаи става това което са показали на сайта para2000

Прав е Даниел, при рортор и при срез се получават различ въздействия върху парапланера. При ротор, въздуха се завихря в дадена посока, като оста на въртене може да бъде хоризонтална или вертикална. От това можем да очакваме различни негативни въздействия върху крилото, посоката и скоростта на летене. Разбира се това зависи от силата и посоката на вятъра и начина по който се обтича препятствието, както и от формата и размерите на същото.
При срез на вятъра, два погранични слоя от въздушни маси с различна посока и скорост, при контакт една с друга предизвикват завихрянре на въздушния поток в този пограничен слой.
Относно ветрова сянка и градиенд, според мен именно ветровата сянка е причина за този градиент в дадената графика (промяна на скоростта на вятъра предизвикана от блокирането на въздушния поток от дърветата)
Аз лично имах период, при които имах голям проблем с кацането след един инцидент и спирах крилото прекалено много и няколко пъти съм се издрусвал яко при приближаването на земята. Това се случваше, докато Калоян не ме видя един ден да кацам и не ме накара да кацна без да дърпам управленията. Когато го направих, разбрах колко е важно да имам хоризонтална скорост при кацането, което е пряко свързано с по-висока въздушна скорост на крилото. Няколко пъти ми се е случвало да кацам в ротор и зад големи дървета и в тези случай много добре се усеща колко е уязвимо крилото и колко дозирано трябва да се работи с командите. Кацания от типа "Майстор на целно кацане" са доста рисковани и често водят до неприятни травми поради "предобряне". Speed, speed, this is what i need :)

Автор:  DVD [ Вто Мар 26, 2013 11:30 am ]
Заглавие:  Re: Градиент на вятъра

да минем на задачки, че е по-интересно и стимулира мисленето... вижте картинката и нека всеки сам да си отговори без да гледа другите какво са отговорили, на кой ветрови профил коя траектория на планиране ще отговаря без пилота да пипа управленията?

http://forum.skynomad.net/gallery/displayimage.php?album=35&pid=12496#top_display_media

Автор:  svetliowind [ Вто Мар 26, 2013 12:05 pm ]
Заглавие:  Re: Градиент на вятъра

Много полезна дискусия се получава!Мисля,че абсолютно всеки научи по нещо.
За мен изводите са:
- въздушната скорост и височината над земята са енергията на крилото ми

-докато намалява(независимо плавно или скокообразно)скоростта на вятъра,намалявайки и въздушната скорост на крилото,дотогава крилото ще компенсира с разходване на височина=недолитане или по-стръмна траектория,различна от първоначалната.Неслучайно втората картинка е без препятствие-на летище-без ветрова сянка,а вятърът забавя линейно чак до земята.Този януари имах полет обаче,при който като кацах над заснежено равно и гладко поле нищо не потрепваше,а 100 метра нагоре надуваше 7-8м/с Ю.Но това е друга тема,кой вятър кога как и защо слиза до долу.

-надлитане или по-плоска траектория от първоначалната,когато вятърът вече не намалява скоростта си(примерно във ветрова сянка или в инверсия) и крилото възстанови въздушната си скорост(с цената на някаква височина)

-ден с ден не си прилича и трябва постоянно да разпознавам и да се пригаждам към различните и променящи се условия,да разпознавам опасностите,за да не бъда изненадан(за тази работа си трябва и акъл :D )
Ако пак бъркам,поправете ме пак:wink:

И аз благодаря на всички!

П.П.Ами какво правят планеристите като съвсем спре вятъра? :D

Автор:  svetliowind [ Вто Мар 26, 2013 12:26 pm ]
Заглавие:  Re: Градиент на вятъра

A-7 B-5 C-8 D-4

Автор:  Jokicha [ Вто Мар 26, 2013 12:34 pm ]
Заглавие:  Re: Градиент на вятъра

А-7
В-6
С-1
D-2

Автор:  DVD [ Вто Мар 26, 2013 1:15 pm ]
Заглавие:  Re: Градиент на вятъра

също така може да кажете в кои от ситуациите има "градиент на вятъра" и в кои нещо друго? :)

Автор:  DVD [ Сря Мар 27, 2013 12:06 pm ]
Заглавие:  Re: Градиент на вятъра

верните отговори са:

А-7 - това е лесно - един и същи вятър във всички слоеве, нищо не се променя с намаляването на височината и качеството спрямо земята е едно и също => траекторията е с един и същи наклон

B-6 - линеен градиент - скоростта на вятъра равномерно намалява с намаляването на височината, няма срезове => качеството на планиране спрямо земята равномерно ще се увеличава което на траекторията ще се отрази като наклона и плавно ще става по-малък

C-8 - силен вятър във височина и рязко спадане на вятъра от едно ниво надолу - тук ще се получи точно това което се дискутира в цялата тема - докато крилото планира в силния вятър на пилота ще му изглежда че ще кацне на мястото в пример №7, но като достигне среза на вятъра крилото ще попадне в по-бавен слой (по-ниска скорост на обтичане), ще се гмурне за да набере скорост и когато си я възстанови ще планира с по-голямо качество спрямо земята. в зависимост от това на каква височина от земята е среза може да се получи допиране преди или след първоначалната точка на проектиране

D-2 - това е подобно на профил B, но всичко е "изтеглено" малко по-надолу

Автор:  svetliowind [ Сря Мар 27, 2013 12:28 pm ]
Заглавие:  Re: Градиент на вятъра

За B и D ,освен че да се подобри,качеството на планиране може и да се влоши,както и да остане едно и също.Всичко зависи от скоростта на промяна скоростта на вятъра и от качествата на конкретното хвърчило.Неслучайно примерите в Para2000 са дадени като права траектория,сключваща определен ъгъл със земята,а само при началото на промяна скоростта на вятъра има чупки.
Аз съм дал отговори съответно B-5 и D-4 като по-малко грешни,защото в темата се коментира именно влошаване на траекторията.

Автор:  DVD [ Сря Мар 27, 2013 12:37 pm ]
Заглавие:  Re: Градиент на вятъра

това са моите наблюдения за 13 години летене

Автор:  svetliowind [ Сря Мар 27, 2013 12:47 pm ]
Заглавие:  Re: Градиент на вятъра

Като твоите са и моите за 2г.,но явно го има и обратния вариант.
Като се замисля,със старото крило,което нямаше много скорост за подлитане,съм кацал понякога неочаквано малко по-твърдо,но съм го отдавал на низходящи или на собствените си умения.

Автор:  DVD [ Сря Мар 27, 2013 1:14 pm ]
Заглавие:  Re: Градиент на вятъра

условието на задачката беше да не се пипат управленията ;)

Автор:  svetliowind [ Сря Мар 27, 2013 1:20 pm ]
Заглавие:  Re: Градиент на вятъра

Според мен точно като не ги пипам ще се друсна,в другия случай ще отида малко по-напред,в крайната фаза,но зависи колко ще е стръмен градиента,дали няма да съм вече в срив :wink:

Автор:  svetliowind [ Пет Мар 29, 2013 12:02 am ]
Заглавие:  Re: Градиент на вятъра

Забравяме да споменем обратния случай,при усилването на вятъра какво се случва?Въздушната скорост на крилото се увеличава,увеличава се ъгълът на атака и пропадането намалява,а в зависимост от скоростта на усилване,преминава и в качване.В този случай планерът ще стигне по-бавно и по-високо точката на допиране от първоначалната траектория,ама аз предпочитам при кацане да не ми се случва :roll:
Досега не знаех,как летят албатросите :oops: http://www.whoi.edu/oceanus/viewImage.d ... aid=144090

Автор:  Данчо [ Пет Мар 29, 2013 8:07 am ]
Заглавие:  Re: Градиент на вятъра

Моите отговори съвпадат с тези на Даниел.

Само да предупредя, че винаги може да има изненади. Например към градиента на вятъра се добавя неочаквано и низходящо. При подобна ситуация се наложи да откачам крилото си от сливата в края на поляната до паркинга в Сопот :oops:

Динамичното реене на албатросите използва градиента на вятъра, но е необходимо голямо качество (над 25) , големи скорости и яко претоварване при маневрите. Само безмоторниците могат да реят динамично зад някой хребет, а моделите достигат невероятни скорости (докато се разпаднат)

Автор:  svetliowind [ Пет Мар 29, 2013 8:34 am ]
Заглавие:  Re: Градиент на вятъра

Да смятам ли,че и тези грешат:? http://www.chgpa.org/H3_StudyGuide/grad2a.gif
http://www.chgpa.org/H3_StudyGuide/h3.study.guide.html
А аз се сетих как отвесно ме спусна в житото до кацалката на SKYNOMAD.Нямах никаква скорост за подлитане и в опитите си да го надлетя,сривайки се на финала си седнах на г...,а съм чувал,че низходящите не се удрят в земята.

Страница 3 от 4 Часовете са според зоната UTC + 2 часа
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/