SkyNomad http://forum.skynomad.net/ |
|
Градиент на вятъра http://forum.skynomad.net/viewtopic.php?f=12&t=6610 |
Страница 3 от 4 |
Автор: | Skyhiker [ Вто Мар 26, 2013 11:21 am ] |
Заглавие: | Re: Градиент на вятъра |
DVD написа: трябва да се разграничават случаите на градиент на вятъра и ротор/срез/ветрова сянка в първия случай става едно, а в другите случаи става това което са показали на сайта para2000 Прав е Даниел, при рортор и при срез се получават различ въздействия върху парапланера. При ротор, въздуха се завихря в дадена посока, като оста на въртене може да бъде хоризонтална или вертикална. От това можем да очакваме различни негативни въздействия върху крилото, посоката и скоростта на летене. Разбира се това зависи от силата и посоката на вятъра и начина по който се обтича препятствието, както и от формата и размерите на същото. При срез на вятъра, два погранични слоя от въздушни маси с различна посока и скорост, при контакт една с друга предизвикват завихрянре на въздушния поток в този пограничен слой. Относно ветрова сянка и градиенд, според мен именно ветровата сянка е причина за този градиент в дадената графика (промяна на скоростта на вятъра предизвикана от блокирането на въздушния поток от дърветата) Аз лично имах период, при които имах голям проблем с кацането след един инцидент и спирах крилото прекалено много и няколко пъти съм се издрусвал яко при приближаването на земята. Това се случваше, докато Калоян не ме видя един ден да кацам и не ме накара да кацна без да дърпам управленията. Когато го направих, разбрах колко е важно да имам хоризонтална скорост при кацането, което е пряко свързано с по-висока въздушна скорост на крилото. Няколко пъти ми се е случвало да кацам в ротор и зад големи дървета и в тези случай много добре се усеща колко е уязвимо крилото и колко дозирано трябва да се работи с командите. Кацания от типа "Майстор на целно кацане" са доста рисковани и често водят до неприятни травми поради "предобряне". Speed, speed, this is what i need |
Автор: | DVD [ Вто Мар 26, 2013 11:30 am ] |
Заглавие: | Re: Градиент на вятъра |
да минем на задачки, че е по-интересно и стимулира мисленето... вижте картинката и нека всеки сам да си отговори без да гледа другите какво са отговорили, на кой ветрови профил коя траектория на планиране ще отговаря без пилота да пипа управленията? http://forum.skynomad.net/gallery/displayimage.php?album=35&pid=12496#top_display_media |
Автор: | svetliowind [ Вто Мар 26, 2013 12:05 pm ] |
Заглавие: | Re: Градиент на вятъра |
Много полезна дискусия се получава!Мисля,че абсолютно всеки научи по нещо. За мен изводите са: - въздушната скорост и височината над земята са енергията на крилото ми -докато намалява(независимо плавно или скокообразно)скоростта на вятъра,намалявайки и въздушната скорост на крилото,дотогава крилото ще компенсира с разходване на височина=недолитане или по-стръмна траектория,различна от първоначалната.Неслучайно втората картинка е без препятствие-на летище-без ветрова сянка,а вятърът забавя линейно чак до земята.Този януари имах полет обаче,при който като кацах над заснежено равно и гладко поле нищо не потрепваше,а 100 метра нагоре надуваше 7-8м/с Ю.Но това е друга тема,кой вятър кога как и защо слиза до долу. -надлитане или по-плоска траектория от първоначалната,когато вятърът вече не намалява скоростта си(примерно във ветрова сянка или в инверсия) и крилото възстанови въздушната си скорост(с цената на някаква височина) -ден с ден не си прилича и трябва постоянно да разпознавам и да се пригаждам към различните и променящи се условия,да разпознавам опасностите,за да не бъда изненадан(за тази работа си трябва и акъл ) Ако пак бъркам,поправете ме пак:wink: И аз благодаря на всички! П.П.Ами какво правят планеристите като съвсем спре вятъра? |
Автор: | svetliowind [ Вто Мар 26, 2013 12:26 pm ] |
Заглавие: | Re: Градиент на вятъра |
A-7 B-5 C-8 D-4 |
Автор: | Jokicha [ Вто Мар 26, 2013 12:34 pm ] |
Заглавие: | Re: Градиент на вятъра |
А-7 В-6 С-1 D-2 |
Автор: | DVD [ Вто Мар 26, 2013 1:15 pm ] |
Заглавие: | Re: Градиент на вятъра |
също така може да кажете в кои от ситуациите има "градиент на вятъра" и в кои нещо друго? |
Автор: | DVD [ Сря Мар 27, 2013 12:06 pm ] |
Заглавие: | Re: Градиент на вятъра |
верните отговори са: А-7 - това е лесно - един и същи вятър във всички слоеве, нищо не се променя с намаляването на височината и качеството спрямо земята е едно и също => траекторията е с един и същи наклон B-6 - линеен градиент - скоростта на вятъра равномерно намалява с намаляването на височината, няма срезове => качеството на планиране спрямо земята равномерно ще се увеличава което на траекторията ще се отрази като наклона и плавно ще става по-малък C-8 - силен вятър във височина и рязко спадане на вятъра от едно ниво надолу - тук ще се получи точно това което се дискутира в цялата тема - докато крилото планира в силния вятър на пилота ще му изглежда че ще кацне на мястото в пример №7, но като достигне среза на вятъра крилото ще попадне в по-бавен слой (по-ниска скорост на обтичане), ще се гмурне за да набере скорост и когато си я възстанови ще планира с по-голямо качество спрямо земята. в зависимост от това на каква височина от земята е среза може да се получи допиране преди или след първоначалната точка на проектиране D-2 - това е подобно на профил B, но всичко е "изтеглено" малко по-надолу |
Автор: | svetliowind [ Сря Мар 27, 2013 12:28 pm ] |
Заглавие: | Re: Градиент на вятъра |
За B и D ,освен че да се подобри,качеството на планиране може и да се влоши,както и да остане едно и също.Всичко зависи от скоростта на промяна скоростта на вятъра и от качествата на конкретното хвърчило.Неслучайно примерите в Para2000 са дадени като права траектория,сключваща определен ъгъл със земята,а само при началото на промяна скоростта на вятъра има чупки. Аз съм дал отговори съответно B-5 и D-4 като по-малко грешни,защото в темата се коментира именно влошаване на траекторията. |
Автор: | DVD [ Сря Мар 27, 2013 12:37 pm ] |
Заглавие: | Re: Градиент на вятъра |
това са моите наблюдения за 13 години летене |
Автор: | svetliowind [ Сря Мар 27, 2013 12:47 pm ] |
Заглавие: | Re: Градиент на вятъра |
Като твоите са и моите за 2г.,но явно го има и обратния вариант. Като се замисля,със старото крило,което нямаше много скорост за подлитане,съм кацал понякога неочаквано малко по-твърдо,но съм го отдавал на низходящи или на собствените си умения. |
Автор: | DVD [ Сря Мар 27, 2013 1:14 pm ] |
Заглавие: | Re: Градиент на вятъра |
условието на задачката беше да не се пипат управленията |
Автор: | svetliowind [ Сря Мар 27, 2013 1:20 pm ] |
Заглавие: | Re: Градиент на вятъра |
Според мен точно като не ги пипам ще се друсна,в другия случай ще отида малко по-напред,в крайната фаза,но зависи колко ще е стръмен градиента,дали няма да съм вече в срив |
Автор: | svetliowind [ Пет Мар 29, 2013 12:02 am ] |
Заглавие: | Re: Градиент на вятъра |
Забравяме да споменем обратния случай,при усилването на вятъра какво се случва?Въздушната скорост на крилото се увеличава,увеличава се ъгълът на атака и пропадането намалява,а в зависимост от скоростта на усилване,преминава и в качване.В този случай планерът ще стигне по-бавно и по-високо точката на допиране от първоначалната траектория,ама аз предпочитам при кацане да не ми се случва Досега не знаех,как летят албатросите http://www.whoi.edu/oceanus/viewImage.d ... aid=144090 |
Автор: | Данчо [ Пет Мар 29, 2013 8:07 am ] |
Заглавие: | Re: Градиент на вятъра |
Моите отговори съвпадат с тези на Даниел. Само да предупредя, че винаги може да има изненади. Например към градиента на вятъра се добавя неочаквано и низходящо. При подобна ситуация се наложи да откачам крилото си от сливата в края на поляната до паркинга в Сопот Динамичното реене на албатросите използва градиента на вятъра, но е необходимо голямо качество (над 25) , големи скорости и яко претоварване при маневрите. Само безмоторниците могат да реят динамично зад някой хребет, а моделите достигат невероятни скорости (докато се разпаднат) |
Автор: | svetliowind [ Пет Мар 29, 2013 8:34 am ] |
Заглавие: | Re: Градиент на вятъра |
Да смятам ли,че и тези грешат:? http://www.chgpa.org/H3_StudyGuide/grad2a.gif http://www.chgpa.org/H3_StudyGuide/h3.study.guide.html А аз се сетих как отвесно ме спусна в житото до кацалката на SKYNOMAD.Нямах никаква скорост за подлитане и в опитите си да го надлетя,сривайки се на финала си седнах на г...,а съм чувал,че низходящите не се удрят в земята. |
Страница 3 от 4 | Часовете са според зоната UTC + 2 часа |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |