Leonardo | ФОТО
Дата и час: Чет Мар 28, 2024 12:10 pm

Часовете са според зоната UTC + 2 часа




Напиши нова тема Отговори на тема  [ 23 мнения ]  Отиди на страница 1, 2  Следваща
Автор Съобщение
 Заглавие: Излитане от ограничени и роторливи стартове
МнениеПубликувано на: Вто Апр 23, 2013 8:27 pm 
Offline

Регистриран на: Пет Мар 05, 2004 4:52 am
Мнения: 2296
Местоположение: Сопот
Име: Николай Йотов
Наскоро един пилот направи лош опит за излитане от Околчица
( viewtopic.php?f=6&p=48209#p48209 ) и междувременно на много други им се размина притръняване, придървяване или прикаменяване. На такива стартове изпъква разликата между опитните и неопитните пилоти. Едните управляват ефективно и летят безопасно, а другите се возят на крилото и се носят по течението.
Настоящата статия цели да разясни особеностите на излитането от по-трудни стартове като Околчица, Добростан, Скобелево, Брестовица, Тонзос, донякъде Комините и се надявам да е полезно за по-неопитните пилоти. Надявам се да е полезно и за по-опитните пилоти, които летят правилно без да разбират какво точно правят, но също усещат че в цялата тази игра има и доста късмет.


Основната формула в авиацията е: скорост+височина=живот

Пилот е този, който умее да преценя ситуацията, взема адекватни решения, извършва адекватни действия и носи отговорност за последствията. Без значение дали лети на парапланер, кара болид или просто се справя с живота.
Пилота трябва да се стреми към непрекъснато повишаване на своите знания и умения, чрез търсене на нови ситуации, които дават експериментален материал за размисъл и възможност за творчески импровизации. Обикновено новите ситуации са свързани с повишаване на риска, затова е добре да се дозират. За да летиш по-безопасно, трябва да си по-добър пилот.
За да си по-добър пилот, трябва да се захранваш с повече рискове. Абсурдно е нали - за да не летиш рисковано, трябва да поемаш повече рискове. Номера е в методичното и дозирано поднасяне на новите ситуации.

Летенето на някое място започва с прогнозата за времето. Всеки пилот трябва сам да си прави прогнозата, а не мързеливо да изчаква, по-опитните да решат къде ще се лети. Всеки път, когато някой друг вземе решение, той задобравя, а вие сте в застой, защото не развивате собствените си преценки. Овчия инстикт и влаченето в групата водят до атрофия и перманентни рискове.
След като сте избрали мястото за летене, вие отивате към мястото. Подготовката за излитането продължава по пътя към старта. Какви са местните ветрове. Накъде се движат облаците? Прогнозата съвпада ли? Още не е късно да се откажете!
Вече сте на старта. Тук започва съсредоточеното наблюдаване на вятъра. Няма значение дали си приготвяте крилото, говорите по телефона, серете или пикаете. Вкарвате параметрите на вятъра в главата и си правите мислен модел в какъв въздух ще излетите:

Какви максимални стойности стига вятъра?
Колко продължителни са поривите?
Има ли промяна на посоката при порив?
Какви са минималните стойности на вятъра?
Колко дълги са затишията?
Променя ли се посоката при отслабване на вятъра?
Представяте ли си колко е средната скорост на вятъра?
Много пилоти се шашкат като видят, че вятъра ги връща назад, но често се оказва че това е моментен порив, а усреднено те продължават да пробиват напред.

Освен силата на вятъра, трябва да се прецени дали той е възходящ или низходящ.
Когато има термики, те се образуват от термичен източник и се откъсват/трансформират от термичен спусък. Издигат се нагоре и се ускоряват от вятъра, защото той обикновено се усилва с височина и с отдалечаване от зоната на триене със земята. След известно доиздигане по инерция, термиките губят плаваемост и се засилват надолу, но със значителна хоризонтална скорост, защото са ускорени от по-силните ветрове горе. Ето защо обикновено на старта поривите на вятъра са низходящи потоци, които обикновено запълват изтичанията на термиките. Когато на старта има безветрие или дори лек гръб, то е защото отпред има термика, която временно създава завет от основния вятър.
Когато термиките минават през старта, независимо дали са натиснати от вятъра или привлечени от склона, те имат значителна възходяща компонента, която прави обтичането на склона по-перпендикулярно, сравнително независимо от изложението на старта/склона. Много често минаването на термика изправя посоката на вятъра на старта, а низходящия порив я изкривя, според посоката на основния вятър горе.
Обикновено пилотите търсят комфортен вятър за напълване на крилото и рядко се съобразяват с това дали е възходящ или низходящ. Когато вятъра е слаб, те търсят по-силните пориви, защото си мислят, че ще тичат по-малко. Когато вятъра е силен, те търсят затишията, защото е по-лесно да напълнят крилото и да пробият напред. По-безопасно е да се излети във възходящ вятър/термика, защото по-бързо се издигаме над земята. Все пак при по-силни ветрове трябва да се внимава, защото съпътстващата термиката турбулениция е по-голяма. При силни ветрове е по-добре да се излети в края на термиката, защото наветрената и част е по-спокойна и допълнително създава собствен "склонов" ефект. При много силни ветрове нямаме избор и излитаме в най-доброто затишие, но трябва да сме готови за идването на термиката и турбуленцията при навлизането в поветрената и страна.

Освен от термичната дейност, вятъра на старта се влияе от формата на околния терен. Острите ръбове, смяната на наклона на склона и растителността, създават механична турбуленция, която е по-интензивна при по-силни ветрове. Дори и без промяна на формата и повърхността на терена, над определени скорости на вятъра, ламинарния поток става турбулентен.
Когато старта е разположен върху обширна равномерна повърхност, то на него се наблюдава предимно термична турбуленция. Ако атмосферата е стабилна (инверсионна), то би трябвало и вятъра да бъде постоянен.
Когато старта е разположен сред неравномерна повърхност, тя генерира механична турбуленция и това прави вятъра променлив и поривист, дори и при стабилна атмосфера. Ако атмосферата е нестабилна, то има смесване на механична с термична турбуленция и ако те са със сходна интензивност и обхват, това усложнява картината.
При смесване на механична с термична турбуленция, би трябвало да се излита по-безопасно при преминаване на термика, защото възходящия поток намалява ефекта от неравностите на терена и съответно степента на механичната турбуленция. Затишието преди идването на термиката също е подходящо, защото механичната турбуленция зависи от квадрата на скоростта на вятъра.

Смесването на механична с термична турбуленция, затруднява "прочитането" на вятъра на старта и съответно преценката дали е възходящ или низходящ. Ето защо е добре да се обърне повече внимание на вихровия характер на вятъра.
Една от теориите за създаването на аеродинамичната сила се основава на циркулацията около крилото т.е. крилото може да се разглежда като устройство, които при движението си през въздушната среда създава вихър около себе си. Вихъра около крилото може лесно да бъде повлиян от други, външно създадени вихри (ротори с хоризонтална ос). Външните вихри могат да усилят или подтиснат вихъра около крилото и съответно да доведат до рязък прираст или спад на "подемна" сила. Дърветата пред поляната на Сопот създават вихри, които често изненадват с внезапни спускания или дълго поддържане на крилото над земята. Старта на Околчица е сочен пример за съществуването на такива вихри. Там често крилото се повдига рязко нагоре, после се спуска рязко надолу, после пак се повдига. Това означава, че крилото си взаимодейства поне с един пропорционален вихър и е логично те да съществуват поради промените на наклона на терена след скалния отвес.
Различните места и условия генерират различни по големина и интензивност вихри и трябва да се изучават индивидуално. Обикновено вихъра се създава от някакво препятствия (ръб или термика), после се откъсва от него, понася се по вятъра и накрая се разпада на по-малки вихри. Все пак не трябва да се забравя, че вихъра е форма на запазване на енергията, така че могат да пътуват изненадващо далече.
Обикновено при идването на порив, вихъра се визуализира от разрошването на растителността, което пълзи сравнително бавно нагоре по склона, въпреки че средната скорост на вятъра е по-голяма. Полегатия старт на Околчица не позволява добро наблюдение на на растителността отпред, но поне може да се чуе кога зашумят шумите и буките. Представям си как народния поет Христо Ботев се е разхождал край Калофер и години наред е гледал идването на фронта (вихъра) на катабатичния вятър от Джендема:

Настане вечер. Месец изгрее.
Звезди обсипят свода небесен.
Гора зашуми. Вятър повее.
Балкана пее хайдушка песен.

На лобното му място Околчица забелязах нещо необичайно - първо се разшумяваше гората до и зад мен, а после идваше вятъра на старта.
Предполагам че с малко повечко наблюдения и експерименти, ще бъдат установени надеждни правила и закономерности, но засега мястото ми изглежда късметлийско. За 4 дена на Околчица, основния (високия) вятър бе приблизително един и същ по сила и посока (6-8 м/с СИ), но на старта 3 дена бе крив от към бунгалата, а между тях един ден бе крив от към кръста.

Въпреки сложността на старта, може значително да се минимизират рисковете при излитане като:
- се излита от най-горната част на поляната (това дава максимална височина при последващо минаване през вихри и турбуленции)
- се излита при възможно най-челните посоки на вятъра (най-вероятно е изправяне от термика)
- се спазва се най-икономичната траектория на излитане - напълване на крилото и засилване срещу вятъра (ако е крив) и при бягането се завива да се излети перпендикулярно на склона (право надолу). Поддържането на правилната траектория и противопоставянето на лошите произволи на вятъра изискват добро познаване на крилото и дълги часове кайтване на земята.
- често излитането при затишие е по-добро, защото имаме по-голяма земна скорост и по-бързо излизане пред старта. Схващането че повечето вятър ще донесе повече склонов ефект на старта е лъжовно, защото този вятър може да има значителна низходяща компонента. Дори и при хоризонтален вятър, склоновия ефект от полегатия склон е по-малък от влошаването траекторията на планиране при по-силен насрещен вятър. Който е силен в главата, трябва да е силен и в краката.
- след излитането трябва да се ползват трикове за подобряване траекторията на планиране и увеличаване височината над склона.
- при навлизане в пропадане, трябва да се прецени дали то ще ни стовари на земята. Ако не, то е по-добре да се позволи на крилото да се засили, защото повишената му скорост ще създаде повече подемна сила и също ще увеличи ефективността на спирачките (ако сме запасени с голяма скорост, при рязко дърпане на спирачките можем да "прескочим" някой храст или дърво). Отделно по-голямата скорост увеличава налягането в крилото и то е по-устойчиво на колапси. Прекомерното спиране на крилото в комбинация с мешаната скара отпред, увеличава риска от сривове и негативни и мисля, че такива не липсват на подобни стартове.

скорост+височина=живот

_________________
www.nest.bg


Върнете се в началото
  Профил    +20 / -1 
 
 Заглавие: Re: Излитане от ограничени и роторливи стартове
МнениеПубликувано на: Вто Апр 23, 2013 9:08 pm 
Offline

Регистриран на: Сря Авг 31, 2005 8:40 am
Мнения: 1980
Име: Даниел Димов
На Невша това е неписано правило - слушаш гората долу и когато зашуми - излиташ въпреки че още при теб не духа. В резултат на това се озоваваш в термиката точно в началото и и се вадиш с нея до базата. По този начин издебната термика ми е най-силната въртяна до момента - 8.1 м/с стабилно качване. :)


Върнете се в началото
  Профил    +7 / -0 
 
 Заглавие: Re: Излитане от ограничени и роторливи стартове
МнениеПубликувано на: Вто Апр 23, 2013 9:52 pm 
Offline

Регистриран на: Нед Юни 14, 2009 10:06 pm
Мнения: 184
Нещо странно се случва със старта на Околчица. Такава масирана атака не съм виждал до сега.
Дали пък няма някакви скрити бизнес интереси? Запустяли бунгала, "случайни" интервюта, цели статии на тема "опасния старт Околчица"...
За мен обаче ще си остане един от любимите ми стартове!
Всъщност, най ме е плашел старта на Сопот. Доста инциденти съм виждал там... и то все при излитане! :) :)


Върнете се в началото
  Профил    +2 / -4 
 
 Заглавие: Re: Излитане от ограничени и роторливи стартове
МнениеПубликувано на: Вто Апр 23, 2013 10:11 pm 
Offline

Регистриран на: Нед Апр 04, 2010 9:45 am
Мнения: 224
Оги, ти отказа ли цигарите? :D


Върнете се в началото
  Профил    +3 / -0 
 
 Заглавие: Re: Излитане от ограничени и роторливи стартове
МнениеПубликувано на: Вто Апр 23, 2013 10:19 pm 
Offline

Регистриран на: Нед Юни 14, 2009 10:06 pm
Мнения: 184
Ами не, не съм ги отказал. Забавената доставката на новото ми крило страшно ме изнерви и забави значително опитите ми да ги откажа :) :)
Що питаш, Топузов?
Да не би да ти се вижда откачена теорията ми???


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -1 
 
 Заглавие: Re: Излитане от ограничени и роторливи стартове
МнениеПубликувано на: Вто Апр 23, 2013 10:25 pm 
Offline

Регистриран на: Пет Мар 05, 2004 4:52 am
Мнения: 2296
Местоположение: Сопот
Име: Николай Йотов
За любителите на конспирацията:

Днес ми се обади кмета на Сопот и ме помоли да участвам в едно интервю на бТВ за града. Качихме се на старта, казах им колко е хубаво се лети на Сопот и повозих с тандема един от екипа.
Материала трябва да излезе в сутрешните емисии тия дни.
....
След години мълчание, сивия кардинал Йотов прави три медийни изяви за една седмица. Има нещо гнило в Дания!
Кара с опасна скорост към Околчица, оплюва я и после тайно се връща в Сопот да си хвали стоката.

_________________
www.nest.bg


Върнете се в началото
  Профил    +6 / -0 
 
 Заглавие: Re: Излитане от ограничени и роторливи стартове
МнениеПубликувано на: Вто Апр 23, 2013 10:53 pm 
Offline

Регистриран на: Нед Апр 23, 2006 6:04 pm
Мнения: 1183
Местоположение: Велико Търново
Име: Ивелин Калушков
Хммм, някой или се е засегнал на старт или не му харесват аеродинамичните закони за да има негативна карма.

ognian написа:
Всъщност, най ме е плашел старта на Сопот. Доста инциденти съм виждал там... и то все при излитане! :) :)

Аз точно поради подобна причина не обичам БМВ-та :)

Майтапа на страна. Подобни ефекти на описаните се забелязват при почти всички отвесни стартове. Подобни ефекти съм наблюдавал и на Скалско, Мадара, Невша - и други известни отвеси, разлика с Околчица е именно в роторо-образуващото стъпало пред старта. Всъщност подобни ефекти съм забелязвал и на Тонзос. Всеки който е летял повече от веднъж на Тонзос знае че ако се подлъжеш да излетиш в по-силният вятър след изтекла термика - има вероятност да си претичаш целият старт и да спреш в мантинелата на пътя. На мен ми се е случвало много пъти - старта е относително стръмен, има вятър, тичаш като луд а подемната сила я няма. На Тонзос много ясно се забелязват и промените в основният вятър от изтичащи термики от южният склон или зад старта.

niki написа:
Кара с опасна скорост към Околчица, оплюва я и после тайно се връща в Сопот да си хвали стоката.

Ама естествено - на Сопот - тревата е по-зелена, термиките вървят по разписание, а условията се задават с гласови команди. :lol:

Иначе Враца си е едно от най-красивите места за летене в България, а и като условия е страхотно, просто мястото за излитане е триково.

Моля ви бе хора не се обиждайте на стартове, че току виж Шуменци се почувстват много засегнати като им заговорите за северното "скочище" (най- култовият старт в БГ - ама сега го "развалиха" с този наклон надолу - къде къде по- интересно беше да тичаш нагоре по наклона) :)

_________________
"Успехът не е траен, провалът не е окончателен, важна е волята да продължиш напред!" - сър. Уинстън Чърчил

Independence Dragon 3 M (бяло, черно, червено)/Advance Impress 2+
Aerodyne Massai M (червено, жълто, оранжево)/Advance Impress 2+
Advance Omega 8 - 27 (бяло, жълто, зелено)/Advance Impress 2+

Advance Omega X-Alps - 25 (зелено, бяло, синьо)/Advance Impress 2+

Изображение


Върнете се в началото
  Профил    +5 / -1 
 
 Заглавие: Re: Излитане от ограничени и роторливи стартове
МнениеПубликувано на: Вто Апр 23, 2013 11:10 pm 
Offline

Регистриран на: Нед Юни 14, 2009 10:06 pm
Мнения: 184
Е, какво, никой ли няма да се изкаже за връзката: бизнес интереси и "популяризирането" на околчица?


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -3 
 
 Заглавие: Re: Излитане от ограничени и роторливи стартове
МнениеПубликувано на: Сря Апр 24, 2013 8:00 am 
Offline

Регистриран на: Чет Юли 15, 2010 9:10 am
Мнения: 721
Местоположение: Дупница
Име: Петьо Кюркчийски
Оги, честно казано връзката може да има и в това няма нищо лошо!
Обаче на мен нещо не ми става ясно, Йотов и други пилоти говорят в репортажа за занемарена база, което си е самата истина, а темата в която пишем е "Излитане от ограничени и роторливи стартове" и е много поучителна. Двете неща доста си противоречат. Според мен Околчица е супер място за летене, но в никакъв случай не и за обучение. Йотов се занимава предимно с това, така че не се връзват нещата. Прав си за Сопот, че са ставали много инциденти, но това е защото мястото е много посещаемо и там лети куцо и сакато. При подходящи МТО условия, спокойно може да пуснеш начинаещ за пръв височинен полет, защото старта е стръмен и тревист и даже да се спънеш на излитане, пак може да излетиш. Да не говорим, че повечето начинаещи пилоти а и не само, бързат да седнат в сбруята в момента в който усетят, че крилото ги повдигне. В такъв случай стръмния тревист старт има голямо предимство. Пак да кажа, Околчица е супер място за летене, за мое съжаление ми е далеч и съм ходил няколко пъти, но винаги съм се кефил много. Обаче излитането си иска умения и прецизност, иначе те чакат неприятности. Аз лично много ще се радвам някой да вземе и да стегне базата там горе, пък било то и "Сивия кардинал" Йотов :lol: :lol: :lol:
Понеже оспамихме темата искам да се извиня и да сложа една препратка към тема с подобен характер "Излитане от отвесни стартове http://forum.skynomad.net/viewtopic.php?f=12&t=5043

_________________
"Там, където има авиация има дух, има българщина!" Ген. Румен Радев - Президент на България

http://www.skyhike-bg.com


Върнете се в началото
  Профил    +1 / -0 
 
 Заглавие: Re: Излитане от ограничени и роторливи стартове
МнениеПубликувано на: Сря Апр 24, 2013 8:38 am 
Offline

Регистриран на: Съб Юли 08, 2006 6:44 pm
Мнения: 841
Местоположение: чака Годо
Име: Пешо
Има една тенденция, зелени пилоти да се окомплектоват с гоеми състезателни сбруи, уреди и принадлежности. Гледаш видимо неуверен пилот, едвам намерил място всред всичкият си багаж, окичен по последен писък на модата, поти се, бори се и се нерви със стартовете. После като му вдигнеш раницата, ми тя по тежка-от тандема ми. На няколкото човека на дето съм напътствал в летенето, все съм повтарял - Неумението да излиташ, те лишава от летене. Инвестирайте в умения.

_________________
YouTube facebook


Върнете се в началото
  Профил    +5 / -0 
 
 Заглавие: Re: Излитане от ограничени и роторливи стартове
МнениеПубликувано на: Сря Апр 24, 2013 8:58 am 
Offline

Регистриран на: Пон Авг 29, 2005 10:33 pm
Мнения: 133
Местоположение: Правец
Име: Бисер Ликов
Да не излезе някаква атака към Ники, ама в съседната тама казва:

Цитат:
Острите камъни на старта на Околчица са кошмарни - жалко че тука няма по развит парапланеризъм да се позаглади около старта и да се поизчистят шипките.


Чудя се тогава как ли трябва да се нарекът камъните на Коняво или Пъстрина? В сравнение с тях Околчица си е направо невинна като Червената шапчица.

И в тази връзка да попитам какви са критериите му, по които определя колко развит е парапланеризма на дадено място?

За мен е учудващо да се твърди, че парапланеризма във Враца не е развит.
Колегите от Враца най-добре си знаят колко пъти старта е облагородяван.
Нормално е в началото на сезона да има неща за оправяне, и едва ли на другите места с "по-развит" парапланеризъм е по-различно.

поздрави,

_________________
MAC PARA - INTOX
UP-Blues


Върнете се в началото
  Профил    +1 / -1 
 
 Заглавие: Re: Излитане от ограничени и роторливи стартове
МнениеПубликувано на: Сря Апр 24, 2013 9:10 am 
Offline

Регистриран на: Пет Мар 05, 2004 4:52 am
Мнения: 2296
Местоположение: Сопот
Име: Николай Йотов
Извинявам се че спамя
Вчера си говорихме че трябва да напишем книга "Митове и легенди за Скайномад"
Отивам на старта на Околчица и на втория ден идват от бТВ да правят репортаж за базата. Казах че е лошо че не се ползва и хората на старта казаха че е жалко че не можем да отседнем в нея. Мислех че правим услуга на местния туризъм и парапланеризъм, защото можеше да кажем че и така си летим добре.
Пиша статия която се опитва да разясни особеностите на трудни стартове като Околчица и би подпомогнала излитанията на по-неопитни пилоти, но веднага бивам заподозрян в бизнес интереси.
И докато се опитвам да правя някакви уж обществено полезни дейности, хиените наоколо затягат кръга и ръфат колкото могат. Почвам да губя енергия и търпение. Май е по-добре подобни материали да ги предоставям на ученици срещу заплащане. Явно нивото е ниско, защото вместо дискусии по метеорологична и аеродинамична тема се залита с откачени бизнес теории.
........
Огняне, щом толкова си опознал и обикнал летенето на Околчица, напиши една статия за особеностите там и за magic lift-а който се образува понякога късно следобед.

_________________
www.nest.bg


Върнете се в началото
  Профил    +5 / -0 
 
 Заглавие: Re: Излитане от ограничени и роторливи стартове
МнениеПубликувано на: Сря Апр 24, 2013 9:14 am 
Offline

Регистриран на: Пет Мар 05, 2004 4:52 am
Мнения: 2296
Местоположение: Сопот
Име: Николай Йотов
lz5fm написа:
Да не излезе някаква атака към Ники, ама в съседната тама казва:

Цитат:
Острите камъни на старта на Околчица са кошмарни - жалко че тука няма по развит парапланеризъм да се позаглади около старта и да се поизчистят шипките.


Чудя се тогава как ли трябва да се нарекът камъните на Коняво или Пъстрина? В сравнение с тях Околчица си е направо невинна като Червената шапчица.

И в тази връзка да попитам какви са критериите му, по които определя колко развит е парапланеризма на дадено място?

За мен е учудващо да се твърди, че парапланеризма във Враца не е развит.
Колегите от Враца най-добре си знаят колко пъти старта е облагородяван.
Нормално е в началото на сезона да има неща за оправяне, и едва ли на другите места с "по-развит" парапланеризъм е по-различно.

поздрави,


Според мене критериите за развит парапланеризъм на дадено място са:
- добро познаване на местните особености
- пробвани са повечето възможни посоки и задачи за прелети
- развита учебна и тандемна дейност
- организирани са международни състезания

......
между другото шипките на Околчица имат двойно повече бодли от тези на повечето други стартове :twisted:

_________________
www.nest.bg


Върнете се в началото
  Профил    +2 / -0 
 
 Заглавие: Re: Излитане от ограничени и роторливи стартове
МнениеПубликувано на: Сря Апр 24, 2013 10:38 am 
Offline

Регистриран на: Нед Юни 14, 2009 10:06 pm
Мнения: 184
niki написа:
Извинявам се че спамя

........
Огняне, щом толкова си опознал и обикнал летенето на Околчица, напиши една статия за особеностите там и за magic lift-а който се образува понякога късно следобед.


Niki, не съм опознал летенето на Околчица, не съм добър пилот, даже според моите критерии съм начинаещ. Едва ли бих могъл да кажа повече от 2-3 думи за този старт, камо ли за метеорологичните му особености.
Всичко това което си написал за Околчица е много полезно и хубаво и по някакъв начин ми обясни няколкото ми фалстарта които съм имал там.
За съжаление един от онези които са се тъкаляли пред очите ти онзи ден, Ники, така и не си е направил труда да го прочете.

Защо обаче се тълкуват намеците ми за бизнес интереси негативно?? И защо все още "бизнес" е мръсна дума?
Защо въобще бизнеса в парапланеризма е табу в този форум? Защо не се дискутират теми например възможно ли е да се финасират проекти свързани с парапланеризма от европейски фондове. Правил ли е някой опити да го направи и защо не споделя опита си?

Извинявам се че оспамих темата.


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Излитане от ограничени и роторливи стартове
МнениеПубликувано на: Сря Апр 24, 2013 10:53 am 
Offline

Регистриран на: Нед Апр 23, 2006 6:04 pm
Мнения: 1183
Местоположение: Велико Търново
Име: Ивелин Калушков
Огняне, мисля че просто начина по който повдигна въпроса беше доста ... укорително - хаплив ако мога така да се изразя.
Пък е и малко смешно да свързваме особеностите на даден старт с бизнес планове - ако развиваш бизнес - летиш на много повече от един старт!
Още повече че на мен лично не ми е известно някой да развива бизнес от парапланеризъм във Враца - било то от активна тандемна дейност или обучение.

Темата имаше за цел да опише особеностите при излитане на специфични стартове - за пример е дадена Околчица - аз мога да дам пример с още много други стартове - не мисля че има умисъл или каквото и да било.

Ако наистина те интересува бизнес страната на парапланеризма отвори нова тема - сигурен съм че може да се получи добра дискусия.
Не мисля че бизнесът е табу във форума, но надали някой иска да смесва свободното летене с комерсиалното - каквото и да ти говорят хората и каквото и да виждат очите ти (примерно хора които летят тандемно и на всичкото отгоре вземат пари за това), от личен опит ти казвам - едното е РАБОТА другото е удоволствие. Не казвам че е лоша работа, но е работа! На много хора им е трудно да го повярват ама то сит (на свободно летене) на гладен (за такова) не вярва!

Имам един малък призив към всички - нека се постараем да ограничим спама -защото и модертора е човек! :)

_________________
"Успехът не е траен, провалът не е окончателен, важна е волята да продължиш напред!" - сър. Уинстън Чърчил

Independence Dragon 3 M (бяло, черно, червено)/Advance Impress 2+
Aerodyne Massai M (червено, жълто, оранжево)/Advance Impress 2+
Advance Omega 8 - 27 (бяло, жълто, зелено)/Advance Impress 2+

Advance Omega X-Alps - 25 (зелено, бяло, синьо)/Advance Impress 2+

Изображение


Върнете се в началото
  Профил    +1 / -0 
 
Покажи мненията от миналия:  Сортирай по  
Напиши нова тема Отговори на тема  [ 23 мнения ]  Отиди на страница 1, 2  Следваща

Часовете са според зоната UTC + 2 часа



Вие не можете да пускате нови теми
Вие не можете да отговаряте на теми
Вие не можете да променяте собственото си мнение
Вие не можете да изтривате собствените си мнения

Търсене:
Иди на:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Преведено от: SEO блог на Йоан Арнаудов