Leonardo | ФОТО
Дата и час: Вто Мар 19, 2024 6:44 am

Часовете са според зоната UTC + 2 часа




Напиши нова тема Отговори на тема  [ 26 мнения ]  Отиди на страница 1, 2  Следваща
Автор Съобщение
 Заглавие: Градиент на насрещен вятър при кацане
МнениеПубликувано на: Пет Дек 27, 2013 9:42 pm 
Offline

Регистриран на: Чет Ное 07, 2013 1:11 am
Мнения: 17
Местоположение: с. Ганчовец, общ. Дряново
Име: Кирил Станков
Здравейте,

сигурно задавам глупав въпрос, но нещо, което прочетох тук http://pilot.bg/wp-content/uploads/2011 ... ologia.pdf, страница 50-та, ми се струва странно.
Ако при кацане насрещният вятър намалява, защо да се стигне до по-стръмна крива на кацане? Не е ли обратното?
Ако над кацалката с/у мен вятърът е с 32 км/час, аз почти ще стоя на едно място, ако крилото лети с 35-36.. При снижаване, ако вятърът затихва, скоростта ми спрямо земята би трябвало да се увеличи и да кацна не в точка В, както е на графиката а по-далеч от точка А.
Да, вероятно ще има моментно пропадане заради клъвването на крилото напред, но то ще се компенсира от липсата на насрещен вятър.

По време на курса ми се случи такова нещо на дългата кацалка на Сопот и подминах с петдесетина метра първоначалното място, което си бях заплюл и минавайки много ниско над ушите на една кобила (която дори и не ме отчете) за малко избегнах дърветата.

Графиката или текста са сбъркани или нещо в моята глава?

Благодаря и весели празници и прекрасна 2014!

_________________
Кирил Станков,
Gin Atlas
"Break on through (to the other side)"


Върнете се в началото
  Профил    +3 / -0 
 
 Заглавие: Re: Градиент на насрещен вятър при кацане
МнениеПубликувано на: Пет Дек 27, 2013 9:48 pm 
Offline

Регистриран на: Чет Ное 07, 2013 1:11 am
Мнения: 17
Местоположение: с. Ганчовец, общ. Дряново
Име: Кирил Станков
Впрочем, сега като се замислих... Дали не става въпрос за срив? Тоест вятърът толкова рязко отслабва, че крилото пада под сривна скорост. Ако е така, графиката има логика, но е ли това възможен сценарий?
И все пак не пише за срив - хем линейната скорост се увеличава, хем предвиденият път ще е по-кратък. Хмм..

_________________
Кирил Станков,
Gin Atlas
"Break on through (to the other side)"


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Градиент на насрещен вятър при кацане
МнениеПубликувано на: Пет Дек 27, 2013 10:21 pm 
Offline

Регистриран на: Сря Авг 31, 2005 8:40 am
Мнения: 1979
Име: Даниел Димов
Това е едно от нещата в българските учебници които веднъж написани грешно се преписват отново и отново папагалската.

Получаваш моите поздравления заради това че си се усъмнил - продължавай в същия дух! :)


Върнете се в началото
  Профил    +3 / -2 
 
 Заглавие: Re: Градиент на насрещен вятър при кацане
МнениеПубликувано на: Пет Дек 27, 2013 11:00 pm 
Offline

Регистриран на: Чет Ное 07, 2013 1:11 am
Мнения: 17
Местоположение: с. Ганчовец, общ. Дряново
Име: Кирил Станков
:)

_________________
Кирил Станков,
Gin Atlas
"Break on through (to the other side)"


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Градиент на насрещен вятър при кацане
МнениеПубликувано на: Пет Дек 27, 2013 11:20 pm 
Offline

Регистриран на: Чет Юли 12, 2007 9:33 pm
Мнения: 859
Местоположение: over Shumen
Име: Бончо Жечев
Аз на страница 50, чета точно за "Срив поради градиент на вятърът" и " Срив във ветрова сянка"
Струва ми се че няма нищо объркано


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Градиент на насрещен вятър при кацане
МнениеПубликувано на: Пет Дек 27, 2013 11:33 pm 
Offline

Регистриран на: Пет Мар 05, 2004 4:52 am
Мнения: 2296
Местоположение: Сопот
Име: Николай Йотов
От практиката ми, градиента на вятъра причинява повече надлитане на целта и много по-малко недолитане поради срив от загуба на въздушна скорост.
Предполагам, че разликата зависи от мащабите и формата на градиента.
Споменаването за повишаване на линейната скорост е малко подвеждащо по темата за срив.
Интересна е идеята да се каца странично на вятъра в условията на стръмен градиент или ветрова сянка. Ще го пробвам.

_________________
www.nest.bg


Върнете се в началото
  Профил    +1 / -0 
 
 Заглавие: Re: Градиент на насрещен вятър при кацане
МнениеПубликувано на: Пет Дек 27, 2013 11:34 pm 
Offline

Регистриран на: Чет Ное 07, 2013 1:11 am
Мнения: 17
Местоположение: с. Ганчовец, общ. Дряново
Име: Кирил Станков
Да, така пише под графиките, но не и в текста, на края на 49 стр, например. Там пише, че траекторията ще е по-къса и стръмна. А пък линейната скорост по-голяма. Малко като оксиморон ми звучи...
И затова попитах дали може такъв градиент да доведе до истински срив, което би обяснило падането в точка Б.

_________________
Кирил Станков,
Gin Atlas
"Break on through (to the other side)"


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Градиент на насрещен вятър при кацане
МнениеПубликувано на: Пет Дек 27, 2013 11:55 pm 
Offline

Регистриран на: Чет Юли 12, 2007 9:33 pm
Мнения: 859
Местоположение: over Shumen
Име: Бончо Жечев
И аз не си спомням да съм виждал срив в такива условия.
Но като се замисля, когато кацаме на Мадара зад старта,
се получава точно нещо такова, крилото изведнъж влиза във ветрова сянка,
и пропада много рязко надолу . И реално не достигаш мястото което си си мислел че ще кацнеш
Там ветровата сянка е много силно изразена.


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Градиент на насрещен вятър при кацане
МнениеПубликувано на: Съб Дек 28, 2013 12:06 am 
Offline

Регистриран на: Пет Мар 12, 2004 10:04 pm
Мнения: 280
Местоположение: Пловдив
Това дето влизате в него зад старта е низходящата част на ротора.
Когато има рязка промяна в скоростта и/или посоката на вятъра, се появява срез. При преминаване през него, крилото може да изпита сериозни въздействия и да колапсира, да се гмурка, мачка и прочие. Единствения начин да влезе в срив е от пререагиране на пилота.

_________________
небесен чергар


Върнете се в началото
  Профил    +1 / -0 
 
 Заглавие: Re: Градиент на насрещен вятър при кацане
МнениеПубликувано на: Съб Дек 28, 2013 12:16 am 
Offline

Регистриран на: Чет Юли 12, 2007 9:33 pm
Мнения: 859
Местоположение: over Shumen
Име: Бончо Жечев
Не съм убеден че на Мадара зоната с турболенция, зад старта, е правилно да се нарича Ротор. Там няма задветрен склон.
Ето и една много добра визуализация на Ротор:
https://vimeo.com/9603170


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Градиент на насрещен вятър при кацане
МнениеПубликувано на: Съб Дек 28, 2013 12:25 am 
Offline

Регистриран на: Чет Ное 07, 2013 1:11 am
Мнения: 17
Местоположение: с. Ганчовец, общ. Дряново
Име: Кирил Станков
Това, което питам е, дали всъщност е възможно следното: Летя си аз на нивото на сухата топола на Сопот (която вече я няма!?), насочвам се към лифта, снижавам, завивам на юг и на около 10 метра от земята вятърът отслабва рязко. Според тази графика, се изтупвам яко с моите стотина кила... Моята логика е следната - крилото си има постоянна скорост на снижаване. При изчезване на челния вятър, гравитацията, предизвикана от моето тегло, ще го накара да пропадне малко, но то ще ускори и поради липса на челен вятър ще пролети по-голямо разстояние, отколкото с челен. Сиреч, би трябвало да кацна по на юг, а не по на север...
От друга страна, ако градиента е много голям, да речем от 20 км/ч на ~0, няма досатъчно височина за да набере крилото хоризонтална въздушна скорост и тогава - пльок.
Ако това е вярно, как може да се избегне?
Сори, за философстването от един новобранец...

_________________
Кирил Станков,
Gin Atlas
"Break on through (to the other side)"


Върнете се в началото
  Профил    +2 / -0 
 
 Заглавие: Re: Градиент на насрещен вятър при кацане
МнениеПубликувано на: Съб Дек 28, 2013 12:45 am 
Offline

Регистриран на: Чет Юли 12, 2007 9:33 pm
Мнения: 859
Местоположение: over Shumen
Име: Бончо Жечев
Бъди готов и на двата варианта, винаги имай готовност да реагираш :)
Заходите за кацане в различните условия са винаги по различен начин.
При нас често се получава, рязка граница , горе духа 30км/ч вятър, а 50-100м над терена вятърът е 0км/ч. Това го прави вечер, когато навлезе приземната инверсия. Крилото минава през ветрова ножица, поклаща се , поомеква, прави някоя друга камбана, и като навлезе в безветрието, започва да лети с трим скоростта си във всички посоки, тогава няма значение в коя посока ще кацаш,защото няма вятър ,винаги е бързо, обикновенно с приплъзване по гъз :)
Тогава е добре да имаш голяма полоса за кацане :)


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Градиент на насрещен вятър при кацане
МнениеПубликувано на: Съб Дек 28, 2013 12:48 am 
Offline

Регистриран на: Пет Авг 20, 2010 10:10 pm
Мнения: 150
Местоположение: Rousse - Varna - Sofia
Страхотен въпрос! Поразтършувах се из нета. Интересни неща, които намерих:

http://www.westwingsinc.com/wind_velocity.pdf
http://en.wikipedia.org/wiki/Wind_shear

Аз какво разбрах е, че с отслабване на вятъра губиш въздушна скорост. От там ти се повишава ъгъла на атака и скоростта с която започваш да пропадаш се увеличава (както всеки летателен апарат по-тежък от въздуха). Тъй като гредиента е най-голям в последните 300 фута няма как да направиш корекции (нямаш височина нито двигател) и разчета ти не излиза. Не ми се е случвало, летя от скоро, но това е моета теория.

ПП пише че в учебниците за безмоторници има повече по темата ако намеря нещо интересно ще го постна.


Върнете се в началото
  Профил    +1 / -0 
 
 Заглавие: Re: Градиент на насрещен вятър при кацане
МнениеПубликувано на: Съб Дек 28, 2013 1:01 am 
Offline

Регистриран на: Нед Апр 23, 2006 6:04 pm
Мнения: 1183
Местоположение: Велико Търново
Име: Ивелин Калушков
Единственият частен случай за който се сещам при което може да се получи това което е нарисувано на графиката е само когато везеш във ветрова сянка на такава височина че на крилoто да не му достигне височина при гмуркането за да си възвърне скороста - което всъщност описа и Кирил. Тогава кацаш с по-висока верикална скорост защото крилото е в гмуркане с цел възстановяване на обтичането, но този ефект според мен може да се получи под 5 метра и реално няма да е кацане а леко разбиване.
При всички останали положения обаче съм твърдо за обратният ефект - градиента води до прелитане, а не до недолитане.

Ефекта който обяснява Бончо с кацането на Мадара е интересен но не съм сигурен дали не е възможно да се дължи на обратен градиент - при кацането на самият склон е възможно да влезем в компресия (ускорен поток) който да причинява недолитането. Поне на Скалско съм виждал подобен ефект макар и лек.
Но тогава пък със сигурност не се усеща като ветрова сянка и почти няма рязко пропадане.
Всичко е относително....от мясото на кацане и височината на захода....Айнщайн :)

_________________
"Успехът не е траен, провалът не е окончателен, важна е волята да продължиш напред!" - сър. Уинстън Чърчил

Independence Dragon 3 M (бяло, черно, червено)/Advance Impress 2+
Aerodyne Massai M (червено, жълто, оранжево)/Advance Impress 2+
Advance Omega 8 - 27 (бяло, жълто, зелено)/Advance Impress 2+

Advance Omega X-Alps - 25 (зелено, бяло, синьо)/Advance Impress 2+

Изображение


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Градиент на насрещен вятър при кацане
МнениеПубликувано на: Съб Дек 28, 2013 1:14 am 
Offline

Регистриран на: Чет Юли 12, 2007 9:33 pm
Мнения: 859
Местоположение: over Shumen
Име: Бончо Жечев
Говорех за кацането което е на около 200м зад старта на Мадара, там има даже борова горичка,зад боровата горичка в нивата.
Получава се на около 20-30м над терена, крилото пропада рязко, но винаги на около 5-10м над земята пропадането намалява и крилото каца нормално. Понякога го прави на 2 пъти, пропада успокоява се за момент после пак пропада и преди земята забавя.
Не съм сигурен че тълкуванията са ми правилни, но ми изглежда логично :) дето има една приказка- ако знаехте какво става във въздуха, нямаше да летите :D


Върнете се в началото
  Профил    +2 / -0 
 
Покажи мненията от миналия:  Сортирай по  
Напиши нова тема Отговори на тема  [ 26 мнения ]  Отиди на страница 1, 2  Следваща

Часовете са според зоната UTC + 2 часа



Вие не можете да пускате нови теми
Вие не можете да отговаряте на теми
Вие не можете да променяте собственото си мнение
Вие не можете да изтривате собствените си мнения

Търсене:
Иди на:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Преведено от: SEO блог на Йоан Арнаудов