Leonardo | ФОТО
Дата и час: Чет Юни 22, 2017 1:50 pm

Часовете са според зоната UTC + 2 часа




Напиши нова тема Отговори на тема  [ 26 мнения ]  Отиди на страница Предишна  1, 2
Автор Съобщение
 Заглавие: Re: Градиент на насрещен вятър при кацане
МнениеПубликувано на: Съб Дек 28, 2013 1:22 am 
Offline

Регистриран на: Нед Апр 23, 2006 6:04 pm
Мнения: 941
Местоположение: Велико Търново
Име: Ивелин Калушков
Е тогава не важи това за което си мисля - компресията е близо до ръба.
200 метра зад старта отново всичко е относително- комбинация между низходяща компонента на вихри откъснати от ротора + градиент + вид на препятствие и тн.

_________________
"Успехът не е траен, провалът не е окончателен, важна е волята да продължиш напред!" - сър. Уинстън Чърчил

Independence Dragon 3 M (бяло, черно, червено)/Advance Impress 2+
Aerodyne Massai M (червено, жълто, оранжево)/Advance Impress 2+
Advance Omega 8 - 27 (бяло, жълто, зелено)/Advance Impress 2+

Advance Omega X-Alps - 25 (зелено, бяло, синьо)/Advance Impress 2+

Изображение


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Градиент на насрещен вятър при кацане
МнениеПубликувано на: Съб Дек 28, 2013 11:40 am 
Offline

Регистриран на: Пон Юли 12, 2010 10:10 pm
Мнения: 9
Местоположение: София
Име: Николай Бацов
С риск да стана малко досаден, ще отбележа, че тази тема се обсъждаше надълго и нашироко, неотдавна, ето тук:

viewtopic.php?f=12&t=6610&hilit=%D0%B3%D1%80%D0%B0%D0%B4%D0%B8%D0%B5%D0%BD%D1%82

_________________
I Like to Fly by Wire


Последна промяна batzman на Съб Дек 28, 2013 2:59 pm, променена общо 1 път

Върнете се в началото
  Профил    +2 / -0 
 
 Заглавие: Re: Градиент на насрещен вятър при кацане
МнениеПубликувано на: Съб Дек 28, 2013 1:20 pm 
Offline

Регистриран на: Пет Авг 20, 2010 10:10 pm
Мнения: 119
Местоположение: Rousse - Varna - Sofia
Аз съм привърженик на тезата, че подобна ситуация води до недолитане.

Когато летим ние имаме потенциална и кинетична енергия. Потенциалната енергия е нашата височина, а кинетичната е скоростта с която се движим. Под скоростта, с която се движим разбирай нашата наземна скорост, не въдушна. При силен насрещен вятър ние можем да зависнем на едно място, да нямаме кинетична енергия. Крилата ни преобразуват потенциалната енергия в кинетична.

Взимайки горенаписаното под внимание какво се случва при силно изразен гредиент на вятъра? Пробиваш много бавно 2/3 км/ч, тоест имаш много малко кинетична енергия. Вятъра спира или силно намалява. Губиш въздушна скорост (скоростта с която въздушния поток обтича профила на крилото), нямаш и кинетична енергия защото си се движил много бавно. Крилот ти започва да преобразува височината, която имаш (потенциалната енергия) в скорост. Това води до загуба на височина и недолитане.

Тук е момента в който трябва да кажем правилата на играта. Има голямо значение крилот с което летиш, някои ще се справят по добре от други. На каква височина се намираш. Колко е натоварено крилот. Има ли препятствия на кацалката. С колко метра няма да долетиш?

Аз съм имал следната ситуация на ниския старт на Мадара. Поривист вятър, крилото е ДХВ 1 аз съм му посредата на килограмите. Там като излетиш трябва да летиш близо до терена за да се извадиш (в обшия случай). Бях на височина около 15/20 м когато дойде порива. Крилото направо си спря. След като отмина порива крилот започна да набира скорост. Да но започва и да губи височина. И по този начин се озовах в храстите под старта. Късмет е, че ми се случи на старт, който прощава. Нямаше удър, но и небеше много комфортно. Тогава един пилот който беше на старт ми обясни защо се получава така нещата, но аз не го слищах особено внимателно. Емоциите от проваления полет бяха още прекалено силни. (благодарско на Роби и Краси за дето разкачиха крилот с мене)

Друга интересна ситуация, която ми се случи при заход за кацане. Широка поляна, ясно изразен гредиент, при земята почри никакъв вятър. От начало си мислех, че ще прескоча набелязана цел, но последните няколко метра от захода напрово си тръгнах надолу. Даже флейра който направих преди кацане не помогна много. Посрешнах земята на крака, но доста силно и небеше приятно.

На никой ли не му се е случвало да не недолети до мястото където си е набелязал за кацане?

Тези неща не ги мислех когато ми се случваха. Сега си ги обяснявам малко по-малко. Някой ако намира нещо грешно моля да каже в общ интерес е.


Върнете се в началото
  Профил    +5 / -0 
 
 Заглавие: Re: Градиент на насрещен вятър при кацане
МнениеПубликувано на: Съб Дек 28, 2013 2:56 pm 
Offline

Регистриран на: Сря Яну 12, 2011 6:11 pm
Мнения: 141
Местоположение: София
Име: Светослав Такев
Възможни са 3 варианта на траекторий дори и без ветрова сянка:Надлитане,без промяна,и недолитане.
Всичко зависи от стръмността на градиента,на каква височина се случва промяната,и от резерва ни от въздушна скорост.

"Стръмният градиент на вятъра представлява истински проблем при приближаване за кацане. Намаляването на скоростта на насрещният вятър със снижаването на пилота, увеличава линейната скорост спрямо земята многократно."

Не виждам нищо грешно тук,линейна скорост спрямо земята в случая го тълкувам вертикална.

_________________
"В това да превъзхождаш другите няма нищо благородно.
Истинското благородство е в това да превъзхождаш предишния си аз."
Индийска поговорка


Върнете се в началото
  Профил    +2 / -0 
 
 Заглавие: Re: Градиент на насрещен вятър при кацане
МнениеПубликувано на: Съб Дек 28, 2013 6:38 pm 
Offline

Регистриран на: Чет Ное 07, 2013 1:11 am
Мнения: 16
Местоположение: с. Ганчовец, общ. Дряново
Име: Кирил Станков
Да, доста прочетох и се оказва, че е така - зависи от височината - на ниско, при голям градиент, наистина крилото ще тръгне рязко надолу, за да компенсира загубата на въздушна скорост. И - пльок!
Съжалявам, че съм дублирал друга тема.
Благодаря ви! Весели празници!

_________________
Кирил Станков,
Gin Atlas
"Break on through (to the other side)"


Върнете се в началото
  Профил    +3 / -0 
 
 Заглавие: Re: Градиент на насрещен вятър при кацане
МнениеПубликувано на: Съб Дек 28, 2013 7:12 pm 
Offline

Регистриран на: Сря Мар 10, 2004 7:30 pm
Мнения: 279
Местоположение: Ботевград
Име: Иван Ценов
@Mitko.Dqkov

Защо смяташ, че нямаш кинетична енергия, когато земната скорост ти е малка? Не трябва ли да имаш предвид въздушната скорост?

От своя страна искам да питам: Ако поривът изчезне изведнъж, дали не се намалява скоростта, с която въздухът обтича крилото? Ако е така, намалява подемната сила, което значи че гравитацията взема по-голям дял и крилото тръгва напред-надолу, ускорявайки се - и така докато скоростта се вдигне достатъчно, че да се възстанови подемната сила.

Изображение

_________________
Щастие за всички даром и никой да не бъде пренебрегнат. Редрик Шухарт
http://www.redmine.org


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Градиент на насрещен вятър при кацане
МнениеПубликувано на: Нед Дек 29, 2013 4:12 pm 
Offline

Регистриран на: Сря Юли 04, 2012 9:16 am
Мнения: 11
Местоположение: Горна Оряховица
Име: Даниел Иванчевски
JWalker написа:
@Mitko.Dqkov
От своя страна искам да питам: Ако поривът изчезне изведнъж, дали не се намалява скоростта, с която въздухът обтича крилото? Ако е така, намалява подемната сила, което значи че гравитацията взема по-голям дял и крилото тръгва напред-надолу, ускорявайки се - и така докато скоростта се вдигне достатъчно, че да се възстанови подемната сила.



Според мен си е точно така, понеже съм моделист и това най ясно си личи при лошо изпълнена фигура (лупинг). Ако нямаш необходимата скорост да завършиш фигурата (модела, самолета или там каквото и да е, летящият обект) се срива до достигане на скороста на планиране според профила на крилото.

_________________
Gradient Bright III-Advance SUCCESS
Gin Atlas-Advance Impress 2+


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Градиент на насрещен вятър при кацане
МнениеПубликувано на: Пон Дек 30, 2013 3:05 am 
Offline

Регистриран на: Пон Сеп 02, 2013 1:58 pm
Мнения: 9
Местоположение: Sofia, Bulgaria
Име: Кирил Атанасов
kstankov написа:
От друга страна, ако градиента е много голям, да речем от 20 км/ч на ~0, няма досатъчно височина за да набере крилото хоризонтална въздушна скорост и тогава - пльок.
Ако това е вярно, как може да се избегне?

Здравейте на всички!
Мисля си, че това би могло да се избегне, ако захода за кацане максимално дълго се задържи странично на вятъра, под някакъв комфортен за летене ъгъл и в последните метри преди кацане (в зависимост от възможностите на конкретното крило и място за кацане) рязко се обърне челно срещу вятъра. При този подход смятам, че дори да спре вятъра на 0 м/с, то запаса от скорост, ще ни позволи да извършим здравословно кацане, дори и не точно там, където сме си набелязали. Този подход за заход го наблюдавам , като практика при някои пилоти и намирам логика в него. Не твърдя, че това е правилно, тъй като не съм с много стаж за сега в летенето. Просто изказвам мнението си.

_________________
"Мисълта привежда материята в действие."


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Градиент на насрещен вятър при кацане
МнениеПубликувано на: Пон Дек 30, 2013 11:16 am 
Offline

Регистриран на: Пет Авг 20, 2010 10:10 pm
Мнения: 119
Местоположение: Rousse - Varna - Sofia
@JWalker
Когато някой се рее и склон и вятъра е прекалено силен си седят на едно място. Няма движение и затова нямат кинетична енергия. А до колкото въздушната скорост, това е скоростта, с която въздушния поток обтича профила на крилото.

Има много фактори, които трябва да се вземат под внимание. Едва ли някой се е изсипал от небето заради силен гредиент. Захода ти идва по-къс и под по-голям ъгъл.


Върнете се в началото
  Профил    +1 / -0 
 
 Заглавие: Re: Градиент на насрещен вятър при кацане
МнениеПубликувано на: Пон Дек 30, 2013 1:46 pm 
Offline

Регистриран на: Вто Мар 09, 2004 10:18 am
Мнения: 1265
Местоположение: село Величково
Име: Владимир Чорбаджийски
Чета я тази тема от началото и нещо хич не мога да и хвана смисъла... :roll: А отдавна вече не съм новобранец в летенето. :wink:
Кво ви пука за въздушната скорост, та толкова се вълнувате за нея? Важно е с каква скорост се движиш спрямо терена под теб, с каква скорост летиш па крилото да си се обтича, както му е кеф... И без това няма уред, който да отчете тая скорост (на обтичането на крилото), пък и да има кой го интересува, как точно му се обтича крилото в момента? Когато имаш по-голяма подемна сила, значи по-бързо се обтича. Когато нямаш подемна сила значи много по-слабо се обтича. В същност нас подемната сила ни интересува, а не скоростта на обтичане, или така наречената въздушна скорост. :wink:
Няма как да разбереш преди кацане, че вятъра има голям градиент (демек променя се рязко) и то точно над кацалката. Можеш само да предполагаш и то, ако си достатъчно компетентен, и имаш достатъчно опит в летенето, че точно над точката, която ти си избрал за кацане ще има голям градиент на вятъра. Но да речем, че си разбрал, че точно там има голям градиент на вятъра. Някой те е светнал (нали имате радиостанции) и си наясно със ситуацията. Какво правиш тогава? Ами нищо не правиш преди да подходиш на самата глисадата за кацане!!!! Просто тръгваш да кацаш и започваш глисадата за кацане, както обикновенно кацаш на тази кацалка, НО С ЕДНО НА УМ. Крилото ту вдига скоростта (нормалната, а не въздушната), когато отслабне вятъра, ту зависва на едно място при по-силен порив на насрещният вятър. Е от там, от твоят опит и майсторлък в летенето следват и твоите реакции, за да уцелиш точно точката, в която искаш да се приземиш. Толкова! :wink:

_________________
Лети с Element Air ... Жълто червен.
Моята първа цел е да се пазя здрав! Не ми пука за славата. Аз искам да занеса в къщи преживявания, които да ме обогатят! Райнхолд Меснер


Върнете се в началото
  Профил    +7 / -3 
 
 Заглавие: Re: Градиент на насрещен вятър при кацане
МнениеПубликувано на: Сря Яну 22, 2014 7:43 am 
Offline

Регистриран на: Вто Апр 20, 2004 4:30 am
Мнения: 597
Извадка от моя (американски) Paragliding training manual:

...ако, докато се снижавате, скоростта на вятъра се намали внезапно поради това че се снижавате в градиент, то вие ще изпитате внезапна загуба на въздушна скорост и ще пропадате внезапно по-бързо. Ако това стане много близко до земята, вие може да ударите земята по-бързо и по-силно, отколкото сте очаквали. вашето крило ще реагира на променената скорост на вятъра като се ускори напред, опитвайки се да набере нормална полетна скорост. В резултат, вие може да кацнете с повече хоризонтална скорост, и по-далеч по вашия път на заход, отколкото сте очаквали.
Решението на проблема предизвикан от градиента на вятъра при кацане е да сте наясно с възможната му поява и да бъдете подготвени да се справяте с него. Наблюдавайте ветропоказателя ( ако има такъв) когато захождате. Ако вашето напредване спрямо земята показва значителен вятър, докато ветропоказателя долу показва слаб вятър, значи ще има силен вятърен градиент. Захождайте с повече скорост така че вашето снижение да не доведе до срив, и да имате известен резерв със спирачките за да забавите вашето пропадане и скоростта напред преди долепянето до земята.
Градиента на вятъра има тенденция да е по-силен при по-стабилна въздушна маса, където има малко вертикално смесване на въздушните маси и където има повече хоризонтално срезващо действие между различните слоеве на въздуха. При нестабилни условия, вертикалното движение на въздуха има тенденция да размесва слоевете и елиминира резките граници и силните градиенти.


Върнете се в началото
  Профил    +9 / -0 
 
Покажи мненията от миналия:  Сортирай по  
Напиши нова тема Отговори на тема  [ 26 мнения ]  Отиди на страница Предишна  1, 2

Часовете са според зоната UTC + 2 часа



Вие не можете да пускате нови теми
Вие не можете да отговаряте на теми
Вие не можете да променяте собственото си мнение
Вие не можете да изтривате собствените си мнения

Търсене:
Иди на:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Преведено от: SEO блог на Йоан Арнаудов