SkyNomad
http://forum.skynomad.net/

Градиент на насрещен вятър при кацане
http://forum.skynomad.net/viewtopic.php?f=12&t=7177
Страница 2 от 2

Автор:  Viper_Weasel [ Съб Дек 28, 2013 1:22 am ]
Заглавие:  Re: Градиент на насрещен вятър при кацане

Е тогава не важи това за което си мисля - компресията е близо до ръба.
200 метра зад старта отново всичко е относително- комбинация между низходяща компонента на вихри откъснати от ротора + градиент + вид на препятствие и тн.

Автор:  batzman [ Съб Дек 28, 2013 11:40 am ]
Заглавие:  Re: Градиент на насрещен вятър при кацане

С риск да стана малко досаден, ще отбележа, че тази тема се обсъждаше надълго и нашироко, неотдавна, ето тук:

viewtopic.php?f=12&t=6610&hilit=%D0%B3%D1%80%D0%B0%D0%B4%D0%B8%D0%B5%D0%BD%D1%82

Автор:  Mitko.Dqkov [ Съб Дек 28, 2013 1:20 pm ]
Заглавие:  Re: Градиент на насрещен вятър при кацане

Аз съм привърженик на тезата, че подобна ситуация води до недолитане.

Когато летим ние имаме потенциална и кинетична енергия. Потенциалната енергия е нашата височина, а кинетичната е скоростта с която се движим. Под скоростта, с която се движим разбирай нашата наземна скорост, не въдушна. При силен насрещен вятър ние можем да зависнем на едно място, да нямаме кинетична енергия. Крилата ни преобразуват потенциалната енергия в кинетична.

Взимайки горенаписаното под внимание какво се случва при силно изразен гредиент на вятъра? Пробиваш много бавно 2/3 км/ч, тоест имаш много малко кинетична енергия. Вятъра спира или силно намалява. Губиш въздушна скорост (скоростта с която въздушния поток обтича профила на крилото), нямаш и кинетична енергия защото си се движил много бавно. Крилот ти започва да преобразува височината, която имаш (потенциалната енергия) в скорост. Това води до загуба на височина и недолитане.

Тук е момента в който трябва да кажем правилата на играта. Има голямо значение крилот с което летиш, някои ще се справят по добре от други. На каква височина се намираш. Колко е натоварено крилот. Има ли препятствия на кацалката. С колко метра няма да долетиш?

Аз съм имал следната ситуация на ниския старт на Мадара. Поривист вятър, крилото е ДХВ 1 аз съм му посредата на килограмите. Там като излетиш трябва да летиш близо до терена за да се извадиш (в обшия случай). Бях на височина около 15/20 м когато дойде порива. Крилото направо си спря. След като отмина порива крилот започна да набира скорост. Да но започва и да губи височина. И по този начин се озовах в храстите под старта. Късмет е, че ми се случи на старт, който прощава. Нямаше удър, но и небеше много комфортно. Тогава един пилот който беше на старт ми обясни защо се получава така нещата, но аз не го слищах особено внимателно. Емоциите от проваления полет бяха още прекалено силни. (благодарско на Роби и Краси за дето разкачиха крилот с мене)

Друга интересна ситуация, която ми се случи при заход за кацане. Широка поляна, ясно изразен гредиент, при земята почри никакъв вятър. От начало си мислех, че ще прескоча набелязана цел, но последните няколко метра от захода напрово си тръгнах надолу. Даже флейра който направих преди кацане не помогна много. Посрешнах земята на крака, но доста силно и небеше приятно.

На никой ли не му се е случвало да не недолети до мястото където си е набелязал за кацане?

Тези неща не ги мислех когато ми се случваха. Сега си ги обяснявам малко по-малко. Някой ако намира нещо грешно моля да каже в общ интерес е.

Автор:  svetliowind [ Съб Дек 28, 2013 2:56 pm ]
Заглавие:  Re: Градиент на насрещен вятър при кацане

Възможни са 3 варианта на траекторий дори и без ветрова сянка:Надлитане,без промяна,и недолитане.
Всичко зависи от стръмността на градиента,на каква височина се случва промяната,и от резерва ни от въздушна скорост.

"Стръмният градиент на вятъра представлява истински проблем при приближаване за кацане. Намаляването на скоростта на насрещният вятър със снижаването на пилота, увеличава линейната скорост спрямо земята многократно."

Не виждам нищо грешно тук,линейна скорост спрямо земята в случая го тълкувам вертикална.

Автор:  kstankov [ Съб Дек 28, 2013 6:38 pm ]
Заглавие:  Re: Градиент на насрещен вятър при кацане

Да, доста прочетох и се оказва, че е така - зависи от височината - на ниско, при голям градиент, наистина крилото ще тръгне рязко надолу, за да компенсира загубата на въздушна скорост. И - пльок!
Съжалявам, че съм дублирал друга тема.
Благодаря ви! Весели празници!

Автор:  JWalker [ Съб Дек 28, 2013 7:12 pm ]
Заглавие:  Re: Градиент на насрещен вятър при кацане

@Mitko.Dqkov

Защо смяташ, че нямаш кинетична енергия, когато земната скорост ти е малка? Не трябва ли да имаш предвид въздушната скорост?

От своя страна искам да питам: Ако поривът изчезне изведнъж, дали не се намалява скоростта, с която въздухът обтича крилото? Ако е така, намалява подемната сила, което значи че гравитацията взема по-голям дял и крилото тръгва напред-надолу, ускорявайки се - и така докато скоростта се вдигне достатъчно, че да се възстанови подемната сила.

Изображение

Автор:  dido_teri [ Нед Дек 29, 2013 4:12 pm ]
Заглавие:  Re: Градиент на насрещен вятър при кацане

JWalker написа:
@Mitko.Dqkov
От своя страна искам да питам: Ако поривът изчезне изведнъж, дали не се намалява скоростта, с която въздухът обтича крилото? Ако е така, намалява подемната сила, което значи че гравитацията взема по-голям дял и крилото тръгва напред-надолу, ускорявайки се - и така докато скоростта се вдигне достатъчно, че да се възстанови подемната сила.



Според мен си е точно така, понеже съм моделист и това най ясно си личи при лошо изпълнена фигура (лупинг). Ако нямаш необходимата скорост да завършиш фигурата (модела, самолета или там каквото и да е, летящият обект) се срива до достигане на скороста на планиране според профила на крилото.

Автор:  Кирил [ Пон Дек 30, 2013 3:05 am ]
Заглавие:  Re: Градиент на насрещен вятър при кацане

kstankov написа:
От друга страна, ако градиента е много голям, да речем от 20 км/ч на ~0, няма досатъчно височина за да набере крилото хоризонтална въздушна скорост и тогава - пльок.
Ако това е вярно, как може да се избегне?

Здравейте на всички!
Мисля си, че това би могло да се избегне, ако захода за кацане максимално дълго се задържи странично на вятъра, под някакъв комфортен за летене ъгъл и в последните метри преди кацане (в зависимост от възможностите на конкретното крило и място за кацане) рязко се обърне челно срещу вятъра. При този подход смятам, че дори да спре вятъра на 0 м/с, то запаса от скорост, ще ни позволи да извършим здравословно кацане, дори и не точно там, където сме си набелязали. Този подход за заход го наблюдавам , като практика при някои пилоти и намирам логика в него. Не твърдя, че това е правилно, тъй като не съм с много стаж за сега в летенето. Просто изказвам мнението си.

Автор:  Mitko.Dqkov [ Пон Дек 30, 2013 11:16 am ]
Заглавие:  Re: Градиент на насрещен вятър при кацане

@JWalker
Когато някой се рее и склон и вятъра е прекалено силен си седят на едно място. Няма движение и затова нямат кинетична енергия. А до колкото въздушната скорост, това е скоростта, с която въздушния поток обтича профила на крилото.

Има много фактори, които трябва да се вземат под внимание. Едва ли някой се е изсипал от небето заради силен гредиент. Захода ти идва по-къс и под по-голям ъгъл.

Автор:  ВладиЧ [ Пон Дек 30, 2013 1:46 pm ]
Заглавие:  Re: Градиент на насрещен вятър при кацане

Чета я тази тема от началото и нещо хич не мога да и хвана смисъла... :roll: А отдавна вече не съм новобранец в летенето. :wink:
Кво ви пука за въздушната скорост, та толкова се вълнувате за нея? Важно е с каква скорост се движиш спрямо терена под теб, с каква скорост летиш па крилото да си се обтича, както му е кеф... И без това няма уред, който да отчете тая скорост (на обтичането на крилото), пък и да има кой го интересува, как точно му се обтича крилото в момента? Когато имаш по-голяма подемна сила, значи по-бързо се обтича. Когато нямаш подемна сила значи много по-слабо се обтича. В същност нас подемната сила ни интересува, а не скоростта на обтичане, или така наречената въздушна скорост. :wink:
Няма как да разбереш преди кацане, че вятъра има голям градиент (демек променя се рязко) и то точно над кацалката. Можеш само да предполагаш и то, ако си достатъчно компетентен, и имаш достатъчно опит в летенето, че точно над точката, която ти си избрал за кацане ще има голям градиент на вятъра. Но да речем, че си разбрал, че точно там има голям градиент на вятъра. Някой те е светнал (нали имате радиостанции) и си наясно със ситуацията. Какво правиш тогава? Ами нищо не правиш преди да подходиш на самата глисадата за кацане!!!! Просто тръгваш да кацаш и започваш глисадата за кацане, както обикновенно кацаш на тази кацалка, НО С ЕДНО НА УМ. Крилото ту вдига скоростта (нормалната, а не въздушната), когато отслабне вятъра, ту зависва на едно място при по-силен порив на насрещният вятър. Е от там, от твоят опит и майсторлък в летенето следват и твоите реакции, за да уцелиш точно точката, в която искаш да се приземиш. Толкова! :wink:

Автор:  krassi [ Сря Яну 22, 2014 7:43 am ]
Заглавие:  Re: Градиент на насрещен вятър при кацане

Извадка от моя (американски) Paragliding training manual:

...ако, докато се снижавате, скоростта на вятъра се намали внезапно поради това че се снижавате в градиент, то вие ще изпитате внезапна загуба на въздушна скорост и ще пропадате внезапно по-бързо. Ако това стане много близко до земята, вие може да ударите земята по-бързо и по-силно, отколкото сте очаквали. вашето крило ще реагира на променената скорост на вятъра като се ускори напред, опитвайки се да набере нормална полетна скорост. В резултат, вие може да кацнете с повече хоризонтална скорост, и по-далеч по вашия път на заход, отколкото сте очаквали.
Решението на проблема предизвикан от градиента на вятъра при кацане е да сте наясно с възможната му поява и да бъдете подготвени да се справяте с него. Наблюдавайте ветропоказателя ( ако има такъв) когато захождате. Ако вашето напредване спрямо земята показва значителен вятър, докато ветропоказателя долу показва слаб вятър, значи ще има силен вятърен градиент. Захождайте с повече скорост така че вашето снижение да не доведе до срив, и да имате известен резерв със спирачките за да забавите вашето пропадане и скоростта напред преди долепянето до земята.
Градиента на вятъра има тенденция да е по-силен при по-стабилна въздушна маса, където има малко вертикално смесване на въздушните маси и където има повече хоризонтално срезващо действие между различните слоеве на въздуха. При нестабилни условия, вертикалното движение на въздуха има тенденция да размесва слоевете и елиминира резките граници и силните градиенти.

Страница 2 от 2 Часовете са според зоната UTC + 2 часа
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/