SkyNomad
http://forum.skynomad.net/

Претоварено крило
http://forum.skynomad.net/viewtopic.php?f=12&t=7327
Страница 1 от 1

Автор:  Raven [ Вто Мар 18, 2014 9:18 am ]
Заглавие:  Претоварено крило

Здравейте! Реших да се допитам до повече мнения за нещо, което ме измъчва отдавна.
Тази година ще ми бъде 3-та откак летя и освен по време на обучението не съм летял на друго крило освен на моето Swing Mistral 6. Проблемът е че го претоварвам, нещо от порядъка на 5-6 килограма. Чувам какво ли не и мненията са много противоречиви. Нещото, което ме накара да пусна темата е семинара за прелети, където става ясно следното: "Баласта подобравя малко летенето по правата, но влошава много въртенето в термика"
Забелязал съм и че на слаб вятър много хора реят закрепени на склона, а аз са давя. Естествено това не ме тревожи толкова, защото реенето на слаб вятър изобщо не ми е приоритет. Истина е и че понякога няколко минути вповече на склона са разликата между прелет и давене.
Какви са плюсовете и минусите на претовареното крило и за какъв тип полети е по-добро? Ясно ми е че добрият пилот би могъл да лети с всяко едно крило еднакво добре независимо от класа му. Знам, че не толкова крилото прави полета успешен, но аз все още съм сравнително неопитен и факторът крило е доста решаващ.

Автор:  niki [ Вто Мар 18, 2014 12:10 pm ]
Заглавие:  Re: Претоварено крило

Без да задълбаваме в академични полемики, обобщено претовареното крило има:
+ повишена хоризонтална скорост (завоите са с по-голям радиус)
- леко повишено пропадане

И двете ти пречат да се задържиш във въздуха при слаби условия (малки и бавно издигащи се термики).

+ повишена устойчивост в турбуленция
- понижена чувствителност (обратна връзка) на крилото спрямо околните условия
- по-енергично възстановяване от някои ситуации (колапси, срив..)

- по-бързи и дълги излитания и кацания (в Етиопия си взимах по-голям размер крила заради голямата надморска височина и триковите стартове и кацалки)
............

Опитните пилоти има смисъл да се пробват на претоварени крила, защото с техника донякъде могат да компенсират в слаби термики.
Но за по-неопитните не виждам смисъл да се мъчат и рискуват излишно само и само да се закрепят на склона.

Автор:  DVD [ Вто Мар 18, 2014 12:18 pm ]
Заглавие:  Re: Претоварено крило

Претовареното крило си е за силни условия... около Варна рядко има такива - повечето пъти са "нормални" или слаби, така че най-добре си вземи друго на което да си му по- към средата на тегловия диапазон!

Автор:  NaNego [ Вто Мар 18, 2014 3:32 pm ]
Заглавие:  Re: Претоварено крило

niki написа:
...
- понижена чувствителност (обратна връзка) на крилото спрямо околните условия
....

Това не го разбирам, Ники. Защо?

Поне за мен винаги, когато съм летял ненатоварено крило(около и под средата) ми се е струвало по-неуправляемо и някак си неприятно. Все пак не съм летял толкова много крила и в хиляди теглови диапазони, просто едно такова чувство ми е останало. Възможно е да си измислям, ще пробвам пак. :)

Автор:  niki [ Вто Мар 18, 2014 4:42 pm ]
Заглавие:  Re: Претоварено крило

Лопатите на вертолета / жирокоптера са крила с голямо крилно натоварване и са подходящи за въздушно видео, защото почти не трепват от външните условия в сравнение с пухче от глухарче или парапланер. Крилата с малко крилно натоварване реагират по-силно на пориви, термики, низходящи и пилота ясно чувства резултантните претоварвания.

От друга страна един Боинг може да изпитва неприятна турбуленция, когато минава бързо през големи и силни термики в които парапланерите биха въртяли спокойно. Все пак за него неприятната турбуленция не е особен източник на информация (просто друса), докато парапланериста в термиката е особено чувствителен какво е качването, къде е сърцевината, има ли отнасяне и т.к.н.

Естествено, че ненатовареното крило е по малко управляемо.

Автор:  Raven [ Сря Мар 19, 2014 9:53 am ]
Заглавие:  Re: Претоварено крило

Аз си правя няколко извода, а именно:
По-натовареното крило е по-управляемо заради по-голямата скорост и съответно енергия, която има. От тук си правя извод, че при по трудни условия ще ми трябва по-голяма маневреност. Под трудни условия визирам тесни и слаби балони в ниското, където е и голямата борба за оцеляване. На състезанието в Шумен забелязах, че ако не въртя малко по-агресивно просто изпускам балона и ако го изпусна 2, или най-много 3 пъти просто съм глътнал вода.
От друга страна по-слабите условия изискват по-малко пропадане, което осигурява повече време на склона и в термиката. Явно от моите лични предпочитания и умения зависи дали ще предпочета едното или другото.

Автор:  BONCHO [ Сря Мар 19, 2014 10:59 am ]
Заглавие:  Re: Претоварено крило

Не се чуди, вземи си, по голямо крило, и ще се родиш.
С претоварено крило, само се измъчваш.
За нашето равнинно летене и в повечето случаи слаби условия, не ти трябва претоварено крило.
Гледай да си в средата на диапазона , най добре, както казва Даниел.
Претоварено крило единствено има смисъл, ако си на състезание, летиш в силни условия и гониш скорост и добър глайд срещу вятърът, или искаш да правиш акро :)

Автор:  Angel_Sim [ Чет Мар 20, 2014 9:51 am ]
Заглавие:  Re: Претоварено крило

Raven написа:
Какви са плюсовете и минусите на претовареното крило и за какъв тип полети е по-добро? Ясно ми е че добрият пилот би могъл да лети с всяко едно крило еднакво добре независимо от класа му. Знам, че не толкова крилото прави полета успешен, но аз все още съм сравнително неопитен и факторът крило е доста решаващ.

По принцип ти си допуснал класическа грешка при избора на крило...
Мистрал 6 е тъпо крило за начинаещ пилот. Това, че го претоварваш влошава нещата още повече. За да праиш прелети особено в равнината първото условие е да се чувстваш перфектно в термика. Крилото има значение. Ако не въртиш ефективно термики и не катериш що годе ефективно става трудно. Във всеки прелет има моменти, в които трябва да оцелееш в мизерни термики близко до терена. Ако ти не се можеш да извлечеш височина/време просто си кацаш. Глайда също има значение, но дори с по-лош глайд просто идваш по-ниско, но ако си добър с термиките може да компенсираш.
Аз си смених крилото миналия сезон. Една от причините беше, че един ден един колега летя, а аз се давнах. Веднага разбрах, че това не може да е щот съм куц пилот ами е заради крилото. Крилото му бях на горна граница - около 100 кг при крило 25 кв. м. Самото то като чели не помагаше много. Земах си пак крило до 100 кг, но вече почти 27 квадрата. Голяммата разлика беше обаче, че новото крило връщаше много повече информация и изведнъж се оказа, че вече въртя термики доста по-добре от преди...
Първите ми три полета с новото крило се оказаха трите ми най-добри до момента. Голямата разлика нe дойде от глайда - въпреки, че и той e по-добър , а от качеството на въртене и оцеляването в трудни термики - нулички. а може и да е чиста случайност. Но, някак си това крило мога да кажа, че се чуствам уверен в термика. Няколко пъти ми се случи на ниско захапвам термиката и безгрижно се вадя. Някак си чуството, че можеш да се справиш с дори гадни термики променя нещата. Допускам, че някои фирми оптимизират нещата в по-ниския клас за пилоти които нямата опит и добри умения в въртенето на термики за сметка на глайд. Разбира се за един опитен и можещ пилот не е необходимо да му помага чак пък толкова крилот.
и сеа самореклама :D
http://forum.skynomad.net/leonardo/tracks/world/alltimes/brand:all,cat:0,class:all,xctype:all,club:all,pilot:0_792,takeoff:all&sortOrder=FLIGHT_POINTS
пожелавам на всички по един 200 - 300 км прелет през новия сезон. А на мойте врагове пожелавам да летят кат ютии :)

Автор:  THE KITE [ Чет Мар 20, 2014 9:56 pm ]
Заглавие:  Re: Претоварено крило

http://www.youtube.com/watch?v=ZfjyLWDvFPg

Автор:  Raven [ Нед Мар 23, 2014 1:25 pm ]
Заглавие:  Re: Претоварено крило

Angel_Sim , благодаря и на теб за изчерпателният отговор. Повечето мнения до момента са че наистина не е добре да се лети на горна граница и още повече пък да я прехвърлям. Главният ми проблем е че не съм летял с друго крило и нямам представа каква ще бъде разликата. За да направя инвестицията ще ми трябва по-голяма сигурност. Не искам да хвърля едни пари и да се окажа в подобно положение като сегашното. Не искам да кажа, че сега съм зле, но ако може много по-добре - това ще е решението.
Забелязвам, че при въртене на термики се справям сравнително добре и често когато въртя с други (стига да не са прекалено леки) въртим заедно и не изоставам. Това за мен е показател, че центрирам добре, а при една хубава термика лекото претоварване не влияе толкова. Предполагам, че при критични ситуации и оцеляване ще имам много по-малки шансове. За мен добрите условия са тогава, когато за другите са рекордни и при такива условия се справям и аз.
Имам един прелет досега и той беше в условия, в които хората поставяха рекорди. Тогава направих 80км и прехвърлих Стара планина. Сега имам малко повече опит в торбата, но не съм убеден, че ще ми помогне при трудни вадения от ниското.
За мен вариантите са или да се напъна и да сваля 10 килограма (което ще е много трудно понеже съм близо до оптималното си тегло, или да взема ново крилце. Ще се поогледам още малко, ще посондирам мнения и ще тренирам въртене на термики и ще видим лятото какво ще покаже.

Автор:  Angel_Sim [ Вто Мар 25, 2014 10:32 am ]
Заглавие:  Re: Претоварено крило

мойто е до 100 кг, ако влизаш в тая граница може някой ден ти да летиш с мойто аз с твойто.

Автор:  Raven [ Сря Мар 26, 2014 10:43 pm ]
Заглавие:  Re: Претоварено крило

Благодаря за предложението, но днес се теглих и ми показа 95кг. Да речем че лятото ще бъда 90. С екипировка от порядъка на 20 и малко килца претоварвам моето с доста. Крилото ми би трябвало да бъде от 100 до 125 или нещо подобно. Все още събирам кураж да си пусна крилото за продан и да взимам ново. Просто не съм напълно убеден, че инвестицията наистна ще има смисъл и няма да е просто прищявка от недоразбиране на материята.

Автор:  Х А Р И [ Съб Мар 29, 2014 5:07 pm ]
Заглавие:  Re: Претоварено крило

Доктора винаги е летял на горна, а аз все съм пре;акан да летя д големи крила. Н
е мога да го стигна нито в термика, нито в глайд. Голямото клило като размер
винаги лети ро-добре макар и на горна. Така, че ако се постараеш да изгониш
2-3 килограма повече смятам, че ще ти спести нервите относно празпродажба и
трърсене на друго крило. Между другото той е летял и с едно мое крило което е
до 85 килограма, а той без екипировката беше 100.

Автор:  Raven [ Нед Мар 30, 2014 10:03 am ]
Заглавие:  Re: Претоварено крило

Доста поизчетох по форумите и разбрах следното - най-важният фактор е пилота и времето. Крилото пречи ако наистина е нескопосано и старо. За моето, което си е съвсем ново поколение, няма какво желая. Винаги е по-лесно да свалиш няколко килограма и да редуцираш някои от ненужните неща в багажника, отколкото да сменяш крило.
Всички казват, че разлики в летателните характеристики има, но явно са пренебрежимо малки и не са от такова значение ако пилотът знае какво прави. Скоростта на пропадане не се променя, променя се въздушната скорост и то с малко. Няма как трим скоростта да е 35 км/ч на ненатоварено крило и ако му сложа 5кг отгоре да стане 45км/ч например. По-скоро 36 или 36,5 км/ч Това е от значение за сериозните пилоти, за състезателите, за които малкото е от особено значение. Стигнах и до заключението, че термиките сами не се въртят и няма крило, което да го прави на автопилот. Следователно на мен ми трябва по-динамично крило, с което да имам повече контрол над ситуацията.
Дори и сега с +10 над границата не усещам нищо съществено като понижаване на характеристиките. Последно летях на Шумен и на 2 - 3 пъти се вадих от сравнително ниско, доста под ръба на платото и не усетих сериозни трудности. Забелязах и на състезанието в Шумен миналото лято, че понякога при по-малки балони имам нужда от по-агресивно обработване, защото са тесни. Така както съм си тежък се извадих с други и сме въртяли заедно термика докато не я изтървахме на 1400м. Изключено е и тримата да претоварваме крилата си 5-10 кг

Накратко - изводът е да не сменям крилото сега. +5 килограма не дават осезаема разлика и не се явяват спъващ фактор. По-доброто набиране в термика на дадени пилоти се дължи най-вече на опита им, а не толкова на начина, по който натоварват крилото си.

Страница 1 от 1 Часовете са според зоната UTC + 2 часа
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/