SkyNomad http://forum.skynomad.net/ |
|
Склоново реене - техники и препоръки http://forum.skynomad.net/viewtopic.php?f=12&t=8867 |
Страница 1 от 2 |
Автор: | Buga [ Пон Авг 08, 2016 8:21 am ] |
Заглавие: | Склоново реене - техники и препоръки |
Здравейте, Споделям случка от вчерашния ми опит за първо самостоятелно склоново реене. Място - учебен баир Бистрица (Витоша) Вятър 7-9 м/с, относително стабилен и без пориви Напълно екипиран, закачена спийд система за пробив на вятъра при евентуално издухване. Вятърът беше стабилен, склонът е покрит с мека папрат и храсти, които биха омекотили ебентуално задиране поради липса на височина или внезапно намаляне на силата на вятъра Опит 1. При първия ми опит склоновият ефект ме изстреля като ластик и започнах да рея. Около 15 мин въртях осморки на около 10 метра от билото на хълма. Изморих се поради високия адреналин, напрежението и факта, че съм абсолютно сам и реших да кацам. Меко меко и безпроблемно кацане, последвано от около 15-20 мин почивка. Опит 2. Излетях при по-слаб вятър на проиви и още при първия ми опит за осморка не набрах достатъчно височина и тръгнах да задирам в хълма. Завих надолу с надежда да набера височина и се приготвих за твърдо приземяване на склона. За щастие обръснах един храст, набрах височина и кацнах безпроблемно. Грешки: 1. Излетях при по-слаб вятър на прориви максимално 4-6 м/с, като не почках, за да преценя дали поривите са достатъчно дълги за да набера височина при първата осморка и съответно да имам такава, при условие, че скоростта на вятъра намалее. 2. Поради повишено самочуствие от първия полет вкарах много тяло при първия завой и загубих много височина. Осъзнавайки уникалността на всеки хълм, полет и обстановка, бих искал да попитам опитните пилоти за съвет относно техники за реене. Мисля, че би станала интересна дискусия, която да е от полза на начинаещите. Как правите първия заход към хълма ( разлики между малък баир и старт на планина)? Някяква относителна преценка, дали имаме достатъчно вятър/височина за първия завой? Колко близо до хълма да летим? Всякакви други мнения и препоръки |
Автор: | ognian [ Пон Авг 08, 2016 7:26 pm ] |
Заглавие: | Re: Склоново реене - техники и препоръки |
Не съм от опитните пилоти, но ще ти дам съвети: 1. не ходи да летиш сам. 2. не мисля, че ще се научиш да рееш на Бистрица. 3. реенето трябва да го научиш от инструктора, а не от писаници по форуми... между другото, по-добре намери подходяща компания летящи с повече опит и ходи да летиш с тях. иди на расник или Витановци, там винаги има реещи се |
Автор: | R2LsD2 [ Пон Авг 08, 2016 10:56 pm ] |
Заглавие: | Re: Склоново реене - техники и препоръки |
ognian написа: Не съм от опитните пилоти, но ще ти дам съвети: 1. не ходи да летиш сам. 2. не мисля, че ще се научиш да рееш на Бистрица. 3. реенето трябва да го научиш от инструктора, а не от писаници по форуми... между другото, по-добре намери подходяща компания летящи с повече опит и ходи да летиш с тях. иди на расник или Витановци, там винаги има реещи се подкрепям мнението на 100% |
Автор: | Buga [ Вто Авг 09, 2016 9:02 am ] |
Заглавие: | Re: Склоново реене - техники и препоръки |
Здравейте, Мерси за съветите. Относно ученето да летиш, мисля че е вечен процес, който трябва да е подплатен от солидно количество теория. Реенето ми беше обяснено от инструктор, ще ми бъде повторено и потретено на следващия курс, който възнамерявам да посетя, но няма как да летя постоянно с инструктор, така че "ставането" пилот е процес, който би трябвало да включва голяма доза самообучение, включващо интернет, анализирани клипове с инциденти, форуми, разговори с по-опитни пилоти и тн. За летенето сам не съм напълно съгласен - не виждам проблем да се лети сам ( с придружител, който не се занимава с парапланеризъм), ако стартовете и кацалките са познати, прогнозата е добра, не се отпелят силни термики по обяд, няма черни и големи облаци ( за момента не ми дреме, дали са Нс, ЦБ , разпадащи се и тн). Фактът, че има някой в небето не значи, че този някой не е по-тъп от мен, писнало му е от жената, живота и тн . Като цяло присъствието на други хора в небето не би помогнало при колапс и други животозастрашаващи ситуации. При цялото ми уважение към всички колеги пилоти, не бих доверил здравето и живота си на всеки срещнат по стартовете и точно това е причината да отворя темата с надеждата да сравня различни мнения, да се опитам да ги обясня със законите на физиката и аеродинамикатата. Нещо, което не мога на да направя на старта. Целта ми е да летя осъзнато - да усещам и разбирам какво се случва с крилото ми по всяко едно време, а четенето на форуми и книги помага. Разликата е осезаема след всеки един старт. А иначе на Расник беше доста приятно, реенето ми се получи доста добре Разбира се най-добре е да се лети с приятели, но не винаги е възможно. |
Автор: | ognian [ Вто Авг 09, 2016 11:09 am ] |
Заглавие: | Re: Склоново реене - техники и препоръки |
До колкото разбирам си начинаещ, което значи, че не можеш сам да прецениш дали "стартовете и кацалките са ти познати, прогнозата е добра, не се отпелят силни термики по обяд, няма черни и големи облаци....." от разговорите с пилоти на старта и по време на пътуването ще разбереш много повече за летенето и за конкретния баир от колкото 10 часа четене и гледане на клипове... Ако се избухаш в дървета и храсти, закъсаш някъде, ще можеш да разчиташ на някой... "Като цяло присъствието на други хора в небето" може да ти даде инфо по станцията каква е реалната ситуация във въздуха...., да прецениш силата на вятъра във височина и какво ли още не.... "При цялото ми уважение към всички колеги пилоти, не бих доверил здравето и живота си на всеки срещнат по стартовете".... мда.... доверявай се на всеки срещнат по форумите още един съвет: всеки път когато излиташ, мисли че ако с теб се случи нещо и на старта има още пилоти.... ще прецакаш летенето им. защото повечето ще дойдат да те вадят от дървета, храсти и скали.... ще те носят по баирите и ще ходят с теб по спешни кабинети.... Тогава "всеки срещнат по стартовете"....ще е твоето спасение, така че изказването ти е малко грубо.... "Целта ми е да летя осъзнато"..... Когато се нагледаш на достатъчно инциденти, на живо, а не на клипове, ще осъзнаеш летенето Въпрос: Какво искаш да кажеш с финалния надпис "Курс за начинаещи, 20-25 полета от високо на Сопот, Добростан, Комините, Драгоица"... ?? |
Автор: | Lord Ruthven [ Вто Авг 09, 2016 11:20 am ] |
Заглавие: | Re: Склоново реене - техники и препоръки |
Хайде и от мен. Не ходи да летиш сам. Намери си компания по-опитни пилоти и лети с тях. Опитните пилоти знаят и местата на които летите, и условията там. Те ще ти кажат "при тия условия не ходи на оная скала, там е турболентно", " Тоя хълм като го обтича така не държи, не се тикай там днес" - все неща, които колкото и да ги четеш и гледаш на картинки ти трябва време, за да ги осмислиш и да започнеш да си ги представяш на място. Ще ти помогнат много пъти, а най-малкото - като излетиш след част от тях ще видиш какъв е въздуха преди да си излетял, ще можеш да решиш да летиш или не в този ден. И съвсем не на последно място - свалял съм и съм участвал в сваляне на хора от дървета, включително и на Расник, мен самия са ме сваляли от храсти - винаги е по-добре да имаш хора, които да ти помогнат, и много важно е те да са наясно какво се прави за да са минимални щетите по крилата и хората. Та не лети сам, намери си компания от по-опитни. |
Автор: | Buga [ Вто Авг 09, 2016 11:29 am ] |
Заглавие: | Re: Склоново реене - техники и препоръки |
Здрасти, 1. До колкото разбирам си начинаещ, което значи, че не можеш сам да прецениш дали "стартовете и кацалките са ти познати, прогнозата е добра, не се отпелят силни термики по обяд, няма черни и големи облаци....." - просто не летя по обед, а големите и черни облаци се виждат и с просто око. Перфектните условия за летене не са много трудни за разпознаване - летиш сутрин и вечер при чисто небе, стабилен и умерен челен вятър на места, които са ти показани от доверен опитен парапланерист 2. За разговорите с пилотите си прав. 4. "При цялото ми уважение към всички колеги пилоти, не бих доверил здравето и живота си на всеки срещнат по стартовете".... мда.... доверявай се на всеки срещнат по форумите. Не се доверявам на никой, освен на инструктура ми, който е заслужил доверието ми с присъствие, демистрация на знания и подход. Това обаче не пречи да сравнявам мнения и да търся такива. 5. Когато се нагледаш на достатъчно инциденти, на живо, а не на клипове, ще осъзнаеш летенето. Интересно трвърдение - досега си мислих, че темата "Инциденти" е точно затова - да се учим от грешките си. С финалния надпис искам да кажа каква е летателната ми история до момента - така би било по-лесно на няккой да прецени нивото ми. Поздрави |
Автор: | Buga [ Вто Авг 09, 2016 11:37 am ] |
Заглавие: | Re: Склоново реене - техники и препоръки |
Lord Ruthven, Мерси за препоръките, разбира се че е далеч по - правилно и безопасно да се лети с познати опитни пилоти. Правило , което ще се опитвам да спазвам. Подчертавам думата познати, а не някой с парапалнер на сарта, който реално може да е по-зле и от мен. Мисля, че темата се разводни, защото идеята и беше да обсъдим "Що е то склоновото реене", а не колко по-добре е да се лети с компания. Поздрави |
Автор: | ognian [ Вто Авг 09, 2016 12:05 pm ] |
Заглавие: | Re: Склоново реене - техники и препоръки |
Buga написа: Lord Ruthven, Подчертавам думата познати, а не някой с парапалнер на сарта, който реално може да е по-зле и от мен. Може и да е без парапланер... може и да е по-зле от теб.... Въпросът е ти колко ще си зле в момента, в който този дето е по-зле от теб ще е близо до теб.... Не се занасяй с това склоново реене... Ако видиш някой опитен пилот, реещ се на склон, да знаеш - не го прави за кеф, а търси термика Ако искаш дискусия за склоновото реене, кажи какво знаеш ти за него..... поне знаеш ли правилата на разминаване? Какво ще направиш ако привечер на расник си рееш и вятъра се усили, както се случва нерядко... Ако те издуха в ротора ? Няма нищо интересно в склоновото реене.... Просто висиш като прани гащи на баира...какво да го дискутираме.... |
Автор: | Buga [ Вто Авг 09, 2016 2:19 pm ] |
Заглавие: | Re: Склоново реене - техники и препоръки |
Няма нищо интересно в склоновото реене.... Просто висиш като прани гащи на баира...какво да го дискутираме.... Ако някой е на различно мнение, ще се радвам да продължим дискусията. |
Автор: | venko6 [ Вто Авг 09, 2016 8:32 pm ] |
Заглавие: | Re: Склоново реене - техники и препоръки |
Можеш да ползваш реенето да тренираш камбани. Спираш крилото доколкото можеш и отпускаш рязко спирачките, то се гмурва напред и ти със сбруята след него. После повтаряш същото нещо до момента в който прецениш, че вече не можеш да го контролираш повече го вкарваш пак в нормален летателен режим. Друго, което можеш да правиш е остри завои и пак да се мъчиш да ги затягаш колкото се може повече. Като посвикнеш ще ти се прииска да пробваш и някой друг уинговър. |
Автор: | Dim [ Вто Авг 09, 2016 8:59 pm ] |
Заглавие: | Re: Склоново реене - техники и препоръки |
Заради емоцията в някои отговори по-горе има риск да пропуснеш важните неща, които те съветват другите пилоти. Относно реенето на малък хълм, близо до земята, имай предвид следното - риска е особено висок. Много пилоти, които практикуват летенето близо до земята, са пострадали. Миналата седмица опитен пилот в реенето пострада в Бургас. Има няколко добри филма от Австралия и от Америка на професионални пилоти, които обяснават как да се лети близо до земята, и за съжаление вече не са сред живите. Самите производители на крила имат статистика, че най-много злополуки с крила има при излитане, докато си близо до земята, или ако летиш по принцип близо до земята, както и при кацане, отново заради близостта до земята. Повишения риск идва от това, че въздуха е динамичен и липсата на височина не оставя време за правилна команда или хвърляне на запасен. Имай предвид, че риска е при реене на малък хълм и ниска височина. Ако Бистрица ти е удобен за тренировки те съветвам да наблегнеш на кайтване - качвай се нагоре с вдигнато крило, докато го кайтваш, подлитай надолу, за удоволствие, научи на крилото при колко дръпната спирачка се срива (без да се отлепяш от земята) и как да го управляваш над главата си - това са много важни умения, които можеш да развиеш на този хълм. За реене на теб ти трябва ламинарен (постоянен) въздушен поток - без пориви и термики, без турбуленции. Това е възможно най вече на морето. В София е по-спокоен въздуха сутрин и привечер. Около София за реене е по-добър варианта на Витановци. Ако имаш опит на Витоша - там също става за реене, но е добре да ти покаже някой на място, като лети с тебе, и видиш как да го правиш. Също и правилата за разминаване и изпреварване наистина са важни да ги спазващ. |
Автор: | Buga [ Сря Авг 10, 2016 8:15 am ] |
Заглавие: | Re: Склоново реене - техники и препоръки |
Dim, Благодаря за отговора. Бистрица ми е близо, работя 1-2 през седмицата от къщи и дебна вятър за упражнения Също ползвам и планинския вятър привечер. Пробвах това на едно малко и полегато хълмче до баира https://www.youtube.com/watch?v=2lKCKAXre04 и е интересно, защото след десетия път започваш да усещаш кога ще се срине крилото без визуален контакт и съответно да го държиш близо до срив. А иначе самото кайтване ми е супер полезно, защото преди да отида на курс зяпах с часове излитания на Комините и бях свидетел на доста впечатляващи изпълнения. За момента правилото ми е - ако не мога да вдигна и да задържа крилото поне 3-4 секунди спокойно над главата, не излитам. Общо взето след около 30-40 часа кайтване последния месец започва да писва и ще опитам малко спирали и уинговъри Шегата настрана, ако някой начинаещ все пак иска да прочете нещо интересно за склоновото реене http://blog.rodbailey.com/uploads/soari ... t_wind.pdf В международния форум има също доста изписано по въпроса. На Витаноци не съм ходил още, чакам приятел и ще го сефтосам. Поздрави |
Автор: | Mitko.Dqkov [ Нед Авг 14, 2016 10:44 pm ] |
Заглавие: | Re: Склоново реене - техники и препоръки |
Привет Иво, Избрал си чудесен спорт, поздравления. Искам и аз да споделя своя опит, а ти сам реши, на кое ще обърнеш внимание. Винаги е добра идея да имаш компания, когато ходиш да летиш, дори компанята да не лети. Очевидно, ако недай си боже, стане нещо да има кой да ти помогне. Има и друго обаче, поне от това което чета, ми изглежда че си доста надъхан и не след дълго Бистрица ще ти омалее. Ще започнеш да ходиш и по други стартове и ще започнем да се засичаме. От тази гледна точка е хубаво да познаваш хората с които летиш. Някои въртят много стегнато, други имат слонност да те секът в термика, трети им е некомфортно при малко по-турболентно време, други път стържат на много странни места. Хубаво е и другите да те опознаят. Това е пряко свързано с безопасността на всички. Всякакви видове хора по възраст и професия, повчето много готини Относно склоновото реене: 1. Клипчетата и книгите ще ти дадът набора от средстава, с които да си обясниш това, което се случва докато летиш. Но такъв баир какъвто е нарисуван по книгите няма да намериш никъде. 2. Няма два еднакви дни, когато ходиш да летиш. Променливите са прекалено много. Това се опитва да ти каже и Сашо - няма рецепта. Трябва да се съобразяваш с условията и да вземаш решения базирани на опита, който имаш. Опит, който ще дойде като ходиш на много места при различни условия. 3. Избирай по-благоприятни условия в началото. Да не е силен вятъра и да не е поривист. Особено когато летиш с бавно крило. От опит ти го казвам, кацал съм из храсталаци и дървета когато съм се мъчил да стържа при поривист вятър. Кацането на заден ход също не е по-забавно или зависването по склоновете на 100 спиид. 4. Колкото повече височина имаш толкова по-добре. До сега не съм чул някой да се оплаче, че е стигнал прекалено високо някъде. 5. Обърни специално внимание на излитането и кацането! Поне аз започнах да се радвам много повече на летенето, когато спрях да се притеснявам прекално на излитане и кацане. Поздрави! |
Автор: | Buga [ Пон Авг 15, 2016 11:27 am ] |
Заглавие: | Re: Склоново реене - техники и препоръки |
Митко, Мерси за препоръките. До скоро виждане по стартовете (beer) Иво |
Страница 1 от 2 | Часовете са според зоната UTC + 2 часа |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |