Leonardo | ФОТО
Дата и час: Пет Дек 15, 2017 5:47 pm

Часовете са според зоната UTC + 2 часа




Напиши нова тема Отговори на тема  [ 2 мнения ] 
Автор Съобщение
 Заглавие: педагогика
МнениеПубликувано на: Нед Ное 12, 2017 11:53 pm 
Offline

Регистриран на: Пет Мар 05, 2004 4:52 am
Мнения: 1930
Местоположение: Сопот
Име: Николай Йотов
Наскоро започнах да се уча да летя с безмоторник и между другото се замислих за добрите практики при обучението при различни въздушни спортове. Надявам се, че ролята ми на ученик ще подобри уменията ми като инструктор по парапланеризъм, като ми позволи да погледна от едната и другата страна на процеса на обучение.

Позитивният подход

Спомням си, как през годините ученици са ми правили забележка, че само им се карам. Още тогава съм чувал за т.нар. позитивен подход, но си мислех че това е някаква западна модерна глезотия и като човек расъл през социализма и прекарал известно време в армията, то е възможно и да се мине по стандартната схема - глад, бой и стригане докато стане вълча порода. Дори още в началото на курса предупреждавах учениците - не си мислете, че съм отрицателен човек, щом от мене чувате само отрицание на вашите грешки (не прави това или онова). В авиацията времето е скъпо и не може да хабим радиоразговорите в излишни приказки. Обаждам се само ако има проблем, а ако всичко е наред - то мълча (или на радиото му е свършила батерията).
Спомням си как Ицо от Троян ни сподели след един DHV курс за инструктори в Австрия, как трябва да правим разбор на полетите и да не казваме на учениците - тука сбърка това, а това следващия път го направи по по-добър начин. И това не възприех, защото в огромното разнообразие на летенето е ценно за всички да търсим истината и да я назоваваме точно.

Засега, в ролята на ученик минах през четирима "инструктора".
Първият, нямаше достатъчно опит като пилот, но бе отличен инструктор в друг въздушен спорт. След приземяването ми казваше - ти сбърка тук, това, това, онова и това, та накрая се чувствах като тъпак, който за нищо не става и това ми блокираше ученето.
Вторият бе супер пилот и потомствен авиатор, но мисля без голям опит като инструктор. Показваше ми екзотични техники (обезсмисляше въздушните спирачки, като ползваше плъзгането за загуба на височина) и се намесваше половин секунда преди нещата да станат непоправими.
Третият бе добър пилот, но най-важното имаше благ характер и също като втория ме оставяше да греша, като се намесваше секунда преди да станат нещата необратими.
Четвъртият бе също добър пилот, но мисля със страх от инструктирането, защото въпреки твърдението, че всичко сам си правя, постоянно го усещах в управлението.

Най ми допаднаха вторият и третият инструктор. Знам, че правех купища грешки, но при разбора те ми посочваха една две от най-основните, а похвалата за някой дребен успех ми действаше като мехлем за душата и ме отпушваше да търся и още и още.

Между другото, някои инструктори се карат на учениците, защото се страхуват за себе си или по-скоро какво ще им се случи ако им пострада ученика.
През годините инструкторстване еволюирах. В началото възприемах нещата по-бойно и можех спокойно да гледам някой пада без да ми мигне окото. Защото неговата болка не може да ми се предаде. С течение на времето се нагледах и наслушах на инциденти и техните последствия и някак си омекнах - почнах да преживявам рисковите ситуации по-лично. Все още знам, че болката на другите си остава за тях, ама все пак ... Хубавото е, че почнах да се радвам повече на полетите на учениците.

_________________
Николай Йотов


Върнете се в началото
  Профил    +7 / -0 
 
 Заглавие: Re: педагогика
МнениеПубликувано на: Пон Ное 27, 2017 6:26 pm 
Offline

Регистриран на: Нед Апр 23, 2006 6:04 pm
Мнения: 980
Местоположение: Велико Търново
Име: Ивелин Калушков
Когато карах курса за безмоторници в Австралия в началото на тази година в учебника имаше отделна тема точно за връзката инструктор ученик.

Като цяло там се поддържаше мнението че не всеки инструктор пасва на всеки ученик и обратното и се окуражаваха учениците да търсят при нужда други инструктори които да им съответстват по характер.

Системата е така направена обаче че задължително одобрението за всяка следваща по голяма стъпка в обученето (минаване на горен сертификат) да става след тестови полет с различен инструктор от този който те е обучавал.
Целта е учениците да не си подбират инструктори които са им удобни за да минават лесно през изпитите а за да им протича по гладко обучението.

На мен също ми беше интересно да бъда обучаем защото това беше първият реален курс в живота ми за нещо (кола можех да карам и преди курса). Аз не съм прекалено чувствителен и не ме бъркаше как ми се поднася информацията - дори напротив - харесваше ми как един от главните проверовъчни инструктори директно и точно ми показваше грешките без много церемонене - просто не ти губи време с излишна куртоазия, от други инструктори в клуба обаче чувах че например него не го слагат като инструктор на по чувствителни хора точно защото е по директен.

Моят основен инструктор беше младо момче на 19 години което беше изключително балансирано - не използваше никога думи като страхотно/отлично и ужасно/зле - при него всичката обранта връзка варираше между "имаш нужда от още работа над това" до "справяш се задоволително" - беше много добре обучен в политическа коректност и много добре си подбираше думите.
Главната инструкторка на клуба като контраст беше изключително мека и поощтрителна.

С основният ми инструктор един ден се заговорихме как точно протича практическото обучение за инструктор тъй като той го беше минал относително скоро - той сподели че част от практиката е да летиш с други инструктори които ти симулират различни по характер ученици - такива които не се подчиняват, които ги е страх, които се гипсират и тн.

При парапланеризма всички тези типове остават в състояние в което трябва да се борят сами със себе си просто защото от първият си полет те са самостоятелни пилоти - като резултата от поведенето им определя и дали те ще имат нормална полетна кариера или няма да успеят да преборят собственият си характер и ще стигнат до инцидент например.

При безмоторното летене има едана особеност - че каквото и да направи ученика-за всичко е виновен инструктура на задната седалка-дори и това да не е фатално - едно по лошо кацане може да струва на инструктора една 4 цифрена сума за ремонт на самолета -така че предполагам това може да повлияе на характера на инструктора :) Да не говорим че уеник който пък не се подчинява при безмоторното летене очиства и себе си и инструктора при фатална грешка.

Общото обаче при всички инструктори през които минах беше че въпреки различията им в характерите всичките се опитваха да създават навици в обучаемите а не да ги оставят да грешат и след това да ги поправят. Повечето грешки се отбелязваха на момента- като например "не си играй със спирачките" а обяснението защо с разликата в мекотата на характерите следваше при разбора след кацането. Като цяло не оставяха и импровизации! Парапланеризма е спорт на импровизациите - слязъл си на ниско и неможеш да долетиш определна поляна-огледаш се малко и импровизираш с нова кацалка-при безмоторното летене дори импровизациите по кацане на непозната площадка следваха строг протокол. По тази прична мисля и че подхода с оставянето на ученицит да открият собственият си път не минаваше пред безмоторните инструктори.

За тях инивидуалноста беше в тактиката на летенето, но не и в техниката на пилотиране!

_________________
"Успехът не е траен, провалът не е окончателен, важна е волята да продължиш напред!" - сър. Уинстън Чърчил

Independence Dragon 3 M (бяло, черно, червено)/Advance Impress 2+
Aerodyne Massai M (червено, жълто, оранжево)/Advance Impress 2+
Advance Omega 8 - 27 (бяло, жълто, зелено)/Advance Impress 2+

Advance Omega X-Alps - 25 (зелено, бяло, синьо)/Advance Impress 2+

Изображение


Върнете се в началото
  Профил    +5 / -0 
 
Покажи мненията от миналия:  Сортирай по  
Напиши нова тема Отговори на тема  [ 2 мнения ] 

Часовете са според зоната UTC + 2 часа



Вие не можете да пускате нови теми
Вие не можете да отговаряте на теми
Вие не можете да променяте собственото си мнение
Вие не можете да изтривате собствените си мнения

Търсене:
Иди на:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Преведено от: SEO блог на Йоан Арнаудов