Leonardo | ФОТО
Дата и час: Пет Дек 14, 2018 7:23 am

Часовете са според зоната UTC + 2 часа




Напиши нова тема Отговори на тема  [ 17 мнения ]  Отиди на страница 1, 2  Следваща
Автор Съобщение
 Заглавие: За "вълните" и "нощните термики"
МнениеПубликувано на: Сря Окт 11, 2006 12:09 am 
Offline

Регистриран на: Вто Мар 23, 2004 10:58 pm
Мнения: 512
Местоположение: Шумен
Име: Явор Плашилски
Днес на Шумен духаше умерен СИ, облачност около 50 - 60% кумулуси. Небето наподобяваше ден с нанесена термика.

Въпреки голямата влага от предходните дъждове - майката природа ни изненада със супер силни термики.
Въртяхме осмици и девятки. :shock:
Лично аз имах +9,2 средно. Това ми е най-силната термика, която съм въртял на Шумен.
Повече инфо на http://forums.shumen-xc.org/index.php?showtopic=87

Ако някой има метеообяснение за това явление - моля, нека сподели, дори и да не е сигурен, че е точно така.

_________________
LOOK AT THE SKY, WE FLYING HIGH !
**********************************
Явор Плашилски
Element Fire 3 (синьо и жълто)


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Сря Окт 11, 2006 9:00 pm 
Offline

Регистриран на: Чет Ное 03, 2005 9:03 am
Мнения: 168
Местоположение: София
Име: Пламен Делчев
Докторе, аз се сещам за следното обяснение:
Мисля, че си попаднал на границата на по-топъл и по-хладен въздух. По-студения въздух е по-тежък и се вклинява под по-топлия (класика в жанра ;-) ) , който го обтича, както ламинарния вятър обтича склона. Силното вдигане на което ти си се радвал се дължи на компресията, която е създал въпросния "клин", който по-скоро е имал формата на перфектен склон, който от своя страна е бил обтичан от умерения вятър. В тази връзка си мисля, че се е получило по-скоро "склоново реене" по невидим баир отколкото термично летене.


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Сря Окт 11, 2006 10:32 pm 
Offline

Регистриран на: Съб Дек 10, 2005 12:03 am
Мнения: 535
Местоположение: Шумен
Име: (Хаджи) Северин Акерски
Имаше и вълни.

_________________
Парапланер - Windtech "Fenix"
Сбруя: APCO "Spark"
Изображение APCO Aviation Ltd. ...Изображение.....Изображение

Kites Maker Olds looking good!


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Метео
МнениеПубликувано на: Чет Окт 12, 2006 2:05 pm 
Offline

Регистриран на: Вто Мар 23, 2004 10:58 pm
Мнения: 512
Местоположение: Шумен
Име: Явор Плашилски
Вълни не забелязах. Те се формират при СЗ или З вятър в района на платото. Има и при ЮЗ, но много рядко.
Предположението за "склон" от студен въздух ми се струва малко вероятно, поради факта, че реене нямаше и термиките бяха силни и не много широки.
Не съм на ти с метеорологията, но доколкото съм чел, вклиняването на студена въздушна маса под топла такава засяга много обширни площи и се проявява при навлизането на студения фронт (а този ден бе 2 дена след минаването на фронта).

_________________
LOOK AT THE SKY, WE FLYING HIGH !
**********************************
Явор Плашилски
Element Fire 3 (синьо и жълто)


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Чет Окт 12, 2006 3:24 pm 
Offline

Регистриран на: Чет Ное 03, 2005 9:03 am
Мнения: 168
Местоположение: София
Име: Пламен Делчев
Явлението не се получава само при настъпването на фронт (а между другото кой е казал, че се получава при навлизането само на студен фронт- какво се получава, когато по-топъл фронт се настанява над по-студения и същия този по-топъл фронт идва от зона с по-високо налягане- ами ефекта е като сблъсък на две вълни които по някаква причина се движат една към друга, а именно "пляс" с много пръски във възходяща посока ;-) ). Както и да е, има един много приятен и интерсен феномен, който се получава в по-късните следобедни часове в долините, който феномен често се бърка с нещо като "нощна термика" ако въобще може да има такова понятие ;-) . Та какво се получава- охлаждащият се въздух започва да се стича по наклонената повърхност като вода и набира скорост по наклона в следствие на което се влива под по-топлия въздух на равнината/долината като го изтласква на горе. В този ред на мисли, има множество локални движения на въздушните маси (всякаъв вид въздушни течения), които не е задължително да се простират на кой-знае какви обширни територии- според мен ако няма логично обяснение за термика, то това е всичко друго но не и термика. Разбира се говоря на изуст, защото аз не съм метеоспец, а и вие най-добре си знаете как изглеждат термиките и кога и къде ги има на мястото на което вие летите.


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Чет Окт 12, 2006 4:11 pm 
Offline

Регистриран на: Чет Апр 01, 2004 9:49 pm
Мнения: 1685
Местоположение: Бургас
Име: Красимир Цонев
Ясно е, че като е тъмно, няма какво да нагрява земната повърхност и така възходящите топли земни маси вечерно време имат друг произход. Мисля, че "нощната термика" се образува от някои от гореспоменатите от Пламен явления. Когато аз летях на Тополица, небето бе ясно и чисто (няма облаци които да създават нестабилност) и вероятно взаимодействието на топлия и студения въздух са създавали качванията. Нека някой със по-задълбочени познания по микрометеорология да обясни явлението.

_________________
MacPara Elan
Have nice flights!
Изображение


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Чет Окт 12, 2006 7:20 pm 
Offline

Регистриран на: Вто Мар 09, 2004 10:18 am
Мнения: 1270
Местоположение: село Величково
Име: Владимир Чорбаджийски
К,во ти пука бе Красьо? Нали си се изкефил? :D Ти пък всичко искаш да разбереш!!
А сега сериозно.
Всеизвестно е, че над вода термики няма. Поне през деня. Но както се сменя денонощният ход и посока на вятъра при залез слънце, така явно че се сменят и местата, които пускат възходящи течения (тремики). Ще дам и примери за подкрепа на твърдението си.
В Покхара - Непал цял ден летяхме по склоновете на Сарангкот, като избягвахме езерото Фева, защото над него нямаше вдигания. Но руснаците твърдяха, че около и след залез слънце над езерото се появявал "большой вечерньи озерньи термик", на който те няколко пъти летяли и си правели кефа. :) :)
Предполагам че същото са почувствали и тези които летяха на Олудениз, около и след залез слънце над морето.
И аз се качвах да го пробвам , но котка ми мина път..... Вятъра стана силен и не можах да излетя. Слязох с кола. :lol: :lol:

_________________
Лети с Element Air ... Жълто червен.
Моята първа цел е да се пазя здрав! Не ми пука за славата. Аз искам да занеса в къщи преживявания, които да ме обогатят! Райнхолд Меснер


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Чет Окт 12, 2006 7:55 pm 
Offline

Регистриран на: Чет Апр 01, 2004 9:49 pm
Мнения: 1685
Местоположение: Бургас
Име: Красимир Цонев
Такова нещо съм хващал на Морската градина в Бургас през юли 2004 - http://forum.skynomad.net/viewtopic.php?p=663#663 . Беше някъде към 19:30, точно когато бризът почти умря. И като започна да вдига... Все едно гигантска термика. Набрах над 250м над старта :roll:! Беше просто невероятно. Съжалявах само, че бях без апарат (все още тогава) :x Такова нещо се случи обаче само един ден за цялата 2004 и то при положение, че ходих почти всеки ден да летя на Морската :wink: . :arrow:

_________________
MacPara Elan
Have nice flights!
Изображение


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Пет Окт 13, 2006 9:20 am 
Offline

Регистриран на: Пон Мар 20, 2006 6:09 pm
Мнения: 226
Местоположение: София
Нощните термики се образуват по обратният начин на дневните. През деня излъчват сухи повърхности, които не поглъщат топлина а я отразяват и загряват приземният въздух. Падне ли ноща обаче, енергийният източник изчезва и сухите повърхности които са работили през деня бързо изтиват. Тогава започват да играят влажните или дори мокрите, които истиват в пъти по бавно и затоплят доста студения приземен въздух. Това разбира се е чисто теоретично и не е задължително всяка вечер да има термики, както и не всеки ден има.
Според мен обаче, тъй като нощните термики работят на база акумулирана топлина и липсва източник на енергия (слънце) те едва ли ще работят ... чаааак до сутринта :twisted:

Поздрави

_________________
Еволюирай деградирайки !!!
I v rotor i v CB vse mi e dobre... CB TEAM
Emo :)
UP - Trango 3 (оранжево - сиво)


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: нощни полети
МнениеПубликувано на: Пет Окт 13, 2006 3:45 pm 
Offline

Регистриран на: Нед Апр 23, 2006 6:04 pm
Мнения: 1023
Местоположение: Велико Търново
Име: Ивелин Калушков
Интересно ми е някой има ли опит в нощите полети, в смисъл не склоново реене до тъмно ами примерно полет през ноща по пълнолуние. Чувал съм за отделни случаи, но все пак нека който е пробвал да сподели как е. Съзнавам че трудно ще намериш склон на който да духа чело през ноща но все пак ако някой е правил тази щуротия нека сподели усещането :) . Интересно ми е колко силни могат да бъдат имено тези нощни възходящи потоци.

Относно формирането на нощните термики, не съм сигурен как стоят нещата след залез слънце, но съм чел че ако през деня духа вятър със скорост над 20 км/ч и цял ден пече, привечер когато вятърът отслабне земята започва да отдава по интензивно акумулирана топлина в резултат на което може да създава течения достатъчно мощни за склоново реене. Това май в съветите на Дауст го пишеше.

_________________
"Успехът не е траен, провалът не е окончателен, важна е волята да продължиш напред!" - сър. Уинстън Чърчил

Independence Dragon 3 M (бяло, черно, червено)/Advance Impress 2+
Aerodyne Massai M (червено, жълто, оранжево)/Advance Impress 2+
Advance Omega 8 - 27 (бяло, жълто, зелено)/Advance Impress 2+

Advance Omega X-Alps - 25 (зелено, бяло, синьо)/Advance Impress 2+

Изображение


Последна промяна Viper_Weasel на Пет Окт 13, 2006 7:10 pm, променена общо 2 пъти

Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Пет Окт 13, 2006 5:46 pm 
Offline

Регистриран на: Вто Мар 09, 2004 10:18 am
Мнения: 1270
Местоположение: село Величково
Име: Владимир Чорбаджийски
Еиййй ти пък Емо "чаааак до сутринта". :) :) Става въпрос за малко преди, около, и малко след залез слънце. Не за 1-2 часа след полунощ.:) Тогава се правят други работи, а не се лети с параплан.:lol: :lol:

_________________
Лети с Element Air ... Жълто червен.
Моята първа цел е да се пазя здрав! Не ми пука за славата. Аз искам да занеса в къщи преживявания, които да ме обогатят! Райнхолд Меснер


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Нощни термики над Шумен
МнениеПубликувано на: Пет Окт 13, 2006 10:11 pm 
Offline

Регистриран на: Вто Мар 23, 2004 10:58 pm
Мнения: 512
Местоположение: Шумен
Име: Явор Плашилски
На платото нощните термики не са рядкост. Напротив. Друг е въпросът, че започват много късно и вече сме изпокацали.
Аз лично съм въртял нощна термика над 15 пъти. Костса и Цецо също имат богат опит в това отношение.
Това което съм забелязал е следното.
Започва винаги около 1 час преди пълно смрачаване. Почти винаги вдигането е +2,5. Няма нужда да се върти. Вдига навсякъде (гористите части), но ако се намери по-силно качване (рядко до +3 до +3,5) - е по-ефективно да се закръжи.
Набраната височина е около 900 до 1300 надморско.
Гледката на нощен Шумен от тази височина е неописуема 8)
Като се прибави и високите нива на адреналин, породени от предстоящото "интересно" кацане "на сляпо" - усещането може да се опише с три думи: красиво, странно, плашещо.
Друго много характерно и почти задължително е появата на турбуленция при отслабването на вдигането. Ако продължаваш да упорстваш - не сваляш височина, но имаш усещането, че летиш във вряща супа.
Когато духа слаб ЮИ съм забелязал, че нощната термика е по-слабо изразено, но много по-продължителна.
Веднъж с Коста летяхме на смръчаване в очакване да хванем нощния асансьор. Беше пълнолуние и нямаше облаци и се бяхме разбрали да кацнем на старта. Виждаше се задоволително добре.
Термиката почна с +1,5 и усили до +2 и задържа. След половин час спадна на +1,5 но не изчезна. Оказа се, че кацането на старта е невъзможно. Пробвахме го над половин час. Пред склона сваляше (както и над града и напред), но минеш ли и 2 метра над платото - нагоре с +1,5. Захождал съм на 5 метра височина над старта и за секунди ме изстрелваше нагоре. По-ниско не можеше, защото Коста пробва, дойде по-ниско само с метър, два, остана на склона и се удави.
Аз пролъжих с опитите, уши, пеперуда и какво ли не - не става и не става. Накрая опитах съвсем нисък заход, но не се получи и последвах Коста долу на кацалката.

_________________
LOOK AT THE SKY, WE FLYING HIGH !
**********************************
Явор Плашилски
Element Fire 3 (синьо и жълто)


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Пет Окт 13, 2006 11:27 pm 
Offline

Регистриран на: Чет Апр 01, 2004 9:49 pm
Мнения: 1685
Местоположение: Бургас
Име: Красимир Цонев
Малко "нощни" снимки от "нощния" полет в "нощната" термика :D (почти нищо не се вижда :lol: )

Изображение

Изображение

Изображение

Изображение

Изображение

_________________
MacPara Elan
Have nice flights!
Изображение


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Пет Окт 13, 2006 11:45 pm 
Offline

Регистриран на: Вто Мар 23, 2004 10:58 pm
Мнения: 512
Местоположение: Шумен
Име: Явор Плашилски
Последните две ми харесайха най-много :D :D :D :lol: :lol: :lol:

_________________
LOOK AT THE SKY, WE FLYING HIGH !
**********************************
Явор Плашилски
Element Fire 3 (синьо и жълто)


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Нощни полети
МнениеПубликувано на: Съб Окт 14, 2006 12:17 am 
Offline

Регистриран на: Пет Мар 12, 2004 3:20 pm
Мнения: 351
Местоположение: Пловдив
Цитат:
Интересно ми е някой има ли опит в нощите полети, в смисъл не склоново реене до тъмно ами примерно полет през ноща по пълнолуние. Чувал съм за отделни случаи, но все пак нека който е пробвал да сподели как е. Съзнавам че трудно ще намериш склон на който да духа чело през ноща но все пак ако някой е правил тази щуротия нека сподели усещането . Интересно ми е колко силни могат да бъдат имено тези нощни възходящи потоци.


Аз съм летял няколко пъти през нощта. Преди малко повече от десет години, по време на курса ни по парапланеризъм (водеше го Ангел Годжев), от връх Калоян.

Поради това че вечерно време задухва гръб, чакахме до около 00:30 - 01:00, правейки си голям купон в квартирата. После се натоварвахме на 1-2 коли и на Калоян. 20-25 минутният нощен преход в планината сам по себе си си беше интересно приключение. Винаги ходехме когато беше пълнолуние и светлината не беше проблем, виждаше се съвсем ясно. В горичката покрай която минава пътеката към върха сме сварвали силно разгорещени двойки в коли и ако на нас ни ставаше весело, просто не ми се мисли какво са си мислели те, когато както са се разхвърляли (там и през деня пиле не прехвръква... освен парапланеристи) покрай тях тръгне колона от 10 маймуни с огромни раници в един и половина през нощта ;-)!!!!

Горе на върха по това време гръбният вятър спираше и ставаше мазно и спокойно. Разпъвахме си СП-10 ките и излитахме! Полета продължаваше в най-добрия случай 5 минути, но гледката, адреналина и чувството не могат да бъдат описани с думи. Над теб е безоблачно небе, звезди, пълна луна, абсолютна тишина. Пред теб е цялата тракийска низина, огряна от луната в призначно бяло, а светлините на Пловдив и селата наоколо са сякаш повече и от звездите.

Кацайки разлайвахме всички кучета в Марково... Спомням си, че веднъж успях дори да не уцеля полянката за кацане (точно под пътя под Калоян - от години вече застроена) и се придървих, за щастие на ниска слива. Всички кацахме там. Спомням си също, че при същото това кацане един човек излезе от някаква къща и се качи на колата си и като минаваше покрай нас беше се ей такива очи изцъклил :shock: :D. Какво ли си е помислил човека, тука някакъв тъпче някаква огромна торба, насред ливадата до къщата, друг нещо е метнал на дървото, баси работата ;-)!!! (ама сигурно се е чувствал малко по добре от ония горе в горичката).

Сега като се сещам, такава усмивка ми се е разпънала на физиономията, че вероятно дълго още няма да заспя ;-)!

Та тогава за първи път чух думата "нощна термика" от нашият инструктор. Така и не я намерихме тогава. Вероятно причината е че с СП-10 трудно се стигаше и до поляната за кацане на Сопот, а за термика не знам... не мога да кажа! Да не коментирам факта, че бяхме абсолютни новобранци ;-)....

С какъв акъл ни пускаше нашият инструктор е друга тема...

Каквото и да е било, инциденти мисля нямаше по-големи от моето придървяване, а спомените си останаха завинаги!

А като послепис ще кажа, че някъде в този форум със сигурност има описания на нощни полети на Ники Йотов от Сопот. Там нещата са по-сложни, защото мисля че се споменаваше качване пеша догоре! Много е неприятно, уверявам всички, правил съм го лично 3 пъти и два пъти съм го и слизал (след качванията ;-)!) защото не ставаше! Ех ентусиазъм. Това отново през 96-та, по време на същия курс - лифта тогава не работеше.


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
Покажи мненията от миналия:  Сортирай по  
Напиши нова тема Отговори на тема  [ 17 мнения ]  Отиди на страница 1, 2  Следваща

Часовете са според зоната UTC + 2 часа



Вие не можете да пускате нови теми
Вие не можете да отговаряте на теми
Вие не можете да променяте собственото си мнение
Вие не можете да изтривате собствените си мнения

Търсене:
Иди на:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Преведено от: SEO блог на Йоан Арнаудов