SkyNomad http://forum.skynomad.net/ |
|
Устройство за измерване на силата и посоката на вятъра http://forum.skynomad.net/viewtopic.php?f=13&t=353 |
Страница 1 от 9 |
Автор: | sel [ Съб Мар 26, 2005 1:50 am ] |
Заглавие: | Устройство за измерване на силата и посоката на вятъра |
Привет на всички.... Една стара идея вчера отново видях, че е подета... В Асеновградския клуб Тангра инженерната част от летателите отново правят чертежи на проста и дурако устойчива установка за мерене на силата и посоката на вятъра, чиито показания могат да се получават през GSM. Подобно нещо е очевидно силно необходимо, но готовите решения са много скъпи и повечето изискват както постоянно захранване така и охрана - и двете практически невъзможни на почти всички стартове в България. Има ли накъде в България на парапланеристки старт, реално работещо устройство, което да е използваемо от парапланеристи? Според мен подобно устройство задължително трябва да отговаря на следните минимални условия: 1. Да измерва силата и посоката на вятъра 2. Показанията му да са достъпни от разстояние 3. Да е евтино! Силно желателни са и следните изисквания: 1. Да не се нуждае от постоянно захранване, т.е. примерно да има слънчеви батерии 2. Да е дурако устойчиво - т.е. да работи поне в 90% от случаите. Някой досега правил ли е поне опити в тази насока? Може ли да предложи някакви реални решения? Преди време аз се запалих много по идеята, но главният проблем с който се сблъсках е нещото от което никак не разбирам, а именно механиката, с която ще се измерва скоростта. Да се направи качествена такава, която да е устойчива на всякакви метеорологични условия в крайна сметка се оказа непосилна за мен задача. Рових много из Интернет, но готовите решения започват да се измерват от няколко стотин долара (клонящи най-вече към хиляда) - нещо което не е по силите на малък български парапланеристски клуб. Напълно готовите решения, които са на приемливи цени, за съжаление не са правени за отдалечена комуникация и са неподходящи - ако ще отида до старта, за да видя какво показват, системата си губи смисъла . Най-хубаво би било ако може да се обадиш направо на измервателната станция по GSM-а и тя да започне да ти приказва какво е положението. В тази връзка, смятам че подобна станция задължително трябва да има и някаква форма на усредняване на измерените показания... И така, аз идеи имам много, коя от коя по хубави , особено ако може да ми се докара едно PC до станцията (ако може и под Windows, haha), защото съм програмист, но при всички случаи големият проблем е проклетата перка и нейната механика... И разбира се, 220V захранване. Е, вчера чух просто предложение как да се избегне захранването, но не съм уверен че ще стане. А за РС-то до голяма степен се шегувам разбира се . С една дума, отправям призив към тези от Вас които са си блъскали главите по въпроса да си поблъскаме главите една в друга, с надежда решението някак си да изкочи.... А се съмнявам да има парапланерист, който да не смята, че такова нещо би било чудно да го имаме най-сетне, така че даже не си правя труда да пускам шарена анкета заедно с този постинг . |
Автор: | Красьо [ Съб Мар 26, 2005 2:35 am ] |
Заглавие: | |
Здравей, Митак! Не си единствения който мисли по реализацията на този въпрос. От миналата година мисля как да направя примитивна "метео станцийка" на старта на Тополица. Вече ни омръзна да хабим само гориво и време и да ходим за зелен хайвер. Само на 70-80м от старта се намира хижата на ЛукОйл. Имаме ток, имаме добра база за разположение на "апаратурата". Обаче само ни пречи голямото разстояние до Бургас (на права линия около 35км) и естествено финансите. Главния проблем се оказа предаването на информацията и осигуряването на широка достъпност до нея. Колкото по-малко електроника и механика, толкова е по-голяма вероятността ветропоказателят да работи добре и с минимални откази. Затова сега се спрях на един много достъпен, супер евтин и ефикасен метод за информиране. Но като за начало ще има само две възможности за сигнализация. За посоката на вятъра: става , не става и аналогично за силата на вятъра. Може на някой да му се стори идеята малко глупава и смешна, но засега (поне при нас) това е единственият реално възможен вариант за оповестяване на данните на вятъра. Ако има някой друг който има добри идеи по проблема, нека ги сподели тук в темата. |
Автор: | sel [ Съб Мар 26, 2005 1:06 pm ] |
Заглавие: | . |
Здрасти Красьо, Аз мога да направя всичко, което е свързано с предаването на данните на разстояние. По точно, каквото не мога да направя сам, знам кой може да направи. Ще излезе съвсем евтино да се направи GSM комуникатор и аз мога да го реализирам. Както вече казах главният проблем остава измерването на силата на вятъра и по-точно механиката за това. Вендъж като имаме добра механика, има много начини да се измери скоростта. Най-простият и мисля дурако устойчив начин е с прост оптрон, комбиниран с малък и евтин микропроцесор, който да брои оборотите в минута, а от там да се калибрира за скоростта на вятъра. Посоката на вятъра може да се определи с обикновен потенциометър или пък с няколко оптрона.... За да може станцията да определи дали става или не става за летене и трябват поне сила и посока на вятъра. Е, предпочитам станцията да ми каже в прав текст какви са (и ако може усреднени за последните 30 мин и час) и аз сам ще си реша дали става. |
Автор: | mitaka [ Съб Мар 26, 2005 7:57 pm ] |
Заглавие: | |
Ами измерването на скоростта на вятъра е най - елементарното. Един балансиран мост(мост на Вин) с датчик нажежяема жичка, след елементарно тариране определя скоростта на вятъра достатъчно прецизно, а и цената, и времето за изработване са пренебрежителни. Енергоразходът му не е минимален, но с един акумулатор 6V 5Аh, струващ под 10 лева има да работи седмица - две. За предоставянето информация скоростта на вятъра се измерва съпротивлението на моста . Имам идеи и за предаването на данните чрез линк от радиостанция на 144-145MhZ. Това измислих за 10тина минути. Тази вечер ще помисля още и ако измисля още нещо ефикасно ще пиша. |
Автор: | mitaka [ Съб Мар 26, 2005 8:03 pm ] |
Заглавие: | |
Правил съм си такъв ветромер - работи добре и е 100%идиотоустойчив(още го ползвам) |
Автор: | sel [ Съб Мар 26, 2005 8:53 pm ] |
Заглавие: | . |
С една дума с този датчик няма движещи се елементи и механика! Звучи чудесно. Разбира се остава проблема с захранването, но той е общо взето възможен за решение. При такива обстоятелства няма да има и много мърдащи и евентуално скъпоструващи елементи, които да привличат вниманието на недоброжелателни елементи. Идеята за радиостанция не е много добра, защото 1. Трябва да захранваш сериозно консумиращата радиостанция 2. Трябва да се правят антени 3. Няма да мога да проверя условията на Добростан от вкъщи Мисля, че комуникацията през мобилен телефон е значително по-добро решение. GSM-а се управлява лесно през прост сериен протокол, не му трябва антена, покрива неограничени дистанции и е евтин. Чакам с нетърпение повече информация за въпросния датчик. |
Автор: | Hacko [ Пон Мар 28, 2005 11:48 pm ] |
Заглавие: | |
Хей, момчета, ако успеете да направите това, и то на разумна цена, направо ще се прочуете. Не се шегувам! Като ги гледам по сайтовете, досега "върхът на технологиите" който съм срещал е webcam на старта. Ама не дава нито сила, нито посока. Само можеш да видиш накъде се вее лентата (ако някой не я е свил ) От прочетеното за "мостове на Вин", "датчици" и GSM-и не ми става много ясно как ще определяте посоката, при това без движещи се елементи, но вероятно нещо не съм доразбрал. Дано стане. Стискам ви палци! Поствайте тука новини, че това наистина е страхотна идея. |
Автор: | живо [ Вто Мар 29, 2005 12:33 am ] |
Заглавие: | |
за механиката съм насреща j.m.air@contact.bg |
Автор: | sel [ Вто Мар 29, 2005 9:32 am ] |
Заглавие: | do mitaka |
Митак, пусна мухата за тоя мост на Вин и повече не се чу. Кажи откъде да намерим някаква документация по въпроса, не ми се преоткрива колелото, ако някой вече го е направил! Наско: Посоката можем да определим по прост и дурако устойчив начин като наредим да речем осем оптрона (оптичен датчик представляващ фототранзистор и светодиод задействащ се като се прекъсне видимостта между фототранзистора и осветяващия го светодиод). Нареждаме осем такива елемента, за примерно осемте основни посоки, слага се на остта на ветропоказателиа нещо стърчащо, което да затъмнява диода и готово. Може да се направи и с прост потенциометър, но неговата писта може да се зацапа и да прави проблеми, затова мисля, че с оптрони би било по-добре. |
Автор: | Красьо [ Вто Мар 29, 2005 3:10 pm ] |
Заглавие: | |
Вместо оптрони аз ще използвам рид-ампули, като на "петлето" ще има прикрепено малко магнитче. |
Автор: | Hacko [ Вто Мар 29, 2005 5:48 pm ] |
Заглавие: | |
Не мога да се сдържа пак да се включа ... Аз бих гласувал за рид-контактите на Красьо. Доста по-просто, тоест - по-надеждно решение. А скоростта как ще се мери? Тоя мост на Вин не ми е ясен... И пак - дано не си останем с приказките, пичове. Стискам палци да стане работата. За съжаление, не мога да направя нещо повече от това ... |
Автор: | mitaka [ Вто Мар 29, 2005 6:20 pm ] |
Заглавие: | |
Малко ме беше налегнало учението, че не ми остана никакво време да вляза във форума Та балансирания мост е елементарен като изпълнение. Четири съпротивления свързани като на грец. Едното съптотивление е датчика. Напрежението се подава на два срещуположни края(като на грец),а от другата срещуположна двойка се изкарва съпротивлението. За датчик се използва нажежаема жичка, която променя своето съпротивление в зависимост от скоростта на вятъра, тоест колкото повече духа, толковапо - студено и става . След едно тариране и сверяване може да се установи какво е съпротивлението при различна сила на вятъра. Най - важното за коректната работа на прибора е потенциалите да будат изравнени при нулева скорост на вятъра. Ако дадете един mail ще начертая схемата и ще я пратя. Значи цената на уреда не превишава 4-5 лева, а за пестенето на енергия и запазването на нажежаемата жичка може да се постави едно времево реле, което да жключва уреда, да кажем на 30минути. |
Автор: | Hacko [ Вто Мар 29, 2005 7:15 pm ] |
Заглавие: | |
Само питам: а тази нажежаема жичка, еднакви показания ли ще дава за скоростта при еднакъв вятър и температури +20* и -20*? |
Автор: | mitaka [ Вто Мар 29, 2005 7:34 pm ] |
Заглавие: | |
mitaka написа: Най - важното за коректната работа на прибора е потенциалите да будат изравнени при нулева скорост на вятъра. |
Автор: | momchil [ Вто Мар 29, 2005 8:43 pm ] |
Заглавие: | |
в казармата бях артелерист.там се използваха преносими метео станции,бяха стабилни.сгъваха се в един куфър,който беше доста тежък.имаше мачта,уредите стояха в куфъра под мачтата.колкото до захранването-акумолаторни батерии,които при силен вятър да се зареждат от въртенето на перката. за съжаление само идеи! нали знаете, за този който дал идея:"да направим полет до марс" ,той е важен,изпълнителите са назад... |
Страница 1 от 9 | Часовете са според зоната UTC + 2 часа |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |