http://www.blusky.co.za/tips-caring02.html
Тук съвета е 20 кг за 20 СЕКУНДИ, не минути.
Stretching the lines:
Tie a pulley (an old speedbar pulley works well) to a doorknob or similar convenient attachment location. Tie a rope of about 2 meters to BOTH your risers, pass the loose end through the pulley, then down to a 20 kilogram weight. I use a water can filled with enough water to give just the right weight. Now stretch your wing out with the lines taught. Take each line one by one at the wing attachment points, and pull gently to slowly lift the weight off the floor. Hold that for about 20 seconds, then lower the weight to the floor. Move onto the next line. Concentrate especially on the rear lines, as these carry less weight in flight therefore gradually end up shorter than the front lines. Voila! Your wing will fly like new again, and will look great to boot.
Incidentally, you should do this line stretch every 6 months anyway, so you may as well combine it with the wing wash. You should also line stretch every time the lines get wet or damp, especially if any Dynema lines are used. The Dynema lines swell in girth (diameter) when wet, which makes them shrink in length. When next you fly, the front lines quickly stretch back to their original length, but the rear lines seldom do, leading to the wing becoming sluggish and more prone to parachutal incidents.
Завържете макаричка (от стар спийд ще е добре) за дръжката на вратата или друго удобно място. Завържете въженце за ДВАТА колана, прекарайте го през макаричката и сложете 20кг тежест. Аз използвам туба с вода. Разпънете крилото и линиите. Хванете всяка линия една по една в точката на закрепяне към крилото и опъвайте внимателно до бавно повдигане на тежестта от пода. Задръжте за 20 секунди, след което отпуснете тежестта на пода. Минете на следващата връв. Обърнете специално внимание на задните линии, тъй като те са по разтоварени в полет и се скъсяват повече от предните. Воала - крилото ви ще лети като ново.
Препоръчват още това да се прави на всеки 6 месеца. Трябва също да се опъват линиите при намокряне. Ако са Dynema, нейната оплетка се раздува по диаметъра при намокряне и това предизвиква скъсяването. Ако не се опънат, при следващия полет, натоварените А линии въвръщат бързо дължината си, а ненатоварените C и D си остават скъсени. Крилото става мудно и предразполага към парашутиращи инциденти.