Наско е прав, че мотоделтата е наи-добре да се екипира с парашут с пиропатрон. В германиа това е задължително, в Швеция е препоръчително. В БГ - кои както може.
Когато внесох първите 2 Космос траика за Лесотехническия - в поръчката включих спасителни парашути, които се изхвърляха с пружина, доколкото си спомням. Въобще не ги монтирахме. В последствие поръчах траика за ГУП с ракетен парашут - и за него се сетих, когато ме раздруса ротора зад нос Емине - прелитах от Шумен за Слънчев бряг с гръбен вятър.
Снощи летях с триак с такъв парашут и беше наистина друсливо - та си погледнах спусъка за изстрелването му. Прекратихме полетите по рано и си говорихме за тези ракетни парашути. Аз съм прочел за 4 случая за използването им от УЛ- и то винаги при спиране на мотора над терен, на които не може да се кацне без разбиване на машината. Тогава са издумквали ракетния парашут и са кацали читави и с по-малко ремонтни работи.
Собственикът на траика снощи ми разказа за спасителен парашут, които е изгърмял при рулиране преди излитане. Пилотът е прекратил полета. Друг е бил с по-малко късмет - ракетата се е задеиствала при излитане - парашутът се е отворил на 10тина метра - и пилотът е загинал при последвалата катастрофа.
Преди години се произвеждаха спасителни за делти с пиропатрон. В деиствителност ги видях във фабриката в Невада, където ни представиха и филм на деиствително тестиране. При което след изстрелване на ракетния парашут се получи странно премятане на делтапланера с погасяване на парашута - при което пилотът изстреля втория парашут на малка височина и се спаси.
Тези ракетни парашути отмряха - бяха неудобни за транспортиране със самолет - все пак качваш ракета на борда. След което експериментираха с ракета със сгъстен въздух. Днес не знам за друга спомагателна система за изхвърляне на спасителния от делтапланеристите. Летим си с наи-изпитаната - мяташ парашута ръчно и разчиташ и на късмет, ако това се наложи.
Фалът на спасителния на делтата е към 5 м дълъг, почти винаги е закачен за карабинера на сбруята, които е добре да е стоманен и отворът да гледа напред. При някои модели сбруи фалът се захваща за сбруята.
Делтите използват спасителен парашут основно при счупване на апарата във въздуха, което е обикновено в резултат на лошо изпълнени аеробатични фигури, по-рядко на сблъсък във въздуха или при "ТЪК". Може би знаете, че делтите трябва да издържат претоварване +6 и -3 G, за да получат сертификат и да могат да излязат на пазара. С увеличаване възрастта на крилото - стоиността на тези претоварвания намалява и е добре да се сменят долните носещи стоманени въжета - наи-евтината грижа за живота си във въздуха.
Мисля, че едно местна делта с малко крило би могла да се екипира с парашут с ръчно изхвърляне, аз летях на такава без спасителен и ако не я бях продал - може би щях да се замисля да си поставя голям спасителен на подходящо място.
Това мисля Юнгата се е заел да направи, след като иска да лети по-защитен.