Leonardo | ФОТО
Дата и час: Чет Мар 28, 2024 8:09 pm

Часовете са според зоната UTC + 2 часа




Напиши нова тема Отговори на тема  [ 13 мнения ] 
Автор Съобщение
 Заглавие: Крилно натоварване
МнениеПубликувано на: Пет Окт 29, 2010 9:13 am 
Offline

Регистриран на: Вто Апр 20, 2004 11:02 am
Мнения: 871
Местоположение: София
Отварям тази тема за да си поговорим малко за един проблем, който от известно време много ме вълнува. Ето за какво става дума:

Продадох си крилото и в момента си търся ново. Покрай това търсене прекарах частове в Para2000.org и внимателно гледах характеристиките на десетки крила. Установих, че някои модели от един и същ клас, при практически еднаква носеща площ, имаха коренно различна товароносимост.

Пример с две крила DHV 1-2:
- Gradient Golden 3 / 26 - при площ в проекция 23.0 кв.м. му дават товароносимост 85-100 кг.
- UP Makalu 2 S - при площ в проекция 22.8 кв.м. му дават товароносимост 65-85 кг.

Цял теглови диапазон по-долу при само 0.2 кв.м. разлика!

Очевидно тук "ключът от бараката" е в крилното натоварване, което при Голдена е 3,5 kg/m² докато при Макалуто е само 2,9 kg/m².

Въпросът ми (преди всичко към Данчо и хора с неговата компетентност) е какво е отношението на крилното натоварване към летателните качества на крилото? Крило с по-ниско крилно натоварване лети ли по-добре или обратно? Защо едни фирми имат тенденция да проектират крила с по-високо натоварване, за разлика от други? Защо по принцип натоварването на квадратен метър при малките размери (XS и S) винаги се проектира по-малко отколкото при тези от по-големите размери (M и L)?

_________________
Има три прости правила за безопасно летене. За съжаление, никой досега не ги е открил ... ;-)


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Крилно натоварване
МнениеПубликувано на: Пет Окт 29, 2010 9:40 am 
Offline

Регистриран на: Пет Апр 13, 2007 8:12 pm
Мнения: 1483
edno e sigorno makalutu ne leti po dobre ot goldena :lol: :lol: letiql sam gi i dvete baq pati ako se ka4a na goldena koito dava6 za primer 6te sam mu lek qsno ee nqma skorost niqma dinamika ako se ka4a na uj po malkoto 6te triqbva da sam po barz ama i tova ne e teka no sas sigornost kolkoto mu slojim tolko 6te nosi no 6te diga skorosta Tandema e s 180-220 leti6 go i s 30kila deca i sas 135 kila praseta kavo se promeniqa mi skorost i to nqkolko koe kak leti ot tova kolko e natowaren dadeniq profil na 1 kvadrat Dan4o Очевидно тук "ключът от бараката" е в крилното натоварване, което при Голдена е 3,5 kg/m² докато при Макалуто е само 2,9 kg/m².
promenili sme 0.6kg/m² towava e promenilo naliqganeto potd dolnata povarxnost no drug e vaprosa 4e ako vzeme6 goldena i makalut i gi sloji edno varxu drugo 6te vidi6 4e s razli4ni profila ne sa nikak ednakvi vapreki ednakvite kvadraturi i 4e i dvete sa DHV1-2 i vav vazuha kato letiqt izglejdat koreno razli4no ihaihaih
Dan4o :) obqsni mu sa na Nasko kaji mu sega drapni mu edna lekciq

_________________
I v rotor i v Cb vse mi e dobre ....... CB TEAM


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Крилно натоварване
МнениеПубликувано на: Пет Окт 29, 2010 11:39 am 
Offline

Регистриран на: Вто Апр 20, 2004 11:02 am
Мнения: 871
Местоположение: София
Фърчи, амиго, дай да не си говорим за очевидни неща. Че по-натовареното крило лети по-бързо го знаят и децата ... Въпросът е по-сложен - Доколко и как натоварването или разтоварването на крилото се отразява на летателните му качества като цяло (не само скоростта, но и глайда и пропадането). Защо едни фирми се въртят около 2.9 - 3.5 кг/м2, а други отиват и над 4 кг/м2? Зашо на един и същи марка и модел, по-малките размери са проектирани при по-малки крилни натоварвания?

_________________
Има три прости правила за безопасно летене. За съжаление, никой досега не ги е открил ... ;-)


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Крилно натоварване
МнениеПубликувано на: Пет Окт 29, 2010 11:46 am 
Offline

Регистриран на: Пет Апр 13, 2007 8:12 pm
Мнения: 1483
strax gi niqkoi da ne im gramnat profilite ihaiha:) Spoko Nasko sq 6te s epoqvi Dan4o i 6te ti kaje no nadali krilnoto natovarvane ima otno6enie kam letatelnite xarakteristiki po skoro profila xorda isto4enost iskurubenost debelina i lqlql :lol: :lol: no krilnoto natovarvane :roll: hm...Dan4o ???

_________________
I v rotor i v Cb vse mi e dobre ....... CB TEAM


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Крилно натоварване
МнениеПубликувано на: Пет Окт 29, 2010 3:48 pm 
Offline

Регистриран на: Пет Авг 26, 2005 7:54 am
Мнения: 175
Местоположение: Варна
Име: Йордан Пенев
Въпроса за крилното натоварване е доста обширен. Като начало може да прочетете мнението на Адриан Томас - професор по биоаеродинамика и PWC състезател:

http://www.skynomad.com/articles/wing-loading.htm

Трябва да четете данните за крилата с едно на ум - всяка фирма използва различни методи за разкрой и пресмятане. Има примери при сравнение чрез налагане на готови крила да са видимо еднакви, а по спецификация разликата в площа да е 1-2 кв.м.

Натоварването е само един от факторите определящи летателните качества на едно крило. Много по-важни са крилния профил, дъгата, дължините на вървите, усукването, натягането на повърхностите, сбруята и т.н.

По-конкретно за малките размери крила, интересуващи Наско. Правят се с по-малко натоварване за да се намали динамиката им и за да минат успешно тестовете. Това намалява малко скоростите, инерционните сили и увеличава периода на маховете. В краен резултат реакциите след колапс са в границите на допустимото.

_________________
SeeYou @ CloudBase
Element - WATER 2+


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Крилно натоварване
МнениеПубликувано на: Пет Окт 29, 2010 5:00 pm 
Offline

Регистриран на: Пет Апр 13, 2007 8:12 pm
Мнения: 1483
i az tova mu ubqsniqvam na Nasko ma toi nali me msili za narkoman ,,,.

_________________
I v rotor i v Cb vse mi e dobre ....... CB TEAM


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Крилно натоварване
МнениеПубликувано на: Пет Окт 29, 2010 5:11 pm 
Offline

Регистриран на: Вто Апр 20, 2004 11:02 am
Мнения: 871
Местоположение: София
Благодаря ти много, Данчо, както за поясненията, така и за статията. Статията удря направо в десятката и не я бях чел, макар че е още от 2000 г.

С риск да стана малко досаден, ще си позволя още един въпрос относно това, което в Para2000 наричат Flattening, а ти тук май наричаш "дъгата". Прави ми впечатление, че този параметър (с някои изключения, разбира се) е специфичен за различните фирми. Някои фирми (като Gradient) се придържат към 13-15%, други (UP) се въртят около 12%, а трети (MacPara) - падат до около 10% и дори 8%. Какво е влиянието на този параметър върху летателното поведение на крилото?

_________________
Има три прости правила за безопасно летене. За съжаление, никой досега не ги е открил ... ;-)


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Крилно натоварване
МнениеПубликувано на: Пет Окт 29, 2010 7:38 pm 
Offline

Регистриран на: Пет Авг 26, 2005 7:54 am
Мнения: 175
Местоположение: Варна
Име: Йордан Пенев
Flattening е параметър свързан пряко с дъгата на крилото. За да не налагам предпочитанията си, препращам интересуващите се към разпалената дискусия в Paragliding Forum:

http://www.paraglidingforum.com/viewtopic.php?t=9015

Интересно как много от участниците сменят позиции през годините.

_________________
SeeYou @ CloudBase
Element - WATER 2+


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Крилно натоварване
МнениеПубликувано на: Нед Окт 31, 2010 12:08 pm 
Offline

Регистриран на: Вто Апр 20, 2004 11:02 am
Мнения: 871
Местоположение: София
Очевидно "въпросът с дъгата" е едновременно сложен и спорен, пък и на моменти нивото на дискусията леко надминава нивото ми на компетентност ... ;-)

_________________
Има три прости правила за безопасно летене. За съжаление, никой досега не ги е открил ... ;-)


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Крилно натоварване
МнениеПубликувано на: Вто Ное 02, 2010 1:35 pm 
Offline

Регистриран на: Вто Юли 05, 2005 8:18 am
Мнения: 153
Местоположение: Варна
Име: Радослав Савов
Във филма dynamic decisions се обясняваше че крилата с по голяма дъга (ако съм разбрал правилно) са по склонни да се заключват в спирала.
Някой може ли да сподели своите наблюдения?

_________________
Седењето го зголемува задникот
------------------------------
Радослав Савов


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Крилно натоварване
МнениеПубликувано на: Вто Ное 02, 2010 4:18 pm 
Offline

Регистриран на: Пет Апр 13, 2007 8:12 pm
Мнения: 1483
zgaddo написа:
Във филма dynamic decisions се обясняваше че крилата с по голяма дъга (ако съм разбрал правилно) са по склонни да се заключват в спирала.
Някой може ли да сподели своите наблюдения?

ihaihaih da se zaklu4vat v kakvo :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: s katinar li gi zaklu4vate ili sas beleznici ili pak sas

_________________
I v rotor i v Cb vse mi e dobre ....... CB TEAM


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Крилно натоварване
МнениеПубликувано на: Пет Ное 05, 2010 5:05 pm 
Offline

Регистриран на: Пет Мар 05, 2004 4:52 am
Мнения: 2296
Местоположение: Сопот
Име: Николай Йотов
Hacko написа:
...какво е отношението на крилното натоварване към летателните качества на крилото? Крило с по-ниско крилно натоварване лети ли по-добре или обратно? Защо едни фирми имат тенденция да проектират крила с по-високо натоварване, за разлика от други? Защо по принцип натоварването на квадратен метър при малките размери (XS и S) винаги се проектира по-малко отколкото при тези от по-големите размери (M и L)?


Какво е по-добро летене? За едни е по-голямото аеродинамично качество, за други е устойчивостта на турбуленция. Естествено че крилото с по-голямо крилно натоварване е по-устойчиво на турбуленция.
Не знам колко определящо за аеродинамичното качество е крилното натоварване, защото има и други влияещи параметри.
Вероятно по-голямото крилно натоварване компенсира по-голямата неустойчивост на по-малките крила.

_________________
www.nest.bg


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Крилно натоварване
МнениеПубликувано на: Пет Ное 05, 2010 5:15 pm 
Offline

Регистриран на: Вто Апр 20, 2004 11:02 am
Мнения: 871
Местоположение: София
От статията, която даде Данчо по-горе става ясно, че крилното натоварване не влияе на аеродинамичното качество, разбира се в рамките на тегловия диапазон и при еднакви други параметри ...

_________________
Има три прости правила за безопасно летене. За съжаление, никой досега не ги е открил ... ;-)


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
Покажи мненията от миналия:  Сортирай по  
Напиши нова тема Отговори на тема  [ 13 мнения ] 

Часовете са според зоната UTC + 2 часа



Вие не можете да пускате нови теми
Вие не можете да отговаряте на теми
Вие не можете да променяте собственото си мнение
Вие не можете да изтривате собствените си мнения

Търсене:
Иди на:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Преведено от: SEO блог на Йоан Арнаудов