Мако разяснения.
Най-използвани за парапланеризъм са моделите 60 и 76 на Гармин. Гармин предлагат и много добър набор авиационни GPS-и серия 96, но разбира се там и цените са други.
След серията обикновенно има и разни буквички, всъщност те са 3 "C" "S" "x", могат да бъдат в различни комбинации, но каквито и да са, те просто определят следните неща:
"C" - Colour - тоест GPS-а е цветен.
"S" - Sensor - тоест има барометричен сензор за налягането и може да отчита височина и без сигнал от сателити, също така има и електронен компас който може да работи без сигнал от сателити и без налично дижение.
"х" - Еxpandable - възможност за добавяне на външни карти памет.
При по-новите модели е наличен SIRF 3 високо чувствителен приемник позволяващ бързо откриване и прихващане на сателити дори в места с ограничен обхват.
От всички тези екстри по мои наблюдения уредчето се оскъпява най-много от това че е цветно, за съжаление обаче серия "Sx" няма затова най-добрият вариант е комбинацията от трите.
По отношение на сериите 60 и 76, те имат само няколко незначителни разлики. 76 е ориентирана за плавателни уреди, затова и самият уред плава за разлика от 60 който потъва при изтърване във вода. Разликите между двете серии всъщност са само в плаваемоста и корпуса. Функциите са абсолютно идентични. Екранът на серия 60 е по-малък с 3 мм в сравнение с 76 така че не считам че разликата е особена. Бутоните на корпуса на 76 са елипсовидни и може би затова са по-удобни за работа, но начинът на работа е абсолютно идентичен, и на 76 за да въведеш име цъкаш по еранната таблица, всъщност това е така за всички модели с изключение на тези които имат touchscreen, но те са съвсем отделна серия. Екрана на серия 76 е трансфелктивен което ще рече че видимостта под директна слънчева светлина не се променя (напротив дори се вижда по-добре), серия 60 просо има противоотражателен слой върху екрана който изпълнява подобна функция почти толкова добре.
Относно плаваемостта - въпрос на избор, ако ползвате уреда само за летене и някой светъл ден се озовете в езеро, е за предпочитане да доплувате до уреда и да си го вземете
, ако обаче сте решили да се разхождате из гората и случайно го изтървете в някое дере, може би ще е по-добре и по-лесно да се наведете и да го вземете от дъното на дерето, вместо да го гоните надолу по течението
Оносно сериите с touchscreen - изглждат примамливи и лесни за работа, но съм убеден че ще е доста трудно да се щрака по тях с ръкавици.
Също така ако държите сериозно на уреда, тоест мислите да работите с него във въздуха а не просто да гледате само екрана с компютъра, избягвайте малките модели като Etrex, функциите им са абсолютно същите, просто са трудни за работа, същото важи и за сериите с врътки вместо бутони и други интересни интерфейси несъобразени с факта че летим с ръкавици
Много забавно и лесно би било да летите и с някой от уредите за автомобилна навигация, само не прелитайте над населено място с повече от 50 км/ч защото ще почене да ви мрънка че "Превишавате ограничението на скоростта"
.
Наскоро излезе серията 78 която е наследник на 76, и има известни подобрения. Съответно е и по-скъпа.
Карти за Гармин се намират, отключват, качват и правят относително лесно затова спокойно можете да ползвате моделит 76 и 60 и за пътна навигация.
Важно за състезателите е да се съобразяват с моделите с барометрични сензори, преди 2 години на PWC - то на Сопот, стана голям проблем когато на единият таск се оказа че има доста хора минали над тавана от 2900 метра, точно заради некалибрирани сензори на ГПС-ите. Разликата идваше от това че някои приемници запазват в трак-лога височината изчислена от спътниковия сигнал, а други тази от барометричните сензори които се влиаят от атмосферните условия . Всчки модели със сензои имат опция за калибровка, просо е нужно да се сверяват преди полет ако има ограничения за височината.
Съществуват и много други комбинации между джобни компютри, телефони и GPS bluetooth приемници, но наистина смятам че може би най-доброто и простичко нещо си остава стандртното уредче. Доколкото знам моделите на Магелан имат подобни функции, но просто не са толкова разпространени, поне сред летящите.
Това е от мен, надявам се да съм бил полезен, айде обратно към правенето на дипломна
P.S. Благодаря за корекциите.