Leonardo | ФОТО
Дата и час: Вто Яну 23, 2018 10:13 am

Часовете са според зоната UTC + 2 часа




Напиши нова тема Отговори на тема  [ 9 мнения ] 
Автор Съобщение
 Заглавие: Пасивна лебедка / Payout winch
МнениеПубликувано на: Съб Юли 02, 2011 7:23 am 
Offline

Регистриран на: Пет Мар 05, 2004 4:52 am
Мнения: 1935
Местоположение: Сопот
Име: Николай Йотов
Вчера направихме първите си самостоятелни полети с южноафриканската пасивна лебедка.
Резултатите са обнадеждаващи и в тази тема искам да споделя и обсъдим въпросите по процедурите по теглене и конструктивните особености на този тип лебедки.
Лебедката е пасивна - размотава/отпуска въжето поради движението на автомобила на който е закачена и/или вятъра, който отнася пилота назад. При опъване на въжето с усилие над определена зададена стойност, спирачния механизъм отпуска и въжето се размотава. При спадане на усилието спирачния механизъм сработва и въжето пак продължава да дърпа.
При южноафриканската лебедка спирачния механизъм е феродо около диска на барабана, а силата на притискане се регулира с винт и пружина.

Направихме 3 полета със соло крило (Advance/Alpha4) и един полет със тандем (Advance/Bibeta4). Не случайно споменавам моделите на крилата, защото мисля че профилите им имат влияние върху ефективността на набиране на височина и въобще върху поведението при дърпането с лебедката.

По време на тегленията, вятъра на 2 м бе средно около 4-5 м/с с пориви до 7-8 м/с от запад. Градиента на вятъра има голямо значение за безопасността и ефективността на дърпането с лебедката. В случая условията бяха учебни - дърпането бе 5-6 часа вечерта. Усилването на вятъра във височина бе сравнително плавно с леко завъртане надясно (СЗ).

При първите дърпания използвахме 5-600 метра полоса (черен път) и набирахме 100-150 метра височина. Набиранията на височина бяха с 1-2 м/с.

На първото дърпане поради порив на вятъра крилото тръгна настрани, но му оставих първоначалното движение/импулс и след това лесно го възстанових в курса. Бяхме настроили спирачния механизъм да сработва на 75 килограма, но май-беше доста, защото в първата третина на тегленето имах чувството, че ще прелетя колата т.е. бях почти вертикално над колата.

При следващото теглене намалихме усилието и набора на височина бе почти същия, но с по-нормален наклон на въжето.

Третия полет бе с тандем, отцепката бе закачена за сбруята на пасажера. Тандема бе с наполовина отпуснати тримери за да има по-малък ъгъл на атака при дърпането. Усилието в спирачния механизъм бе 90 кг. Набора на височина бе подобен както със соло крилото. При отцепването се скъса въжето от дръжката на отцепката и трябваше да го дърпам по-долу.

При четвъртия полет използвахме 1200 метра полоса (път). Усилието бе отново около 75 кг. В първоначалния момент отново набрах рязко (голям ъгъл на наклона на въжето). После нещата се нормализираха. Към средата на тегленето започна да намалява набора на височина и казах по радиото да ускорят с колата. Катеренето нагоре се увеличи до около 6 метра в секунда, но трябваше да отцепя преждевременно, защото оператора (Дани) казваше, че лебедката се върти кято бясна. Набрах 400 метра височина почти без да пробивам срещу вятъра. После пуснах по вятъра и набрах още 300 метра в термика (бе синьо и 6:30 вечерта) и кацнах в съседното село.

Оказа се че имаме проблем - загряването на феродото по барабана не позволява да се навие въжето веднага след отцепването. Отделно се променят характеристиките на спирачния механизъм - когато лебедката навлезе в режима на бързото въртене, усилието бе спаднало на 50 кг (макар че това едва ли е проблем, защото точно тогава катерех страхотно).

При опитите с габровска лебедка разбрах, че спирачния диск се е бил нажежил до бяло.
Явно това е общ проблем на тези лебедки и трябва да се търси разрешение.

При следващите тестове ще пробваме повече гъвкавост със скоростта на теглене.
При 4-5 м/с вятър с пулсове до 7-8 м/с тегленията по късата полоса бяха с 20-35 км/ч. При крайния етап от тегленето по дългата полоса стигнахме 50 км/ч.

Следващ въпрос за решаване е до колко силни ветрове може да се ползва пасивната лебедка безопасно?
Преди седмица на летище Габровница пробвахме да се дърпаме с лебедката на Пастора (пасивна, но с хидравлична спирачка), но не посмяхме, защото вятъра бе средно 10 м/с със затишия до 7 м/с и пулсове до 15 м/с.


Допълнителни изводи:

- при пасивната лебедка е добре е да се отпуснат първоначално около 50 метра въже, за да се намали риска от бързи заключвания (lockout) и шибвания в земята (основна причина за инцидентите с лебедка)

- нужен е голям парашут за да има повече време за намотаване на въжето.

- пробните тегления е добре да се правят късно следобед, когато условията са по-спокойни.

- важно е да се нарежда въжето по барабана, защото когато не го правехме дърпането ставаше с такова тресене, че си мислех дали не ми се късат вървите на крилото.

- звуковото устройство показващо скоростта на развъртане на барабана е изключително полезно и вероятно ще ни позволи да теглим без оператор на лебедката, а само със шофьор

Като цяло не чувствах опасност при дърпането с лебедката и мисля, че с достатъчно дисциплина и разум, ни чакат много хубави полети.

Благодаря на Дани и Иво!

Експериментите продължават ...

_________________
Николай Йотов


Върнете се в началото
  Профил    +11 / -0 
 
 Заглавие: Re: Пасивна лебедка / Payout winch
МнениеПубликувано на: Нед Юли 03, 2011 2:32 pm 
Offline

Регистриран на: Вто Ное 21, 2006 1:22 pm
Мнения: 385
Местоположение: Sofia
Ники,
Намерете начин да ги правите експериментите над вода, моля.


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -7 
 
 Заглавие: Re: Пасивна лебедка / Payout winch
МнениеПубликувано на: Нед Юли 03, 2011 9:31 pm 
Offline

Регистриран на: Сря Мар 29, 2006 1:09 pm
Мнения: 159
Местоположение: Gabrovo
Име: Евгений Гичев
Ники, в многото публикации предимно на братята руснаци са стигнали до извода, че оптималното усилие е половината от полетното тегло.
При този тип автоматики се оплакват от феномена "секс в сбруята", т.е тресене заради въжето и начина на спиране. Интересно ти усети ли подобен ефект?


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Пасивна лебедка / Payout winch
МнениеПубликувано на: Пон Юли 04, 2011 5:53 am 
Offline

Регистриран на: Пет Мар 05, 2004 4:52 am
Мнения: 1935
Местоположение: Сопот
Име: Николай Йотов
Angel_Sim написа:
Ники,
Намерете начин да ги правите експериментите над вода, моля.

Благодаря за съвета, но не можем да си позволим използването на моторна лодка, пък и все пак ще ползваме лебедката за прелети над суша.

gicheve написа:
Ники, в многото публикации предимно на братята руснаци са стигнали до извода, че оптималното усилие е половината от полетното тегло.
При този тип автоматики се оплакват от феномена "секс в сбруята", т.е тресене заради въжето и начина на спиране. Интересно ти усети ли подобен ефект?

Аз съм чувал, че усилието трябва да е колкото полетното тегло, но ще търсим кои са минималните усилия и скорости за да не прегряваме барабана.
Иначе тресене имаше, но то бе най-вече когато въжето се навиваше без нареждане. Спирането на колата или моето отцепване си бяха съвсем нормални.

_________________
Николай Йотов


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Пасивна лебедка / Payout winch
МнениеПубликувано на: Пон Юли 04, 2011 9:09 pm 
Offline

Регистриран на: Сря Сеп 19, 2007 8:13 pm
Мнения: 23
Ники, предното лято в Русе пробвахме една хидравлична лебедка правена в Германия и изводите, който си направихме бяха почти същите с разликата, че тази лебедка нямаше парашутче, редач и въжето се навиваше на ръка. Въпреки че нямаш никакви системи за навиване затяжката беше изключително приятна ,което ни учуди много. Нямаше никакви "кючеци" и лашкания. Пробните полети ги правихме на летище с дължина 400м и липса на вятър. Достигнахме височина около 50...80 м. Ето клипче http://youtu.be/IfDzvJbmlSs. Основния извод беше,че за да се оползотворява максимално трасето ъгъла на въжето трябва да се поддържа около 60 градуса а автомобила не трябва да се движи с прекалено голяма скорост. В случая при вас е имало 15 км/ч вятър и автомобила се е движел с около 50 км/ч. Ако предположим че крилото ти е летяло с около 35 км/ч , автомобила се е отдалечавал с около 20 км/ч от теб, което автоматично ти намалява ъгъла на въжето, освен това увеличава оборотите на барабана и загряването.
Искам да те питам с какво въже е лебедката, с какво парашутче е снаражена и как се навива въжето след отцепване. До колкото знам ако барабана е с голям диаметър (около 400мм) и ширината му не е голяма не е необходим редач. Ако имате инфо споделете.
Искам да помоля всички , който имат опит с лебедки да се включат в темата и да обменим малко опит защото явно не знаем много за този начин на летене.

_________________
Пламен Петров


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Пасивна лебедка / Payout winch
МнениеПубликувано на: Вто Юли 05, 2011 6:12 am 
Offline

Регистриран на: Пет Мар 05, 2004 4:52 am
Мнения: 1935
Местоположение: Сопот
Име: Николай Йотов
Airman135,
мисля че въжето което ползваме се казва dynema/spektra
В една дискусия бе споменато, че ъгъла на теглене е около 45 градуса, а силата трябва да е около половината на полетното тегло, при което се достига нормата от 2 м/с издигане.
В момента търся спирачен/спускащ парашут. Препоръчват form flow kite , но се чудя дали не се замотава при отцепването. Можем да поръчаме заедно ако ви интересува.
Едни холандци лебедкаджий казаха, че ако барабана е тесен, то няма нужда от нареждач.
Между другото ще е интересно какви въздушни скорости се развиват по време на тегленето, защото си мисля, че може да са различни от трим скоростта на крилото.

_________________
Николай Йотов


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Пасивна лебедка / Payout winch
МнениеПубликувано на: Вто Юли 05, 2011 6:33 am 
Offline

Регистриран на: Сря Мар 10, 2004 3:40 pm
Мнения: 497
Местоположение: BG Bankya
Ники,предполагам че нагряването може да се намали(и скъси по време) ако се използва принудително охлаждане.Например въздушно ,с вентилатор от парно на автомобил,тип центробежен........ има такива по автоморгите и дават силен поток ,който може да бъде насочен в необходимото място с въздуховод.
12Волта и ток в изобилие поне си има всяка кола.....

_________________
Летете ниско и бавно!
Голям кеф е,вервайте ми!
До среща във въздуха!
Венко


Върнете се в началото
  Профил    +1 / -0 
 
 Заглавие: Re: Пасивна лебедка / Payout winch
МнениеПубликувано на: Сря Юли 06, 2011 5:26 pm 
Offline

Регистриран на: Пет Мар 05, 2004 4:52 am
Мнения: 1935
Местоположение: Сопот
Име: Николай Йотов
Та както казах експериментите с хора продължават. В случая хората бях аз, защото вятъра бе твърде поривист за учениците.

Първия опит бе с Омегата. На 2 метра от земята попаднах в силен порив, крилото се изстреля здраво нагоре и заключи (lockout) с последващ опит да ме шибне настрани. Успях да отцепя в същия момент когато отцепи и оператора и се приземих нормално. Всичко се разви на около 10-20 метра височина.
Извод: по-дълго първоначално отпуснато въже и повече учене на поривите. Също е нужно някакво подгряване на спирачния механизъм, че сработва по-късно когато е студен. Може би първото теглене трябва да е с по-малко усилие от обичайното.

На втория полет малко след отлепянето пак имах яко изстрелване нагоре. Въжето се скъса в залавната точка за парашута на около 10 метра височина. Овладях лесно гмуркането напред и веднага се приземих. Знам, виновен съм че нямах бушон, но ако се бе скъсал по рано можеше да направя живописен мах към земята. Причината се оказа намотано наобратно въже върху барабана при предното аварийно отцепване.
Извод: проверявайте намотаването на въжето след аварийни отцепвания. Все пак ползвайте бушон.

На третия полет смених крилото. Предните две мощни изстрелвания нагоре ме уплашиха да не би да ми се скъсат старите спортни върви на Омегата. Взех изпитаната Алфа 28. Този път началото бе добро, но за 1 км разбег набрах изненадващо малко височина - около 250 метра въпреки че бях почти над колата (ъгъла бе около 70 градуса). Оказа се че при предходните мощни дърпания въжето се бе впивало във вървите на барабана и спирачния механизъм не сработваше нормално. Бях като закачен на въдица.
Извод: може би е полезно да се правят профилактични пренареждания на въжето.

На четвъртия полет имах нормален старт, но пак не набрах добра височина, защото имаше низходящи по пътя.
Извод: такъв е живота. Опитайте пак.

На следващите опити вятъра изкриви отстрани и се убедихме че не става със страничен вятър.
Отидохме на по-късия път (5-600 метра)

На последния полет излитането бе добро и ме качиха на около 100-150 метра. Пуснах по вятъра и в едни нулички се изнесох над черните покриви до село Ведраре. Към следващото село - Долни Домлян вятъра се заприщваше от склоновете на Средна Гора и хванах хубава термика. Не пожелах да пусна на прелет и накрая кацнах до селото.
Извод: Летене си с вашето крилце, че не знаете кога ще пусне гювеч. Крилото на ученика ми бе доста бавно и с недостатъчно за големи полети аеродинамично качество.
leonardo/flight/2004

Между другото този път тегленията бяха с около 50 кг сила. Пак развивахме до 50 км/ч тегления, но нямахме проблеми с прегряването на спирачния механизъм. Все пак идеята за принудителното охлаждане е полезна. Благодаря!

_________________
Николай Йотов


Върнете се в началото
  Профил    +1 / -0 
 
 Заглавие: Re: Пасивна лебедка / Payout winch
МнениеПубликувано на: Чет Юли 07, 2011 10:56 pm 
Offline

Регистриран на: Чет Апр 01, 2004 9:49 pm
Мнения: 1673
Местоположение: Бургас
Име: Красимир Цонев
При опитите които направихме с на Емо лебедката преди няколко години стана ясно, че колкото е по-бързо крилото (DHV 2-3, компетишън), толкова по-бързо набира височина и иска по-малко тяга. Трябва да се знае, че при тегленето с лебедка, крилото става много инертно и реагира на командите със закъснение. Успявахме да се "изтеглим" до 600м без особенни проблеми - http://paraplan.ru/photos/thumbnails.php?album=2245 .

Изображение

_________________
MacPara Elan
Have nice flights!
Изображение


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
Покажи мненията от миналия:  Сортирай по  
Напиши нова тема Отговори на тема  [ 9 мнения ] 

Часовете са според зоната UTC + 2 часа



Вие не можете да пускате нови теми
Вие не можете да отговаряте на теми
Вие не можете да променяте собственото си мнение
Вие не можете да изтривате собствените си мнения

Търсене:
Иди на:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Преведено от: SEO блог на Йоан Арнаудов