Leonardo | ФОТО
Дата и час: Чет Апр 18, 2024 4:52 am

Часовете са според зоната UTC + 2 часа




Напиши нова тема Отговори на тема  [ 13 мнения ] 
Автор Съобщение
 Заглавие: Натоварване на крилото
МнениеПубликувано на: Пет Сеп 20, 2013 1:53 pm 
Offline

Регистриран на: Чет Мар 17, 2011 12:23 pm
Мнения: 492
Местоположение: София
Име: Ивайло Александров
Понеже ми предстои поредната смяна на крилото се чудя към кой размер да се ориентирам...

Как според вас се отразява натоварването на крилото върху поведението му?

Става ли по-стабилно, или по-нестабилно?
По-динамично означава ли по-неспокойно, а от там и по-нестабилно?

Двоумя се кое е по-добре - да съм му на горна граница (с вариант за претоварване с повече екипировка/корем) или по средата?


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Натоварване на крилото
МнениеПубликувано на: Пет Сеп 20, 2013 2:52 pm 
Offline

Регистриран на: Нед Юли 25, 2010 6:56 pm
Мнения: 404
Име: Димитър Миладинов
Претоварено крило:
-хоризонталната и вертикалната скорости се увеличават, но малко - с корен квадратен от крилното натоварване
-управленията са по-твърди и директни
-крилото е енергично и управляемо
-радиусът на завой е по-голям
-колапсира по-рядко
-при колапс завърта или разлюлява повече
-глайда не се променя
-пробива по-добре срещу вятъра

Ненатоварено крило:
всичко гореописано с обратен знак

Как се променят характеристиките може да се види най-добре от крила, които са сертифицирани или в по-голям диапазон или по-малки размери за същите килограми.
Ако сравниш тестовите репорти например на GIN Yeti в размери 26, 22 и 18 и ще видиш кои маневри се променят и с колко. Крилото става от En.A на EnC, защото има повече енергия и при колапс завърта повече, при излизане от срив кълве повече и тн. Друг пример с тестови репорти е Advance Alpha 4 и Alpha Hike - абсолютно едно и също крило като геометрия, но сертифицирано в 2 теглови диапазона.

Най-общо препоръките са следните:
-малкото претоварване се счита за по-малко опасно от недотоварването
-за силни термични условия и силен вятър - горна граница
- за склоново реене или слаби трикови условия - по-близо до долна граница

Имай в предвид, че има други фактори влияещи на поведението на крилата. Например натоварено на горна граница крило може да те завърти при колапс по-малко от крило на което си в средата на диапазона, но гръдният колан на сбруята е отпуснат на 60 см вместо препоръчаните 46.

Има още една особеност на размерите - по принцип големите размери крила имат по-добър глайд от малките размери. Причината за това е, че за простота всички размери крила се правят с еднакво дебели върви, достатъчни за да се сертифицира най-големия размер. Затова голямото крило има по-голяма подемна сила при еднакво съпротивление от вървите, оттам - малко по-добър глайд.


Върнете се в началото
  Профил    +9 / -0 
 
 Заглавие: Re: Натоварване на крилото
МнениеПубликувано на: Пет Сеп 20, 2013 4:16 pm 
Offline

Регистриран на: Нед Апр 23, 2006 6:04 pm
Мнения: 1184
Местоположение: Велико Търново
Име: Ивелин Калушков
Съгласен с почти всичко без последната част.

Причината за различното поведение на различните размери крила не идва от вървите, всъщност размера на вървите също се подбира в зависимост от натоварването и тн.
Разликите идваха от числата на Рейнолдс ако не се лъжа и се обуславят от аеродинамика на доста по-дълбоко ниво.
Но нека някой по аеродинамично ограмотен да ме допълни/поправи.
Със сигурност обаче по-големите крила летят по-добре. :)

_________________
"Успехът не е траен, провалът не е окончателен, важна е волята да продължиш напред!" - сър. Уинстън Чърчил

Independence Dragon 3 M (бяло, черно, червено)/Advance Impress 2+
Aerodyne Massai M (червено, жълто, оранжево)/Advance Impress 2+
Advance Omega 8 - 27 (бяло, жълто, зелено)/Advance Impress 2+

Advance Omega X-Alps - 25 (зелено, бяло, синьо)/Advance Impress 2+

Изображение


Върнете се в началото
  Профил    +1 / -0 
 
 Заглавие: Re: Натоварване на крилото
МнениеПубликувано на: Пет Сеп 20, 2013 4:56 pm 
Offline

Регистриран на: Нед Юли 25, 2010 6:56 pm
Мнения: 404
Име: Димитър Миладинов
Ей тези митични числа на Рейнолдс. Не ме плаши с тях, аз съм падал свидна жертва на олтара на механика на флуидите I част. Един от изпитите които влачих доста :)

Да, числото на Рейнолдс се променя в зависимост от скоростта на обтичане и дължината на обтичаната повърхност, но разликите са пренебрежмо малки.

За сметка на това вървите оказват много по-голямо влияние. Предполагам знаеш, че крилата минават освен тест за поведение при различни ситуатиции и т.нар. тест за натоварване (load test). Той също струва бая парици и включва теглене на вдигнато крило с един тир до скорост, при която силата долу при точката на окачване е равна на 8G за максималното тегло на пилота :) И не трябва да има повреди по който и да е елемент на планера.

Та за да се спестят пари при този тест, а също така и при изработката на крилата, моделите се проектират с върви с еднаква дебелина за различните размери крила. В противен случай трябва да имаш пълния набор от различни върви за различните каскади и линии, и това умножено по 5 или 6 размера крила, което си е малка лудост и никой не прави. Теста се прави с най-голямото крило, и се приема, че за по-малките вървите са преозмарени на якост и не е необходимо да се тества.


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Натоварване на крилото
МнениеПубликувано на: Пет Сеп 20, 2013 5:29 pm 
Offline

Регистриран на: Чет Мар 17, 2011 12:23 pm
Мнения: 492
Местоположение: София
Име: Ивайло Александров
Знам, че всеки жадува да вкара знанията си от университета в някаква употреба, ама моля ви, придържайте се към темата.
Хич не ме интересува дали глайда ще се вдигне с 0.01 при 1 размер по-нагоре, интересува ме поведението на крилото.
Ще се радвам и на други мнения, освен на Миладинов (въпреки, че неговото е доста добре написано), няма нищо срамно да си изложите мнението, дори и да сбъркате някъде, целта е да си помагаме, а не да си мерим пи*ките.


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -6 
 
 Заглавие: Re: Натоварване на крилото
МнениеПубликувано на: Пет Сеп 20, 2013 5:54 pm 
Offline

Регистриран на: Нед Юли 25, 2010 6:56 pm
Мнения: 404
Име: Димитър Миладинов
Добре де, ти какво разбираш под "поведение". Дадох ти 2 примера с крила на Джин и Адванс, защото при тях имаме еднакво голямо крило сертифицирано за различни килограми, или различно голямо крило за еднакви килограми.

Отиди в Para2000.org, дръпни тестовите репорти, разгледай ги внимателно, и ще видиш поведението им по 17 различни критерия.
И недей толкова дигитално да възприемаш диапазоните. Нещата се изменят плавно. Ако си едно кило под или над това не те обрича на гибел.

Ти май жадуваш някой да ти обещае, че няма да те е шубе на новото крило?


Върнете се в началото
  Профил    +6 / -1 
 
 Заглавие: Re: Натоварване на крилото
МнениеПубликувано на: Пет Сеп 20, 2013 6:33 pm 
Offline

Регистриран на: Нед Юли 24, 2011 12:56 am
Мнения: 91
Без да съм голям спец по аеродинамика ми прави впечатление, че моето крило в долната му граница е сертифицирано във всички тествани категории с А, докато в горната граница в някои категории е с В. Като цяло по-натоварените крила колапсират по-рядко, но по динамично от по-малко натоварените. Ако си в златната среда няма да сгрешиш.

_________________
Владислав Борисов
Ozone Alpina 4

"Колкото по-високо летим, толкова по-малки изглеждаме в очите на тези, които не могат да летят."
Ф. Ницше.


Върнете се в началото
  Профил    +2 / -0 
 
 Заглавие: Re: Натоварване на крилото
МнениеПубликувано на: Нед Сеп 22, 2013 9:14 pm 
Offline

Регистриран на: Чет Апр 01, 2004 9:49 pm
Мнения: 1718
Местоположение: Бургас
Име: Красимир Цонев
dimitar.miladinov написа:
Претоварено крило:
-радиусът на завой е по-голям

Не трябва ли да е обратното + по-голямо пропадане?

_________________
MacPara Elan
Have nice flights!
Изображение


Върнете се в началото
  Профил    +1 / -0 
 
 Заглавие: Re: Натоварване на крилото
МнениеПубликувано на: Пон Сеп 23, 2013 7:45 am 
Offline

Регистриран на: Нед Юли 25, 2010 6:56 pm
Мнения: 404
Име: Димитър Миладинов
По-голямото пропадане е в т.1 - по-голяма вертикална скорост
Радиусът на завоя при един и същи крен е по-голям при по-висока скорост. Претовареното крило за да завие с малък радиус трябва да накрени повече и съответно да пропада повече.


Върнете се в началото
  Профил    +1 / -0 
 
 Заглавие: Re: Натоварване на крилото
МнениеПубликувано на: Пон Сеп 23, 2013 1:42 pm 
Offline

Регистриран на: Чет Апр 01, 2004 9:49 pm
Мнения: 1718
Местоположение: Бургас
Име: Красимир Цонев
Може да се добави за претоварените крила, че при по-силен вятър - по-малки ядове с излитането.

_________________
MacPara Elan
Have nice flights!
Изображение


Върнете се в началото
  Профил    +1 / -0 
 
 Заглавие: Re: Натоварване на крилото
МнениеПубликувано на: Чет Сеп 26, 2013 7:16 pm 
Offline

Регистриран на: Чет Юли 15, 2010 9:10 am
Мнения: 721
Местоположение: Дупница
Име: Петьо Кюркчийски
Иво,
Като ти чета темите и си мисля, че май ти е време да минаваш на моторно летене :roll:
Няма термики, няма колапси или най добрата термика е мъртвата термика :wink:
Малко по темата, аз известно време летях моя Астрал 5, който е до 105 кг с парамотора с което го претоварвах с над 40 кг. Като оставим настрана факта, че трябваше малко повече тичане за да излетя, крилото си летеше много добре и беше супер маневрено. Летял съм го така и в термика и всичко си беше ок. От друга страна летял съм и сам с тандема, като съм бил под до;ната граница. Летях мудно и много трудно завивах.
Безмоторно винаги съм предпочитал да съм близо до горната граница, защото крилото е по послушно и лети по бързо, но всичко зависи от това в какви условия иска да лети човек.
Мисълта ми е, че някакви разлики от 5-10 кг в натоварването едва ли са толкова важни, ако не летиш на компетишън и не гониш точно определени цели. Лети си крилото и не се занимавай с глупости, да търсиш под вола теле.
Пък ако искаш да летиш хем стабилно, хем маневрено и бързо крило се обади на Данчо да ти ушие един Елемент по твоите изисквания и глей кво става ;)

_________________
"Там, където има авиация има дух, има българщина!" Ген. Румен Радев - Президент на България

http://www.skyhike-bg.com


Върнете се в началото
  Профил    +3 / -0 
 
 Заглавие: Re: Натоварване на крилото
МнениеПубликувано на: Чет Сеп 26, 2013 9:37 pm 
Offline

Регистриран на: Сря Сеп 08, 2010 3:16 pm
Мнения: 277
Местоположение: София
Име: Боян Евстатиев
GIN Nano - 12.5 m2 - яко натоварено е с 80-90 кг пилот и супер стабилно. За да получи колапс трябва да летиш на не по-малко от 15 м/с гръбен вятър и ротор. :D

_________________
Изображение


Върнете се в началото
  Профил    +1 / -0 
 
 Заглавие: Re: Натоварване на крилото
МнениеПубликувано на: Вто Яну 07, 2014 2:38 pm 
Offline

Регистриран на: Чет Апр 01, 2004 9:49 pm
Мнения: 1718
Местоположение: Бургас
Име: Красимир Цонев
Нещо от XC magazine

Цитат:
Wing loading and ballast

People often ask how heavy they should be relative to the weight range on their wing.

The aerodynamic effects of wing loading are fairly simple, but the choice of loading depends on where you fly, how you fly, and what you want to get out of your flying.

Wing-loading doesn’t affect glide (unless the wing is distorted by the weight): you just go down the same glide angle at a higher speed if you are heavier.

Increasing wing loading increases speed by only the square root of the weight change. On any particular glider if you can double your weight without distorting the wing then your speed will go up by a factor of 1.41.

Carrying ballast to increase speed is almost always a waste of time in recreational flying. Even if you carry 10kg of ballast, your speed only goes up by about 3%.

A 3% increase in speed means going from a trim speed of 36km/h to 37.08km/h: not very dramatic – and certainly not enough to stop you being blown over the back of the hill if the wind picks up.

However, in competition small differences matter, and the topguns burning down final glide at 65km/h, block-to-block on speed bar, might give anything for a 3% increase in speed.

More from Fifty Ways to fly Better

_________________
MacPara Elan
Have nice flights!
Изображение


Върнете се в началото
  Профил    +3 / -0 
 
Покажи мненията от миналия:  Сортирай по  
Напиши нова тема Отговори на тема  [ 13 мнения ] 

Часовете са според зоната UTC + 2 часа



Вие не можете да пускате нови теми
Вие не можете да отговаряте на теми
Вие не можете да променяте собственото си мнение
Вие не можете да изтривате собствените си мнения

Търсене:
Иди на:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Преведено от: SEO блог на Йоан Арнаудов