Leonardo | ФОТО
Дата и час: Чет Мар 28, 2024 11:28 pm

Часовете са според зоната UTC + 2 часа




Напиши нова тема Отговори на тема  [ 6 мнения ] 
Автор Съобщение
 Заглавие: Еднослойно крило
МнениеПубликувано на: Съб Сеп 12, 2020 8:41 pm 
Offline

Регистриран на: Пет Мар 05, 2004 4:52 am
Мнения: 2296
Местоположение: Сопот
Име: Николай Йотов
Днес имах възможност да полетя на еднослойно крило в силни Сопотски условия с +/- 4 м/с средно термики и низходящи:
leonardo/flight/35114

Още преди да се появят първите еднослойни крила в парапланеризма, Учителят ми говореше за техният потенциал. Навремето, към края на 80-те, след един конкурс на ВМЗ Сопот към ВВВУ Долна Митрополия успешно бе разработил такова за делтапланер, а преди около 4 години бе направил еднослойно трисекторно крило (което толкова ефективно създаваше подемна сила, че се изтрелваше нагоре и се самоколапсираше).

Когато разбрахме за появата на еднослойните крила (single skin) ни се възбуди въображението. Не заради лекотата и планинските полети, които позволяват, а заради знанията, които дават и затвърждават.
Не бях чел и гледал много за еднослойните крила. Помня едно видео, където след срив се изтрелваше супер бързо напред, вероятно поради лекотата си.

Излетях с вяра, надежда и любов! Летях без страх и с удоволствие.
Вяра в теорията, която учим последните 10 години. Без страх заради теорията. С удоволствие, защото виждах проявлението на теорията в реалността. Няма лъжа, няма измама. Всичко е заради кривината и индуктиращата способност. И за еднослойните и за обемните крила. Принципите са едни и същи, че даже има приятни екстри при еднослойните.

Естествено, масовите пилоти ще попитат, колко вдига, колко струва, каква работа може да върши?
Да, качеството не е високо, скоростите са все още ниски, слабо пори вятъра и низходящите. Вероятно е добро за летене по вятъра и вътрешнопланинско летене в силни условия, за изрейване на върхове, излитане и кацане на малки площадки.
Но както летенето на разнообразни старове и условия ни прави по-добри пилоти, така и летенето на различни крила ни отваря очите за голямото Знание и ни кара да вървим напред.

Основната работа на еднослойното крило се върши от първата 1/4 от профила с характерната му кривина, която създава и движението напред и подема. При еднослойните тя е по-уголемена и закръглена. А-коланите са окачени на А и Б линията и носят почти цялата тежест на пилота (чакам мераклия да откачи в полет следващите два колана да видим какво ще стане ;-). Затова и е много много трудно да се получи колапс. Както от турбуленция, така и при опит за симулация (нямах сила да дръпна рязко половината си тегло дърпайки единият А колан).
Турбуленцията само леко ми подгъваше външните 1-2 "камери" на крилото. Дърпането на външните А върви правеше някакво подобие на уши, които се чистиха лесно при пускане. При големи колапси, все пак има опасност от вмъкване и заклинване на еднослойният плат във вървите, за разлика от обемното крило, което по би се ударило и спряло във вървите. Но простата конструкция и свръх ефективността индуктиращата способност на носа би трябвало да правят чистенето на вързвания (кравати) лесно, дори и със срив.
Срива на еднослойното крило се оказа невъзможен при дръпнати до долу ръце (завряни под гъза). Чак когато хванах ръкохватките отгоре и дръпнах, създадох кривина съизмерима с тази на атакуващият ръб и усетих нещо като срив, без да проверявам нататък.
Упражнението pitch control, което ефективно разклаща обемното крило напред назад се оказа невъзможно тук. По същият начин турбуленцията не можеше да разклати крилото твърде много напред назад. Причините са:
- толкова е ефективна кривината на носа, че работи и при големи ъгли на атака и си дърпа крилото напред като не му позволява сривове (стръмна е характеристиката на тангенциалната компонента на аеродинамичната сила - т.нар. силова поляра от втори род)
- ефективната кривина на носа води до краткотрайни супер бързи изстрелвания на крилото напред (от индуктиране), но те рязко намаляват ъгъла на атака и тогава дебелият закръглен нос започва да работи като спирачка и бързо само спира движенията напред. В силни термични условия има изобилие от самоизстрелвания на цялото крило или ушите напред (кълват като кобри), но както бързо тръгват, така и бързо спира само. Пътникът отдолу може спокойно да пусне спирачките, да снима с апарата или да запали цигара, но естествено ако иска да си храни пилотското его, че управлява нещо, то може да сеца със спирачките от време на време ;-)

Управленията са бързи, директни и ефективни. Не предизвикват съществен крен. Мисля, че повишената управляемост/маневреност на еднослойното позволява по-ефективно набиране на височина в стандартна термика спрямо обемното крило.

Живината на крилото в турбуленция, не е опасна и същевременно прави еднослойното крило най-информативното крило, което съм летял. Нищо чудно с него да се открие някое ново метеорологично явление или нов вид термика.

При тестване на спийд системата има разтоварване на средната част на профила, където се получава лека чупка и флатериране напред назад в посока скъсяване на хордата - вероятно поради дърпането на задните върви.
Видео от 100% - 50% и 0% спийд:
https://youtu.be/kNcgcerebNg

Спиралите са съвсем нормални. Кацанията също. Някои полегати стартове като Околчица и Добростан, може да са трудни поради по-слабото планиране.

На снимката, горната повърхност изглежда равна, както на обемно крило, но липсата на долна повърхност (която дори е изпъкнала надолу при обемните), прави средната линия на кривината на профила много по-голяма.
Изображение

Очаквам еднослойните крила да продължат да се развиват в посока намаляване дебелината на носа и увеличаване удължението (aspect ratio). Това ще повиши качеството, но подострянето на носа, ще намали индуктиращата способност и съответно ще направи срива по-лесен, а изстрелванията ще отиват по-напред. И без друго крилото сега изглежда прекалено безопасно в тези направления (сертифицирано е като EN B).

Благодаря на Пламен Пунчев за възможността да тестваме крилото!

_________________
www.nest.bg


Върнете се в началото
  Профил    +8 / -0 
 
 Заглавие: Re: Еднослойно крило
МнениеПубликувано на: Съб Сеп 12, 2020 10:02 pm 
Offline

Регистриран на: Сря Юни 01, 2016 1:45 pm
Мнения: 12
Име: Kalin Kostadinov
Добър Анализ Ники, Благодаря ти !!


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Еднослойно крило
МнениеПубликувано на: Чет Сеп 17, 2020 9:04 pm 
Offline

Регистриран на: Пон Май 03, 2010 7:59 pm
Мнения: 440
Име: Георги Джамяров
Николай Йотов го уважавам много, особено по отнлшение на метереология.
Обаче твърдението че "ондукцията" се осъществява щото видиш ли .. крилото лети надолу за да лети напред е най-снешното нещо което съм чел напоследък. Много ме кефи.
Наздраве Николай!!!
Обичам ве!

_________________
Ссса


Върнете се в началото
  Профил    +1 / -1 
 
 Заглавие: Re: Еднослойно крило
МнениеПубликувано на: Чет Сеп 17, 2020 9:07 pm 
Offline

Регистриран на: Пон Май 03, 2010 7:59 pm
Мнения: 440
Име: Георги Джамяров
Бай да уей, много се радвам на пиянските си грешки в правописа. ;)

_________________
Ссса


Върнете се в началото
  Профил    +2 / -2 
 
 Заглавие: Re: Еднослойно крило
МнениеПубликувано на: Пет Сеп 18, 2020 7:36 am 
Offline

Регистриран на: Пет Апр 20, 2012 12:04 pm
Мнения: 608
Име: Милен Димитров
В Борнео летях с Gus Hurst. Има училище в Шамони. Пилота е гуру в областта на еднослойните крила. Беше донесъл и първия произведен модел от летяното от Ники крило.
Това, което разбрах:
При турболенция, аеродинамичното качеството на крилото силно намалява , a спийд системата не е никак ефективна.
Използват еднослойни крила за начално обучение на hike and fly ученици /алпинисти/.

_________________
https://www.facebook.com/Paragliding4Fun?ref=hl


Върнете се в началото
  Профил    +1 / -0 
 
 Заглавие: Re: Еднослойно крило
МнениеПубликувано на: Пет Сеп 18, 2020 7:43 am 
Offline

Регистриран на: Пет Апр 20, 2012 12:04 pm
Мнения: 608
Име: Милен Димитров
Има грешки, но още ми е турбулентно от снощи :)))

_________________
https://www.facebook.com/Paragliding4Fun?ref=hl


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
Покажи мненията от миналия:  Сортирай по  
Напиши нова тема Отговори на тема  [ 6 мнения ] 

Часовете са според зоната UTC + 2 часа



Вие не можете да пускате нови теми
Вие не можете да отговаряте на теми
Вие не можете да променяте собственото си мнение
Вие не можете да изтривате собствените си мнения

Търсене:
Иди на:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Преведено от: SEO блог на Йоан Арнаудов